Den sextionde filmfestivalen i Berlin, Berlinale, Europas mest vitala och viktiga

  60-årsjubilerande Berlinale, Berlins filmfestival, har varit en filmflod utan dess like i festivalens historia. Över 400 filmer har visats i festivalens sju sektioner med dess ännu fler undersektioner som visar ...

Av: Andreas Altermann | 22 februari, 2010
Kulturreportage

Pere Borrell del Caso pionjärverk

Konst utanför ramen

Konsten som alltid gör vad den kan för att spränga alla olika slags gränser, tycks stå villrådig inför den traditionella rektangulära ramen. Men det finns exempel på utbrytningsförsök ifrån både ...

Av: Mathias Jansson | 22 mars, 2015
Essäer om konst

Eva Dahlbeck

Torpardottern gör karriär i storstaden

Brita i grosshandlarhuset filmades efter ett manus av Harald Beijer, som även skrivit den framgångsrika boken. Här kontrasteras livet på landet med livet i staden och Sverige är ett land ...

Av: Belinda Graham | 17 september, 2016
Essäer om film

Älskade trädgårdar! - Nu blommar det i bokhyllan!

Det finns många sätt att uppleva trädgårdar på. Att arbeta i en trädgård (egen eller andras). Att laga mat från trädgården – och att äta ute. Att skapa en egen ...

Av: Belinda Graham | 29 Maj, 2013
Essäer om samhället

Från penselhår till pixelporr – en essä om pornografi i konsten



Francois Boucher, Leda och svanen, 1740 Hur många unga pojkar slet inte ut sin joystick på 80-talet i dunkla pojkrum framför en flimrande TV-skärm? Det var inte bara plattformsspel och shoot-em-up spel som visades på skärmarna utan även mer kittlande titlar som ”Samantha Fox Strip Poker” och ”Sex Games”. Den senare var helt enkelt en tävling i att ha sex med kvinnor i olika positioner. Genom att jucka joysticken fram och tillbaka kunde man uppnå orgasm och få poäng, eller som det passande heter på engelska “score”. Ja, jag vet att bildspråket blir väldigt dubbeltydigt i det här sammanhanget. Även med tidens mått mätt var grafiken i spel som ”Sex Games” bedrövlig och bestod av karikatyrliknande personer med kantiga kroppar. För dagens unga kan det vara svårt att förstå att en svartvit grovt pixlad bild av en halvnaken Samantha Fox kunde vara så spännande när all världens sexuella inriktningar idag finns tillgänglig på nätet bara en mussmekning bort.

Att sex och pornografi har följt den tekniska utvecklingen hand i hand är inte speciellt förvånande. Fotografi, film, video, dataspel och Internet har från första början stått i pornografins tjänst. Men innan dessa nya massmedier gjorde det möjligt för vilken amatör som helst att sprida sina sängkammaräventyr var man hänvisade till mer traditionella uttryck som papper och penna. Det säger sig självt att det krävdes en viss konstnärlig talang för att det skulle bli intressant att titta på och därför har en stor del av den visuella pornografin före 1900-talet skapats av konstnärer.

All art is erotic.
-Gustav Klimt

Det verkar att så fort människan lärde sig skapa bilder började man också avbilda sexualitet. Man målade fallossymboler på grottväggarna och skulpterade för 24 000 år sedan fram frodiga nakna kvinnor som Venus från Willendorf. Sedan dess har pornografin alltid funnits som ett parallellt spår inom konsthistorien. Att visa nakna människor har sällan varit något problem inom konsten och det vimlar av dem, ja majoriteten är förstås kvinnor som är målade av manliga konstnärer. För att undvika moralister från t.ex. kyrkan har man alltid kunnat kalla de nakna modellerna för gudar och gudinnor och anspelat på olika mytologiska berättelser där symboler och metaforer fått gestalta det onämnbara.

Den franska rokokomålaren François Boucher tog sig an den antika myten om guden Zeus som iklädd svanskepnad förförde drottningen Leda. I Bouchers version ser vi Leda ligga på en bädd med klänningen uppdragen och blottat sköte, medan svanen nyfiket sticker fram sin långa hals mellan hennes ben. Speciellt livlig fantasi behövs inte för att förstå vad svanens huvud och hals ska symbolisera. Ett annat populärt grekiskt mytologiskt motiv är den om Danaë som blev instängd av sin far i ett torn där hon blir befruktad av Zeus genom ett guldregn. Den italienska konstnären Artemisia Gentileschi är en av många som målat motivet genom historien. Hennes målning från 1612 visar en naken Danaë på en bädd medan ett “guldregn” faller ner i hennes sköte. I det här fallet finns bara mannen representerad som ett ”guldregn”, men det räckte förmodligen för att sätta igång fantasin hos betraktaren.

Gustave Courbet, L’Origine du Monde, 18661778 gjord den svenske konstnären Johan Tobias Sergel en staty föreställande en kentaur som fångar en backant. I full fart kommer kentauren upp bredvid den nakna kvinnan och greppar tag i hennes rumpa för att lyfta upp henne. Det är inte bara det att han tar ett riktigt skamgrepp på hennes nakna ända utan låter dessutom två av sina fingrar sjunka oroväckande djupt in mellan hennes skinkor. Men så mycket mer vågad blir inte den officiella konsthistorien.

Några direkta samlagsskildringar brukar man inte hitta i konsthistoriska sammanställningar. Vad man visade offentligt och vad man såg på privat var, liksom idag, förstås väldigt olika. Konstnärer har under historiens gång bidragit till att sprida en hel del pornografi i form av teckningar, illustrationer, akvareller och grafiska tryck. Många av bilderna är anonyma eller gjorda under pseudonym, men det finns också en hel del bevarat från mer namnkunniga konstnärer. Under 1700–1800-talet hamnade många av bilderna i den erotiska litteraturen som fick ett uppsving. Den franska konstnären Paul Avril gjorde t.ex. detaljerade samlagsbilder till antologin “De Figuris Veneris” (1824) som innehöll erotiska antika grekiska och romerska texter. Avril illustrerade även John Clelands populära erotiska roman ”Fanny Hill” från 1748. I den här typen av konst var det inte längre frågan om några omskrivningar med svanar som stack in sina huvuden mellan kvinnornas ben.

I do not deny that I have made drawings and watercolors of an erotic nature. But they are always works of art. Are there no artists who have done erotic pictures?
-Egon Schiele

De här bilderna hittade man inte på väggarna i salongen där man tog emot sina besökare utan snarare i herrum, sängkammaren och i andra privata sammanhang. Ett bra exempel på denna dubbelmoral är Francisco Goyas målningar Den nakna Maja, 1800, och den Påklädda Maja, 1803. Varför Goya målade exakt samma motiv, där den ena kvinnan är naken och den andra är påklädd, kan kanske förklaras av att katolska kyrkan inte var förtjust av att människor avbildades nakna, om det inte var ett religiöst motiverat motiv. Den nakna Maja kunde alltså inte visas för vem som helst, utan den hängde förmodligen bakom ett draperi som bara var för privat beskådan, medan den påklädda versionen var mer officiell så vem som helst kunde betrakta den utan att ta anstöt.

Det kvinnliga könet har i konsthistorien till stor del varit ett objekt för mannens blickar och lustar. När den franska konstnären Gustave Courbet tryckte upp ett kvinnligt kön i betraktarens ansikte 1866 hjälpte det inte att tavlan hade den poetiska, ja rent sagt vördnadsfulla titeln, Världens ursprung. Det var fortfarande ingen tavla som kunde visas offentligt, utan liksom många andra liknande motiv, var det frågan om ett beställningsverk av en privat samlare av erotisk konst. I mitten av 1960-talet målade John-E Franzén Hells Angels of California. I förgrunden av målningen ligger en naken kvinna på marken med skötet rakt i betraktarens blickfång. Precis som Courbets målning är det kvinnliga könet ett objekt för mannens blickar. I bakgrunden ser man motorcykelgänget Hells Angels medlemmar och det känns som att kvinnan blivit kasserad. Hon räknas inte i det här sammanhanget utan är bara ett nöje för männen.

Bilden av det kvinnliga könet förändrades dock under 1960-talet. Kvinnofrigörelsen och feministerna får ett starkare fotfäste i samhället och även inom konsten. Kvinnorna börjar återerövra sitt eget kön inte minst inom performance-konsten. I den amerikanska konstnären Carolee Schneemanns performance Interior Scroll från 1975 klär hon av sig naken och poserar i olika krokiställningar innan hon ur sin vagina drar fram en textremsa med ett feministiskt tal. Man kan se det som om det kvinnliga könet i Schneemanns verk själv kommer till tals och inte bara blir passivt avbildat av manliga konstnärer. Ett annat viktigt konstverk när det gäller representationen av det kvinnliga könet ur ett kvinnligt perspektiv är Niki de Saint Phalles installation Hon – en katedral på Moderna Museet i Stockholm från 1966. Hon bestod av en stor skulptur av en havande kvinna, där besökarna genom en ingång placerad mellan hennes ben kunde gå in i magen där utställningen fortsatte.

Carolee Schneemann, Interior Scroll, performance, 1975When people read erotic symbols into my painting, they’re really thinking about their own affairs.
-Georgia O’Keeffe

Sedan 60-talet har gränserna mellan det privata och den offentliga konsten raserats på många plan. Att skildra samlagsscener kan visserligen fortfarande uppfattas som stötande av vissa personer, men det är inget som längre hindrar att konstverken visas offentligt. Det mesta är idag tillåtet och kan visas på gallerier och konsthallar. Den amerikanska konstnären Jeff Koons fotoserie Made in heaven, 1990-91, där han hade samlag och oralsex med den kända porrstjärnan Cicciolina är ett exempel. Den japanska fotografen Nobuyoshi Araki har blivit känd för sina bondagebilder. Konstnären Pål Hollender gjorde dokumentären Buy Bye Beauty, 2001, om prostitutionen i Riga där han själv hade sex med de prostituerade som han intervjuade.  I Annika von Hausswolffs fotografi Alone in the Brown Room, 1999, ser man en man som sitter på en stol med byxorna nerdragna och onanerar. Det är bara några exempel på samtida konstbilder som utan sin konstkontext skulle kunna beskrivas som pornografiska. Med konstkontext menas nu att bilderna inte i första hand är framställda för att underhålla och väcka lust hos betraktaren utan snarare vill konstnären diskutera och belysa frågor kring t.ex. sexualitet, kön och identitet.

Idag hittar man som bekant alla former av pornografi ocensurerat på Internet. Kanske har det gjort oss mätta och uttråkade när allt finns tillgängligt som på ett gigantisk pornografiskt smörgåsbord. Det finns inte längre så mycket utrymme att själv fantisera kring innehållet när allt visas i HD och närbilder ur alla möjliga kameravinklar. Några symboliska svanhuvud ser man inte heller längre i konsten.

Det verkar dock som att något håller på att hända. Den erotiska litteraturen har t.ex. fått ett stort uppsving. En förklaring kan vara att det är mer spännande att läsa en erotisk eller pornografisk text som lämnar en del öppningar för egna tolkningar istället för filmer och bilder som visar allt. Det kan också vara en förklaring till att det inom konsten pågår en retrotrend som går tillbaka till pojkrummens gryniga och pixlade bildestetik från 80-talet. I Japan fanns det tidigare en lag som sa att det var förbjudet att visa könshår och könsorgan och därför måste dessa partier göras dimmiga genom att t.ex. lägga på en mosaik av stora pixlar. I verket Unpixelated, 2009, har konstnären Anders Weberg arbetat vidare med detta koncept. Han har använt sig av en programvara som återställer det område som har gjorts pixlat i japanska porrfilmer. Sedan har han istället gjort resten av bilden pixlad så det blir en form av negativ bild där den del som var dold blir synlig medan de synliga delarna blir dolda.

Vuc Cosic, som räknas som en av pionjärerna inom net.art, har också gjort ett verk som bygger på porrfilm. Det är den kända filmen “Deep Throat” (1972) med Linda Lovelace i huvudrollen som han har gjort om i en ASCII-version. ASCII-konst uppstod som ett resultat av att skrivare i datorns barndom inte klarade av att skriva ut bilder. Istället skapade man en bildgrafik som bestod av vanliga tecken som gjorde det möjligt att även bifoga textbilder i e-post. På så sätt påminner ASCII-konst om traditionen inom litteraturen med figurdikter. Cosic översätter alltså filmens realistiska formspråk till en äldre form av datorgrafik. Man kan jämföra det med hur kubisterna i början av 1900-talet bröt ner verkligheten i geometriska former. Det var inte så att Picasso inte kunde måla realistisk, utan han ville istället få betraktaren att se något annat i bilden. På samma sätt jobbar Cosic med ”Deep Throat”. I en porrfilm uppbyggd enbart med tecken hamnar snarare formen och berättarstrukturen i fokus än det pornografiska innehållet.

Text-TV och Teletext är också en kvarleva från en tid då man inte kunde publicera bilder utan fick göra textbilder. Trots den tekniska utvecklingen används Text-TV fortfarande på många håll. Vid jultid brukar man på svensk Text-TV kunna se en kantig text där det står God Jul och ett rött stearinljus uppbyggt av fyrkantiga block. Det finns idag en del konstnärer som intresserar sig för den här förlegade tekniken. Konstnären Rachel Meyers är en. Tillsamman med artisten Goto80 gör de performance- och videoverk där de blandar 80-talets datamusik med bilder från samma period.

Adam Connelly ur serien Pixel Pornography, 2002-2004Kabel-TVns Text-TV-sidor har nu ofta fungerat som en viktig reklamkanal för sexannonser för bland annat dating och telesex. Reklamen innehåller ofta bilder av nakna kvinnor i skarpa färger som är uppbyggd av stora pixlar. Bilderna blir skissartade, där konturerna är viktiga att lyfta fram för att accentuera kroppsformen, som rumpa och bröst, medan fantasin får fylla i detaljerna. Den holländska konstnären Maarten van der Ploeg har i verket Teletext Babez video, 2001, skapat en musikvideo som består av sidor från den tyska kabel-TVns textsidor med sexannonser. Ploegs verk inspirerade senare konstnärsgruppen Übermorgen när de gjorde verket Sounds of eBay, 2008. Sounds of eBay är ett konstverk som omvandlar transaktionerna från ditt eBaykonto till musik. Till verket finns en hemsida där Übermorgen har hämtat grafiken från sexannonser från österrikiska Text-TV sidor. eBays gigantiska köp- och säljmarknad är på ett plan lika förförisk och lockande som Text-TV-porren.

Det finns konstnärer som gått längre i att upplösa de pornografiska bilderna i ännu större pixlar. I serien Pixel Pornography, 2002-2004, har den amerikanska konstnären Adam Connelly målat tavlor där förlagan har varit pornografiska bilder från Internet. Upplösningen i bilderna är mycket sämre än i teletextporren. På avstånd när pixlarna smälter in i varandra kan man ana motivet, en naken kvinna, men ju närmare man kommer desto mer blir det en upplevelse av fyrkantiga färgfält. Ett annat exempel är den japanska konstnären Shinji Murakami som i serien Nipples, 2012, har använt sig av bilder av kända personer som visar sina bröst. I halvleksvilan under Superbowl 2004 visade artisten Janet Jackson sitt bröst vilket skapade stor uppmärksamhet. I Murakims verk är bröstet avbildat med 8-bitars pixelgrafik, vilket gör att det enda man ser är stora fyrkanter i olika färger. På samma sätt har Murakim använt sig av en känd bild med Paris Hilton där hon solar topless. Hiltons bröst blir i målningen bara en samling av fyrkantiga färgfält i olika hudtoner.

Fantasy love is much better than reality love. Never doing it is very exciting. The most exciting attractions are between two opposites that never meet.
-Andy Warhol

När man går så långt att bilderna bara blir stora pixlar och man inte längre ser vad det föreställer kan man tala om en dekonstruktion av bilden. Man bryter ner bilden i dess beståndsdelar för att hitta nya innebörder. Konst idag består inte av penselstråk utan av nollor och ettor, som på skärmen översätts till små punkter som kallas för pixlar, som är bildens minsta beståndsdel. Ju mindre och fler pixlar desto mer realistiska bilder och tvärtom. Vi verkar idag ha kommit till en vändpunkt där de digitala bilderna av sex och pornografi har blivit så hyperrealistiska att det bara blir yta och knappt har något innehåll alls. Som en motreaktion väljer flera konstnärer att använda sig av äldre digitala tekniker som ASCII-konst, teletext och pixelgrafik. När motiven blir mindre realistiska blir vi som betraktare tvungna att fylla i luckorna med vår fantasi. Så på sätt och vis kan man säga att pixelporren är vår tids symboliska svanar och guldregn.

 

Mathias Jansson

 

 

 






Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Sann historia, tre generationer och ett Egypten med alla dess färger

Three Ladies in Cairo är en kombinerad släktkrönika och historisk vandring i ett Egypten som snabbt ändrar karaktär under den tid det tar för tre generationer att leva där. “True ...

Av: Belinda Graham | Essäer om litteratur & böcker | 29 april, 2014

Jag vill se statsministern klättra i träd

Pippi Långstrump älskar att klättra i träd och gå på händer. Men frågan är: Har någon sett Fredrik Reinfeldt gå på händer? Har han delat ut karameller till alla barnen ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 03 februari, 2011

Det litterära Estland storsatsa­r på sina författare

Foto: Teymor Zarre' Det litterära Estland storsatsa­r på sina författare Helga och Enn Nõu tar emot i sitt hus i Sunnersta i Uppsala. Och det syns verkligen att det bor ...

Av: Anna Franklin | Litteraturens porträtt | 16 oktober, 2007

Inget som tjänar livet kan vara förnedrande

Svaret på frågan om vad som är mystik, varierar från religion till religion, från en tid till annan tid. Kristen mystik ger, generellt sett, uttryck för den enskilda människans upplevelser ...

Av: Bo I. Cavefors | Essäer | 23 april, 2014

Näcken och scientismen

Kvällens gullmoln fästet kransa. Älvorna på ängen dansa,Och den bladbekrönta näckenGigan rör i silverbäcken. Liten pilt bland strandens pilarI violens ånga vilar,Klangen hör från källans vatten,Ropar i den stilla natten: "Arma gubbe! Varför ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer om litteratur & böcker | 29 november, 2011

John O´Hara läst på nytt

T. S. Eliots diktcykel Det öde landet är så full av abstrusa allusioner att han fann för gott att lägga till några noter på slutet där läsaren får reda på varifrån en ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 26 februari, 2013

En rapsodi från Manhattan Del 2, Museer på East Side

American Museum of Natural History på 79 gatan West överraskar med nya friska erbjudanden. Vad sägs om en nattlig ficklampsexpedition som paleontolog bland 65 miljoner gamla Tyrannosarius rex? Tänk att ...

Av: Lilian O. Montmar | Resereportage | 20 april, 2009

Motsatserna natur-kultur på Kiasma

   Var finns den starka, uppkäftiga, berörande tredimensionella konsten idag? Skulptur, alltså. Om den tycks satt på undantag i Sverige, kan man söka den i Finland. Detta märkesår, då det gått ...

Av: Nancy Westman | Reportage om scenkonst | 01 juni, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.