Emmakrönika XXX!. Slutna Rum

I ett enbart slutet rum förekom anmärkningsvärt jag förutan nämnvärda tankar snarare än desperation aldrig om varse panik, hamnat där, ett tomt innehållslöst kalt till asketiskt vanvett tömt eller av ...

Av: Stefan Hammarén | 19 november, 2009
Stefan Hammarén

Fortfarande storm: Peter Handke i äppelträdgården

 Peter Handkes verk Fortfarande storm gavs ut i prosaform förra året (Immer noch Sturm. Suhrkamp  2010. 165 s). Verket behandlar ett fiktivt ”jags” släkthistoria med speglingar av både Handkes och ...

Av: Kristian Larsson | 23 september, 2011
Essäer om litteratur & böcker

Ulf Stenberg ur Den gamle stinsen Del 11

Ännu kortare berättelser av Ulf Stenberg från boken Den gamle stinsen.

Av: Ulf Stenberg | 19 juni, 2017
Stefan Whilde

Att göra av en ung människa ett ting att utnyttja

Att göra av en ung människa ett ting att utnyttja Sexslaveriet är ett problem som växte i samband med östblockens sönderfall och med de otaliga charterresorna för sexsugna européer. Stefan Villkatt ...

Av: Stefan Villkatt | 29 september, 2006
Reportage om politik & samhälle

En konstnärinna som brinner för miljön



Charlotte NicolinCharlotte Nicolin, uppväxt i Gryts skärgård, kom till Paris från Kanada, 2006, och är nu installerad i konstnärskvarteret "Bastille" där hon bor och har sin ateljé.

Jag steg in på en trevlig, typiskt parisisk, innegård, med några plantor och träd. Till vänster ligger ateljén. "Det var ett ruckel när jag kom hit" säger Charlotte när jag beundrar ateljé/våningen. Hon har låtit bygga om och måla om allt i glada, varma färger. Ljuset strömmar in från de höga takfönstren. Bostaden liknar hennes målningar, dess färgskala och glädje. 

Charlotte (www.charlottenicolin.com) startade sin karriär som reklamtecknare (Bergs i Stockholm) och har därefter utvecklat sin konstnärliga ådra. Hon flyttade till USA som freelance och en dag när hon satt upp alla sina teckningar på väggen, kom hon på idén att göra närbilder.

 "Jag jobbar som med ett mikroskop" berättar hon med glimten i ögat. Tavlorna som avbildar djur, blommor och frukter är skojiga och charmiga och ser ut som närbilder. De påminner mig om popkonsten med sina starka färger och lite ovanliga skepnad. Vissa är avskurna, vissa "hoppar ut ur bilden" verkar det som, vissa har en surrealistisk bakgrund. Men alla är pigga och finurliga. Hon använder sig av olika blyertspennor för noggranna teckningar (vissa med färgtillägg), luftpensel, färgpennor, olja och akryl.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

I 25 års tid har Charlotte rest runt och bott i olika länder. Det var i mitten av 80-talet som hon började måla på allvar. Snabbt fick hon agenter som hjälpte henne att sälja "Jag blev konstnär tack vare 80-talet" erkänner hon. Det gick bra då att leva på sin konst. Charlotte hade utställningar lite här och var.

Under en Paristid, tecknade hon litografier åt andra konstnärer och lärde sig den tekniken. Hon blev då så förtjust i staden att, efter en tid i Düsseldorf, flyttade hon hit och lärde sig franska. Sedan följde en tid i Montreal i Kanada där hon hade galleri och utvecklade sin konst till att även omfatta föremål: koppar, vykort, T-shirts, förkläden, magneter, glasunderlägg, bokmärken... Men längtan till Paris blev för stor, så hon flyttade tillbaka.

Charlotte Nicolins fiskarMiljöintresset
Kontakten med fauna och flora i sina teckningar och målningar ledde till att hon blev alltmer engagerad i miljöfrågor och sedan 2004 har konstnärinnan engagerat sig i bevarandet av utrotningshotade arter. Nu brinner hennes själ för Östersjön, ett av världens mest förorenade hav. Hon håller på med en Östersjöserie på trettio olika bilder med fiskar, alger, plankton och sjöfåglar. "Jag vill få upp människors intresse för vårt vackra hav." Därför vill hon visa hur det såg ut där från början, innan miljöförstörelsen, genom drömska och magiska tavlor. Det är stora oljemålningar med även sidorna målade för dem som inte vill rama in sina tavlor, roliga kompositioner med avklippta fiskar och naiva konstruktioner.

Hon målar alltid med pensel i tre- till tio lager ibland! Det krävs även en hel del forskning om hur fiskarna lever och vad de lever av för att Charlotte ska kunna återge en sann bild av dem.

Miljön tycker Charlotte är så pass viktig att nästa generation bör lära sig att bevara vår sköra värld i tidig ålder. Det är en av anledningarna till att hon har gjort en "barnbok för hela familjen" med text på både engelska och franska på ena sidan (med glosor längst ner) och målade bilder på den andra. Det handlar om en fiskfamilj och om miljöfrågor, "Fisken Nyfikens äventyr".

Nu är vi mycket nyfikna på att se hennes färdiga Östersjöutställning!   

Anne Edelstam, text och bilder

 

 

 

   

 

Ur arkivet

view_module reorder

Emmakrönika X jag tror mig existera i en blomma

vad kan mina tårar smaka, som nog hennes tårar, droppen som slutligen tidigt klarade separator, efter det min droppe jag fällde i världshav med tesil skilt, vilken hon tog upp ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 13 januari, 2009

Kungen av Kalifornien

Romanen är en parasitär form, en hybridexistens som Frankensteins monster, skriver Kristoffer Leandoer. Visst har den lånat ihop till sin form och gestalt av saga, fabel och skröna, men memoaren ...

Av: Kristoffer Leandoer | Essäer om litteratur & böcker | 13 augusti, 2011

Damaskus

DEN ÅTTONDE PORTEN   Det fanns sju portar det fanns sju portar till Damaskus   så har man sagt mig så står det   Men Damaskus viskar det finns åtta portar   Den åttonde porten är för främlingen som öppnar sitt hjärta för ...

Av: Elisabeth Korndahl | Utopiska geografier | 07 juni, 2010

Den sjuka pojken. Fastlåst i en syn med tungan styv som ett horn.

Kan dikten, som är ett verbalt medium, fånga det väsentliga i en målning, en teckning eller ett fotografi, och därigenom transformera det till text så att läsaren i läsningen upplever ...

Av: Emma Tornborg | Essäer om litteratur & böcker | 08 oktober, 2011

Rune Depp

                                       

Av: Janne Karlsson | Kulturen strippar | 06 januari, 2012

Världen är kall och ödslig

Det finns inte längre några drömmar. Det finns inget hopp.Invånarna i Världsstaten framlever sina liv instängda och avskärmade djupt nere i de underjordiska städernas vittförgrenade nätverk av kulvertar. Arbete, sömn ...

Av: Crister Enander | Essäer om litteratur & böcker | 17 mars, 2010

Veckan från Krisen

Det är kris i världsekonomin. Börserna faller, kreditbetyg sänks, räntan likaså. Den vanligast förekommande benämningen är ”skuldkris”, och det största problemet är ”underskott”. Precis som att det var något man upptäckte ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 14 augusti, 2011

Lin Fengmians uggla är egentligen en uv

Den kinesiska uven av konstnären Lin Fengmian (1963) förefaller så sorgsen. Kanske för att den kom till Sverige, förvärvad mer eller mindre direkt av familjen Ramel, och blev kallad uggla ...

Av: Birgitta Milits | Konstens porträtt | 07 december, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.