Marginell mästare

Marginell mästare I början av 1950-talet kom en grammofonskiva till Sverige. Den var på sätt och vis hemmagjord. Pianisten, upphovsmannen hade själv producerat den. Det var en stenkaka. På ena sidan ...

Av: Bertil Falk | 18 januari, 2007
Essäer om musik

Den bortglömde Strindberg

I våra dagar är poeten August Strindberg helt bortglömd. En orsak kan vara att hans genomslagskraft som romanförfattare och dramatiker har fått överskugga lyriken. En annan orsak kan vara att ...

Av: Bo Gustavsson | 09 september, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Filosofi og metafilosofi

Innledning Fra min tid som universitetslærer i filosofi var det helt alminnelig å henvise til Platon som 'filosofenes filosof: Hvilken grov fornærmelse overfor den største av dem alle, nemlig Sokrates. Platon ...

Av: Thor Olav Olsen | 01 augusti, 2012
Agora - filosofiska essäer

Illustratör: Signe Collmo

Vad är upplysning?

Är arbetare och tänkare synonymer? Var det upplysningsidealet? Tänka för sig själv? Betrodd i sina hållningar; Principfast? Hinner den unge studenten eller äldre professorn tänka för sig själv? Behålla sina ...

Av: Arsho | 09 juli, 2015
Essäer om politiken

När en minister blir konstnär



altVad händer då? Jo, en makalös förvandling sker som jag upptäcker på Hosokawas första retrospektiva utställning, Längst med floden, i Paris.

Morihiro Hosokawa - Japans före detta premiärminister - företräder en ansedd samurajfamilj som grundades för över sjuhundra år sedan. Deras kollektion av rustningar, kalligrafier, teceremoniobjekt, porslin, skulpturer, målningar och antika japanska böcker, visas på ett av Japans vackraste slott i Kumamoto som tillhört familjen Hosokawa i åhundraden. Morihiro är uppväxt bland estetiska och vackra saker; hans farfar umgicks med lärda och regerande från hela världen. Själv gjorde han en brilliant politisk karriär.

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

altMen, sextio år gammal, bestämde han sig för att dra sig tillbaka och ägna sig åt kalligrafi och keramik. Sina anfäder trogen, anammar han "zenfilosofin": att odla sin trädgård. Detta har han bokstavligen genomfört genom att dra sig undan det hektiska politiska livet och flytta ut till landet, till en villa vid havet, i Yugawara, söder om Tokyo. Där "odlar han sin trädgård" med blommor och grönsaker men framförallt genom att skapa otidsenligt vacker keramik. Yrket lärde han sig enligt den traditionella skolan. Sedan lät han bygga en ateljé och en ugn på sin fina tomt där han numera bor och arbetar i lugn och ro.

Raku är en japansk bränningsmetod som använts sedan 1500-talet. Enligt keramikern är "det en utmaning, att med hjälp av naturens fyra element jord, eld, luft och vatten, kunna delta i processen från början till slut". Det är ingen slump att tecknet för raku står för lycka, glädje och njutning.

Hosokawas Rakuskålar - med intensiv och djup svart färgnuans - och de stora rödaktiga vaserna, samt de buddhor han har skapat, är utställda lite var stans i detta vackra palats i centrala Paris. Mitsukoshi-Etoile ligger ett stenkast från Triumfbågen och har en gång varit Les Parfums Lanvins huvudkontor innan det köptes upp av japanerna 1989. Byggnaden används nu som ett japanskt kulturcentrum med regelbundna utställningar av japanska moderna konstnärer som redan är kända i Japan men ännu inte har visats i Europa.

altJag är som svenska dragen till den japanska, renskalade och enkla estetiken. Den påminner om vår, om ännu mera raffinerad. Teceremonin är en tidskrävande ritual som det tar år att lära sig tillfullo. Konstnärens terum - med sina små skålar, teburkar I bambu med liten bambuslev att ta upp det malda gröna teet med, tekannan och varmvattenkannan - är rekonstruerat i ett av utsällningsrummen. Hans stora vaser dekoreras med färska blommor och kvistar under visningens gång enligt ikebana - den japanska blomsteruppsättningens - regler. Ikebana passar också bra in i det svenska hemmet: det behövs ofta enbart en blomma och några kvistar för att göra en uppsättning enligt konstens alla regler: utmärkt i vårt karga klimat där importerade blommor kostar en slant och inte alltid är lätta att få tag på. För att buketten inte ska se ut som påskris, rekommenderar jag en kurs. Det är både intressant, lärorikt och meditativt.

Tavlor gjorda i lack med få och enkla motiv som ett körsbär eller en knopp har Hosokawa delikat ramat in i silkestyg och trä. Hans kalligrafier är upphängda på målade silkestyger med enkla kvistar som fästen. Inget är tyvärr till salu i denna retrospektivutställning.

Jag går ut därifrån med lätta steg, funderandes på att inte otåligt driva mig själv någon annanstans, inte framåt, inte bakåt. Att vara i nuet, det innevarande ögonblicket. "När jag dricker te, så dricker jag te" är det buddhistiska ordspråket som följer mig ut på Paris gator i vårsolen.

Så, trots att jag inte fick köpa något, går jag inte därifrån tomhänt utan rikare till sinnes än när jag gick dit och kanske en smula mera meditativ.

Anne Edelstam, text och bilder

 

Ur arkivet

view_module reorder

Kulturförbittring

Att bilda kultur är att lära sig att förnimma den associativa undertexten mellan: bokstäver, ordens ideogram, text, fotografier, andra bilder, sysslor eller artefakter i detta syfte. Syfte definieras som mellanmänsklighet ...

Av: Freke Räihä | Essäer | 08 oktober, 2010

Hans-Evert Renérius

Om fotboll och flyktingens närvaro

Så händer det. Efter år av krig och förödelse i länder som Irak, Afghanistan, Syrien och Libanon kommer verkligheten till Europa. Gränser testas och människor flyr. Medelhavet förvandlas till flyktens ...

Av: Hans-Evert Renérius | Gästkrönikör | 20 september, 2015

Penna och knytnäven. Om Amelie Posse

Det är en tvättäkta idyll, inte olikt ett litet hörn av Paradiset som dalat ner här på jorden. Det går inte att beskriva hennes uppväxt med bättre ord. De bor ...

Av: Crister Enander | Litteraturens porträtt | 16 december, 2012

Louise Brooks

Louise Brooks

Louise Brooks? Bland Hollywoods legender har hon sjunkit i glömskan. Louise Brooks kom från Kansas. Som barn studerade hon dans och piano, det ryktas att hennes mor var en underbar ...

Av: Gilda Melodia | Gilda Melodia | 21 juli, 2016

Sammantalkrings vidd-inre och vilande skap-, dess ande

Diaboliska desinfektörer under Eldchili con Charlées av Stefan Hammarén som luftentitet EH o. Johann von Fritz som luftande EF; ”True beauty is something that attacks, overpowers, robs, and finally destroys.” — ...

Av: Johan von Fritz och Stefan Hammarén | Kulturreportage | 07 februari, 2013

Ingen äger Emily Dickinson! (Om klassiker och kanon del III)

Min Emily Dickinson Emily Dickinson och det autonoma poetiska rummet: kampen för integritet och självständighet, och den sublimerade längtan till den andreJag ska börja med att tolka Emily Dickinsons ...

Av: Lidija Praizovic | Essäer om litteratur & böcker | 28 juni, 2010

L'amour fou av Hebriana Alainentalo

Den konstnärliga identiteten

Konsten är ett mångfacetterat forum av uttryck där konstnärer exponerar sina identiteter dels genom att överföra sina projiceringar och intentioner i konstverket till exempel i bilden, skulpturen eller installationen, dels ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om konst | 12 maj, 2015

Våldet hos Goya

Våldet hos Goya I slutet av 1980-talet bodde jag några år i Madrid. På den tiden hade den socialistiska regeringen beslutat att statliga museer skulle vara öppna gratis för allmänheten, eller ...

Av: Anders Forsberg | Konstens porträtt | 08 april, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.