Frida Andersson, ”Ett hjärta av guld”. Foto och grafik: Julia Ingo.

Intervju: Frida Andersson

En och annan finlandssvensk artist, skådespelare eller annan kulturarbetare söker sig till Sverige, kanske främst för att nå en större publik. En av dem är sångerskan och låtskrivaren Frida Andersson.

Av: Thomas Wihlman | 25 april, 2016
Musikens porträtt

Det var en slump

Vi hade handlat båda två men i olika affärer. Mina kassar var fyllda med mat och hans med vin och en flaska vodka. Vi hade inte sett varandra på fjorton ...

Av: Björn Augustson | 12 januari, 2012
Gästkrönikör

Veckan från hyllan, Vecka 34-2012

Det rasar just nu en initierad debatt om Raoul Wallenberg. Var han verkligen en sådan hjälte, romantiseras han inte helt oförtjänt? Var det i själva verket inte så att det ...

Av: Gregor Flakierski | 18 augusti, 2012
Veckans titt i hyllan

Dagbok från en filmfestival

Parker Posey och Zoe Cassavetes. Foto: Carla Hagberg   Göteborgs årliga filmfest kändes mer filmfestival än någonsin. Lite ”Alla Var Där” stämning över det hela. Kulturenreportern och festivalanhängaren Joel var på plats för att få ...

Av: Joel Carlund | 21 februari, 2008
Essäer om film

John Berger

John Berger 1926-2017



I ”Picassos äventyr”, HasseåTages film som spelades in 1978, får vi följa honom om inte från vaggan till graven så näst intill. Där finns både barndomen i Spanien, hundåren i Paris, den blå perioden följd av den rosa, och så de pyramidala ekonomiska framgångarna. Långt fram i filmen är han fångad i kommersialismens nät och dekorerar tallrikar på löpande band i keramikfabriken. Då och då dyker en duva upp, som en frihetens symbol, och det är också den som räddar honom ur kapitalismens klor på slutet, om jag minns rätt.



En dödsruna


Berger hänvisar i sin bok som hastigast till både Walter Benjamin och Claude Lévi-Strauss. I Terry Eagletons korta ”Marxism and Literary Criticism” rekommenderas på slutet ett av John Bergers kapitel som tillämpbart även på en marxistisk litteraturtolkning: ”Oil painting, Berger claims, only developed as an artistic genre when it was needed to express a certain ideological way of seeing the world, a way of seeing for which other techniques were inadequate. Oil painting creates a certain density, lustre and solidity in what it depicts; it does to the world what capital does to social relations, reducing everything to the equality of objects.”

Annons:

Det märks i filmen att Hasse Alfredson och Tage Danielsson gjorde ett grundligt jobb när de läste in sig på 1900-talets konsthistoria. Jag kan tänka mig att de drog nytta av en bok som hade kommit tretton år tidigare och som genast blev mycket uppmärksammad, John Bergers ”Success and Failure of Picasso”. Den lägger ett både politiskt och ekonomiskt raster över Picassos produktion när den i en materialistisk historieskrivning följer hans olika livsfaser. För drygt femtio år sedan kunde jag den boken nästan utantill, av ett särskilt skäl.

En frisk släkt bland föreläsarna i konsthistoria på Lunds universitet den gången var Folke Edwards, den mångårige redaktören för konsttidskriften Paletten som under tre stormiga år på sextiotalet var chef för Lunds Konsthall. Med sina nya idéer hamnade han snart på kollisionskurs med stadens borgerliga styre som inte uppskattade Sture Johannessons affisch med en naken blondin som rökte hasch. Det var lite senare, men redan 1966 lät han sina seminariedeltagare läsa in sig på och redogöra för aktuella debattböcker.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

En av dem var John Bergers bok om Picasso som hade kommit året innan och som det alltså föll på min lott att sammanfatta. Jag fick mycket ut av boken som var stimulerande i sitt nytänkande, särskilt kopplingen mellan den sene Picasso och en allt kraftigare kommersialisering av konstvärlden. En annan av Bergers böcker, ”Ways of Seeing”, kom 1972 och fick ännu större spridning. Den hade sitt ursprung i en tv-serie för BBC och kunde nog uppfattas som en replik på en serie som hade sänts tre år tidigare, Kenneth Clarks högbrynt magistrala ”Civilisation”.

I ”Ways of Seeing” är infallsvinkeln annorlunda än hos Clark, liksom urvalet av illustrativa exempel ur konsthistorien är ett annat. Det är en folkbildande bok, i bästa betydelse. Att den var ett lagarbete glöms ofta bort. Fem personer var inblandade, en av dem finlandssvensken Sven Blomberg. När jag nu bläddrar i den på nytt märker jag att både upplägget och urvalet starkt påminner om en annan konsthistoriker vars radikala syn på bildtolkning, influerad av marxism och kommunism, haft stor genomslagskraft i Norden: dansken Robert Broby Johansen. Möjligen fanns det en koppling mellan Berger och honom via Sven Blomberg.

Berger hänvisar i sin bok som hastigast till både Walter Benjamin och Claude Lévi-Strauss. I Terry Eagletons korta ”Marxism and Literary Criticism” rekommenderas på slutet ett av John Bergers kapitel som tillämpbart även på en marxistisk litteraturtolkning: ”Oil painting, Berger claims, only developed as an artistic genre when it was needed to express a certain ideological way of seeing the world, a way of seeing for which other techniques were inadequate. Oil painting creates a certain density, lustre and solidity in what it depicts; it does to the world what capital does to social relations, reducing everything to the equality of objects.”

Ett annat av Bergers avsnitt handlar om hur reklamen (i boken genomgående kallad ”publicity”) använder sig av klassisk konst. Det var uppseendeväckande nytt när boken var ny men känns numera kanske lätt antikverat. Två av de sju kapitlen består av enbart bilder, i sådana tankeväckande collage som Broby Johansen var en mästare i att sammanställa. Där ställs engelsk överklass och burgen borgerlighet mot bilder på barnarbetare och den västerländska kolonialismens slavar. Så får man dra sina egna slutsatser.

John Berger hann med mycket under sitt nittioåriga liv. I ”The Shape of a Pocket” gör han sig tankar om Frida Kahlo, Brancusi, van Gogh, Rembrandt, de senantika panelporträtten från Fayum, och mycket annat. Förutom sina konstteoretiska skrifter skrev han flera romaner varav ”G” fick Booker-priset. Trilogin ”Pig Earth”, ”Once in Europe” och ”Lilac and Flag” finns översatta av Steve Sem Sandberg, på Brombergs förlag som sett till att många av Bergers titlar finns på svenska. Dessutom dikter, teckningar, reportage, filmer...

Under senare delen av sitt liv bodde han i en högt belägen fransk byn i provinsen Haute Savoie – om hans tillvaro där finns en intressant dokumentärfilm, ”The Four Seasons of Quincy”. De trakterna bildar bakgrund i hans rättframma och okonstlade skildringar av livet på landet, om ett bröllop (”Till bröllopet”), om vardagsslit och om hantverk som under århundraden ärvts från generation till generation (en av Broby Johansens bilderböcker har samma synvinkel redan i titeln: ”Dagens dont i Norden” (dont = arbete, vardagsplikter). Av honom och av John Berger lär man sig konsten att rensa bort bråtet av betydelselösa utanverk och verkligen se, och tänka.

 

 

 

Ivo Holmqvist

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder
Carl-Henning Wijkmark. Foto: Carl-Henning Wijkmark

”Allting har ett pris, bara människan har ett värde”

Min första kontakt med Carl-Henning Wijkmark blev läsningen av "Dressinen", där efter kom "Jägarna på Karinhall" följd av "Den svarta väggen", "Den moderna döden" som redan är en klassiker och ...

Av: Göran af Gröning | Litteraturens porträtt | 09 november, 2015

Sceniska rum: Scener från Odenplan. I samtal med John Jakobsson, konstnär

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär ...

Av: Anders Nilsson | Reportage om scenkonst | 20 juli, 2014

Illustratör: Signe Collmo

Vad är upplysning?

Är arbetare och tänkare synonymer? Var det upplysningsidealet? Tänka för sig själv? Betrodd i sina hållningar; Principfast? Hinner den unge studenten eller äldre professorn tänka för sig själv? Behålla sina ...

Av: Arsho | Essäer om politiken | 09 juli, 2015

Janne Karlssons satyr

Jag heter Janne Karlsson, född 1973 och bosatt i Linköping med mina två söner. Jag är förmodligen Sveriges mest refuserade serietecknare. Möjligen beror detta lite på att jag förmodligen även är sveriges ...

Av: Janne Karlsson | Utopiska geografier | 06 december, 2010

Turism som draglok

Det är lika bra att erkänna från början. Jag är ett turistiskt freak. Det innebär att jag sällan kan resa utan att turism som fenomen spökar i bakgrunden av mina ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 30 juli, 2012

En supernova av ljud

Tidningen Kulturen ger sig ut i den inre rymden och möter ljudpsykonauterna i Vrakets Position. Även om man är helt omgiven av musik kan man ibland känna en saknad. En diffus ...

Av: Peter Sjöblom | Musikens porträtt | 17 februari, 2014

Svenska bilderbokskonstnärer från Adelborg till Adbåge

Barn har en inneboende drivkraft att upptäcka världen. Ordens magi i sagor och berättelser är viktiga för utvecklingen. Olika tider har gett olika svar på frågan vad en barnbok är ...

Av: Lena Månsson | Essäer om konst | 31 juli, 2013

To former for frihet

Dette essayet er om to former for frihet. Den ene beskriver jeg med ‘frihet fra’, mens den andre formen for frihet beskriver jeg med ‘frihet til’. I et stort antall ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 04 juni, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.