Tomten är vaken. Foto Belinda Graham.

Öppet brev till Regeringskansliet om "Free Fall"

I samband med Finlands 100-årsjubileum överräckte statsminister Stefan Löfven en gåva, skulpturen Free Fall, till Finland. I sitt tal framhöll Stefan Löfven:

Av: Språkförsvarets styrelse | 25 november, 2017
Gästkrönikör

Uppror och klassikerstatus – Ett tärningskast kan aldrig upphäva slumpen

Un coup de dés jamais n’abolira le hazard (Stéphane Mallarmé)Gud existerar inte längre som en allsmäktig kraft. Universum är ett kaos frambringat av slumpen och livet har ingen nåbar mening ...

Av: Pernilla Andersson | 12 juli, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Dr Krabba 9

Janne Karlsson, född 1973 och bosatt i Linköping med mina två söner. Har arbetat inom vården i 20 år, men sade upp mig 2010 för att satsa helhjärtat på tecknandet. Då ...

Av: Janne Karlsson | 02 december, 2011
Kulturen strippar

En tysk MED humor och massor av god karma

”Dagen då jag dog var inte speciellt kul. Det berodde inte enbart på min död. Närmare bestämt lyckades den episoden bara med nöd och näppe klämma sig in som nummer ...

Av: Belinda Graham | 14 november, 2013
Övriga porträtt

Konstmässornas helg



Sara Vide Ericsson, Större än någonsin intar konstmässan Supermarket denna helg Kulturhuset i Stockholm. De konstnärsdrivna galleriernas mässa presenterar utställare från 20 länder och är därmed, som en av initiativtagarna Pontus Raud påpekar, störst i Sverige. Man har i år även tvingats tacka nej till gallerier. Kanske har detta påverkat mässans innehåll som vid första anblicken framstår som ambitiöst och rentav proffsigt utan att för den skull vara välkammat. En viktig fråga ställer arrangörerna själva i presentationen, nämligen huruvida konst som inte går att sälja är bättre konst. Hela spektrat av säljbarhet finns hur som helst representerat med små teckningar och målningar, fotografi som är tillgängligt i print on demand, men även projektkonst, aktivism och ett tungt performanceprogram där affischnamnet är Bill Drummond.

 

Programmets diskussion om dokumentation av exempelvis projekt och performance är aktuell inte minst med tanke på utställarnas olika sätt att presentera de mer immateriella verken. Tyska gruppen FIT, Freie Internationale Tankstelle, sysslar med mer eller mindre sanktionerade övertagningar av bensinstationer i konstnärligt syfte, för att där ha utställning och fest. Detta berättar en av gruppens medlemmar medan jag, något förvirrad, ser ett bås fyllt av målningar med trafikmotiv. Svenska Kultivator arbetar på bondgården med samma namn och lyser äktenskap mellan konst och jordbruk. Det framstår som ett karismatiskt projekt, ett intryck som förstärks av den kufiska spättekaka gruppen visar. En annan stark presentation står Christian Sievers och Kilen Art Group för, polisbilen med sönderslagen bakruta är en effektiv symbol likaväl som en ingång till projektet om övervakning och säkerhet. Här är ett verk som garanterat inte skulle visats på någon av Stockholms andra konstmässor. Mycket intressant finns också bland de bildbaserade verken, som ryska Debby Huysmans både hyperrealistiska och absurda fotografier, Jonna Johanssons målningar och flera av verken visade hos serbiska Biro Beograd.

Ett par hundra meter därifrån, i Konstakademins hus på Fredsgatan, kan man precis som på Supermarket hitta Helena Blomqvists fotografier, men här i ett prydligare sammanhang där man inte ironiserar över sin titel. De etablerade galleriernas mässa Market är inne på sitt femte år under uppsikt av årets "mässgeneral" Niclas Östlind och Susanna Slöör som är nytillträdd i tjänsten som ständig sekreterare för Konstakademien. I år är alla nordiska länder altrepresenterade, inklusive Island, även om gräddan av Stockholmsgallerierna utgör ungefär hälften av de 32 utställarna. Nytt för i år är avdelningen Market-at-large med konstverk som av en eller annan anledning inte får plats i galleriernas montrar. Några av verken är specialgjorda för Market, och hos vissa finns en kontextrelaterad tanke, som i Åsa Jungnelius obelisk In Memory of. Tillverkad i blankt svart plexiglas står den på en glittrande sockel, vilket markerar det obeständiga likaväl som traditionellt kvinnliga estetiska egenskaper. Associationen går till en monstruös nagelacksflaska. Dessutom gör den skäl för namnet på utställningsgruppen genom att vara just för stor, och nästan hota att punktera taket i salen där den står.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Och visst är det  uppfriskande med anspråksfulla och visuellt krävande verk på en kommersiell mässa där de flesta gallerierna av förklarliga skäl visar lite av varje, med godbitar från årets verksamhet men även från kommissionssortimentet. På samma sätt utgör det en välkommen skillnad när Galleri Magnus Karlsson och Helsingforsbaserade Galleria Heino presenterar ett starkt konstnärskap vardera. Sara Vide Ericssons målningar skulle troligtvis ändå konkurrera ut alla båskamrater, precis som Kim Simonssons utomjordiska barnskulpturer.

Katia Miroff

Ur arkivet

view_module reorder

Emmakrönika IX Nu måste han ändå vara respektfullt tyst och stilfullare

Illustration: Guido ZeccolaLyxpoeten har (äntligent) slutat skriva underdåniga allehanda dekorerade lyxkärleksbrev yttringars till Emma, enär hon senast var rasande som en spindel och slängde luren i örat på honom lyx ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 06 januari, 2009

Möten med diktare

Moa Martinson skrev en gång en bok som hon kallade Jag möter en diktare vars titel förleder en att tro att det rör sig om en redogörelse för alla kolleger ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 17 maj, 2012

Keepalive (2015), skulptur av Aram Bartholl

Den trådlösa konsten

I fotografiets barndom, när tekniken ännu inte var fulländad, uppstod ibland tekniska fel på kameror och film som gjorde att när filmen framkallades i mörkrummen så upptäckte fotografen att det ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 03 september, 2016

Frågor som för evigt kommer att slå följe med mig genom livet

Alla dessa kvällar som jag låg där på mage under täcket i den bruna manchestersoffan, mina vader och fötter vilande i hans knä. Pappa i sin svarta träningsoverall med gula ...

Av: Jenny Markström | Gästkrönikör | 16 december, 2013

Giotto di Bondone. Jesus död

Johannes evangelium 19:17-37

Den svarta färgen är tydlig. Det finns ingen återvändo.

Av: Hans-Evert Renérius | Gästkrönikör | 03 april, 2015

Filmkrönika: Från ”Twilight” till ”The Host” – numera vill vi bli vän med…

I tidiga vampyrfilmer spetsas vampyrer på pålar av rättrådiga människor, eller bränns av solljuset, i sci-fi filmer klubbas utomjordingar ner, eller skjuts, eller förgås när de kommer i kontakt med ...

Av: Belinda Graham | Gästkrönikör | 09 september, 2013

Tre sorters ondska

Bakom all skönhet ligger något omänskligt: kullarna, den ljuva himlen, trädens konturer, allt förlorar den illusoriska mening som vi tilldelade den. Hädanefter är de oss mer fjärran än ett förlorat ...

Av: Hugo Kuhlin | Essäer om litteratur & böcker | 04 juni, 2017

Ska gatumusikanterna utvisas från Göteborg?

Ur Sveriges framsida hörs nu en bräcklig klagosång. Den ljuder från Gator och torg med en styrka som få tycks förstå. Tvåtusennio är det år då De folkvalda politikerna i ...

Av: Fredrik Rubin | Gästkrönikör | 05 juli, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts