Den osynliga staden

Att skriva om Italien är inte lätt. Egentligen skrämmer hela tanken mig. Det finns så mycket redan observerat. Jag kan bara skriva: jag mötte människor. Ryanair är fantastiskt men alla de ...

Av: Mirva Huusko | 27 oktober, 2012
Resereportage

Erotiskkrönika 03

an saminbandet drogs mig mera bestånd i emedan ut jag poet har trädnovellet trä som stod dåtid tillbaka befann mig ock vid ett styloinkwood av träden jag (2) mig bönfalldess ...

Av: Stefan Hammarén | 22 juli, 2010
Stefan Hammarén

51. Underifrån

Om man kommer under Lund med livet öppnar sig en hel värld av möjligheter. En undre värld. Drippetidropp. Ett lösenord lika välfungerande som något annat. För de med tänder – ...

Av: Underifrån | 14 december, 2012
Lund har allt utom vatten

Julen är inte vad den alltid har varit

Det är lätt att tänka sig att julen är vad den är och att den alltid har varit vad den är idag.  Den klassiska sagan En julsaga av Charles Dickens beskriver ...

Av: Belinda Graham | 01 november, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Konstmässornas helg



Sara Vide Ericsson, Större än någonsin intar konstmässan Supermarket denna helg Kulturhuset i Stockholm. De konstnärsdrivna galleriernas mässa presenterar utställare från 20 länder och är därmed, som en av initiativtagarna Pontus Raud påpekar, störst i Sverige. Man har i år även tvingats tacka nej till gallerier. Kanske har detta påverkat mässans innehåll som vid första anblicken framstår som ambitiöst och rentav proffsigt utan att för den skull vara välkammat. En viktig fråga ställer arrangörerna själva i presentationen, nämligen huruvida konst som inte går att sälja är bättre konst. Hela spektrat av säljbarhet finns hur som helst representerat med små teckningar och målningar, fotografi som är tillgängligt i print on demand, men även projektkonst, aktivism och ett tungt performanceprogram där affischnamnet är Bill Drummond.

 

Programmets diskussion om dokumentation av exempelvis projekt och performance är aktuell inte minst med tanke på utställarnas olika sätt att presentera de mer immateriella verken. Tyska gruppen FIT, Freie Internationale Tankstelle, sysslar med mer eller mindre sanktionerade övertagningar av bensinstationer i konstnärligt syfte, för att där ha utställning och fest. Detta berättar en av gruppens medlemmar medan jag, något förvirrad, ser ett bås fyllt av målningar med trafikmotiv. Svenska Kultivator arbetar på bondgården med samma namn och lyser äktenskap mellan konst och jordbruk. Det framstår som ett karismatiskt projekt, ett intryck som förstärks av den kufiska spättekaka gruppen visar. En annan stark presentation står Christian Sievers och Kilen Art Group för, polisbilen med sönderslagen bakruta är en effektiv symbol likaväl som en ingång till projektet om övervakning och säkerhet. Här är ett verk som garanterat inte skulle visats på någon av Stockholms andra konstmässor. Mycket intressant finns också bland de bildbaserade verken, som ryska Debby Huysmans både hyperrealistiska och absurda fotografier, Jonna Johanssons målningar och flera av verken visade hos serbiska Biro Beograd.

Ett par hundra meter därifrån, i Konstakademins hus på Fredsgatan, kan man precis som på Supermarket hitta Helena Blomqvists fotografier, men här i ett prydligare sammanhang där man inte ironiserar över sin titel. De etablerade galleriernas mässa Market är inne på sitt femte år under uppsikt av årets "mässgeneral" Niclas Östlind och Susanna Slöör som är nytillträdd i tjänsten som ständig sekreterare för Konstakademien. I år är alla nordiska länder altrepresenterade, inklusive Island, även om gräddan av Stockholmsgallerierna utgör ungefär hälften av de 32 utställarna. Nytt för i år är avdelningen Market-at-large med konstverk som av en eller annan anledning inte får plats i galleriernas montrar. Några av verken är specialgjorda för Market, och hos vissa finns en kontextrelaterad tanke, som i Åsa Jungnelius obelisk In Memory of. Tillverkad i blankt svart plexiglas står den på en glittrande sockel, vilket markerar det obeständiga likaväl som traditionellt kvinnliga estetiska egenskaper. Associationen går till en monstruös nagelacksflaska. Dessutom gör den skäl för namnet på utställningsgruppen genom att vara just för stor, och nästan hota att punktera taket i salen där den står.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Och visst är det  uppfriskande med anspråksfulla och visuellt krävande verk på en kommersiell mässa där de flesta gallerierna av förklarliga skäl visar lite av varje, med godbitar från årets verksamhet men även från kommissionssortimentet. På samma sätt utgör det en välkommen skillnad när Galleri Magnus Karlsson och Helsingforsbaserade Galleria Heino presenterar ett starkt konstnärskap vardera. Sara Vide Ericssons målningar skulle troligtvis ändå konkurrera ut alla båskamrater, precis som Kim Simonssons utomjordiska barnskulpturer.

Katia Miroff

Ur arkivet

view_module reorder

Människor

  Jag hade hängt i Hamburg i fyra timmar. Jag hatar Hamburgs Hauptbahnhof, för där blev jag lurad en gång när jag var sexton av en typ som tog min freestyle ...

Av: Kajsa Ekis Ekman | Utopiska geografier | 01 juni, 2009

Anon. Ur Hedwiga

För mehr än trettio åhr sedan skrifwin, nu mera tryckt i Stockholm anno 1682 Originalöversättning från latin av A. Miellait 1682 Reviderad och exklusivt förskönad översättning för Tidningen Kulturen av ...

Av: Alan Asaid | Utopiska geografier | 28 november, 2008

Gilda Melodia

Håll ut!

Att hålla ut; ett begrepp, ett uttryck, som många som vill ge intryck av att de är hårda använder, för att skapa en illusion av en sorts självklar ensam heroism.

Av: Gilda Melodia | Gilda Melodia | 17 februari, 2017

Stefan Whilde. Foto: Jane Hansson

Frosseri

Fetaost, räksallad, nybakat bröd, fet lax, feta såser, choklad och oliver i hängmatta eller från schäslong. Mina synder heter lättja och frosseri.

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 september, 2015

Tankar kring Marmorklipporna

Ernst Jünger gjorde sin debut som författare redan 1929 med krigsskildringen I stålstormen, och levde och verkade ända fram till 1998. Hans skrivande präglas genomgående av en distanserad hållning till ...

Av: Tobias Harding | Essäer om litteratur & böcker | 17 december, 2013

Petra

Petra

Mellanöstern har utgjort en viktig landbrygga mellan tre kontinenter med livlig handel österifrån. Dyrbara varor som kryddor och aromatiska örter, rökelse och myrra fraktades i stora kamelkaravaner från hamnstaden Aila ...

Av: Text och foto: Tarja Salmi-Jacobson | Essäer om samhället | 10 april, 2015

Det föds en kokbok om dagen

”Äta bör man, annars dör man” borde bytas mot ”Njuta bör man, annars dör man”. Som en av de leende kändiskockarna så riktigt påpekar. Det finns många väldigt bra kokböcker ...

Av: Belinda Graham | Kulturreportage | 10 januari, 2013

Disciples of many beliefs

Dr. Ignatius Jesudasan, SJ, has through a series of books and articles applied his searchlight to the intolerance, which tends to grew when religion and ethnicity get identified with each ...

Av: Carsten Palmer Schale | Essäer om religionen | 17 november, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.