En av Sveriges starkaste liberala röster

Det första intrycket av Dilsa Demirbag-Sten är hennes energi och engagemang. Redan innan vi har satt oss vid ett bord för att diskutera hennes nya biografi Fosterland, har hon hunnit ...

Av: Waldemar Ingdahl | 27 Maj, 2010
Övriga porträtt

Veckans Bodström

Förre justitieministern, fotbollspelaren och deckarförfattaren Thomas Bodström har skrivit en bok som avslöjar det som alla redan för länge sedan visste. Dessutom tycker han att socialdemokraterna ska förnya sig genom ...

Av: Gregor Flakierski | 29 Maj, 2011
Veckans titt i hyllan

Attraktionslagen gäller alltid

Du känner till attraktionslagen. Den styr dig när du blir förälskad och när någon blir förälskad i dig. Jag drogs till min nuvarande hustru, jag drabbades inte av henne. Jag ...

Av: Stefan Whilde | 01 juli, 2013
Stefan Whilde

Veckan från hyllan, Vecka 24-2013

Rasisterna i SD (Sicherheitdienst? Det skulle förklara en del) har varit i blåsväder (igen) eftersom de uppbär massa partistöd för mandat som ingen företräder. De får helt enkelt pröjs för ...

Av: Gregor Flakierski | 08 juni, 2013
Veckans titt i hyllan

Stina Kajaso – politisk scenkonstnär med självdistans



Image
Foto: Suzanne Vikström

Scenkonstnären Stina Kajaso började med teater redan som sexåring på Vår Teater i Stockholm. Tjugotre år senare använder hon skådespelarkonsten som ett uttryckssätt för att underhålla på gott och ont. Hon beskriver sig själv som en åsiktsmaskin som sprutar ut i teaterform istället för att skriva arga artiklar. – Dagens politiska teater står och stampar i 70-talets distanslöshet. Och när det handlar om kvinnans roll så är det oftast ur ett offers perspektiv ofta presenterat av en äldre man. Men det finns hopp, säger hon.

Det bästa med teatern som uttryckssätt tycker Stina Kajaso är att man alltid får ett direkt svar från publiken, vilket är spännande. I scenkonsten kan hon hela tiden hitta nya sätt att uttrycka sig på och därför blir det aldrig statiskt, menar hon. Jobbet blir visuellt och är ständigt föränderligt.

Scenkonst innebär en frihet att kunna göra vad man vill, säger hon leende. Du får en möjlighet att skapa dina egna regler och dina egna verk. Scenkonst är en generös form, men av tradition är den bunden till att skalas ner till något mindre. Stina Kajaso tycker att den ”fina” traditionen behöver få konkurrens. Performance som teaterform är ganska okänd i Sverige och förknippas ofta med kaos och kladd. Det finns mycket fördomar och därför måste den upplevas, menar hon, men tillägger att hon gillar kaos och kladd, kladdar och är kaotisk men att det är så mycket mer än det – det finns självdistans.

 – Som scenkonstnär är jag en fritt arbetande konstnär som håller i alla trådar själv, hela processen fram till färdig produktion. Sedan samarbetar jag såklart med andra på vägen, men behåller hela tiden kontrollen själv, vilket känns bra, säger hon.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Stina Kajasos nya föreställning Knif hade premiär på Kilen i Stockholm den 13 mars och spelades även på Black Box teater i Oslo den 10–13 april. Den röda tråden i Knif är en reaktion mot människors apati, ”Varför ta livet av sig när man kan förpesta tillvaron för andra?” lyder en retsam fråga som ingår i föreställningen. Stina Kajasos mål med Knif är att spegla vår nutid med sin vridna blick, men balansen mellan humor och allvar tycker hon är viktig.

– Knif ska ge publiken en känsla av hopp, och jag vill erbjuda en gemenskap som saknas i dagens egofixerade samhälle. Publiken ska bli underhållen och samtidigt få sig en tankeställare. Förhoppningsvis skrattar man och mår illa samtidigt. Det är en splittrad upplevelse där jag zappar mellan olika stämningar och miljöer i ett snabbt tempo med snabba klipp. Föreställningen är en mix av i första hand teater, textbaserad performance och musik och sång, ”Här kommer alla känslorna på en och samma gång”, förklarar Stina Kajaso.

I Knif existerar ingen linjär berättelse. Föreställningen är uppdelad i många små fragment som utgår ifrån olika teman som kan vara texter från filmscener och olika låtar. Och temana är många: jordens undergång, död, skräck, självmord, sado-masochism, våldtäkter samt det orubbliga hoppet. Allt detta skildras med en vriden humor som växlar mellan nattsvart och ganska roligt.

Kompositionen i framförandet är att ”Snart går jorden under, men vi har roligt ändå”. Stina Kajaso vill kunna påverka samhällsbilden med sin teater och infria hopp hos människor. Ambitionen är att vara konstruktiv, men samtidigt använda mycket satir. Hon beskriver föreställningen som progg med en twist. Stina Kajaso skämtar om våldtäkter genom att överdriva till det absurda, ”Det finns ändå ingenting som överträffar verkligheten”. Det är det dåliga exemplets modell där inget ämne är för känsligt för att dissekeras eller skämta om.

Grundplattformen i Knif är att det är mycket som händer på en gång, texter blandas med identitet, nutid, svarta händelser, kritiskt och domedagsbetonat. Det är satirisk humor som lättar upp det svåra. Föreställningen är en saga för vuxna där Stina Kajaso styr handlingen genom att zappa mellan olika kanaler. Det är fragment av egna texter, bilder och populärkulturella referenser. Hon väljer att kommentera den meningslöshet som råder i dag i stället för att sugas in i den.

– Föreställningen vänder sig till en blandad publik, till alla som uppskattar god underhållning likvärdig med till exempel en tragisk film. Det är teater som inte handlar om dig själv utan som berör oss alla i dag, säger Stina Kajaso.

Efter tre speltillfällen på Kilen i Stockholm och lika många på Black Box Teater i Oslo är Stina Kajasos målsättning att göra fler föreställningar med Knif både i Sverige och i Norge. Hon kommer också att spela den på andra platser, exempelvis på barer, i lägenheter, på arbetsplatser eller i skolor.

Stina Kajaso tror på att göra teater för en bred publik och för många, vilket är mer komplicerat i det fria fältet på grund av pengafördelningen. Hon påpekar att det är svårt att etablera sig i Sverige om man inte är ett kändisbarn eller har haft en problematisk bakgrund. Det är svårt eftersom teaterinstitutioner och fria teatergrupper har så olika förutsättningar, menar hon. Institutionerna spelar sina föreställningar längre perioder, medan de fria grupperna får tre speltillfällen att visa sig på.

I framtiden vill hon gärna jobba med andra former av media, kanske radio eller varför inte tv-serier, funderar hon. Utgångspunkten i teatern ska vara samma som tidigare, men bara flyttas till olika scener. En drömscen att spela på är Volksbühne i Berlin.

­ – Det är en enormt levande teater där ljuset också faller på publiken som är mer delaktiga föreställningarna. Vore häftigt att få uppleva det här. 

Suzanne Vikström
Stina Kajaso

Stina Kajaso är väl etablerad i Norge och har utgjort ena halvan av performance-teatergruppen Sons of Liberty sedan år 2003, den andra halvan av gruppen heter Lisa Lie. Sons of Liberty blandar textbaserad teater med performance. Föreställningen God hates Scandinavia; Sons of Liberty 3 blev korad till årets föreställning 2006, och fick motta den norska tidningen Morgenbladets Gablerpris.

Stina Kajasos senaste projekt Knif utgår från tankar omkring dystopi, död och människans eviga ensamhet malda igenom ett filter med svart humor, pornografi, våldtäkter och självmord.

Mer om föreställningen finns att läsa här:  http://sonofdaddy.blogspot.com/2007/12/carpe-fisken.html

ålder 29 år
bor I Oslo och i Stockholm
utbildning Akademi för scenkonst, 3 år i Fredrikstad, Norge, en ung skola med högskoleinriktning som är en blandning av teaterhögskola och konsthögskola. Utbildar scenografer och skådespelare.
tycker om Arga tonårsbrudar
tycker inte om Sofo
bästa teaterförställning Ingen aning, det mesta jag ser är riktigt illa och berör mig inte.
bästa film En kärlekshistoria

Ur arkivet

view_module reorder

August Strindberg 2012

Om August Strindbergs liv, leverne, texter och persona tvistar de lärde ständigt. De flesta har en uppfattning om Strindberg och ofta en ganska stark sådan. Det är anmärkningsvärt att en ...

Av: Jessica Johansson | Jessica Johansson | 07 januari, 2012

Illustration: Hebriana Alainentalo

Fantasi och mening

Kärleken har behov av verklighet.

Av: Tidningen Kulturen | Melker Garay : Reflektioner | 15 september, 2015

En intervju med Markus Andersson

Konst har alltmer kommit att handla om att provocera, utmana konventioner och tänja på gränserna för det acceptabla. Samtidigt kan man skönja ett växande intresse för figurativt måleri och traditionellt ...

Av: Tobias Ridderstråle | Konstens porträtt | 18 februari, 2013

I juletid blommar körsbärsträden i Central Park

Efter en tolvtimmars flygresa över Atlanten i ”monkeyclass” kan det kännas skönt att sträcka på benen med en promenad. Vi är på besök hos dottern och ska fira jul på ...

Av: Lilian O. Montmar | Resereportage | 15 januari, 2012

Det är som om öarna åter stiger upp för min syn

Det är som om öarna åter stiger upp för min syn   Klipporna på Färöarna är otaligt många och fantastiskt vackra. Har rest på många sätt, och i många länder, men särskilt starkt ...

Av: Björn Gustavsson | Resereportage | 09 februari, 2007

Det är vackert i sin uppgivenhet och i det vackra finns i sin…

I dessa dagar då samhället tampas med problem som utanförskap och ungdomar på glid, fyller två guldpärlor 30 år. Guldpärlor i form av film om just tonårens utmaningar, utanförskap och ...

Av: Nicole E. Wallenrodhe | Essäer om film | 24 april, 2013

Europas vatten

Att Försvaret bitit sig fast vid Vättern som föreslaget utökat övningsområde för militärt flyg oroar. Dessutom förmår man inte sända representanter till Ödeshög eller Jönköping för samråd om det som ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 15 november, 2011

Orientalism – västs syn på Öst

Foto: Simon Amarcord TEMA ÖST-VÄST Idéhistorikern Mohammad Fazlhashemi beskriver hur den västerländska självbilden vuxit fram i kontrast till ett, mer eller mindre, konstruerat Öst. Resor till fjärran länder i syfte att upptäcka ...

Av: Mohammad Fazlhashemi | Essäer om samhället | 30 april, 2008

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts