Adam Zagajewski – kronprinsen inom den polska poesin

Den polska kulturen i allmänhet (poesin, epiken, dramatiken, musiken, vetenskapen osv.) är, och har mycket länge varit, enastående vital. Inom litteraturen räcker det med att nämna några få: Czeslaw Milosz ...

Av: Carsten Palmer Schale | 25 augusti, 2012
Litteraturens porträtt

Nina Bouraouis kamp med de onda tankarna

Nina Bouraouis kamp med de onda tankarna   Nina Bouraoui. Foto: Elisabeth Grate Bokförlag Jag plågas av att skriva om döden, jag kan inte skriva om sexualiteten, de båda ämnena tycks mig ...

Av: Thomas Nydahl | 05 januari, 2007
Litteraturens porträtt

Fredrik F. G. Granlund

Författarpresentation, Fredrik F. G. Granlund:   Jag är Mästaren utan Margarita, en intelligent och tankfull idiot, ett sovande svärd, ett rorschacktest på himlen, ett refuserat Bamseavsnitt, en ambitiös pacifist, vansinnig med förstånd ...

Av: Fredrik FG Granlund | 19 december, 2011
Utopiska geografier

Könets mystiker

Illustration av Guido Zeccola efter Beato AngelicoHermann Kesten, Joseph Roth och Albert Camus, med korridorförbindelse till André Gide, häckade en gång i tiden i en lägenhet på sjätte våningen i ...

Av: Bo I. Cavefors | 27 november, 2008
Essäer om litteratur & böcker

Artipelag – en naturlig plats för kulturen



Entrén. Courtesy ArtipelagDen dieseldrivna ångbåten flyr staden mot innerskärgårdens Stockholm. En mullrande mörk horisont närmar sig i kraftfullt majestät. Den hundraåriga farkosten sätter ut från kajplatsen, vrider sig med fören pekande mot havet. Strand hotell lämnas åt sitt öde för att i samförstånd med staden invänta himlens vrede. Stadskonturerna blir till oskyldiga prickar och himlen skänker oss solen åter. Så inleds färden mot Artipelag – det nya kulturmeckat i Stockholms skärgård.

Över öppet vatten glider kända landmärken förbi. Färjeläget och Kvarnen gapar tomma och längtansfulla tycks de kasta blickar efter vår framfart. Genom smala sund tränger vi fram medan kala bergväggar lutar sig över oss med fullständig massivitet. Mört och abborre rusar åt sidorna mot landmärken och stirrar rödögda och irriterat mot den framdunkande kolossen. Öppet vatten, Baggensfjärden. Farkosten ökar knopen, girar babord och korsar fjärden i full fart mot en avlägsen udde med en skogsbevuxen bergsknalle.

Väl framme släpper betongbryggan fram landgångarna mot en vandringsled av lärkträd som lagt sig till ro för att välkomna besökare under många år och i alla väder. De stabila och handikappvänliga gångstråken fyller ut bergsskrevor och spänner i raka led runt och uppför berget in mot en ännu knappt skönjbar byggnation. Både rullstolsbundna och sjöjungfrur kan ta sig fram över klipporna.

Björn Jakobson, grundare av det välbekanta företaget BabyBjörn, möter upp halvvägs in på lärkträdspassagen. Björn hade för över 10 år sedan en idé att kombinera den svenska skärgårdsnaturen med kultur och konst i en anläggning av respektingivande storlek. Han berättar och leder oss fram till en öppen skogsglänta på bergets topp.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

En gigantisk byggnad av trä och betong reser sig plötsligt likt Afrodite ur havet framför besökarna och Björn sträcker upp båda armarna och pekar med båda händerna. Trots att han står i förgrunden alldeles intill oss blir han ofattbart liten i förhållande till Artipelag, byggnaden han fött fram. Känslan som sköljer över mig är att även den förföljande mullrande himlen har stannat upp inför en lika mäktig skapelse. De mörka molnformationerna drar sig sakta tillbaka i ett tyst återtåg mot stadens centrala delar. Där hör de hemma och kommer att ta en gruvlig hämnd på stadens solsken efter att återhämtat sina splittrade formationer från nederlaget i striden mot skärgården.

Installationsvy, Platsens själ. Courtesy ArtipelagBjörn Jakobsen välkomnar besökarna och intill byggnadens mäktiga terrass kommer även hustrun Lillemor tillmötes. Björn och Lillemor berättar om deras gemensamma planer och arbete med Artipelag. Namnet klingar välbekant som en symbios mellan konst och skärgårdsnatur. Deras idé är att genom Artipelag bli en betydande mötesplats för nyskapande kulturella aktiviteter. Konst, teater och design skall leva ihop med god mat i en vacker skärgårdsmiljö.

En del besökare försvinner snart in mot konsthallen, där konsthallchefen Bo Nilsson bjuder på en visning bland konstsamlingarna. Några andra blir kvar på terrassen lite längre och inandas den friska havsluften blandat med aromatisk barrskogslukt. En figur, som visar sig vara en skulptur av Maria Miesenberger, klänger runt en trädstam i en av de närväxande tallarna. Hennes förklaring av tilltaget är att låta byggnaden och omgivningen utmana skulpturerna, som förhåller sig som kroppar av närvaro i ett mentalt rum. Jag vrider mig runt för att försöka upptäcka fler varelser bland träddungarna. Vänd mot byggnaden förs tankarna till Akropolis sett från dess fot i området Plaka. Med ögonen fixerade mot himlens blåskimrande täcke som tycks bekläda taket fångar blicken ytterligare en skulptur, som välkomnande sträcker ut sig mot annalkande besökare från havet.

Fler skulpturer möter besökarna inne i den rymliga byggnaden. Innan besöket i konsthallen vandrar jag runt i byggnaden. Den är placerad på ett berg, som visar sig i den stora matsalen. Insikten om naturens betydelse leder osökt in på temat för urpremiären av Artipelag, med kulturutbyten och skådespel inom begreppet ”Platsens själ”, som den första utställningen heter. Kungliga Operan kommer under invigningsveckan att uruppföra ett specialskrivet verk av tonsättaren Anders Eliasson med libretto av Bengt-Emil Johnson. ”Karolinas sömn” kommer att framföras av operasångerskan Lena Hoel med musiker från Hovkapellet. I samband med föreställningen kommer glaskonst av Bertil Vallien att visas på Artipelag. Dessutom har sexton konstnärer inbjudits till att kommentera arkitekturen, platsen och naturen runt Artipelag.

Spängerna. Courtesy ArtipelagUttrycken och kommentatorerna finns som verk utspridda utanför och inuti byggnaden. Deras gemensamma nämnare är att förmedla en personlig tolkning av vad platsens själ betyder för dem. I konsthallen visas målningar i urval av Carl Fredrik Hill, Sigurd Hjertén, Isaac Grünewald, Sven Erixson, Gösta Adrian-Nilsson. Skulpturer av Charlotte Gyllenhammar, Maria Miesenberger och Lars Nilsson. Fotografier av Annika von Hausswolff, Lennart af Petersens, Åke Hedström, samt design av bl.a. Siri Seger.

Artipelag har två restauranger med fantastisk utsikt över Baggensfjärden. Den ena restaurangen har plats för 250 personer med tillhörande uteservering. Den andra har bordsservering inomhus eller utomhus för 180 gäster med möjlighet att boka enskilda rum. Båda restaurangerna drivs av teamet bakom restaurang Grodan i Stockholm. Kökschef är Fredrik Björlin, känd som lagledare för det svenska kockslandslaget. Alla möjligheter för en heldag med kultur, natur och god mat i arkipelagisk anda.

Byggnaden i sig är en skapelse av arkitekten Johan Nyrén. Den omfattar drygt 10 000 kvadratmeter med en fasad av tjärade furubrädor och taken är belagda med sedum. Insidan är rustik och ren med naturliga materialval. Konsthallarna omfattar totalt 3000 kvm med en stor konsthall om drygt 1000 kvm med en 65 meter glasad vägg som vetter mot havet. Utöver konsthallar finns en 1200 kvm stor ”Artbox” med 12 meters takhöjd. Här kan kulturella aktiviteter och TV-inspelningar ske inför en sittande publik på 1000 personer.

Artipelag betonar verkligen vad filosofen Heidegger konstaterat, att vi som individer är beroende av miljön. Det omedvetna och osynliga påverkar individen genom miljön och naturen.

Carsten Lindström

Invigningsutställningen heter ”Platsens själ” som öppnade den 3 juni och pågår till den 30 september 2012. Operan ”Karolinas sömn”, spelas den  7, 9 juni

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Tid, liv og virkelighetstydninger

I «Refleksjoner om identiteten til eksisterende (foreliggende) identiteter» tar jeg opp følgende ting av aporetisk art: At eksisterende entiteter forandrer seg over tid og at eksisteremde entiteter har en tendens ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 17 november, 2010

Bortvändhet från ambitionerna

I stort sett varje strävan uppåt i de givna hierarkiernas tjänst bemöts idag med gillande eller åtminstone acceptans (som kan komma sig av såväl en välkomnande känsla av samhörighet som ...

Av: Peter Worland | Utopiska geografier | 08 juni, 2009

”Du har ställt flera frågor kring Kulturdepartementets direkta engagemang och närvaro…” Peace &…

Redan när Tidningen Kulturen publicerar min artikel ”Folkfesten som tänjer gränser för socialt medvetande” (16 juni 2012) har funderingen legat där och grott; det måste väl ändå vara mycket intressant ...

Av: Linda Bönström | Kulturreportage | 11 juli, 2012

Hermann Hesse

Hermann Hesses klassiker: Narziss och Goldmund

I Klas Östergrens nya roman I en skog av Sumak finns en parafras på kastanjeträdet i Herman Hesses roman Narziss och Goldmund. Precis som Östergrens roman som gått som följetong ...

Av: Ulf Nygren | Essäer om litteratur & böcker | 27 augusti, 2017

Richard Strauss - en tjuvaktig skata?

  Ariadne (Zerbinetta). Foto: Bettina Stoess/Deutsche oper Berlin Deutsche Oper i Berlin har under januari och februari frossat i Richard Strauss. Fem av hans operor har snurrat runt på repertoaren - "Salome ...

Av: Ulf Stenberg | Essäer om musik | 03 mars, 2009

Aase Berg. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Tidskriften 10TALs poesifestival 2015

Årets upplaga, den 19:e, av Stockholms Internationella Poesifestival hade temat lyrik och musik. Tidningen Kulturen gjorde några nedslag i det stora och varierade programmet. Festivalen inleddes redan den 24 november ...

Av: Thomas Wihlman | Essäer om litteratur & böcker | 07 december, 2015

En liten blåsa i Guds andes glas

Jag är förtvivlad, full av ångest och riven i djupet som aldrig förr! Det är nåt fel med mig! Det är som att återuppbygga ett hela tiden raserande och sönderblandat ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 05 september, 2011

Närkontakt av tredje graden 

Av förekommen anledning bjuder vi på Vladimir Oravskys och Olle Ekstrands mästerliga filmanalys av Steven Spielbergs UFO-klassiker:   Konstnärens vilja att solidarisera sig med den tekniska vetenskapliga förändringsprocess som äger rum i ...

Av: Vladimir Oravsky | Utopiska geografier | 11 april, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts