Pompero Batoni Estasi di santa Caterina

Katarina av Siena och den heliga anorexin (anorexia mirabili )

Katarina föddes i Siena 1347 och dog i Rom den 29 april  1380. En historiker karaktäriserar Katarinas samtid på följande knapphändiga sätt. ”Det var en eländig tid för mänskligheten”. En ...

Av: Lena Månsson | 29 april, 2017
Essäer om religionen

De mortuis nihil nisi bene Med anledning av Alla helgons dag

En av mina vänner dog i kräfta. ”Han skall gravsättas på lördag”, tillkännagav hans flickvän som trodde att jag skämtade en smula när jag svarade ”it’s bad for him. Jag ...

Av: Vladimir Oravsky | 02 november, 2013
Gästkrönikör

André Brink. Foto: Seamus Kearney, Wikipedia

André Brink, 1935-2015

André Brink avled den 6 februari på planet från Amsterdam till Kapstaden, efter att några dagar tidigare ha blivit hedersdoktor vid katolska universitetet i belgiska Louvain/Leuven.

Av: Ivo Holmqvist | 15 februari, 2015
Essäer om litteratur & böcker

 Paul Cezannes målning Mordet (1868)

Falskspelare och mördare i konsten

Han ser så fridfull ut där han ligger i badkaret. Den högra handen har halkat ner på golvet och han håller fortfarande gåspennan i ett fast grepp. I den andra ...

Av: Mathias Jansson | 26 november, 2016
Essäer om konst

Jag betraktar min konst som poesi



ImageI ett gammalt hus på Repslagargatan 9 i Luleå arbetar flera kulturarbetare - från konstnärer och skribenter till fotografer och filmare.

En av dem som grundade Kulturakuten 1990 är Kerstin Hedström, en 55 årig skulptör och installatör. Hon har just fått Rubus Arcticus 2008, ett stipendium för konst och kultur. Hennes kontor är fullt med "skräp". Flera godiskartonger med delar av gamla pennor ligger vid entrén. Det är nästan svårt att gå fram för alla grejer överallt, de flesta går inte att beskriva. På ett bord ligger en bärbar dator och på ett annat en massa glas från gamla glasögon. Ett färdigt glaskonstverk hänger i taket. Det är ett av tre i en serie.   

- Alla tre kommer att se likadana ut med den enda skillnaden att glasstyrkorna är olika. På den färdiga har jag använt en kombination av olika styrkor i glas, förminskande och förstorande, säger Kerstin Hedström.

På bordet ligger mängder av glasrester. Jag som tycker att allt ser ut som skrap rör på en och hon får nästan panik. Kerstin förklarar att man inte får röra någonting i rummet utom henne eftersom allt är färdig konst eller konstverk på gång.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

- Jag är så noga när jag jobbar att sätta ihop bara några glasbitar kan ta mycket tid.

- Jag skapar nya verk av det som från början var menat för något annat och jag måste få ha ett kärleksförhållande till varje liten detalj; hålla den i mina händer, trycka den till mitt hjärta, innan jag monterar in den i min skulptur, berättar Kerstin.

Med den färdiga biten glaskonstverk som är 50 gånger 50 centimeter har hon jobbat med i åtta timmar om dagen i nio dagar. Kerstin Hedström räknar ut att hon kommer att vara tvungen att ta 36 000 kronor för hela det färdiga verket - och då är det utan vinst. Hon berättade om ett misslyckat försök att sälja ett verk till Skellefteå Kommun för 20 000. Kommun var väldigt intresserad men köpte inte eftersom de tyckte att det blev för dyrt.

- Oftast får jag ingen vinst på mina verk men jag göra det inte för pengarna. Absolut inte! Bara jag kan leverera så att jag kan betala hyran här och fortsätta samla material är jag nöjd, säger hon.

Kerstin har åkt så långt som till Köpenhamn för att samla gammalt glas från en optikerskola.

- Just nu jobbar jag med att samla begagnade pennor av alla sorter som jag plockar isär och sorterar i olika färger. I varje penna finns en kedja som man inte kan se men som är olika.

Kerstin Hedström har samlat nio bananlådor med ungefär100 pennor i varje. Hennes mål är 200 lådor. Vad tänker hon att skapa med alla dessa pennor?

- Jag vet inte exakt vad jag ska göra och det spelar ingen roll för mig. Det är skrämmande och fascinerande att sortera och tänka på pennor som kastas och hur de påverkar miljön. Färg, bläck och kvantitet, säger hon.

ImageHennes konst handlar om att återanvända sådant som de flesta kallar skräp till någonting vackert. Hon säger att hon är mest intresserad av historien bakom materialet, och av människorna som använde det. Så glasen blir det vad dem har sett genom dem, pennorna vad dem har skrivit och papper vad dem tänkte på när de läste vad som stod på det.

- Och om tre människor tittar genom ett glas ser de tre olika saker. Det är det som är viktigt med konsten. Man ser tillvaron på olika sätt, förklarar Kerstin.

På andra sidan kontoret hänger från taket en vackert färgad spolformad skulptur av textil.

- Det är ett misslyckat projekt av återvändtextil. Det blev inte som jag hade tänkt och en dag hoppas jag kunna göra om den. Färgen blev för stark, säger hon när hon noterar min intresserade blick.

Men hon "misslyckas" inte så ofta. Bland hennes stora och lyckade projekt finns tre glas formar i Luleå Biblioteket av glasögon kallas Livstycken 2007, tre spola forma i Haparanda Biblioteket och ett verk av cd skivor som hänger i Pajala kommun.

- De i Haparanda har jag gjort från gammalt papper. En gjorde jag från dagstidningar, en från tidskrifter och en från böcker.

Hennes ekonomiskt största projekt gjorde hon för Luleås bibliotek. Det var värt ungefär 300 000 kronor.

- Konst ger mig inte stora pengar. Jag arbetar med det för att jag trivs och kan leva billigt i ett rum utan kök och dusch. Tyvärr används vi konstnärer så lite av samhället, säger hon.

Kerstin skulle gärna se att politiker och de som sitter vid makten anställde konstnärer.

- Jag har jobbat för Saab i fem månader och jag vet att det finns hur mycket som helst som konstnärer kan göra på ett företag för att förändra miljön och utveckla produkter.

Sarudzayi Zindoga

Ur arkivet

view_module reorder

POETRY SLAM - folklighet eller elitism?

POETRY SLAM - folklighet eller elitism? Poesi - ett artificiellt språk från de finlitterära salongerna, eller ett ärligare sätt att uttrycka sig på, ett medel för att spräcka barriärerna och säga ...

Av: Elin Bengtsson | Kulturreportage | 09 februari, 2007

Michael Mandiberg, From Aaaaa! To ZZZap! på Denny Gallery i New York (2015)

Skriv ut hela internet!

Tänk att ha hela Wikipedia i sin bokhylla. Förr i tiden hade varje bildat hem ett uppslagsverk i bokhyllan. Det kunde vara Bonniers Familjelexikon, Bra Böckers Lexikon eller Nationalencyklopedin. Idag ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 21 juli, 2015

Om förväntningar och böcker

Oftast börjar upptäckten av ett författarskap med att jag läser en bok av personen ifråga, gillar boken och blir nyfiken på mer. Antingen har jag blivit rekommenderad boken av någon ...

Av: Jessica Johansson | Jessica Johansson | 05 juni, 2012

Claus Beck-Nielsen - En identitet

Den nionde oktober år 2010 begravde den danske författaren och performancekonstnären Claus Beck-Nielsen sig själv. Närmare bestämt var det hans identitet som begravdes och det skedde under värdiga former och ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om samhället | 29 oktober, 2010

Dokusåpan och döden

I dagarnas Big Brother-diskussioner kan man påminnas om två brittiska tv-dramer på temat. Den första av de båda, The Year of the Sex Olympics, sändes 1968 inom ramarna för BBC2:s ...

Av: Charlotte Wiberg | Essäer om film | 24 december, 2017

Dikter av Daniel Westerlund

Dikter av Daniel Westerlund vi var i dessa gående vi kom att nyktra till när dom som kallade nytt stoff kallade dom vi var i våra identiteter när vi samtidigt försökte solidifiera ...

Av: Daniel Westerlund | Utopiska geografier | 26 januari, 2007

Christopher Locke

Floppydiskar och hårddiskar som konst och miljöhot

Det är ett välkänt problem inom konsthistorien att kunna bevara all konst som görs i olika material. Och ju snabbare tekniken utvecklar sig, desto svårare blir det för konstrestaurerarna att ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 03 april, 2015

Moral og moralske verdier

Rent allment er det slik at folk som arbeider med moral og teorier om moral, er opptatt av at det gis et rimelig klart skille mellom moral på den ene ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 02 december, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts