Om divergent tänkande – det spruckna jaget och den dualistiska kulturen

Ordet ”bipolär” kan förklaras och förstås etymologiskt genom att hänvisa till det äldre latinets dvi som är besläktat med svenskans ”tve” (två eller dubbel). Latinets polus har i sin tur ...

Av: Viklas Mossperg | 14 december, 2013
Gästkrönikör

Det där med matematik och kärlek

Det är väl det svåraste som finns, relationer, vilken typ av relation det än är. Vi är en massa av människor som ingår i diverse relationer med varandra, ibland förstår vi ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | 24 augusti, 2014
Gästkrönikör

Giuseppe De Nittis (1846-84) – Italienskt Londonmåleri

Sedan konstmuseet Petit Palais i Paris för några år sedan öppnats efter en genomgripande renovering, har en rad intressanta, bortglömda konstnärskap fokaliserats i välgjorda utställningar, ofta i ett internationellt samarbete ...

Av: Eva-Karin Josefson | 10 augusti, 2012
Essäer om konst

Benjamin 25

Av: Håkan Eklund | 04 februari, 2012
Kulturen strippar

Jag betraktar min konst som poesi



ImageI ett gammalt hus på Repslagargatan 9 i Luleå arbetar flera kulturarbetare - från konstnärer och skribenter till fotografer och filmare.

En av dem som grundade Kulturakuten 1990 är Kerstin Hedström, en 55 årig skulptör och installatör. Hon har just fått Rubus Arcticus 2008, ett stipendium för konst och kultur. Hennes kontor är fullt med "skräp". Flera godiskartonger med delar av gamla pennor ligger vid entrén. Det är nästan svårt att gå fram för alla grejer överallt, de flesta går inte att beskriva. På ett bord ligger en bärbar dator och på ett annat en massa glas från gamla glasögon. Ett färdigt glaskonstverk hänger i taket. Det är ett av tre i en serie.   

- Alla tre kommer att se likadana ut med den enda skillnaden att glasstyrkorna är olika. På den färdiga har jag använt en kombination av olika styrkor i glas, förminskande och förstorande, säger Kerstin Hedström.

På bordet ligger mängder av glasrester. Jag som tycker att allt ser ut som skrap rör på en och hon får nästan panik. Kerstin förklarar att man inte får röra någonting i rummet utom henne eftersom allt är färdig konst eller konstverk på gång.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

- Jag är så noga när jag jobbar att sätta ihop bara några glasbitar kan ta mycket tid.

- Jag skapar nya verk av det som från början var menat för något annat och jag måste få ha ett kärleksförhållande till varje liten detalj; hålla den i mina händer, trycka den till mitt hjärta, innan jag monterar in den i min skulptur, berättar Kerstin.

Med den färdiga biten glaskonstverk som är 50 gånger 50 centimeter har hon jobbat med i åtta timmar om dagen i nio dagar. Kerstin Hedström räknar ut att hon kommer att vara tvungen att ta 36 000 kronor för hela det färdiga verket - och då är det utan vinst. Hon berättade om ett misslyckat försök att sälja ett verk till Skellefteå Kommun för 20 000. Kommun var väldigt intresserad men köpte inte eftersom de tyckte att det blev för dyrt.

- Oftast får jag ingen vinst på mina verk men jag göra det inte för pengarna. Absolut inte! Bara jag kan leverera så att jag kan betala hyran här och fortsätta samla material är jag nöjd, säger hon.

Kerstin har åkt så långt som till Köpenhamn för att samla gammalt glas från en optikerskola.

- Just nu jobbar jag med att samla begagnade pennor av alla sorter som jag plockar isär och sorterar i olika färger. I varje penna finns en kedja som man inte kan se men som är olika.

Kerstin Hedström har samlat nio bananlådor med ungefär100 pennor i varje. Hennes mål är 200 lådor. Vad tänker hon att skapa med alla dessa pennor?

- Jag vet inte exakt vad jag ska göra och det spelar ingen roll för mig. Det är skrämmande och fascinerande att sortera och tänka på pennor som kastas och hur de påverkar miljön. Färg, bläck och kvantitet, säger hon.

ImageHennes konst handlar om att återanvända sådant som de flesta kallar skräp till någonting vackert. Hon säger att hon är mest intresserad av historien bakom materialet, och av människorna som använde det. Så glasen blir det vad dem har sett genom dem, pennorna vad dem har skrivit och papper vad dem tänkte på när de läste vad som stod på det.

- Och om tre människor tittar genom ett glas ser de tre olika saker. Det är det som är viktigt med konsten. Man ser tillvaron på olika sätt, förklarar Kerstin.

På andra sidan kontoret hänger från taket en vackert färgad spolformad skulptur av textil.

- Det är ett misslyckat projekt av återvändtextil. Det blev inte som jag hade tänkt och en dag hoppas jag kunna göra om den. Färgen blev för stark, säger hon när hon noterar min intresserade blick.

Men hon "misslyckas" inte så ofta. Bland hennes stora och lyckade projekt finns tre glas formar i Luleå Biblioteket av glasögon kallas Livstycken 2007, tre spola forma i Haparanda Biblioteket och ett verk av cd skivor som hänger i Pajala kommun.

- De i Haparanda har jag gjort från gammalt papper. En gjorde jag från dagstidningar, en från tidskrifter och en från böcker.

Hennes ekonomiskt största projekt gjorde hon för Luleås bibliotek. Det var värt ungefär 300 000 kronor.

- Konst ger mig inte stora pengar. Jag arbetar med det för att jag trivs och kan leva billigt i ett rum utan kök och dusch. Tyvärr används vi konstnärer så lite av samhället, säger hon.

Kerstin skulle gärna se att politiker och de som sitter vid makten anställde konstnärer.

- Jag har jobbat för Saab i fem månader och jag vet att det finns hur mycket som helst som konstnärer kan göra på ett företag för att förändra miljön och utveckla produkter.

Sarudzayi Zindoga

Ur arkivet

view_module reorder

Dina låneböcker - Inköp, nedköp och den privilegierade debatten

Svenskarna har en lång historia av att duktigt parafera vikten av bildning. Det är ingen tvekan om att utbildning ställs i direkt relation till demokrati och dess värde anses oftast ...

Av: Linda Bönström | Essäer om samhället | 24 november, 2010

Den radikala teologin

Med sin bok Det postsekulära tillståndet, som kom ut i höstas, bidrar Göteborgsteologen Ola Sigurdson med en stark näringsinjektion till den svenska religionsdebatten. Ämnet gäller frågan om religionens status i ...

Av: Simon Henriksson | Essäer om religionen | 05 mars, 2010

Frida Kahlo och den kvinnliga stilen

Vad händer när man klassificerar konst skapad av kvinnliga konstnärer som just ”kvinnlig”? Pekar man på samhälleliga strukturer som har legat till grund för att kvinnliga konstnärer genom historieskrivningen har ...

Av: Simone Frankel | Konstens porträtt | 08 mars, 2013

Lars Erik Falk Skulptur i stål vid Norrköpings Konstmuseum CC by 2.0

Lars Erik Falk och de 73 gradernas skönhet

Att bli förknippad med ett gradantal. Vem vill det? Det låter lite torrt och tråkigt. Skulptören Lars Erik Falk vill det, eller kanske riktigare, har blivit det. Hans stålblanka skulpturer ...

Av: Ulf Stenberg | Konstens porträtt | 27 maj, 2016

Cecilia Persson Foto Jane Morén

Cecilia Persson – Författaren som tar ställning

Cecilia Persson är författaren som tar ställning. Just nu arbetar hon – bland annat - med sina böcker och är verksam kulturskribent, men hon har även en bakgrund som socialpedagog ...

Av: Linda Bönström | Litteraturens porträtt | 05 juli, 2017

Benjamin 31

           

Av: Håkan Eklund | Kulturen strippar | 17 mars, 2012

Slut

Kring sekelvändan 1900 vimlade den europeiska litteraturen av uttråkade unga män och kvinnor, fulla av spleen (den melankoli som Tegnér kallade mjältsjuka). Parhästarna Hjalmar Söderberg och Bo Bergman gäspade sig ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 07 december, 2014

Med försonande och förlåtande ögon

  Ingmar Bergman. Fotograf: Bengt Wanselius Med försonande och förlåtande ögon Tidningen Kulturen hedrar den beundransvärde filmaren, författaren och dramatikern Ingmar Bergman. Denna vecka porträtterar Crister Enander honom som författare. Nästa vecka presenterar ...

Av: Crister Enander | Essäer om film | 07 augusti, 2007

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.