Altaret

Altaret är kvinna. Altaret ska ha den perfekta klassiska kvinnans ”proportioner” med brett bäcken, lite smalare axlar och smal midja. Och precis som en kvinna ska altaret inte vara naket ...

Av: Guido Zeccola | 19 september, 2017
Essäer om religionen

Köttet tänker

Det finns i köttet en inspirerad fruktan som överflödar till andra sidan av tingen en smak av synd, av teologalisk synd. Kroppen darrar, och det är i dessa konvulsioner som ...

Av: Gilda Melodia | 24 Maj, 2017
Gilda Melodia

Georg Klein i bakersta raden, vid dörröppningen. Gudrun Eriksson, vid staketraden, längst till höger

Georg Klein – forskare och samtalspartner

Georg Klein, en av våra mest betydande forskare internationellt, professor i tumörbiologi, avled den 10 december. Det kanske kan ses som symboliskt att han avled Nobeldagen, denna märkesdag för forskningen ...

Av: Thomas Wihlman | 14 december, 2016
Reportage om politik & samhälle

Marcel Proust och litteraturens lins

För hundra år sedan i år publicerades Swanns värld –första boken i Marcel Prousts romansvit På spaning efter den tid som flytt – på förlaget Grasset efter ett antal refuseringar ...

Av: Carl Magnus Juliusson | 04 oktober, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Tidlösa grimaser



Skulptur av Franz Xavier MesserschmidtFranz Xavier Messerschmidt är känd som en av 1700-talets ledande skulptörer, men vem var han egentligen? Tidningen Kulturens Bertil Falk porträtterar en något flyktig skulptör.

Vid Christie's auktion januari 2005 i New York köpte Louvren i hård konkurrens med Metropolitan Museum och Getty Museum ett blyhuvud av österrikaren Franz Xavier Messerschmidt för 4,3 miljoner dollar. I likhet med Emanuel Swedenborg, August Strindberg, Ernst Josefsson och Carl Fredrik Hill genomgick den österrikiske skulptören Franz Xavier Messerschmidt en metamorfos i livet, som förändrade inriktningen på hans arbete. Efter att ha passerat genom detta vändkors levde han i föreställningen att han var besatt av proportionernas ande. Han kom därefter att utföra drygt 60 grimaserande byster.

Jag såg 13 av dessa skulpturer - huvuden i bly och alabaster - för första gången år 1987 på Institute of Contemporary Art i London. Jag var totalt oförberedd och förtrollad. Det som slog mig var det tidlösa som präglade dessa skallar. Jag kunde inte sätta in dem i något konsthistoriskt sammanhang. Var de utförda häromdagen eller för hundratals år sedan.

Andrew Graham-Dixon slog huvudet på spiken när han skrev följande i The Independent: "Om man inte har datumen i Messerschmidts liv klara för sig, skulle en intelligent gissning placera honom bland det tidiga 1900-talets expressionister - hans byster, knutna i ymniga variationer av skrik, grimaser och andra ansiktskonvulsioner, tycks höra hemma i sällskap med målningar av Munch, Kokoschka och Kirchner." Och det var just de centraleuropeiska expressionisterna som vid sekelskiftet för hundra år sedan tog honom till sig. Men datumen i Messerschmidts visar att han själv levde åren 1736-1783. Vändpunkten i hans liv kom 1771.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

För det mesta behandlas Messerschmidt utryckt ur det konsthistoriska sammanhanget. Konstkännare, kritiker och utställare har ägnat sig åt verken från de sista tolv åren av hans liv utan att ta hänsyn till att han faktiskt var en framstående skulptör redan före den kris som ändrade inriktningen på hans konst.

216 cm hög staty av kejsar Franz I från 1766 Ursprungligen utförde han verk i barockartad och nyklassicistisk stil. Han hade en stark ställning vid hovet i Wien, där han gjorde skulpturer av kejsarna Franz Josef I och Joseph II liksom av Maria Isabella von Parma och Gerard van Swietens. Om man ställer hans staty i övernaturlig storlek av kejsar Franz Josef vid sidan om de sena bysterna i mindre format, tycks man stå inför verk av två olika skulptörer. 

En enda gång blev Messerschmidt intervjuad. Det skedde 1781, då Friedrich Nicolai sökte upp honom. Messerschmidt berättade då att han var besatt av proportionernas ande. Nicolai: "Eftersom han var en handlingskraftig människa, samlade han sitt mod för att övervinna denna förmodat illvillige ande. Han bestämde sig för att penetrera proportionerna på djupet, så att han slutligen fick övertaget över honom ... han nöp sig själv, grimaserade framför spegeln och ansåg sig vittne till de förvånande effekter hans makt hade över anden. Han trivdes med sitt system och bestämde sig för att fixera det genom att notera dessa grimaserande proportioner och låta resultatet gå vidare till kommande släkten."

Det var med andra ord denna privata exorcism som under en tolvårsperiod ledde till skapandet av dessa skulpturer, som alltså är självporträtt. De flesta är flintskalliga och helt avskalade sådana tidsbestämningar som klädsel, peruker och annat utgör samtidigt som stilen varken kan kallas barock eller neoklassicism. Några har hår, men man kan inte heller av frisyren dra några bestämda slutsatser som placerar dem i en viss epok.

Det finns emellertid en brygga som förbinder de båda skulptörerna på vardera sidan om år 1771. Hantverkskunnandet! Redan vid tolv års ålder inleddes den unge Franz Xaviers utbildning till skulptör. Hans handledare var två onklar. Messerschmidt tillägnade sig alltså mycket tidigt det hantverkskunnande, som gjorde honom till en av de ledande skulptörerna i Österrike. Denna skicklighet gick allt annat än förlorad när han trädde in i psykosen. Tvärtom är just handlaget själva förutsättningen för att han skulle kunna skapa de märkliga bysterna. Det enda klart förnimbara sambandet mellan de både skulptörerna är således tekniken, yrkesskickligheten, förmågan att forma ansikten i bly och alabaster, den gemensamma förutsättningen för skulptören i hans båda inkarnationer.

Skulptörens olika huvuden i blyI samband med ett besök i Bukarest i början av 1990-talet passade jag på att ta hemvägen via Wien just för att under ett par dagars tid ägna mig åt jakt på Messerschmidt. Mitt intryck efter att på plats ha sett hans verk från båda perioderna blev att förståelsen för hans konst skulle vinna på om hans magnifika barockgestalter med peruker och hårpiskor ställdes ut vid sidan om de avskalade bysterna. Nu brukar huvudena vandra runt i världen på olika utställningar medan de tidigare verken får stanna hemma i Wien.

Vid sidan om tendensen att isolera psykostidens grimaserande skallar från konstnärens tidigare verk finns det en annan tendens som förföljt Messerschmidts byster sedan den dag tio år efter hans död som de för första gången ställdes ut på ett hospital i Wien. Någon passade då på att förse de namnlösa bysterna med titlar som "Den bekymrade", "En som fått förstoppning", etc. Detta är missvisande. Messerschmidts skallar skulle må bra av att slippa dessa påklistrade efterrationaliseringar.

En egenartad konstnär som Messerschmidt har naturligtvis blivit föremål för synpunkter. Psykoanalytikern Ernst Kris fastslog 1932 att Messerschmidt led av en schizofren psykos med paranoia. Han såg förvrängda manliga och kvinnliga könsorgan i grimaserna och tolkade detta som anala fantasier, förträngd homosexualitet och schizoida tendenser. Andra har menat att Messerschmidt snarare var blyförgiftad. Han arbetade ju i bly.

och alabaster från perioden efter 1771Messerschmidt tillhör den där gudabenådade gruppen konstnärer som är nyskapande i ett eller annat avseende. Hans huvuden kan upplevas som tidlösa djupdykningar i de mänskliga avgrundernas hemligaste skrymslen. Det tycks vara ur dem som han hämtar upp atavistiska urformer och låter dem komma till tals i mimens form.

Bertil Falk

 

Ur arkivet

view_module reorder

Sann historia, tre generationer och ett Egypten med alla dess färger

Three Ladies in Cairo är en kombinerad släktkrönika och historisk vandring i ett Egypten som snabbt ändrar karaktär under den tid det tar för tre generationer att leva där. “True ...

Av: Belinda Graham | Essäer om litteratur & böcker | 29 april, 2014

Jag vill se statsministern klättra i träd

Pippi Långstrump älskar att klättra i träd och gå på händer. Men frågan är: Har någon sett Fredrik Reinfeldt gå på händer? Har han delat ut karameller till alla barnen ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 03 februari, 2011

Det litterära Estland storsatsa­r på sina författare

Foto: Teymor Zarre' Det litterära Estland storsatsa­r på sina författare Helga och Enn Nõu tar emot i sitt hus i Sunnersta i Uppsala. Och det syns verkligen att det bor ...

Av: Anna Franklin | Litteraturens porträtt | 16 oktober, 2007

Inget som tjänar livet kan vara förnedrande

Svaret på frågan om vad som är mystik, varierar från religion till religion, från en tid till annan tid. Kristen mystik ger, generellt sett, uttryck för den enskilda människans upplevelser ...

Av: Bo I. Cavefors | Essäer | 23 april, 2014

Näcken och scientismen

Kvällens gullmoln fästet kransa. Älvorna på ängen dansa,Och den bladbekrönta näckenGigan rör i silverbäcken. Liten pilt bland strandens pilarI violens ånga vilar,Klangen hör från källans vatten,Ropar i den stilla natten: "Arma gubbe! Varför ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer om litteratur & böcker | 29 november, 2011

John O´Hara läst på nytt

T. S. Eliots diktcykel Det öde landet är så full av abstrusa allusioner att han fann för gott att lägga till några noter på slutet där läsaren får reda på varifrån en ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 26 februari, 2013

En rapsodi från Manhattan Del 2, Museer på East Side

American Museum of Natural History på 79 gatan West överraskar med nya friska erbjudanden. Vad sägs om en nattlig ficklampsexpedition som paleontolog bland 65 miljoner gamla Tyrannosarius rex? Tänk att ...

Av: Lilian O. Montmar | Resereportage | 20 april, 2009

Motsatserna natur-kultur på Kiasma

   Var finns den starka, uppkäftiga, berörande tredimensionella konsten idag? Skulptur, alltså. Om den tycks satt på undantag i Sverige, kan man söka den i Finland. Detta märkesår, då det gått ...

Av: Nancy Westman | Reportage om scenkonst | 01 juni, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts