Toleranse og verdi i senmoderniteten

Innledning I dette essayet skriver jeg om hva som mer presist er lagt ned i toleransebegrepet, der ‘toleranse’ likeledes er uttrykk for ‘verdi’. Om det er slik at ‘moderniteten’ satte inn ...

Av: Thor Olav Olsen | 10 juli, 2013
Agora - filosofiska essäer

En Londonresa

Jag inleder min sommarvecka i London med att åka dubbeldäckare… Inte den klassiska Routemastermodellen – EU-regler stoppade de där charmiga gamla modellerna där man via en öppen bakre perrong kunde ...

Av: Björn Gustavsson | 15 oktober, 2013
Resereportage

Biografiskt lexikon för Finland nu på nätet

Numren 710:1-4 i serien Skrifter utgivna av Svenska Litteratursällskapet i Finland är ett imponerande storverk: de fyra mycket bastanta delarna av Biografiskt lexikon för Finland, utgivna 2008-2011 med understöd av ...

Av: Ivo Holmqvist | 09 december, 2014
Essäer om litteratur & böcker

Jag drömde om Cornell…igen

Egentligen är det en ganska osannolik historia. En tjugosjuårig försäljare av designade textilier råkar av en slump få syn på en collageroman av Max Ernst, La Femme 100 têtes, blir ...

Av: Gilda Melodia | 16 januari, 2017
Gilda Melodia

Supermarket: En upplevelsestad i världsklass?



Supermarket. Foto: José FigueroaVisionen om en världsberömd upplevelsestad förverkligas en aning när Stockholm för första gången arrangerar Stockholm Art Week. Två huvudinslag under Stockholm Art Week är de två konstmässorna Market på Konstakademin och den konstnärsdrivna mässan Supermarket på Kulturhuset. Två konstmässor som mot bakgrund av Europas nuvarande situation och ekonomiska kriser samtidigt blir samtida uttryck för konstens och kulturens roll och betydelse i en ekonomiskt utsatt tid, där frågan om konstens finansiering ställs på sin spets. Stockholm Art Week finansieras delvis med stöd av kommunala medel, och Stockholms uttalade vision om att bli en upplevelsestad i världsklass tycks här innefatta en föreställning om ett rikt konstliv med både utrymme för etablerade konstnärer och konstnärsdrivna projekt utan marknadsmässig finansiering.

Supermarket äger rum för fjärde året i rad på Kulturhuset och är i år koncentrerad kring temat lycka. Att försöka fånga 88 konstnärsdrivna projekt under ett bestämt tema är en omöjlighet som Supermarket varken gör anspråk på att förverkliga eller kommer till uttryck i alla de projekt som visas på mässan. I min rundvandring bland montrarnas trängsel slår det mig att konstmässans lyckotema tydligt placerar konstbegreppet i relation till frågor om konstens nytta och värde för utövare, betraktare och samhälle. Supermarket blir i den kommunala visionens kontext ett utmärkt exempel på hur politiska visioner sammanvävs med en kulturindustri och en småföretagaranda, där upplevelse och kreativa ambitioner omsätts i ekonomiska värden och samhällelig nytta. De konstnärsdrivna gallerierna som presenteras på mässan är dock allt annat än en manifestation av en lättsinnig underhållning, utan är i flera avseenden uttryck för skarp samhällskritik, motstånd och temperaturmätare av det samtida konstlivet.

Bredden och variationen av konstnärliga uttryck på mässan samt den geografiska spridningen av konstnärer upphäver territoriella gränser och skapar produktiva skillnader. Den positiva rörlighet som uppstår på kulturhuset införlivar känslan av ett gigantiskt Supermarket som river ner auktoritära relationer och skapar en utställningslokal som är tillgängligt för utbyte mellan konstverk, konstnärer och betraktare. Flera av projekten har tydliga referenser till lokala och nationella identitetsmarkörer som oundvikligen inbjuder till ett möte där nationella gränser utmanas och ifrågasätts.

Performance by Sofia Breimo, ”Peppar, peppar, ta i trä/Knock on wood”. Photo: Kristoffer StrandbergDet egyptiska projektet Artellewa Art Space använder arabiska ikoner och symboler som tillsammans med komik tydligt utmanar lokala auktoritetsförhållanden samtidigt som ett estetiskt-historiskt arv förvaltas och omformuleras i konstverken som presenteras. Artellewa Art Spaces konst har stora likheter med den egyptiske konstnären Wael Shawky som hade en stor hyllad separatutställning på KW Institute for Contemporary Art i Berlin 2012, där marionettdockor och videoverk användes för att gestalta historiska händelser och berättelser inom den arabiska kulturen. Artellewa Art Space har en liknande utgångspunkt i deras försök att skapa förskjutningar och nytolkningar av historiska och samtida politiska och samhälleliga förhållanden genom användningen av kulturella symboler och estetiska former i sina projekt.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Liknande uttryck använder Gallery 2B från Budapest som skapat ett ljudkonstverk utifrån Franz Liszts musik. Liszts musik upprepas oupphörligen på en vinylspelare som ställts på golvet för att generera en ljudström som omvandlas digitalt och producerar en ambient-ljudrörelse med samma vågfrekvens. Den nationella referens som galleriet upprättar till kompositören Liszt har här en tvetydig innebörd, berättar en representant för galleriet och menar att ljudskulpturen gestaltar ett musikaliskt och kulturellt arv som inte kan fångas med en nationell identitet och bestämning, utan existerar i ett flyktigt utrymme som inte kan fastställas. Även det svenska Nationalgalleriet sammanställer i verket ubåtsdöden ett gemensamt narrativ om vatten och en sjunkande ubåt, med ett flertal tavlor och skulpturer. Utställningsbåset har hos Nationalgalleriet fått en bakgrund som med den mörka blåa färgen skapar en metallisk och klaustrofobisk ubåtskänsla. Nationalgalleriet återspeglar ett stycke svensk samtidshistoria och återerinrar ironiskt betraktaren om U137 och kanske framförallt om en tidsanda som gått förlorad och nu är i glömska.

Participant: Artellewa Art Space, Egypt. Photo: Hamdy Reda, “Bakaboza Campaign Headquarters”, installation, 2012Blue Oyster från Nya Zeeland visar ett poetiskt videoverk bestående av två loopar som placerats ut på vardera vägg i utställningsbåset, med en ensam stol för besökaren mellan de två videoprojektionerna. Det drömska ljudet tillsammans med gestaltningen av ett landskap som frammanar en påtaglig isolation och avlägsenhet förmår att skapa ett meditativt utrymme, där konstmässans omgivande rörelser och ljud försvinner. Verket Come rain; Come shine, 2013, framställs i beskrivningen som ett inlägg i debatten om förekomsten av ett världssystem uppdelat i centrum och periferi. Känslan av isolation i ett ensamt landskap får här en utopisk funktion och upprättar en rumslig närvaro som inte är påverkad och exploaterad av globala aktörer och yttre krafter, utan snarare ett landskap som tar oss ett steg tillbaka mot naturen och det som idag är oss främmande. Den ensamma stolen placerad i mitten av utställningsbåset förstärker den påträngande utsattheten och isolationen och tvingar fram en riktad uppmärksamhet mot de två videoprojektionerna som efterliknar en naturlig uppmärksamhet och rädsla gentemot naturens krafter.

Det är 88 konstnärsdrivna gallerier som presenteras på Supermarket och över 30 länder som är representerade, vilket bidrar till en unik mångfald. Det stora urvalet av gallerier ger en fingervisning om vad som sker inom konstvärlden som vanligtvis inte har tillträde till etablerade gallerier och konstinstitutioner runt om i världen. Det är framförallt med teckningar, grafisk konst och olika ljud- och videokonstverk som det experimenteras på mässan. Tegen2 från Stockholm visar upp spännande grafisk konst som presenteras digitalt i en dator som placerats på golvet och skapar en länk mellan estetik och bruksföremål. Bankomatens digitala bildskärm och högblanka design blir till fotoobjekt i de fotografier som galleriet presenterar. Hos MUU galleria från Finland möts man av en utställning som förmår skapa ett sammanhang och helhetsgrepp över den elektroniska musikens historia i Finland. Från Kanada kommer konstnären Happy Sleppy som har skapat en grafisk figur, Crystal King Lionhill, 2013, som påminner om transformers och psykedeliska skivomslag på samma gång. Besökare kan köpa upptryckta planscher av ”Crystal King Lionhill” och ta med hem. På Supermarket finns det en anda av populärkulturell spridning och produktion av verken, vilket upphäver alla traditionella värden och ambitioner att skapa en aura kring konsten.

Supermarkets lyckotema lyckas med att upprätta och införliva en plats där utövarna får möjlighet att ta plats och möta betraktare och andra utövare för kommunikation och utbyte. Förmodligen är även konstmässan lyckad i stadens vision om att bli en upplevelsestad i världsklass. Frågan om hur lyckobegreppet skall mätas förefaller mig dock att vara den fråga som är mest intressant att lyfta efter mässans slut.

 

Henrik Örnlind

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Den skapande individen

Tankar om den skapande individen heter en bok av John Landquist från 1970. Landquist var professor i pedagogik och psykologi i Lund 1936-46, men det var snarast en parentes i ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer om litteratur & böcker | 17 maj, 2011

Sagoberättaren Astrid

Jag vågar säga att Astrid Lindgren (eller som vi så många gånger kallar henne, vår kära Astrid) är den folkvänligaste och mest populära författarinnan genom tiderna, både i Sverige och ...

Av: Therese Bergman | Essäer om litteratur & böcker | 09 december, 2011

indisk Dholak

Trumman

Trumman är ur instrumentet och symboliserar, redan från början, den absoluta kraften. Kraft som ofta inte har något med makt och dominans över den den vardagliga världen att göra., utan ...

Av: Guido Zeccola | Essäer om religionen | 17 maj, 2016

Magnus Göransson

Sensationen i känsla och upplevelse när idioten långsamt doppar sin armbåge i någon…

Idioten ombeds ställa fram fika till ett av avdelningens möten då ordinarie fikaframställare är upptagen på annat håll. Med en på papper utskriven lathund tar sig idioten an uppgiften och ...

Av: Magnus Göransson | Gästkrönikör | 25 april, 2016

Möte med innu-indianerna i Rita Mestokoshos diktsamling

Den innu-indianska poetissan Rita Mestokosho är på kortbesök i Stockholm. Den första gången jag hörde talas om henne var i Jean-Marie Gustave Le Clézios nobelföreläsning år 2008, då han hyllade ...

Av: Lilian O. Montmar | Litteraturens porträtt | 24 oktober, 2009

Pantheon i Rom

Sommarens esoteriska betydelser

Året, med dess olika årstider, har hermetiska betydelser som binds till solståndet och dagjämningarna och ger den moderna människan möjlighet att stärka banden mellan den individuella själen och världens ande, mellan det ...

Av: Guido Zeccola | Essäer om religionen | 12 juni, 2017

De farligaste är dem som inget har att dölja

Min vän tittar på mig och rynkar bekymrat ögonbrynen. Hon tar en djup klunk ur sin kaffemugg och säger sedan långsamt de ord som jag hört från så många de ...

Av: Jessica Johansson | Jessica Johansson | 26 maj, 2011

Å leve i forbindelsen. Del I

Slik jeg har skrevet om disse anliggender tidligere(i TK), så undersøkte såvel W. Dilthey(1833-1911) som W. Schapp(1884-1965), hver på sin måte, det de forstod som 'livssammenhengen', det vil si at ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 19 oktober, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.