Syrebrist och galenskap är genialitetens livsluft. Om Odysseus - James Joyce´s verbala…

Klockan är 8,00 den 6 juni 1904. Buck Mulligan stiger upp på bröstvärnet och ser ut över den vackra Dublinbukten. Hans ljust ekfärgade hår rörs en smula av vinden. "Herregud ...

Av: Benny Holmberg | 05 juli, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Sista brevet, och intermezzot i gipsparadiset

detta är nu mitt ett absolut sista brev och text till dig, så sant, det är avsked nu för gott, eller ofrånkomligt. Så måste det nog bli tyvärr säkert, eftersom ...

Av: Stefan Hammarén | 15 juli, 2010
Stefan Hammarén

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar. Del 5

Drömfilter 1: Den svarta vågen - pessimism Vi valde att lämna storstaden, liksom många före oss. Kvar fanns inget av det som en gång gjort barndomsstaden till en magisk plats av ...

Av: Carl Abrahamsson | 11 februari, 2011
Carl Abrahamsson

Siegfried Lenz 1926-2014

Jämte Heinrich Böll från Köln och Günter Grass från Danzig var Siegfried Lenz den kanske mest betydande tyska efterkrigsförfattaren. Han var född i Lyck i dåvarande Ostpreussen. Fadern som dog ...

Av: Ivo Holmqvist | 11 oktober, 2014
Litteraturens porträtt

Supermarket: En upplevelsestad i världsklass?



Supermarket. Foto: José FigueroaVisionen om en världsberömd upplevelsestad förverkligas en aning när Stockholm för första gången arrangerar Stockholm Art Week. Två huvudinslag under Stockholm Art Week är de två konstmässorna Market på Konstakademin och den konstnärsdrivna mässan Supermarket på Kulturhuset. Två konstmässor som mot bakgrund av Europas nuvarande situation och ekonomiska kriser samtidigt blir samtida uttryck för konstens och kulturens roll och betydelse i en ekonomiskt utsatt tid, där frågan om konstens finansiering ställs på sin spets. Stockholm Art Week finansieras delvis med stöd av kommunala medel, och Stockholms uttalade vision om att bli en upplevelsestad i världsklass tycks här innefatta en föreställning om ett rikt konstliv med både utrymme för etablerade konstnärer och konstnärsdrivna projekt utan marknadsmässig finansiering.

Supermarket äger rum för fjärde året i rad på Kulturhuset och är i år koncentrerad kring temat lycka. Att försöka fånga 88 konstnärsdrivna projekt under ett bestämt tema är en omöjlighet som Supermarket varken gör anspråk på att förverkliga eller kommer till uttryck i alla de projekt som visas på mässan. I min rundvandring bland montrarnas trängsel slår det mig att konstmässans lyckotema tydligt placerar konstbegreppet i relation till frågor om konstens nytta och värde för utövare, betraktare och samhälle. Supermarket blir i den kommunala visionens kontext ett utmärkt exempel på hur politiska visioner sammanvävs med en kulturindustri och en småföretagaranda, där upplevelse och kreativa ambitioner omsätts i ekonomiska värden och samhällelig nytta. De konstnärsdrivna gallerierna som presenteras på mässan är dock allt annat än en manifestation av en lättsinnig underhållning, utan är i flera avseenden uttryck för skarp samhällskritik, motstånd och temperaturmätare av det samtida konstlivet.

Bredden och variationen av konstnärliga uttryck på mässan samt den geografiska spridningen av konstnärer upphäver territoriella gränser och skapar produktiva skillnader. Den positiva rörlighet som uppstår på kulturhuset införlivar känslan av ett gigantiskt Supermarket som river ner auktoritära relationer och skapar en utställningslokal som är tillgängligt för utbyte mellan konstverk, konstnärer och betraktare. Flera av projekten har tydliga referenser till lokala och nationella identitetsmarkörer som oundvikligen inbjuder till ett möte där nationella gränser utmanas och ifrågasätts.

Performance by Sofia Breimo, ”Peppar, peppar, ta i trä/Knock on wood”. Photo: Kristoffer StrandbergDet egyptiska projektet Artellewa Art Space använder arabiska ikoner och symboler som tillsammans med komik tydligt utmanar lokala auktoritetsförhållanden samtidigt som ett estetiskt-historiskt arv förvaltas och omformuleras i konstverken som presenteras. Artellewa Art Spaces konst har stora likheter med den egyptiske konstnären Wael Shawky som hade en stor hyllad separatutställning på KW Institute for Contemporary Art i Berlin 2012, där marionettdockor och videoverk användes för att gestalta historiska händelser och berättelser inom den arabiska kulturen. Artellewa Art Space har en liknande utgångspunkt i deras försök att skapa förskjutningar och nytolkningar av historiska och samtida politiska och samhälleliga förhållanden genom användningen av kulturella symboler och estetiska former i sina projekt.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Liknande uttryck använder Gallery 2B från Budapest som skapat ett ljudkonstverk utifrån Franz Liszts musik. Liszts musik upprepas oupphörligen på en vinylspelare som ställts på golvet för att generera en ljudström som omvandlas digitalt och producerar en ambient-ljudrörelse med samma vågfrekvens. Den nationella referens som galleriet upprättar till kompositören Liszt har här en tvetydig innebörd, berättar en representant för galleriet och menar att ljudskulpturen gestaltar ett musikaliskt och kulturellt arv som inte kan fångas med en nationell identitet och bestämning, utan existerar i ett flyktigt utrymme som inte kan fastställas. Även det svenska Nationalgalleriet sammanställer i verket ubåtsdöden ett gemensamt narrativ om vatten och en sjunkande ubåt, med ett flertal tavlor och skulpturer. Utställningsbåset har hos Nationalgalleriet fått en bakgrund som med den mörka blåa färgen skapar en metallisk och klaustrofobisk ubåtskänsla. Nationalgalleriet återspeglar ett stycke svensk samtidshistoria och återerinrar ironiskt betraktaren om U137 och kanske framförallt om en tidsanda som gått förlorad och nu är i glömska.

Participant: Artellewa Art Space, Egypt. Photo: Hamdy Reda, “Bakaboza Campaign Headquarters”, installation, 2012Blue Oyster från Nya Zeeland visar ett poetiskt videoverk bestående av två loopar som placerats ut på vardera vägg i utställningsbåset, med en ensam stol för besökaren mellan de två videoprojektionerna. Det drömska ljudet tillsammans med gestaltningen av ett landskap som frammanar en påtaglig isolation och avlägsenhet förmår att skapa ett meditativt utrymme, där konstmässans omgivande rörelser och ljud försvinner. Verket Come rain; Come shine, 2013, framställs i beskrivningen som ett inlägg i debatten om förekomsten av ett världssystem uppdelat i centrum och periferi. Känslan av isolation i ett ensamt landskap får här en utopisk funktion och upprättar en rumslig närvaro som inte är påverkad och exploaterad av globala aktörer och yttre krafter, utan snarare ett landskap som tar oss ett steg tillbaka mot naturen och det som idag är oss främmande. Den ensamma stolen placerad i mitten av utställningsbåset förstärker den påträngande utsattheten och isolationen och tvingar fram en riktad uppmärksamhet mot de två videoprojektionerna som efterliknar en naturlig uppmärksamhet och rädsla gentemot naturens krafter.

Det är 88 konstnärsdrivna gallerier som presenteras på Supermarket och över 30 länder som är representerade, vilket bidrar till en unik mångfald. Det stora urvalet av gallerier ger en fingervisning om vad som sker inom konstvärlden som vanligtvis inte har tillträde till etablerade gallerier och konstinstitutioner runt om i världen. Det är framförallt med teckningar, grafisk konst och olika ljud- och videokonstverk som det experimenteras på mässan. Tegen2 från Stockholm visar upp spännande grafisk konst som presenteras digitalt i en dator som placerats på golvet och skapar en länk mellan estetik och bruksföremål. Bankomatens digitala bildskärm och högblanka design blir till fotoobjekt i de fotografier som galleriet presenterar. Hos MUU galleria från Finland möts man av en utställning som förmår skapa ett sammanhang och helhetsgrepp över den elektroniska musikens historia i Finland. Från Kanada kommer konstnären Happy Sleppy som har skapat en grafisk figur, Crystal King Lionhill, 2013, som påminner om transformers och psykedeliska skivomslag på samma gång. Besökare kan köpa upptryckta planscher av ”Crystal King Lionhill” och ta med hem. På Supermarket finns det en anda av populärkulturell spridning och produktion av verken, vilket upphäver alla traditionella värden och ambitioner att skapa en aura kring konsten.

Supermarkets lyckotema lyckas med att upprätta och införliva en plats där utövarna får möjlighet att ta plats och möta betraktare och andra utövare för kommunikation och utbyte. Förmodligen är även konstmässan lyckad i stadens vision om att bli en upplevelsestad i världsklass. Frågan om hur lyckobegreppet skall mätas förefaller mig dock att vara den fråga som är mest intressant att lyfta efter mässans slut.

 

Henrik Örnlind

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Är detta en människa? - en reflektion om ondska

Är detta en människa?, frågar sig Primo Levi i hans text med samma namn. Hans litterära beskrivning av de fasor som han genomlevt i förintelselägret Buna i Monowitz nära Auschwitz ...

Av: Marie Hållander | Essäer om litteratur & böcker | 15 juni, 2009

Cavefors om Cavefors

Bo Cavefors var under decennier Sveriges överlägset mest aktive alternative bokförläggare. Som förläggare präglades han av nyfikenhet, radikalitet och oräddhet, vilket blev tydligt i utgivningen där Mao, Nietzsche, Jünger, Dali ...

Av: Johannes Flink | Litteraturens porträtt | 28 september, 2009

Arbeta älska tro

Äta sova dö ställer två klassiska miljöer i kontrast mot varandra i de två första scenerna. Den allra första, festen, visar hur musiken luckrar upp och sätter individerna i en ...

Av: Axel Andersson | Essäer om film | 28 april, 2013

Double Standards – En uppgörelse med den tvådimensionella ytan

Under hösten har Göteborgs konsthall varit en del av Göteborgs internationella konstbiennal (GIBCA). Konsthallen blev en skådeplats för den alternativa karnevalen, ett slags antiarkiv för dem som inte riktigt fick ...

Av: Fredrika Almqvist | Konstens porträtt | 15 januari, 2014

De döda författarnas skog

Jag slår av motorn, stiger ur bilen och lyssnar till den stora stillheten i de döda författarnas skog, hör vinden prassla i cedrar och kastanjer, ser den svepa vidare i ...

Av: Johan Werkmäster | Essäer om litteratur & böcker | 21 april, 2010

Sorg och korruption. En text om den onämnbara boken

” Fyra spår har Gud lämnat kvar av Paradiset. Stjärnorna, djuren, blommorna och barnen.”(Dante Alighieri) I många år har jag undrat varför Bagatelles pour un massacre av Louis Ferdinand Céline var ...

Av: Guido Zeccola | Essäer om litteratur & böcker | 23 juli, 2012

Kalevipoeg, den estniska självkänsla

  Estland utgör ett litet språkområde, men har trots det ett alldeles eget, synnerligen märkligt epos. Det har sin grund i mycket gamla sånger och prosaberättelser. Diktverket heter Kalevipoeg, dvs Kalevsonen ...

Av: Birgitta Milits | Essäer om religionen | 19 januari, 2011

Jante och hans vänner utanför Istedgades kyrka

Jante och hans vänner utanför Istedgades kyrka Det är ungefär ett år sedan som jag i en krönika åt Tidningen Kulturen beskrev den medelåldersmannen Jante och hans vänner, som på en ...

Av: Fredrik Rubin | Gästkrönikör | 05 juli, 2008

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.