Poetmöte på Stockholmcentral

Det var midsommarafton 1987 och jag var på väg hem från Uppsala till föräldrarna i Gnosjö. Med fullpackad ryggsäck och glassklassikern Sandwich i min högra hand tog jag sikte på ...

Av: Bruno Franzon | 29 juni, 2009
Gästkrönikör

Från Gustav Vasa till Leonardo da Vinci i Loiredalen, En resa i tid…

Frankrike är ett omfattande land i flera avseenden inte minst genom de multipla upptäcktsfärder man kan göra. Loiredalen är ett av de kulturellt sett rikaste områden. Det påminner om Sörmlands ...

Av: Anne Edelstam | 13 november, 2009
Resereportage

Att rädda offentligheten från religiöst och politiskt förtryck

Att rädda offentligheten från religiös och politisk förtryck Yttrandefriheten var årets tema på Göteborgs bokmässa. Stefan Villkatt har intervjuat flera utländska gäster och frågat dem om yttrandefriheten i deras respektive länder ...

Av: Stefan Villkatt | 28 september, 2006
Reportage om politik & samhälle

Tid, liv og virkelighetstydninger

I «Refleksjoner om identiteten til eksisterende (foreliggende) identiteter» tar jeg opp følgende ting av aporetisk art: At eksisterende entiteter forandrer seg over tid og at eksisteremde entiteter har en tendens ...

Av: Thor Olav Olsen | 17 november, 2010
Agora - filosofiska essäer

Stina Kajaso – politisk scenkonstnär med självdistans



Image
Foto: Suzanne Vikström

Scenkonstnären Stina Kajaso började med teater redan som sexåring på Vår Teater i Stockholm. Tjugotre år senare använder hon skådespelarkonsten som ett uttryckssätt för att underhålla på gott och ont. Hon beskriver sig själv som en åsiktsmaskin som sprutar ut i teaterform istället för att skriva arga artiklar. – Dagens politiska teater står och stampar i 70-talets distanslöshet. Och när det handlar om kvinnans roll så är det oftast ur ett offers perspektiv ofta presenterat av en äldre man. Men det finns hopp, säger hon.

Det bästa med teatern som uttryckssätt tycker Stina Kajaso är att man alltid får ett direkt svar från publiken, vilket är spännande. I scenkonsten kan hon hela tiden hitta nya sätt att uttrycka sig på och därför blir det aldrig statiskt, menar hon. Jobbet blir visuellt och är ständigt föränderligt.

Scenkonst innebär en frihet att kunna göra vad man vill, säger hon leende. Du får en möjlighet att skapa dina egna regler och dina egna verk. Scenkonst är en generös form, men av tradition är den bunden till att skalas ner till något mindre. Stina Kajaso tycker att den ”fina” traditionen behöver få konkurrens. Performance som teaterform är ganska okänd i Sverige och förknippas ofta med kaos och kladd. Det finns mycket fördomar och därför måste den upplevas, menar hon, men tillägger att hon gillar kaos och kladd, kladdar och är kaotisk men att det är så mycket mer än det – det finns självdistans.

 – Som scenkonstnär är jag en fritt arbetande konstnär som håller i alla trådar själv, hela processen fram till färdig produktion. Sedan samarbetar jag såklart med andra på vägen, men behåller hela tiden kontrollen själv, vilket känns bra, säger hon.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Stina Kajasos nya föreställning Knif hade premiär på Kilen i Stockholm den 13 mars och spelades även på Black Box teater i Oslo den 10–13 april. Den röda tråden i Knif är en reaktion mot människors apati, ”Varför ta livet av sig när man kan förpesta tillvaron för andra?” lyder en retsam fråga som ingår i föreställningen. Stina Kajasos mål med Knif är att spegla vår nutid med sin vridna blick, men balansen mellan humor och allvar tycker hon är viktig.

– Knif ska ge publiken en känsla av hopp, och jag vill erbjuda en gemenskap som saknas i dagens egofixerade samhälle. Publiken ska bli underhållen och samtidigt få sig en tankeställare. Förhoppningsvis skrattar man och mår illa samtidigt. Det är en splittrad upplevelse där jag zappar mellan olika stämningar och miljöer i ett snabbt tempo med snabba klipp. Föreställningen är en mix av i första hand teater, textbaserad performance och musik och sång, ”Här kommer alla känslorna på en och samma gång”, förklarar Stina Kajaso.

I Knif existerar ingen linjär berättelse. Föreställningen är uppdelad i många små fragment som utgår ifrån olika teman som kan vara texter från filmscener och olika låtar. Och temana är många: jordens undergång, död, skräck, självmord, sado-masochism, våldtäkter samt det orubbliga hoppet. Allt detta skildras med en vriden humor som växlar mellan nattsvart och ganska roligt.

Kompositionen i framförandet är att ”Snart går jorden under, men vi har roligt ändå”. Stina Kajaso vill kunna påverka samhällsbilden med sin teater och infria hopp hos människor. Ambitionen är att vara konstruktiv, men samtidigt använda mycket satir. Hon beskriver föreställningen som progg med en twist. Stina Kajaso skämtar om våldtäkter genom att överdriva till det absurda, ”Det finns ändå ingenting som överträffar verkligheten”. Det är det dåliga exemplets modell där inget ämne är för känsligt för att dissekeras eller skämta om.

Grundplattformen i Knif är att det är mycket som händer på en gång, texter blandas med identitet, nutid, svarta händelser, kritiskt och domedagsbetonat. Det är satirisk humor som lättar upp det svåra. Föreställningen är en saga för vuxna där Stina Kajaso styr handlingen genom att zappa mellan olika kanaler. Det är fragment av egna texter, bilder och populärkulturella referenser. Hon väljer att kommentera den meningslöshet som råder i dag i stället för att sugas in i den.

– Föreställningen vänder sig till en blandad publik, till alla som uppskattar god underhållning likvärdig med till exempel en tragisk film. Det är teater som inte handlar om dig själv utan som berör oss alla i dag, säger Stina Kajaso.

Efter tre speltillfällen på Kilen i Stockholm och lika många på Black Box Teater i Oslo är Stina Kajasos målsättning att göra fler föreställningar med Knif både i Sverige och i Norge. Hon kommer också att spela den på andra platser, exempelvis på barer, i lägenheter, på arbetsplatser eller i skolor.

Stina Kajaso tror på att göra teater för en bred publik och för många, vilket är mer komplicerat i det fria fältet på grund av pengafördelningen. Hon påpekar att det är svårt att etablera sig i Sverige om man inte är ett kändisbarn eller har haft en problematisk bakgrund. Det är svårt eftersom teaterinstitutioner och fria teatergrupper har så olika förutsättningar, menar hon. Institutionerna spelar sina föreställningar längre perioder, medan de fria grupperna får tre speltillfällen att visa sig på.

I framtiden vill hon gärna jobba med andra former av media, kanske radio eller varför inte tv-serier, funderar hon. Utgångspunkten i teatern ska vara samma som tidigare, men bara flyttas till olika scener. En drömscen att spela på är Volksbühne i Berlin.

­ – Det är en enormt levande teater där ljuset också faller på publiken som är mer delaktiga föreställningarna. Vore häftigt att få uppleva det här. 

Suzanne Vikström
Stina Kajaso

Stina Kajaso är väl etablerad i Norge och har utgjort ena halvan av performance-teatergruppen Sons of Liberty sedan år 2003, den andra halvan av gruppen heter Lisa Lie. Sons of Liberty blandar textbaserad teater med performance. Föreställningen God hates Scandinavia; Sons of Liberty 3 blev korad till årets föreställning 2006, och fick motta den norska tidningen Morgenbladets Gablerpris.

Stina Kajasos senaste projekt Knif utgår från tankar omkring dystopi, död och människans eviga ensamhet malda igenom ett filter med svart humor, pornografi, våldtäkter och självmord.

Mer om föreställningen finns att läsa här:  http://sonofdaddy.blogspot.com/2007/12/carpe-fisken.html

ålder 29 år
bor I Oslo och i Stockholm
utbildning Akademi för scenkonst, 3 år i Fredrikstad, Norge, en ung skola med högskoleinriktning som är en blandning av teaterhögskola och konsthögskola. Utbildar scenografer och skådespelare.
tycker om Arga tonårsbrudar
tycker inte om Sofo
bästa teaterförställning Ingen aning, det mesta jag ser är riktigt illa och berör mig inte.
bästa film En kärlekshistoria

Ur arkivet

view_module reorder

Uteliggaren

Det ligger en människa på marken. Kylan i vinden från öppna vägen piskar tag om honom, ruskar om honom. Den gnutta värme som finns i natten alstras från en betongfasad ...

Av: Tobias Haglund | Gästkrönikör | 16 december, 2014

Ludwig Leichhardt – från Preussens marskland till Australiens öken

De underligaste böcker dyker upp på de mest oväntade ställen. I dag hittade jag en lätt melankolisk bilderbok i en skräpaffär här i Auckland på Nya Zeeland: ”Beeskow, Land der ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer | 12 Maj, 2012

I New York med E.B White

E.B Whites som ung I min hyresvärdinnas bokhylla hittar jag en tunn bok, knappt tjockare än ett flygpostbrev, E.B Whites "Here is New York". Mitt ressällskap har gett sig iväg på ...

Av: Anette Kindahl | Resereportage | 11 oktober, 2009

Nelson Mandela, en ikon för vår tid

På Stockholms Auktionsverk den 13 november 2013 såldes ett foto för 395 000 kr av Hans Gedda föreställande Nelson Mandela. (Utrop 200 000 – 250 000 kr). Gjord i 10 ...

Av: Birgitta Milits | Konstens porträtt | 12 december, 2013

Porträtt av en poet, en fröke och ett kuvert

Kuvertet är skrivet från den okände Poeten till en fröke, en sommar sista juni 1969. Orimattila är annars en håla. Där fanns åtminstone förr stora billiga tygbutiker och en av ...

Av: Stefan Hammarèn | Övriga porträtt | 02 mars, 2012

Skärgårdsdeckarna

Skärgårdsdeckare kan man väl kalla den nya kriminalgenren i Camilla Läckbergs efterföljd. I fjol debuterade Viveca Sten med en deckare, där det mördades på och kring Sandhamn i Stockholms skärgård. Hennes ...

Av: Bengt Eriksson | Essäer om litteratur & böcker | 17 juni, 2009

Gilda Melodia

Underkastelse

Gilda Melodia om terrorism, monoteism och underkastelse.

Av: Gilda Melodia | Gilda Melodia | 30 november, 2015

Havstankar - En poetisk vågrörelse

Denna text bygger på tankar och reflektioner kring poesi, där även ett urval av min egen lyrik tagit plats i ett försök att sammankoppla dem med texten och kan, som ...

Av: Göran af Gröning | Utopiska geografier | 15 juli, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.