Ett museum för stulen konst

Ett konstverk kan försvinna på många sätt, och stöld har inte varit ovanligt i historien. Det finns många sätt att ta tillbaka verken på, och med hjälp av digitala tekniker ...

Av: Mathias Jansson | 15 juli, 2015
Essäer om konst

Ragnar och Alice ligger på utdragssoffan

På rygg ligger de och Ragnar håller i Alice' vänsterhand med sin högra. Stryker med långfingret sakta över hennes ringfinger. Efter en lång stund reser han sig. Han ...

Av: Theres K Agdler | 24 Maj, 2010
Utopiska geografier

Mäktiga män föredrar lantlig mat!

Winston Churchill är bland annat känd som den premiärminister som ledde Storbritannien till seger i andra världskriget. Han är också känd som författare, som Nobelpristagare i litteratur, som konstnär, som ...

Av: Belinda Graham | 04 mars, 2014
Allmänna reportage

Tiden som återvändsgränd

Snart bryter ett helt nytt år ut mitt bland oss. Vi vet inte vad det kommer att leda till, förutom själva ledan, men det sägs att det ska kallas 2011 ...

Av: Stefan Whilde | 28 december, 2010
Essäer

Konstmässan Markets natur



Axel Antas: Wanderer from series Obstructed view, 2010, c-print & Tree from series Obstructed view, 2009, silver gelatin printKonstmässan ”Market” håller på att bli institution. Det är bara en kort tidsfråga innan 10-års jubiléet står för dörren. Men där är vi inte än, detta är sjunde upplagan av de nordiska galleristernas fackmannaklubb som är öppen för konstpubliken. Konstakademien slår flera personbästa i år, 42 montrar med fler deltagande gallerister från Finland och Danmark. De goda framstegen intygas av medverkande Sara Sandström, från galleri Andersson/Sandström, och Anna Thulin, representant för ”Market Emerging”, årets satsning på nyetableringarna, båda med otalig Market-rutin, som unisont poängterar hur viktig mässan har varit för verksamheten och hur professionell den blivit med åren. Man har sålt bättre helt enkelt.

Detta är ett mecka: samtidskonst av alla upptänkliga slag breder ut sig på huvudplan 2, där merparten av galleriorna har slagit upp sina bås. Tematiskt kan sägas att naturen dominerar utan att överskugga annat och en monokrom förkänsla till för årets upplaga så utmärkande nordiska natursyn kan anas i Lars Breuers fotografiska skogsserie, som verkar ställa stormar som Gudrun till svars.

Ny arrangörsfiness för 2012 är ”Market XL” på fjärde våningen, där Galleri Bo Bjerggaard visar den danske konstnären Tal R:s vegetariska objets trouvés skulpturer. Konst vars format på andra sätt överskrider 25 kvadratmeter har placerats under rubriken ”At large”, och finns litet varstans i byggnaden. Hit hör Tony Ourslers mångögda monster, det volymkrävande samarbetet signerat Vibskov & Emenius nere vid Nikestatyn och ovan nämnda Breuers kompakta och för sammanhanget symptomatiska skogsdokumentation om 168 fotografier.

Elementens obarmhärtighet men även organiska ro går igen i motiv efter motiv, rättframt och figurativt i en box, mer anemiskt och nedtonat i ett annat. Inom ramen för vad natur kan erbjuda skiljer sig uttrycken åt väsentligt. Howalt & Søndergaards How to Hunt, 2005-2011, en digital färgbild föreställande ett vinterlanskap kan lika gärna vara en nationalromantisk oljemålning (Martin Asbæk Gallery); Axel Antas Wanderer from series Obstructed view, 2010, också c-print, en målning av självaste Caspar David Friedrich, med tanke på hur påfallande Sturm und drang-referensen är (Galleria Heino). Och fotoverket The Seventh Wave (haze), 2008, av finske Marko Vuokola (Galerie Anhava), ett studium i ljussättningens klausuler, är till lika delar interiör och landskapsexteriör. Bara en tunn hinna separerar de kontrasterande miljöerna. I ett av Carl-Michael von Hausswolffs fototryck inne hos galleri Niklas Belenius bestryker ett flammande blodfärgat ljus barken på nattsvarta träd. Känslan är hednisk, urmoderlig.

Marko Vuokola, The Seventh Wave (Haze), 2008, Digital c-print, DiasecMan översköljs av naturens alla skiftande stämningar.

Naturen är inte enbart återgiven utifrån ett känslospektrum, den är även organiserad. Namnet HC Berg står högt i kurs hos mig efter att ha sett hans Visual Vortex, 2012, i Galerie Forsbloms monter. En tredimensionell diptyk i form av två prismor som installerats på väggen, kristallint genomborrade av en fjärilpelare vars struktur liknar genetikens skruvform, är hans senaste optiska skulpturverk som kretsar kring ljusdelning; en bländande tribut till Goethes Zur Farbenlehre och i förlängningen till – systematiserandet av naturen. Två verk som nyligen kunde ses ute på galleriorna kan fogas till detta ärende. Delar ur Mads Gamdrups Noise-serie, härförleden på Christian Larsen, renodlade pointillistiska och multifärgade fotografier tematiserar likt prismorna ovan det naturvetenskapliga ljuset, medan Lucy Glendinnings späda befjädrade fågelmänniskor som ligger i ostörd dvala på en hög sockel ironiserar över linneansk logik.

Fotografier som för tankarna till tidigare måleri och verk överlag som utgår från naturens komplexa kapital – djurliv, landskap och fenomenvärld – här finner man en röd tråd i år. Därmed inte sagt att utbudet på Konstakademien är alltigenom likt. Tvärtom. Heterogenitet är det naturligaste av sundhetstecken.

Allan Persson
Market, Konstakademien, Stockholm, 17-19 februari 2012

 

 

 

 

 

 

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Lakrits och benproteser. Tredje generation Skarabéerbok

Ett jamesjoycianskt ordflöde, strindbergskt egensinne och ett näst intill postnorénsk uttryck i den underliggande kärlekssagans navelexponerande privatexhibitionism och i övrigt något som i sina mest kroppsfilosofiska intimiteter kan liknas vid ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 16 juli, 2012

Viva Verdi!

Han anses ha samma avgörande betydelse för Italiens nationella identitet som de nationalromantiska författarna hade för de europeiska folkens befrielsekamp under 1800-talet. Giuseppe Verdi föddes för 200 år sedan den 10 ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 19 oktober, 2013

Hundens genius

"Jag fick order att inställa mig hos en kapten som sade att han inte ville ha en kvinnlig chaufför. Han tyckte inte om atmosfären, han ville inte ha en kvinnlig ...

Av: Lisa Gålmark | Essäer | 08 juni, 2014

Abbas Kiarostami Foto CC BY-SA 3.0

Att begravas: bildspråk i Kiarostamis Smak av körsbär

Abbas Kiarostami är en av Irans mest hyllade filmskapare. Med Smak av körsbär blev han belönad med Guldpalmen i Cannes för snart tjugo år sedan. Många som skrivit om filmen ...

Av: Sonya Helgesson | Filmens porträtt | 04 mars, 2016

Lux aeterna

Dödens kalla hand berörde mig   Hans finger träffade mitt öga   Att inte längre se den tanken tröstar föga berör den dig?

Av: Oliver Parland | Utopiska geografier | 31 Maj, 2010

Pirkko Lindberg pratar lika intensivt som hon skriver

Pirkko Lindberg. Foto Henry StrengPirkko Lindberg är en fascinerande författare och en fascinerande person, och det var därför med stor förväntan jag häromveckan räknade ned dagarna till vår planerade träff ...

Av: Björn Gustavsson | Litteraturens porträtt | 04 oktober, 2008

Ljuden i en indisk palmlund

Ljuden i en indisk palmlund Folke Rabe reser i södra Indien och fascineras av de tre största religionernas ljudbilder.

Av: Folke Rabe | Allmänna reportage | 04 september, 2006

Det humanistiska fotografiet

I jämförelse med sina generationskamrater, fotograferna Henri Cartier-Bresson och Robert Doisneau, har Willy Ronis (1910-2009) länge intagit en märkligt undanskymd plats i franskt kulturliv. Med den stora retrospektiva utställningen på ...

Av: Eva-Karin Josefson | Essäer om konst | 22 september, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.