Vikingatiden slår tillbaka- med ”den nye Röde Orm”

“The Empire Strikes Back” är en klassiker bland alla Star Wars fans. Imperiet kommer alltid tillbaka! Även om Sverige faktiskt en gång varit Stormakt och haft ett Imperium är det ...

Av: Belinda Graham | 15 oktober, 2013
Essäer

Hur tomt är öde? Att dokumentera öknen

Jesper Wachtmeisters uppmärksammade dokumentär "Test Site" (2010) om den amerikanska öknen börjar med ett citat av arkitekturkritikern Reyner Banham som i fri översättning lyder: "I ett landskap där inte något ...

Av: Axel Andersson | 17 mars, 2011
Essäer om film

Babsan som Marilyn Monroe. Foto B Graham

Superhjälten Babsan sprider glädje och kärlek till folket

Livet är inte alltid en dans på rosor ... men tänk om! Det är den världen som den glittrande glada Babsan existerar i, huvudpersonen i den nya showen Ett liv i ...

Av: Belinda Graham | 03 december, 2017
Essäer om scenkonst

Med barnet som förebild

Anneli Sandberg är pastor och församlingsföreståndare i Tingvallakyrkan, en frikyrka belägen mitt i Karlstad. Barnets roll i den världsvida kyrkan, barnvälsignelsen och dopet är frågor som engagerar henne. Anneli jobbar ...

Av: Robert Halvarsson | 14 juni, 2014
Kulturreportage

Collografi gör gott för själen



 Då-Nu, Sonja TolanderKärt barn har många namn. Jag får en känsla av att det ter sig så för konstnärerna som uttrycker sig genom collografi – eller collagrafi, alternativt limtryck, som denna tryck- och grafikteknik också heter. Färgetsningar, limtexturer, papper, kartong som skapar taktila formuleringar; allt så experimentellt och samtidigt behärskat, lager ovanpå lager som berättar.

En försynt liten konstutställning vid Åhuset, Walmstedtska gården i Uppsala visade under januarimånad dessa uttryck – uttryck som gjorde stort intryck på mig. Det var Konstnärernas Kollektiv Verkstad i Sörmland som gästade Åhuset, ett besök i hög grad färgat av dessa tryckformer. Flera av gruppens medlemmar arbetar i tekniken, vilket gav utställningen dess sammanhållna språk. 

Förutom uttrycksgemenskap i teknik, förenade en upplevelse av mystik; något inre, ett fjärran, okänt, förgånget eller drömskt tillstånd som tycktes bo i många av motiven. Målningar, verk i blandteknik och gravyrer gav utställningen en narrativ balans. Färg och motiv, återigen lager på lager där bildspråket tycktes vara besläktat, eller åtminstone associativt förgrenat, renderade en möjlighet att vandra omkring i limtryckens sagolika miljöer. Möjligen utgjorde målningarna av Peter Dewoon en alltför stor kontrast i detta exotiska sammanhang – eller också tillförde de något genom att abrupt bryta mystikkänslan och väcka en ur drömmen.

I galleriets två utställningsrum samspelade främmande fåglar, emblematiska för en fjärran kultur, med mäskliga siluetter och rörelser, symboler, mönster, växter och arkitektoniska formationer. En bildberättelse, kanske en saga, skulle med lätthet kunna springa ur ett samlat antal av de utställda verken. Sonja Tolanders collografi Då-Nu hörde till de första och starkare uttrycken jag mötte. Siluetter av ansikten i profil, gröna mot orange och vit bakgrund med inbyggda mönsterstrukturer. Tre ansikten, olika framträdande med varierande bakgrund. Två av profilerna vända i olika riktningar. Titeln, Då-Nu, angav bara två tidsbestämningar, vilket fick mig att reflektera över vad ett ”tredje” ansikte skulle kunna berätta. Vem är det sanna jaget?

Den frusna trädgården, Agneta ÅhlLimtrycken Den frusna trädgården och Någonstans inom oss av Agneta Åhl förde spåret av inre upplevelse vidare; mystiska eller mytiska fågeluppenbarelser ledde mig i stilla begrundan till inåtvänd skönhet. Och sedan uppenbarade sig fler bevingade varelser och symboler från fjärran tid och kultur, avskärmade i en glasförsedd låda, som i Lizzie Engströms Forntid 1. I hennes bildspråk på det handgjorda pappret andades Egypten och papyrer. Det arkitektoniska inslaget i min upplevelse härstammade från några av Inga Bergs motiv, där formen gav mig förknippningar till boningar, hus och hyddor. Mest fantasitilltalande här var collografin Lerhug. Hyddornas strykjärnsform och himlaspelets mönstrade bakgrund tillhörde en annan verklighet. Går det över huvud taget att existera där?

Agneta Åhls Till minne av var för mig det ståtligaste verket. Två gestalter som utför en rit, ett framförande. Motivet är högtidligt, atmosfären kring figurerna är fylld av rörelse och befolkad av väsen, allt inneslutet i en metavärld bortom vårt här och nu. Men egentligen både börjar och slutar den berättelse jag har gav mig in på i Katarina Divanders gravyr Nostalgi, med konturerna av ett barn. Kroppspråket visar förhoppning, hopp, ett fruset ögonblick, och i barnets uttryck finns en dimension av längtan. Två skepp avtecknar sig, ett tydligt och ett diffust, kanske befinner sig det senare i dimma eller i ett fjärran minne.

Marit Jonsson, Formom

 

 

 

 

 

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder
The conductor by Percival. Detail

Who is a Human Being in Time’s Play? By Percival

Who is asleep, who is awake, in our busy business life, where we hope to rediscover a lost paradise?

Av: Percival | Utopiska geografier | 05 maj, 2016

Vad vill nazisten berätta?

Jag undrar vad en nazist vill berätta för mig? Nationalsocialism attraherar dig, du klär dig i en politisk ideologi från trettiotalet, ett ideal från ett annat land. Nynazism, vad ska ...

Av: Linda Bönström | Gästkrönikör | 14 januari, 2014

Om Marie Ndiaye

1990 publicerades på Editions de Minuit  En famille av den då 23-åriga Marie Ndiaye, en roman som höjdes till skyarna av snart sagt hela den franska kritikerkåren. I fokus en ...

Av: Eva-Karin Josefson | Litteraturens porträtt | 18 juli, 2014

I malströmmen, intervju med Stefan Foconi

Stefan Foconi är född 1955 i Uppsala men är bosatt i Stockholm. Han började ganska sent som författare men sedan debutten med boken ”Lergök” 1991 har han givit ut ett ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 27 juli, 2012

Teresa av Avila - Ett helgon för vår tid

Nutidens människor är svältfödda på vördnad och helighet och längtar efter spiritualitet, mystik och gränsöverskridanden. Därför färdas många till heliga platser och tar del i heliga ritualer från olika ursprungstraditioner ...

Av: Lena Månsson | Essäer om religionen | 23 november, 2009

Omlästa klassiker: Per Olov Enquists Nedstörtad Ängel

Omlästa klassiker: Per Olov Enquists Nedstörtad Ängel Mycket har sagts och mycket har skrivits om Per Olof Enquist och hans författarskap alltsedan romandebuten med Kristallögat 1961. Drygt fyrtio år senare nämns ...

Av: Patrik Tornéus | Essäer om litteratur & böcker | 08 februari, 2007

Ett barn är fött...

Idyllen kan vara påträngande. Den kan bli för mycket. Idyllen är då ofta avskild från det verkliga. Den avsedda relationen av en s.k. inkarnation kan vara bruten. Några vill inte ...

Av: Hans-Evert Renérius | Gästkrönikör | 25 december, 2014

benjamin 33

   

Av: Håkan Eklund | Kulturen strippar | 31 mars, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.