Malin Vulcano – Ingens tussilago

Foto:  Carl Abrahamsson Malin Vulcano – Ingens tussilago Malin Vulcano gör musik, tavlor och är skådespelerska i grunden. Hon har också gjort en film, Tänk!, och skrivit och framfört tre performance-monologer. Hennes ...

Av: Carl Abrahamsson | 27 november, 2007
Porträtt om politik & samhälle

Emmakrönika XXIV. Om allt går i lås

Om det här året går helt riktigt i lås får jag äntligen inte mindre än fem böcker utgivna, 1, 2, äntligenskarabéerboken I-III, Hotellogram, därtill en bok antagen på ett av ...

Av: Stefan Hammarén | 20 augusti, 2009
Stefan Hammarén

Sceniska rum – Kyrkorummet som scen. Del 1

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär ...

Av: Liv Kristin Holmberg | 10 februari, 2013
Reportage om scenkonst

Den avtrubbade framtiden är redan här

Förhållandet mellan fiktion och verklighet tycks mer och mer glida in i en gråzon av “transparens”. Jag menar inte i mitt eget huvud, även om det säkert stämmer där också ...

Av: Carl Abrahamsson | 26 augusti, 2011
Carl Abrahamsson

Bologna On the Edge



Modell av Bologna under 1200 taletBologna i norra Italien är en stad där bättre bemedlade samlades och skyddade sina hem från invaderande rövare som ansträngde sig för att jämna ut den sociografiska snedfördelningen. Till skydd byggdes höga torn varifrån omgivningen kunde inspekteras för att försäkra sig om att ingen fara hotade hemmet och verksamheten. Vid tecken på oroligheter eller vid skymten av oinbjudna sällskap hade man tid att förbereda sig och stänga luckor och gömma undan eftertraktade ägodelar.

Det har uppskattats att under 1200-talet fanns det runt 200 torn över staden av vilka ett trettiotal finns kvar i våra dagar. I en modell över staden Bologna ser man att utkikstornen ligger så tätt att det ser ut som en spikmatta som är placerad över staden. Bild1 Det tyder på att man såg om sitt eget hus i första hand och det övriga samhället fick klara sig med egna medel. Det nuvarande Italien utgjordes av ett antal distrikt med eget styre, varför individualismen har varit och är ett mantra för den italienska medborgaren. De flesta distrikt styrdes av en furste med nära nog oinskränkt makt över sitt furstendöme.

Problem fanns naturligtvis och filosofen Machiavelli spred på 1500-talet sin lära om hur makten skulle utövas och hur folket skulle behandlas. Hans läror gavs ut i bokform under namnet ”Fursten” och har väglett härförare och företagschefer ända fram till våra dagar.

ArkadernaItalien består i vår tid av en mångfald avgränsade landområden som förenas till ett italienskt lapptäcke. Det är inte alltför svårt att förstå att en stark sammanhållande maktstruktur krävs för att förena disparata styren till en sammanhållen republik.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Bologna är en fantastiskt vacker stad där många byggnader utrustats med anslutande arkader som skyddar trottoarer av marmor och mosaik från fordon och regn. Arkaderna, som idag täcker en sträcka om fem mil, byggdes på begäran av stadens styrande för att bostadslösa skulle kunna sova torrt och under skydd, vilket har utformat bredden till minst en manslängd. Bild 2 Dessutom har staden det efter Venedig största antalet gamla kulturbyggnader och ett rörligt och populärt centrum dit invånarna ofta beger sig för att promenera och handla. Avsaknaden av ljusreklam och större affischer ger staden en mystisk gotisk prägel, något som även de minimala hotellentréerna, även till lyxiga Grand Hotel mitt i centrum, bidrar till.

Det känns därför logiskt att en konstutställning av internationell karaktär som installerats i ett av stadens gallerier består av en individuell och brokig skara konstnärer. Konstutställningen ”On The Edge” initierades och kureras av den internationella konstvetaren

och kuratorn Paola Trevisan. Den inkluderar drygt 90 konstnärer inom måleri och skulptur. Paola Trevisan har valt ut konstnärer och bett dem bidra med en serie av fyra konstverk med måtten 20x20cm. Verken placeras i en serie per rad och i grupper om fyra rader så att en matris om 4x4 målningar bygger upp varje grupp i utrymmet en kvadratmeter.

 Bo Alström och Paola TrevisanUtställningen visas på Galleria dé Marchi, via de Marchi 19B, i Bologna till och med 1 december 2011. Planer finns på att återkomma nästa år, så de som känner sig manade att delta eller bara få ett tillfälle att besöka en fantastisk stad som Bologna skall hålla ögonen öppna.

Årets utställning omfattade 90 konstnärer varav de svenska deltagarna var åtta stycken och fler av dem medlemmar i KRO, konstnärernas riksorganisation och IAA, den internationella konstnärsföreningen. En svensk som blev speciellt uppmärksammad vid utställningens vernissage och tilldelades kritikernas diplom var historiemålaren Bo Alström. Bild 3 Personligen var jag även fascinerad av skulptören och målaren Mikael Liljeqvist som bidrog med fossillika skulpturer i kombinerat trä och brons, lika smycken. Dagmar Forsberg visade sitt privata universum med färgrikt abstrakt måleri. Hennes tilltalande och sublima målningar var samtidigt kommentarer till den pågående globala situationen, och drog till sig kommentarer och uppmärksamhet. Bild 4

Utställningen höll god klass och deltagare kom från avlägsna länder som USA, Kanada, Australien, Kina, Ryssland och Japan. De större länderna i Europa var naturligtvis med och många länder deltog med minst en handfull av sina konstnärer. Staden Bologna har bebotts av stora mästare som Giorgio Morandi, varför Paola valde att fokusera utställningen på samtidskonst med figurativt måleri. Detta till trots kunde jag fylla min kvot av spännande abstrakt måleri som får min fantasi att spinna fritt.

 

Carsten Lindström

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Var bärsärken en shaman?

  Myten om de gamla bärsärkarna kan än idag sägas vara högst levande. Forskarna har dock länge tvistat om vilka dessa elitkrigare egentligen var. Medan vissa menar att de bör ...

Av: Thomas Jonsson | Essäer om religionen | 08 mars, 2010

Aforismer om makten

1.    I förövarens värld ligger skulden alltid i grunden hos offret.2.    Alltså är förövaren i själva verket offret och offret den verkliga orsaken till det onda som skett. 3.    Den ...

Av: Oliver Parland | Utopiska geografier | 20 september, 2010

Baserat på ett sant rykte

Platsannons Ett väl sammansvetsat kollektiv söker en sammansvuren: Osjälvständighet, självupptagenhet, oduglighet och förmågan att vända kappan efter vinden värdesätts extra. Vi skiljer inte agnarna från vetet, ej heller rövslickeri från lojalitet och civilkurage ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 12 oktober, 2013

Gustav Mellberg - den förste utvandraren från Habo till Nordamerika 1843

För drygt tvåhundra år sedan föddes Gustav Mellberg eller Gustav Andersson, som han hette fram till den dag då han vid 14 års ålder började skolan vid Jönköpings Högre Lärdomsskola. Gustav ...

Av: Hans-Evert Renérius | Kulturreportage | 21 mars, 2014

Jag vandrar inte längre i Padjelanta. Jag går i cirklar i mitt eget…

Vi går i korridorer genom granskog. Luften smakar äventyr. Ida går framför mig. Ida som föddes på samma sjukhus som jag. Ida från min gymnasieklass. Vi vandrar på sommarleden genom ...

Av: Viktoria Silfverdal | Resereportage | 28 augusti, 2012

Rosa Luxemburgs martyrium

I förordet till antologin Röster om Rosa Luxemburg (1998) berättar Göran Greider om hur det gick till när Rosa Luxemburg mördades den 15 januari 1919. Fyra soldater kommer för att ...

Av: Mohamed Omar | Essäer om politiken | 07 januari, 2014

Ta mej – jag känner henne inte (eller varför man lämnar fb)

Alessia Niccolucci är en ung italiensk författarinna, med flera romaner, noveller och diktsamlingar bakom sig. Hon kan anses ha valt ”den kvinnliga kontinenten”, som Lacan hade kunnat säga, men varierar ...

Av: Alessia Niccolucci | Utopiska geografier | 24 september, 2012

En drömsk stund i Loulou d’Akis värld

Att betrakta verkligheten är ett återkommande tema i Loulou d'Akis arbete. Genom sina bilder låter hon betraktaren tolka och skapa sin egen sanning. Något som kan tyckas självklart för en ...

Av: Anna Mezey | Essäer om konst | 20 november, 2008

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.