Den finska konsten, mellan modernism och tradition

Historiskt är Finland en avkrok, en väg genom skogen mellan Stockholm och S:t Petersburg, en del av Sverige i sex hundra år och under ryskt styre i drygt hundra …Man ...

Av: Niels Hebert | 16 juni, 2008
Essäer om konst

Julen är inte vad den alltid har varit

Det är lätt att tänka sig att julen är vad den är och att den alltid har varit vad den är idag.  Den klassiska sagan En julsaga av Charles Dickens beskriver ...

Av: Belinda Graham | 01 november, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Gioacchino Rossini för trettionde gången

I år firar man 30-årsjubileum av Rossini-festivalen i Pesaro, förra gången jag var där firade man 25-årsjubileum. Jag får väl åka dit om fem år igen för att upprätthålla traditionen ...

Av: Ulf Stenberg | 22 augusti, 2009
Reportage om scenkonst

Några hjältar inom bokbranschen

  Några hjältar inom bokbranschen Nikanor Teratologen porträtterar de tre bokförlagen Murbräckan, Leopard och Historiska Media och deras utgivning under 2007. Det blir enligt min mening allt tydligare att det i Sverige ...

Av: Nikanor Teratologen | 25 september, 2007
Kulturreportage

Luis Camnitzers absoluta samtidighet



Luis CamnitzerDet som är alldeles uppenbart i Luis Camnitzers verk är att hans perspektiv på politisk konst är omedvetet om propaganda och grafisk illustration. Han bedriver inte det till sin yttersta gräns, såsom en konstnär som brukar engageras i militanta och sociala insatser skulle göra.

Men detta avser den tvetydighet som underrättar hans arbete och privatliv.

En konceptualist á la Beuys som fokuserar på att analysera språk- och konstbegreppet, och som bryter tautologin i riktning mot verkligheten.

Rationell, nästan aseptik, söker han dock magi och mystik.Poesi och objektivitet utesluter inte en intensiv subjektivitet.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 

Men tvetydigheten hos Luis Camnitzer inte bara visar den dubbla inriktningen i hans arbete utan blir också själva innehållet.
Camnitzers sociala och politiska verk är till för att få fram ett tänkande. Luis Camnitzers konst innehåller en komplicerad metaforisk dimension och understryks, på samma gång, av en mer individuell aspekt. Det är en konst av idéer och experimenterande med språket, som skapar riktade budskap för att engagera betraktarens deltagande. Den intellektuella sidan av hans produktion som skapas av yttre tvång, riskerar dock att vädja till en begränsad publik och riskerar att reifieras som handelsvara. Ändå är hans arbete paradigmatiskt eftersom det motverkar nihilism, banalitet, och betydelselöshet i så mycket av den samtida konsten.
Den permanenta integrationen av den sociala kritiken med subjektivitet, objektivitet med poetisk symbolik, skiljer klart Camnitzers arbete från det som den konceptuella diskursen använder för att åstadkomma en mer direkt effekt, genom en större känsla av uppsägning och dekonstruktion.

Serien om elektrisk tortyr är ett uttryck för den Camnitzerianska stilen att göra politisk konst och presenterar något singulärt inom ämnet: det är inte ett verk om uppsägning, utan ett verk om interiorisering av tortyren.

Jag skulle till och med våga kalla det en lyrisk hymn till tortyren.
Naturligtvis förmedlar serien en anklagelse, kanske det mest effektiva som kan yttras, eftersom det bevisar den grad av immoralitet som har blivit förankrad i vårt undermedvetna.

De bilderna av terror, betecknar så fint och subjektivt, ett djupt erkännande.
Max Aub skrev att trots de tekniska framstegen har tortyren inte gjort stora framsteg. "Kan något göra mer ont än när fingernaglarna dras bort? Och det är lika gammalt som världen."

altHan hade fel. De värsta framsteg rådde snart även inom detta område. Från och med kriget i Algeriet, kom en vetenskaplig tortyrdesign till stånd, och systematiserades sedan rationellt i den södra delen av Latinamerika under 1970-talet. Camnitzers stil justerar uttryckskällan i oblodiga, elektriska och koncentrerade tortyrer i kontrast till den emotionella brutaliteten som följdes av tidigare latinamerikanska diktaturer.
Serien undviker sadomasochism och vittnesmål som koncentrerar sig på de torterades mänsklighet, i de torterades andliga överlevnad i en extrem situation.

Här ses tortyren inifrån, utan sentimentalitet, tillsammans med målets mening, metafor och subjektivitet.

Det kan också vara ett försök att finna en balans, ett skuldkomplex för att inte ha lidit själv under diktatur.

Han tar sin tillflykt utanför Uruguay och finner ett symboliskt sätt att representera en varaktig tortyr, vilket ger en känsla av intimitet.
Camnitzers arbete bryter den förväntade klyschan i latinamerikansk konst. En latinamerikansk konstnärlig idé som kan tyckas vara en motsägelse för dem som tycker att kontinentens kultur enbart är en blandning av ideologi, romantik, atmosfär, det fantastiska och sötaktiga minnet av brand.

Många ignorerar det faktum att Latinamerika var en foajé för konkretism och kinetisk konst.

Men inte ens alla de geometriska konstnärerna tillsammans skulle uppnå nivån av Luis Camnitzers konst.

Det som är köpt är gjort "annorlunda" för att uppfylla mer sofistikerade behov av exotism under täckmantel av kulturell relativism. Det hegemoniska är alltid i oss, medan vi handlar konst.
Lyckligtvis har vissa artister i den sydamerikanska kulturen sluppit undan den internationella arbetsfördelningen och funnit ett eget svar på de aktuella problemen: att bryta ner "traditioner" och "authenticities."

Camnitzer reagerar inte på den "underbara verkligheten" i Latinamerika, utan på "den fruktansvärda verkligheten".

Camnitzers latinamerikanska stil är mer social än kulturell: dess äkthet besitter en internalisering eller interiorisering av de problem som är akuta, dagliga påminnelser för samhällena på kontinenten.

Det vore rena självmordet för kulturer i periferin -att alltid underordnas ett centrum, att svepa in sig i traditioner som inte kan utmana dominans. Dessa traditioner bör bli ett underlag för att bevittna ett tillvägagångssätt för att försvara våra egna intressen och värderingar.

Vi bör inte uppvisa gamla rötter längre, vi bör använda dem för att skapa nya blad, tycker Camnitzer.
Men etnokulturella rännor utesluts inte. Hos Camnitzer eller hos Alejandro Otero, gjuter dessa parametrar in en personlig poetik i vissa områden som normalt inte tillåter det. Otero konstruerade stora, industriellt tillverkade, kinetiska torn som inspirerats av en mystik över det storslagna landskapet snarare än av ett intresse för maskiner.

altCamnitzers arbete härrör från den metafysiska ironin typisk för River Plate-området och dess syn på livets mysterium och som, med " händelseutvecklingens återföringar", broderar existensen.

Han tillhör en tradition av raviner. Han reagerar på den sena invandringspolitiken, med dess spänningar mellan utrotning och erkännandet av en ny etnisk självkännedom.
På grund av en eftersläpning i utvecklingen av en antropologi om ett icke-tribalt samhälle tenderar vi att relatera etnicitet till de "primitiva". Primitivismerna är inte "etniska", "etnisk konst" produceras bara av beroende "minoriteter".

Därför är det troligt att DE åtminstone ska ha något "primitivt" för att vara sig själva och därför trovärdiga.

Detta bias kostade Borges Nobelpriset, eftersom han verkade alltför europeisk.

Men ravinerna i Camnitzer är mycket latinamerikanska, även om han inte har "indianska" rötter.
Dessa komplikationer ökar intresset för Camnitzers bana bortom konsekvens och värde som hans konst intar.

Denna bok och denna utställning visar en levande konstnär som kämpar med problem av sin tid.

Gilda Melodia
Luis Camnitzer
Bokkatalog på utställningen på Daros Museum i Zürich
Baros Hatje Cantz förlag

Ur arkivet

view_module reorder

Tranströmersymposiet – Fåglarna säger ifrån om Nobelpristagaren

Torsdagen den sjätte går sannerligen till hävderna. Omtumlad av Akademiens besked åkte jag ut på landet för att låta höstvindarna svalka poetpannan. Men inte ens där ville vardagslugnet infinna sig ...

Av: Niklas Törnlund | Essäer om litteratur & böcker | 10 oktober, 2011

Det gnostiska Evangeliet om Judas

På frågan om varför religiösa eller filosofiska rörelser formulerar skapelsemyter eller kosmologiska system, ger myten ofta svaret på livets stora frågor. En helt annorlunda tolkning än den vi möter i ...

Av: Kristian Pella | Essäer om litteratur & böcker | 28 december, 2011

Versailles från korridorerna. Intervju med Benoît Jacquot

Filmen ”Farewell My Queen”av Benoît Jacquot är ett ganska kallt och tämligen oengagerat reportage om tre, fyra dagar under ödesåret 1789 i Versailles när den franska monarkin upphör. I centrum ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 30 november, 2012

Att återföda jaget i konsten. Om Pablo Picasso

Fostret var livlöst, lades åt sidan som dödfött. Don Salvador, Pablos farbror blåste cigarrök i näsborrarna på den nyfödde. Picasso vaknade till sin första verklighet. En ingång till existensen, iögonfallande ...

Av: Benny Holmberg | Övriga porträtt | 23 september, 2012

Aruba-minnena

Ett reportage av Björn Gustavsson om Aruba och det Karibiska havet

Av: Björn Gustavsson | Resereportage | 07 juli, 2017

Inte utan att man undrar hur de tänkte

Platåträskorna klapprade mot stengolvet när slöjdläraren kom springande. Han sög tag i min kompis, ruskade om och slängde in honom bland de brädor som staplats mot väggen i korridoren utanför ...

Av: Björn Augustson | Gästkrönikör | 17 januari, 2014

Nina Bouraouis kamp med de onda tankarna

Nina Bouraouis kamp med de onda tankarna   Nina Bouraoui. Foto: Elisabeth Grate Bokförlag Jag plågas av att skriva om döden, jag kan inte skriva om sexualiteten, de båda ämnena tycks mig ...

Av: Thomas Nydahl | Litteraturens porträtt | 05 januari, 2007

Livet på 60 grader 2

 

Av: Bröderna Blomqvist | Kulturen strippar | 16 februari, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.