Turkiet – i Europa men ändå inte europeiskt?

Illustration: Ragni Svensson TEMA ÖST-VÄST Det sägs ofta att Turkiet har varit in Europe men inte of Europe, men finns det en europeisk historia utan Turkiet? Sveriges generalkonsul i Istanbul, Ingmar ...

Av: Ingmar Karlsson | 05 maj, 2008
Essäer om politiken

Supermarket: En upplevelsestad i världsklass?

Visionen om en världsberömd upplevelsestad förverkligas en aning när Stockholm för första gången arrangerar Stockholm Art Week. Två huvudinslag under Stockholm Art Week är de två konstmässorna Market på Konstakademin ...

Av: Henrik Örnlind | 04 mars, 2013
Essäer om konst

En roadbok på queerfeministisk grund

Det började i Kramfors. Hanna Wikmans morfar var reporter på Nya Norrland, och det verkade så spännande. Som 15-åring gjorde hon sin prao på NN:s lokalredaktion i Kramfors, och knappt ...

Av: Gregor Flakierski | 28 september, 2010
Kulturreportage

Ediths bilder

Fantasimänniskan Hjalmar Ekdahl i Henrik Ibsens pjäs Vildanden drömmer om stora projekt, alla de revolutionerande uppfinningar som han bär nästan färdiga i huvudet. De förverkligas förstås aldrig. Han är en ...

Av: Ivo Holmqvist | 06 juli, 2014
Litteraturens porträtt

Supermarket: En upplevelsestad i världsklass?



Supermarket. Foto: José FigueroaVisionen om en världsberömd upplevelsestad förverkligas en aning när Stockholm för första gången arrangerar Stockholm Art Week. Två huvudinslag under Stockholm Art Week är de två konstmässorna Market på Konstakademin och den konstnärsdrivna mässan Supermarket på Kulturhuset. Två konstmässor som mot bakgrund av Europas nuvarande situation och ekonomiska kriser samtidigt blir samtida uttryck för konstens och kulturens roll och betydelse i en ekonomiskt utsatt tid, där frågan om konstens finansiering ställs på sin spets. Stockholm Art Week finansieras delvis med stöd av kommunala medel, och Stockholms uttalade vision om att bli en upplevelsestad i världsklass tycks här innefatta en föreställning om ett rikt konstliv med både utrymme för etablerade konstnärer och konstnärsdrivna projekt utan marknadsmässig finansiering.

Supermarket äger rum för fjärde året i rad på Kulturhuset och är i år koncentrerad kring temat lycka. Att försöka fånga 88 konstnärsdrivna projekt under ett bestämt tema är en omöjlighet som Supermarket varken gör anspråk på att förverkliga eller kommer till uttryck i alla de projekt som visas på mässan. I min rundvandring bland montrarnas trängsel slår det mig att konstmässans lyckotema tydligt placerar konstbegreppet i relation till frågor om konstens nytta och värde för utövare, betraktare och samhälle. Supermarket blir i den kommunala visionens kontext ett utmärkt exempel på hur politiska visioner sammanvävs med en kulturindustri och en småföretagaranda, där upplevelse och kreativa ambitioner omsätts i ekonomiska värden och samhällelig nytta. De konstnärsdrivna gallerierna som presenteras på mässan är dock allt annat än en manifestation av en lättsinnig underhållning, utan är i flera avseenden uttryck för skarp samhällskritik, motstånd och temperaturmätare av det samtida konstlivet.

Bredden och variationen av konstnärliga uttryck på mässan samt den geografiska spridningen av konstnärer upphäver territoriella gränser och skapar produktiva skillnader. Den positiva rörlighet som uppstår på kulturhuset införlivar känslan av ett gigantiskt Supermarket som river ner auktoritära relationer och skapar en utställningslokal som är tillgängligt för utbyte mellan konstverk, konstnärer och betraktare. Flera av projekten har tydliga referenser till lokala och nationella identitetsmarkörer som oundvikligen inbjuder till ett möte där nationella gränser utmanas och ifrågasätts.

Performance by Sofia Breimo, ”Peppar, peppar, ta i trä/Knock on wood”. Photo: Kristoffer StrandbergDet egyptiska projektet Artellewa Art Space använder arabiska ikoner och symboler som tillsammans med komik tydligt utmanar lokala auktoritetsförhållanden samtidigt som ett estetiskt-historiskt arv förvaltas och omformuleras i konstverken som presenteras. Artellewa Art Spaces konst har stora likheter med den egyptiske konstnären Wael Shawky som hade en stor hyllad separatutställning på KW Institute for Contemporary Art i Berlin 2012, där marionettdockor och videoverk användes för att gestalta historiska händelser och berättelser inom den arabiska kulturen. Artellewa Art Space har en liknande utgångspunkt i deras försök att skapa förskjutningar och nytolkningar av historiska och samtida politiska och samhälleliga förhållanden genom användningen av kulturella symboler och estetiska former i sina projekt.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Liknande uttryck använder Gallery 2B från Budapest som skapat ett ljudkonstverk utifrån Franz Liszts musik. Liszts musik upprepas oupphörligen på en vinylspelare som ställts på golvet för att generera en ljudström som omvandlas digitalt och producerar en ambient-ljudrörelse med samma vågfrekvens. Den nationella referens som galleriet upprättar till kompositören Liszt har här en tvetydig innebörd, berättar en representant för galleriet och menar att ljudskulpturen gestaltar ett musikaliskt och kulturellt arv som inte kan fångas med en nationell identitet och bestämning, utan existerar i ett flyktigt utrymme som inte kan fastställas. Även det svenska Nationalgalleriet sammanställer i verket ubåtsdöden ett gemensamt narrativ om vatten och en sjunkande ubåt, med ett flertal tavlor och skulpturer. Utställningsbåset har hos Nationalgalleriet fått en bakgrund som med den mörka blåa färgen skapar en metallisk och klaustrofobisk ubåtskänsla. Nationalgalleriet återspeglar ett stycke svensk samtidshistoria och återerinrar ironiskt betraktaren om U137 och kanske framförallt om en tidsanda som gått förlorad och nu är i glömska.

Participant: Artellewa Art Space, Egypt. Photo: Hamdy Reda, “Bakaboza Campaign Headquarters”, installation, 2012Blue Oyster från Nya Zeeland visar ett poetiskt videoverk bestående av två loopar som placerats ut på vardera vägg i utställningsbåset, med en ensam stol för besökaren mellan de två videoprojektionerna. Det drömska ljudet tillsammans med gestaltningen av ett landskap som frammanar en påtaglig isolation och avlägsenhet förmår att skapa ett meditativt utrymme, där konstmässans omgivande rörelser och ljud försvinner. Verket Come rain; Come shine, 2013, framställs i beskrivningen som ett inlägg i debatten om förekomsten av ett världssystem uppdelat i centrum och periferi. Känslan av isolation i ett ensamt landskap får här en utopisk funktion och upprättar en rumslig närvaro som inte är påverkad och exploaterad av globala aktörer och yttre krafter, utan snarare ett landskap som tar oss ett steg tillbaka mot naturen och det som idag är oss främmande. Den ensamma stolen placerad i mitten av utställningsbåset förstärker den påträngande utsattheten och isolationen och tvingar fram en riktad uppmärksamhet mot de två videoprojektionerna som efterliknar en naturlig uppmärksamhet och rädsla gentemot naturens krafter.

Det är 88 konstnärsdrivna gallerier som presenteras på Supermarket och över 30 länder som är representerade, vilket bidrar till en unik mångfald. Det stora urvalet av gallerier ger en fingervisning om vad som sker inom konstvärlden som vanligtvis inte har tillträde till etablerade gallerier och konstinstitutioner runt om i världen. Det är framförallt med teckningar, grafisk konst och olika ljud- och videokonstverk som det experimenteras på mässan. Tegen2 från Stockholm visar upp spännande grafisk konst som presenteras digitalt i en dator som placerats på golvet och skapar en länk mellan estetik och bruksföremål. Bankomatens digitala bildskärm och högblanka design blir till fotoobjekt i de fotografier som galleriet presenterar. Hos MUU galleria från Finland möts man av en utställning som förmår skapa ett sammanhang och helhetsgrepp över den elektroniska musikens historia i Finland. Från Kanada kommer konstnären Happy Sleppy som har skapat en grafisk figur, Crystal King Lionhill, 2013, som påminner om transformers och psykedeliska skivomslag på samma gång. Besökare kan köpa upptryckta planscher av ”Crystal King Lionhill” och ta med hem. På Supermarket finns det en anda av populärkulturell spridning och produktion av verken, vilket upphäver alla traditionella värden och ambitioner att skapa en aura kring konsten.

Supermarkets lyckotema lyckas med att upprätta och införliva en plats där utövarna får möjlighet att ta plats och möta betraktare och andra utövare för kommunikation och utbyte. Förmodligen är även konstmässan lyckad i stadens vision om att bli en upplevelsestad i världsklass. Frågan om hur lyckobegreppet skall mätas förefaller mig dock att vara den fråga som är mest intressant att lyfta efter mässans slut.

 

Henrik Örnlind

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Det är vår..!

Snön smälter blöt på marken. Kommit små vårblommor, Krokus eller Snödroppe. Dagarna blir långa nu, skönt att va ute mer. Solen värmer mycket mer. Varmare luft, det är härligt. Knopparna på träden ...

Av: Suzan Yassine | Utopiska geografier | 11 april, 2011

La culture, Frankrikes heliga ko

Foto: Anne Edelstam Den klassiska bildningstanken är Frankrikes adelsmärke – universiteten bågnar under överfulla klasser, portvaktarna går i husen med vakande ögon, filmindustrin pumpar ut över 200 filmer per år. Vilket ...

Av: Anne Edelstam | Essäer om samhället | 21 april, 2008

Göran Palm. Foto Johan Ljungström Sverigesradio

”I detta måttligt glädjerika land…”

När fjärde och sista delen av Göran Palms ”Sverige – en vintersaga” kom för elva år sedan recenserades den i Sydsvenskan av Lasse Söderberg som tog till samma versmått, blankversen ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 12 augusti, 2016

Tankens Ambivalens: IX (Delningen)

Som en sten, som en sten i din flod, förbereder jag mitt ansikte Som ett hav, som en droppe av ditt blod, öppnar jag mitt hjärta Min första tanke när jag vaknat ...

Av: Göran af Gröning | Agora - filosofiska essäer | 24 februari, 2014

Adolf Wölfli, det dårförklarade geniet

Felsenau, Bern, 1907.Dårhuset Waldauers sjukhusledning karakteriserar 1911 Adolf Wölfli (1864-1930) som ett "kasserat olycksfall". Denna modernismens solitära outsider lever från vagga till grav som samhällets randfigur: otuktsförsök, fängelse, nytt otuktsförsök ...

Av: Bo I Cavefors | Essäer om konst | 29 januari, 2009

Strålande jul?

Det är jul och julklappar finns överallt att köpa. Vi tror att vi ska kunna få undan det som verkligen betyder, det som vi tror oss ha samlat på så ...

Av: Fredrik Månsson | Gästkrönikör | 20 december, 2015

Birger Norman - ett levande arv

Ett författarskap får aldrig reduceras till ett museiföremål. Litterära sällskap ska inte vara rädda att lyfta fram sina respektive skyddslingars kontroversiella och stridbara sidor. Inte minst därför att det är ...

Av: Gregor Flakierski | Litteraturens porträtt | 09 april, 2013

Till Natanya A Pemberton + andra Rapport från filmregissörens besök här för Hammarén-film

Slafsigt skriven rapport här, men mötte regissören, begåvningen, personligheten, röksvampen, som skall göra hammarénbokbaserad långfilm. Jag kommer fram i tid till Skatudden, han kommer med vikingfärjan. Min synska förmåga säger ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 28 augusti, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts