Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/tidningenkulture/public_html/libraries/src/Plugin/PluginHelper.php on line 103

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/tidningenkulture/public_html/libraries/src/Plugin/PluginHelper.php on line 103

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/tidningenkulture/public_html/libraries/src/Plugin/PluginHelper.php on line 103
Luis Camnitzers absoluta samtidighet - Tidningen Kulturen
person_outline
search

Warning: imagejpeg(): gd-jpeg: JPEG library reports unrecoverable error: in /home/tidningenkulture/public_html/modules/mod_news_pro_gk5/helpers/gk.thumbs.php on line 563

Humanism och humanitarism En polemisk betraktelse

I likhet med sin sentida kollega Harold Bloom var den amerikanske litteraturprofessorn Irving Babbitt (1865 – 1933) en stridbar man. Hans välturnerade sarkasmer förskaffade honom många fiender. Så här kunde det ...

Av: Göran Lundstedt | 24 augusti, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Om den amerikanske författaren James Purdy

”The Complete Short Stories of James Purdy” har just kommit ut i USA (Liverright Publishing, 35 dollar), en tegelsten på 726 sidor. Recensenten i New York Times Book Review i ...

Av: Ivo Holmqvist | 05 augusti, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Foto: Tarja Salmi-Jacobson

Bilder från Turkmenistan

Tarja Salmi-Jacobsons underbara resa till Turkmenistan i bilder och ... ord.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | 17 september, 2015
Resereportage

Carl von Linné och världens skenbara lycka

Carl von Linné och världens skenbara lycka Idag, detta år då trehundraårsjubileet av hans födelse ska firas, är det hart närt omöjligt att förstå den vurm och oreserverade dyrkan som en ...

Av: Crister Enander | 18 januari, 2007
Essäer

Luis Camnitzers absoluta samtidighet

Luis CamnitzerDet som är alldeles uppenbart i Luis Camnitzers verk är att hans perspektiv på politisk konst är omedvetet om propaganda och grafisk illustration. Han bedriver inte det till sin yttersta gräns, såsom en konstnär som brukar engageras i militanta och sociala insatser skulle göra.

Men detta avser den tvetydighet som underrättar hans arbete och privatliv.

En konceptualist á la Beuys som fokuserar på att analysera språk- och konstbegreppet, och som bryter tautologin i riktning mot verkligheten.

Rationell, nästan aseptik, söker han dock magi och mystik.Poesi och objektivitet utesluter inte en intensiv subjektivitet.

 

Men tvetydigheten hos Luis Camnitzer inte bara visar den dubbla inriktningen i hans arbete utan blir också själva innehållet.
Camnitzers sociala och politiska verk är till för att få fram ett tänkande. Luis Camnitzers konst innehåller en komplicerad metaforisk dimension och understryks, på samma gång, av en mer individuell aspekt. Det är en konst av idéer och experimenterande med språket, som skapar riktade budskap för att engagera betraktarens deltagande. Den intellektuella sidan av hans produktion som skapas av yttre tvång, riskerar dock att vädja till en begränsad publik och riskerar att reifieras som handelsvara. Ändå är hans arbete paradigmatiskt eftersom det motverkar nihilism, banalitet, och betydelselöshet i så mycket av den samtida konsten.
Den permanenta integrationen av den sociala kritiken med subjektivitet, objektivitet med poetisk symbolik, skiljer klart Camnitzers arbete från det som den konceptuella diskursen använder för att åstadkomma en mer direkt effekt, genom en större känsla av uppsägning och dekonstruktion.

Serien om elektrisk tortyr är ett uttryck för den Camnitzerianska stilen att göra politisk konst och presenterar något singulärt inom ämnet: det är inte ett verk om uppsägning, utan ett verk om interiorisering av tortyren.

Jag skulle till och med våga kalla det en lyrisk hymn till tortyren.
Naturligtvis förmedlar serien en anklagelse, kanske det mest effektiva som kan yttras, eftersom det bevisar den grad av immoralitet som har blivit förankrad i vårt undermedvetna.

De bilderna av terror, betecknar så fint och subjektivt, ett djupt erkännande.
Max Aub skrev att trots de tekniska framstegen har tortyren inte gjort stora framsteg. "Kan något göra mer ont än när fingernaglarna dras bort? Och det är lika gammalt som världen."

altHan hade fel. De värsta framsteg rådde snart även inom detta område. Från och med kriget i Algeriet, kom en vetenskaplig tortyrdesign till stånd, och systematiserades sedan rationellt i den södra delen av Latinamerika under 1970-talet. Camnitzers stil justerar uttryckskällan i oblodiga, elektriska och koncentrerade tortyrer i kontrast till den emotionella brutaliteten som följdes av tidigare latinamerikanska diktaturer.
Serien undviker sadomasochism och vittnesmål som koncentrerar sig på de torterades mänsklighet, i de torterades andliga överlevnad i en extrem situation.

Här ses tortyren inifrån, utan sentimentalitet, tillsammans med målets mening, metafor och subjektivitet.

Det kan också vara ett försök att finna en balans, ett skuldkomplex för att inte ha lidit själv under diktatur.

Han tar sin tillflykt utanför Uruguay och finner ett symboliskt sätt att representera en varaktig tortyr, vilket ger en känsla av intimitet.
Camnitzers arbete bryter den förväntade klyschan i latinamerikansk konst. En latinamerikansk konstnärlig idé som kan tyckas vara en motsägelse för dem som tycker att kontinentens kultur enbart är en blandning av ideologi, romantik, atmosfär, det fantastiska och sötaktiga minnet av brand.

Många ignorerar det faktum att Latinamerika var en foajé för konkretism och kinetisk konst.

Men inte ens alla de geometriska konstnärerna tillsammans skulle uppnå nivån av Luis Camnitzers konst.

Det som är köpt är gjort "annorlunda" för att uppfylla mer sofistikerade behov av exotism under täckmantel av kulturell relativism. Det hegemoniska är alltid i oss, medan vi handlar konst.
Lyckligtvis har vissa artister i den sydamerikanska kulturen sluppit undan den internationella arbetsfördelningen och funnit ett eget svar på de aktuella problemen: att bryta ner "traditioner" och "authenticities."

Camnitzer reagerar inte på den "underbara verkligheten" i Latinamerika, utan på "den fruktansvärda verkligheten".

Camnitzers latinamerikanska stil är mer social än kulturell: dess äkthet besitter en internalisering eller interiorisering av de problem som är akuta, dagliga påminnelser för samhällena på kontinenten.

Det vore rena självmordet för kulturer i periferin -att alltid underordnas ett centrum, att svepa in sig i traditioner som inte kan utmana dominans. Dessa traditioner bör bli ett underlag för att bevittna ett tillvägagångssätt för att försvara våra egna intressen och värderingar.

Vi bör inte uppvisa gamla rötter längre, vi bör använda dem för att skapa nya blad, tycker Camnitzer.
Men etnokulturella rännor utesluts inte. Hos Camnitzer eller hos Alejandro Otero, gjuter dessa parametrar in en personlig poetik i vissa områden som normalt inte tillåter det. Otero konstruerade stora, industriellt tillverkade, kinetiska torn som inspirerats av en mystik över det storslagna landskapet snarare än av ett intresse för maskiner.

altCamnitzers arbete härrör från den metafysiska ironin typisk för River Plate-området och dess syn på livets mysterium och som, med " händelseutvecklingens återföringar", broderar existensen.

Han tillhör en tradition av raviner. Han reagerar på den sena invandringspolitiken, med dess spänningar mellan utrotning och erkännandet av en ny etnisk självkännedom.
På grund av en eftersläpning i utvecklingen av en antropologi om ett icke-tribalt samhälle tenderar vi att relatera etnicitet till de "primitiva". Primitivismerna är inte "etniska", "etnisk konst" produceras bara av beroende "minoriteter".

Därför är det troligt att DE åtminstone ska ha något "primitivt" för att vara sig själva och därför trovärdiga.

Detta bias kostade Borges Nobelpriset, eftersom han verkade alltför europeisk.

Men ravinerna i Camnitzer är mycket latinamerikanska, även om han inte har "indianska" rötter.
Dessa komplikationer ökar intresset för Camnitzers bana bortom konsekvens och värde som hans konst intar.

Denna bok och denna utställning visar en levande konstnär som kämpar med problem av sin tid.

Gilda Melodia
Luis Camnitzer
Bokkatalog på utställningen på Daros Museum i Zürich
Baros Hatje Cantz förlag

Ur arkivet

view_module reorder

Från gatan till designavdelningen

Från gatan till designavdelningen Vad är subkulturen? Finns det fortfarande utrymme för en konst som inte låter sig inramas?

Av: David Cardell | Essäer om konst | 14 september, 2006

 Dominospel på gång på synagogans innergård Johny till vänster snappade upp min kamera

Bukharajudar i sidenvägens knutpunkt (Del 3 av 3)

Dagen efter att Johny och jag skilts åt osams på väg mot den andra synagogan, ville jag ställa Johny några frågor med tanke på att jag kanske ändå skulle skriva ...

Av: Text och foto: Tarja Salmi-Jacobson | Resereportage | 24 februari, 2017

Kombinationen av nytta och nöje

Klockan är ett. Om tre timmar ska jag ha skrivit färdigt en krönika, vilket jag i och för sig fick veta igår. Så jag borde ju ha haft lite bättre ...

Av: Julie Blomberg Gudmundsson | Gästkrönikör | 26 september, 2008

Alex Gino tillsammans med författarkollegan Sara Lövestam Foto Belinda Graham

Be Who You Are!

Författaren Alex Gino är varm, mysig och trevlig, har en vinnande New York dialekt och ett öppet sätt. Det är svårt att tänka sig Alex förbannad. Men det var tydligen ...

Av: Belinda Graham | Reportage om politik & samhälle | 27 oktober, 2016

Malcolm Cowley, detalj ur bokomslag

Malcom Cowleys brev i urval

Om Malcom Cowley och den förlorade generationen i tjugotalets Paris skriver Ivo Holmqvist.

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 14 mars, 2015

Alhazred och Alhazen. H P Lovecraft och verkligheten bakom myten

Howard Phillips Lovecraft uppfann myten om Necronomicon och dess vansinnige författare Abdul Alhazred. På medeltiden levde en verklig arab som mycket väl kan ha inspirerat myten.  Abdul Alhazred var en ...

Av: Rickard Berghorn | Essäer om litteratur & böcker | 18 juli, 2008

Elisabet Lunga

Kan livets smärta förklaras och botas av Billy Idol? Kanske, kanske inte

Vid vissa tillfällen slår livet dig i ansiktet. Hårt och obarmhärtigt snärtar det till dig så att ögonen tåras och kinderna hettar. I det ögonblicket vet du inte ens vad ...

Av: Elisabet Lunga | Gästkrönikör | 22 april, 2015

Tehusens tyrann

Samuel Johnson, enligt en målning av Joshual Reynolds. Tehusens tyrann Han var en svårartat konservativ man, och det mitt i upplysningens och radikalismens stolta tidevarv. Därtill såg han illa intill tidvis blindhet ...

Av: Crister Enander | Litteraturens porträtt | 30 april, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.