Abdel-Qader Yassine

Om Albert Einstein hade invandrat till Sverige!

För tre månader sedan var jag i Malmö, Sveriges mest mångkulturella stad, för att föreläsa. I Malmö har över 40 procent av invånarna sina rötter i ett annat land. När ...

Av: Abdel-Qader Yassine | 16 december, 2017
Gästkrönikör

Modern anti-modernist

Säg: Detta är Gud, det Ende. - Koran I Vänbok till Tage Lindbom (1999) skriver arton närstående om sin relation till denne säregne svenske religionsfilosof, mystiker och statsvetare. 1999 fyllde nämligen Lindbom nittio ...

Av: Mohamed Omar | 29 december, 2012
Essäer om religionen

Sceniska rum: Scener från Odenplan. I samtal med John Jakobsson, konstnär

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär ...

Av: Anders Nilsson | 20 juli, 2014
Reportage om scenkonst

Herman Melville. Foto: Wikipedia

Herman Melville. Ball's Bluff : en drömbild (oktober 1861)

Erik Carlquist och Herman Melville.

Av: Herman Melville | 03 juni, 2015
Utopiska geografier

De kvinnliga konstnärernas revansch



Eva BonnierKarin Larsson. Eva Bonnier. Julia Beck. Samtliga aktuella i sommar med nya utställningar och nya böcker som kommit ut om dem. Egentligen är det fel att säga att de kvinnliga konstnärerna gör comeback – för de som är “inne” och “heta” nu var det mer eller mindre även under sin livstid och de har egentligen aldrig varit “borta” – vilket man måste vara för att göra comeback.

Karin Larsson – hemmets ängel  

Någon som återigen är i fokus i sommar är Karin Larsson. Under sin livstid känd heminredare tack vare att hennes inredning ofta stod i fokus i maken Carl Larssons bilder. Man kan jämföra henne med den danska konstnären Marie Kröyer, även hon en briljant inredare (stugan som hon inredde under förhållandet med Hugo Alfvén kan fortfarande beskådas) – men P.S. Kröyer var intresserad av att måla hav, strand och fiskargubbar utomhus och hennes andre man Hugo Alfvén var intresserad av att skriva musik.

Karin Larsson lanserades nu senast i svenska P1 programmet Stil som Sveriges förste hippie – hon slängde korsetten, levde gröna vågen-liv i Sundborn, odlade ekologiskt hemma och sydde bekväma kläder till sig och barnen. I och för sig var det sådant som varenda bondmora gjort även innan Karin Larsson flyttade till landet, men för att det ska gillas måste det tydligen göras av folk som flyttat ut från storstan och dokumenteras av en kändis. Och kändare än Carl Larsson blir man knappast – glöm alla stora konstnärspriser, verkligt älskad är man när man finns på pepparkaksburkar.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Albert Bonniers förlag ger ut boken Karin! Karin! Karin! Min Engel! som innehåller brevväxlingen mellan Karin och Carl Larsson i urval och med kommentarer av Per I. Gedin. En rolig och intressant brevväxling mellan två konstnärer som var – och  faktiskt är – Sveriges “it-couple” . I sommar är Karin Larsson dessutom aktuell i två utställningar: “De mina” mellan 25 maj - 11 augusti i konsthallen Kvarnen i Sundborn och “Home sweet home –möblerade berättelser” mellan 27 juni - 15 september på Liljevalchs i Stockholm.

Julia Beck, River Landscape with Water Lilies

Att dra till Paris som konstnär

1988 lyfte Liljevalchs konstutställning “De drogo till Paris” fram kvinnliga konstnärer i ljuset. De flesta valde mellan konsten och familjen. Karin Larsson valde familjen och slutade måla. Några få som Julia Beck och Jenny Nyström blev yrkeskonstnärer som försörjde sig på sin konst. Jenny Nyström var en av de få som framgångsrikt kombinerade arbete med familjeliv.

I sommar är två av de kändaste kvinnliga konstnärerna aktuella med fina utställningar – och i nya böcker. Prins Eugens Waldemarsudde belyser Eva Bonniers livsverk och Sven Harrys konstmuseum visar en mindre version av Zornmuseets Julia Beck-utställning.

Eva Bonnier de luxe

Författaren och konsthistorikern Görel Cavalli-Björkman (som tidigare skrivit bland annat om Carl Larsson) har skrivit en gedigen och lyxig tjock bok om Eva Bonnier – utgiven på Albert Bonniers förlag. En familj som är kända för sina ord – och där Eva Bonnier blev den enda riktigt kända bildskaparen. På omslaget till boken finns det uttrycksfulla självporträttet från Paris, våren 1886. Den tillhör Bonniers porträttsamling och kan ses live på utställningen på Prins Eugens Waldemarsudde. Eva Bonnier är känd som en fin kolorist som framför allt målade porträtt av intellektuella vänner och porträtten visar på god iakttagelseförmåga.

Julia Beck, NäckrosorEva Bonnier beskrivs av sina samtida som intelligent och sparsam – trots att hon egentligen var rik. Hon var en tid tillsammans med Per Hasselberg, känd skulptör, och efter hans död adopterade hon hans utomäktenskapliga dotter. Cavalli-Björkman ägnar en stor del av boken åt detta – och även epilogen. För hur gick det sedan för den femtonåriga adopterade flickan efter att Eva Bonnier så tragiskt gått bort? Var det självmord eller var det en olyckshändelse att hon ramlade ut genom ett hotellfönster?

Cavalli-Björkman tror inte på självmordsteorin. Eva Bonnier var för plikttrogen och hade för många åtaganden för att plötsligt bestämma sig för att begå självmord – utan att ens skriva ett avskedsbrev. Dessutom skulle hon och adoptivdottern snart åka på en efterlängtad Parisresa. Släktingarna som tog hand om adoptivdottern kom inte lika bra överens med henne som Eva hade gjort – de två hade mer varit som kompisar än som barn och förälder – och till sist blev barnet 18 år och rik på arvet efter Eva, och gifte sig med en lycksökare (enligt Bonnierfamiljen i alla fall) och bröt helt och hållet med familjen Bonnier.

Bokbindarens dotter som tog Paris med storm

Julia Beck kommer även hon från bokbranschen – hon var bokbindardotter. Hon stannade kvar i Paris där hon allt eftersom tiden gick blev mer och mer fransk i sitt sätt att vara och tänka. Man skulle lika gärna kunna räkna henne till franska konstnärer som till svenska. De som kände henne hävdar att hon var snabb i tanken och rapp i repliken. Precis som en fransyska.

Julia Becks självporträtt där hon har en hatt med en plym på sig visar en bestämd 30-årig tjej som inte vill eller ens försöker göra sig till eller göra sig vacke

Carl och Karin Larssons Sundborn.Hennes liv är inte alls så väldokumenterat som Eva Bonniers liv, men man vet att hon var bra på att måla utomhus, uthärdade alla typer av väder och att hon var influerad av impressionismen när hon målade näckrosor. Näckrosorna från Normandie (Nenuphars) såldes för 800 000 kronor på Buskowskis 2009 – och innehar än idag rekordet för en Julia Beckmålning. Boken om Julia Beck är skriven av Kåa Wennberg och har kommit ut på bokförlaget Axplock.

 Jenny Nyström och Julia Beck är idag de kvinnliga konstnärer som är dyrast och som anses vara “bäst” och mest lönsamma att samla på. Men har man inte råd med detta kan man alltid investera i någon av de fina böckerna med deras målningar i – och en burk pepparkakor till.

Belinda Graham

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

den dunkla sjukdomen

Birgitta, var stannar rädslan? vad är den i själva verket när den tittar ut genom livets fönster? okunnig och oskyldig förlamar den oss en dunkel sjukdom ...

Av: Francesco Saverio Alonzo | Utopiska geografier | 02 maj, 2011

Akseli Gallen-Kallelas Badstuga (1889), detalj

Bastun i konsten – en värmande historia

Från Kalevala fram till idag har bastun varit en viktig symbol för olika livsskeden. Dess associationer till relationer och diskussioner används i allt från existentiella frågor om livets olika skeden ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 07 februari, 2015

Interiör från Egon Schieles sommarbostad i Cesky Krumlov. Foto: Mathias Jansson

Egon Schiele bortjagad från sitt sommarhus

Egon Schiele betraktas som en av konstens "bad boy". Han hade en förkärlek för att måla av unga flickor i erotiska positioner och när det kom ut att han anlitade ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 20 september, 2015

Ernst Jüngers Glasbin

Ernst Jüngers Gläserne Bienen, eller The Glass Bees, som den heter i den engelska utgåva som jag själv har läst, är en på många sätt märklig bok, som hittills inte ...

Av: Tobias Harding | Essäer om litteratur & böcker | 13 december, 2011

Bukowski, John Fante och Antikristen

Charles Bukowski. Foto: Slime Bukowski hotade sitt förlag Black Sparrow att han skulle sluta skriva om de inte köpte in alla John Fantes publikationer. Han skriver i förordet till Ask ...

Av: Gustaf Redemo | Essäer om litteratur & böcker | 09 september, 2008

Platon och Västlandets öde

”Varje separation är en länk” (Simone Weil) Den västländska civilisationen grundas på en tolkning av verkligheten som pågår sedan Platon och Sokrates tid.Att närma sig Platon är som att närma sig ...

Av: Guido Zeccola | Agora - filosofiska essäer | 09 februari, 2014

Vad är det nu i mig som brister

Det fanns en tid då jag drömde, då jag vaknade upp mitt i natten med häftigt bultande hjärta kall av svett och ångest, uppfylld av märkliga drömlika bilder känslan av att inte veta och ...

Av: Susann Wilhelmsson | Utopiska geografier | 12 oktober, 2009

Fokus Det sceniska rummet. Stadens teater

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär ...

Av: Frida Sandström | Reportage om scenkonst | 18 januari, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.