David Bowie spelar på Tweeter Center utanför Chicago, augusti 2002. Foto: Adam Bielawski.

”I had so many dreams, I had so many breakthroughs”

Efter att ha kämpat mot cancern i ett och ett halvt år avled David Bowie i stillhet på söndagen, 69 år gammal. Hans sista skiva ”Blackstar” gavs ut på hans ...

Av: Peter Sjöblom | 11 januari, 2016
Musikens porträtt

J. M. G. Le Clézio, Hunger i Nobelklass

Jean-Marie Gustave Le Clézio. Foto: Jacques SassierNobelpristagaren J. M. G. Le Clézio är en mycket produktiv författare. Senaste romanen publicerades den andra oktober av Gallimard: Ritournelle de la faim (ungefär: ...

Av: Daniel Pedersen | 13 oktober, 2008
Essäer om litteratur & böcker

Mediation i Tibet. Bild: Guido Zeccola

Asiens helande inverkan

Varför har discipliner från Asien en botande (helande) inverkan på oss?

Av: Nina Michael | 07 juli, 2015
Gästkrönikör

Försök till samtal med Mästaren

De omöjliga intervjuerna är en artikelserie där huvudrollen spelas av de döda. Döda författare, bildkonstnärer, filosofer, poeter, regissörer, musiker, tonsättare, skådespelare, men också historiska personligheter, mytomspunna gestalter, gudar och släktingar ...

Av: Percival | 04 november, 2012
Essäer om religionen

Konstmässornas helg



Sara Vide Ericsson, Större än någonsin intar konstmässan Supermarket denna helg Kulturhuset i Stockholm. De konstnärsdrivna galleriernas mässa presenterar utställare från 20 länder och är därmed, som en av initiativtagarna Pontus Raud påpekar, störst i Sverige. Man har i år även tvingats tacka nej till gallerier. Kanske har detta påverkat mässans innehåll som vid första anblicken framstår som ambitiöst och rentav proffsigt utan att för den skull vara välkammat. En viktig fråga ställer arrangörerna själva i presentationen, nämligen huruvida konst som inte går att sälja är bättre konst. Hela spektrat av säljbarhet finns hur som helst representerat med små teckningar och målningar, fotografi som är tillgängligt i print on demand, men även projektkonst, aktivism och ett tungt performanceprogram där affischnamnet är Bill Drummond.

 

Programmets diskussion om dokumentation av exempelvis projekt och performance är aktuell inte minst med tanke på utställarnas olika sätt att presentera de mer immateriella verken. Tyska gruppen FIT, Freie Internationale Tankstelle, sysslar med mer eller mindre sanktionerade övertagningar av bensinstationer i konstnärligt syfte, för att där ha utställning och fest. Detta berättar en av gruppens medlemmar medan jag, något förvirrad, ser ett bås fyllt av målningar med trafikmotiv. Svenska Kultivator arbetar på bondgården med samma namn och lyser äktenskap mellan konst och jordbruk. Det framstår som ett karismatiskt projekt, ett intryck som förstärks av den kufiska spättekaka gruppen visar. En annan stark presentation står Christian Sievers och Kilen Art Group för, polisbilen med sönderslagen bakruta är en effektiv symbol likaväl som en ingång till projektet om övervakning och säkerhet. Här är ett verk som garanterat inte skulle visats på någon av Stockholms andra konstmässor. Mycket intressant finns också bland de bildbaserade verken, som ryska Debby Huysmans både hyperrealistiska och absurda fotografier, Jonna Johanssons målningar och flera av verken visade hos serbiska Biro Beograd.

Ett par hundra meter därifrån, i Konstakademins hus på Fredsgatan, kan man precis som på Supermarket hitta Helena Blomqvists fotografier, men här i ett prydligare sammanhang där man inte ironiserar över sin titel. De etablerade galleriernas mässa Market är inne på sitt femte år under uppsikt av årets "mässgeneral" Niclas Östlind och Susanna Slöör som är nytillträdd i tjänsten som ständig sekreterare för Konstakademien. I år är alla nordiska länder altrepresenterade, inklusive Island, även om gräddan av Stockholmsgallerierna utgör ungefär hälften av de 32 utställarna. Nytt för i år är avdelningen Market-at-large med konstverk som av en eller annan anledning inte får plats i galleriernas montrar. Några av verken är specialgjorda för Market, och hos vissa finns en kontextrelaterad tanke, som i Åsa Jungnelius obelisk In Memory of. Tillverkad i blankt svart plexiglas står den på en glittrande sockel, vilket markerar det obeständiga likaväl som traditionellt kvinnliga estetiska egenskaper. Associationen går till en monstruös nagelacksflaska. Dessutom gör den skäl för namnet på utställningsgruppen genom att vara just för stor, och nästan hota att punktera taket i salen där den står.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Och visst är det  uppfriskande med anspråksfulla och visuellt krävande verk på en kommersiell mässa där de flesta gallerierna av förklarliga skäl visar lite av varje, med godbitar från årets verksamhet men även från kommissionssortimentet. På samma sätt utgör det en välkommen skillnad när Galleri Magnus Karlsson och Helsingforsbaserade Galleria Heino presenterar ett starkt konstnärskap vardera. Sara Vide Ericssons målningar skulle troligtvis ändå konkurrera ut alla båskamrater, precis som Kim Simonssons utomjordiska barnskulpturer.

Katia Miroff

Ur arkivet

view_module reorder
Bild av Anikó Bodoni Lind

Den fria rörligheten

Under Naturmorgons tidiga timmar i P 1 kunde man häromdagen lyssna till den önskade fria rörligheten. Det handlade då om djur det vill säga. vargar. En specialist önskade sig en ...

Av: Hans-Evert Renérius | Gästkrönikör | 02 april, 2016

F. W. Murnau under en filminspelning 1920. Foto Public Domain Wikipedia

F. W. Murnaus två kärlekar

Film är ett bildmedium. En sats som tål att upprepas. Men varför då? Varför upprepa något som alla kan skriva under på?

Av: Ulf Stenberg | Filmens porträtt | 14 februari, 2016

Jenny Berggren Keljevic

Är du i kärlek eller i lust?

Vi har väl alla någon gång kommit till den punkten i olika relationer då det antingen utvecklas eller börjar slita i kanterna på ett eller annat sätt. Ibland händer det ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | Gästkrönikör | 30 juni, 2017

 Rafael Filosofskolan i Aten. Bild Wikigeeks

Mellan Skylla och Karybdis

”Det bästa hos kristendomen är ett liv värdigt Kristus. Där det finns skall vi inte vara så snara till att misstänka människor för irrlära.” (Ur Johan Huizinga: ”Erasmus”)

Av: Thomas Notini | Essäer om religionen | 16 Maj, 2017

Lord Byron i Venedig

Dunk DUNK, dunk DUNK, dunk DUNK. Han går där uppe på golvet, det golv som är vårt tak, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Vi bor i Palazzo Mocenigo, i ...

Av: Crister Enander | Essäer om litteratur & böcker | 09 februari, 2010

Den avtrubbade framtiden är redan här

Förhållandet mellan fiktion och verklighet tycks mer och mer glida in i en gråzon av “transparens”. Jag menar inte i mitt eget huvud, även om det säkert stämmer där också ...

Av: Carl Abrahamsson | Carl Abrahamsson | 26 augusti, 2011

Konstnärligt skapande inom buddhismen

Gunilla Nordlund om bodhisatvan Thang-Stong Gyal-Po och  -ace lhamo - den tibetanska  operans  födelse och utveckling. Vem var Thang-stong Gyal-po? Thang-stong Gyal-po* levde mellan 1361 -1485  och uppnådde en ålder av ...

Av: Gunilla Nordlund | Essäer om religionen | 06 april, 2009

Mediabilden av invandrare

"Du vet redan tillräckligt. Det gör jag också.Det är inte kunskap  vi saknar.Vad som fattas oss är modet att inse vad vi vet och dra slutsatserna." (Sven Lindkvist: Utrota varenda ...

Av: Abdel-Qader Yassine | Essäer om samhället | 06 februari, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts