Förlustens svarta geografi - David Goodis och skymningens underland

David Goodis var, underligt nog, en av de första amerikanska noirförfattarna som jag läste. Underligt, i alla fall utifrån en svensk horisont; Goodis har aldrig översatts till ...

Av: Nanok | 12 april, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Dataspelet E.T Atari funna på en soptipp i New Mexico.

Dödliga böcker och filmer med förbannelser

Den sista kopian av stumfilmen London After Midnight (1927) brann upp 1967 men i TV-serien Whitechapel dyker den upp igen. Serien som gick i fyra säsonger mellan 2009 och 2013 handlar ...

Av: Mathias Jansson | 07 februari, 2016
Kulturreportage

Erik Jorpes

Ett märkligt åländskt läkaröde

En ung åländsk läkare kom att kom att spela märkliga roll i det röda upproret som inleddes i Finland i januari1919. Erik Jorpes från Kökar hamnade på den röda ...

Av: Rolf Karlman | 31 januari, 2017
Essäer om politiken

Ett litteratöröde

Ett litteratöröde Litterär berömmelse är en vansklig historia. De flesta av dagens "namn" är snart glömda eller förvandlade till anekdoter i litteraturhistoriens marginal. Den en gång uppburne Gustaf af Geijerstam lever ...

Av: Göran Lundstedt | 26 april, 2007
Essäer om litteratur & böcker

Collografi gör gott för själen



 Då-Nu, Sonja TolanderKärt barn har många namn. Jag får en känsla av att det ter sig så för konstnärerna som uttrycker sig genom collografi – eller collagrafi, alternativt limtryck, som denna tryck- och grafikteknik också heter. Färgetsningar, limtexturer, papper, kartong som skapar taktila formuleringar; allt så experimentellt och samtidigt behärskat, lager ovanpå lager som berättar.

En försynt liten konstutställning vid Åhuset, Walmstedtska gården i Uppsala visade under januarimånad dessa uttryck – uttryck som gjorde stort intryck på mig. Det var Konstnärernas Kollektiv Verkstad i Sörmland som gästade Åhuset, ett besök i hög grad färgat av dessa tryckformer. Flera av gruppens medlemmar arbetar i tekniken, vilket gav utställningen dess sammanhållna språk. 

Förutom uttrycksgemenskap i teknik, förenade en upplevelse av mystik; något inre, ett fjärran, okänt, förgånget eller drömskt tillstånd som tycktes bo i många av motiven. Målningar, verk i blandteknik och gravyrer gav utställningen en narrativ balans. Färg och motiv, återigen lager på lager där bildspråket tycktes vara besläktat, eller åtminstone associativt förgrenat, renderade en möjlighet att vandra omkring i limtryckens sagolika miljöer. Möjligen utgjorde målningarna av Peter Dewoon en alltför stor kontrast i detta exotiska sammanhang – eller också tillförde de något genom att abrupt bryta mystikkänslan och väcka en ur drömmen.

I galleriets två utställningsrum samspelade främmande fåglar, emblematiska för en fjärran kultur, med mäskliga siluetter och rörelser, symboler, mönster, växter och arkitektoniska formationer. En bildberättelse, kanske en saga, skulle med lätthet kunna springa ur ett samlat antal av de utställda verken. Sonja Tolanders collografi Då-Nu hörde till de första och starkare uttrycken jag mötte. Siluetter av ansikten i profil, gröna mot orange och vit bakgrund med inbyggda mönsterstrukturer. Tre ansikten, olika framträdande med varierande bakgrund. Två av profilerna vända i olika riktningar. Titeln, Då-Nu, angav bara två tidsbestämningar, vilket fick mig att reflektera över vad ett ”tredje” ansikte skulle kunna berätta. Vem är det sanna jaget?

Den frusna trädgården, Agneta ÅhlLimtrycken Den frusna trädgården och Någonstans inom oss av Agneta Åhl förde spåret av inre upplevelse vidare; mystiska eller mytiska fågeluppenbarelser ledde mig i stilla begrundan till inåtvänd skönhet. Och sedan uppenbarade sig fler bevingade varelser och symboler från fjärran tid och kultur, avskärmade i en glasförsedd låda, som i Lizzie Engströms Forntid 1. I hennes bildspråk på det handgjorda pappret andades Egypten och papyrer. Det arkitektoniska inslaget i min upplevelse härstammade från några av Inga Bergs motiv, där formen gav mig förknippningar till boningar, hus och hyddor. Mest fantasitilltalande här var collografin Lerhug. Hyddornas strykjärnsform och himlaspelets mönstrade bakgrund tillhörde en annan verklighet. Går det över huvud taget att existera där?

Agneta Åhls Till minne av var för mig det ståtligaste verket. Två gestalter som utför en rit, ett framförande. Motivet är högtidligt, atmosfären kring figurerna är fylld av rörelse och befolkad av väsen, allt inneslutet i en metavärld bortom vårt här och nu. Men egentligen både börjar och slutar den berättelse jag har gav mig in på i Katarina Divanders gravyr Nostalgi, med konturerna av ett barn. Kroppspråket visar förhoppning, hopp, ett fruset ögonblick, och i barnets uttryck finns en dimension av längtan. Två skepp avtecknar sig, ett tydligt och ett diffust, kanske befinner sig det senare i dimma eller i ett fjärran minne.

Marit Jonsson, Formom

 

 

 

 

 

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

”Jag hoppas du ligger vaken som jag” Om Karin Boyes brev

Pia-Kristina Garde har varit på detektivjakt efter brev och information om den mytomspunna Karin Boye i många många år. 2011 gav hon ut en bok, Karin Boye och människorna omkring ...

Av: Mats Myrstener | Essäer om litteratur & böcker | 13 september, 2013

En dikt av Bianca Olsson

Bianca Olsson går just nu på Westerdals School of Communication (WSoC) som ligger i Oslo, men är själv svensk - bördig från Göteborg. Hon säger själv att hennes språk förändrats ...

Av: Bianca Olsson | Utopiska geografier | 23 Maj, 2011

Anna Quirentia Nilsson Public Domain Wikipedia

Från Ystad till Hollywood - Anna Quirentia Nilsson

Andy Warhols färgglada porträtt av Greta Garbo auktioneras ut för en stor summa, ser jag på nätet, och på frimärket för utlandsportot (14 kr) finns Ingrid Bergmans vackra profil, träffsäkert ...

Av: Ivo Holmqvist | Filmens porträtt | 18 mars, 2016

Feminism och nazism: Elin Wägner och John Landquist

Elin Wägner (1882-1949), mitten av 1920talet. Foto: okänd Det var i den lilla skånska semesterorten Arild det hela började. Vid denna tid var det idylliska Arild en mycket populär sommarort, inte ...

Av: Crister Enander | Essäer om litteratur & böcker | 15 augusti, 2008

Skräcken i kulturens hjärta

- Jag har en del demoner att bearbeta. Alla skräcktavlor porträtterar mina egna demoner - de är inte bra skrämmande för skräckens skull, alla demoner har namn och en betydelsefull ...

Av: Mathias Jansson | Konstens porträtt | 14 oktober, 2009

Isak Serholt

Tre dikter av Isak Serholt

Mitt namn är Isak Serholt och är 28 år. Jag bor i en liten by utanför Göteborg med min fru och mitt ett år gamla barn. Jag jobbar som snickare och fyller ...

Av: Isak Serholt | Utopiska geografier | 05 Maj, 2017

Carl Abrahamsson och verklighetens absurda teater

Såsom en vulkan är Carl Abrahamssons hjärna, full av brinnande ädelstenar. Alla dessa idéer och projekt gör honom till en mångsysslande artist. Men Carl är också en mycket kontroversiell person ...

Av: Guido Zeccola | Övriga porträtt | 16 september, 2010

"Kritikernas kritiker" - ny konstform bringar förtjusning och förtret

Jag sällar mig minsann till alla andra tyckare som i detta nu besätter varenda blank ruta där man kan få in en stavelse eller två. Jag njuter av att kommentera ...

Av: Linda Bönström | Essäer om litteratur & böcker | 28 januari, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts