Du ska va inne, min vän

När jag var yngre hade jag en kompis utanför Växjö vars mamma var en hurtig naturälskare. Detta ledde till att hon jämt försökte få mig och min kompis att gå ...

Av: Anna Nyman | 14 juni, 2009
Gästkrönikör

Percy Bysshe Shelley - en glömd poet

I Anthony Burgess roman A Clockwork Orange har den mest korkade av ultravåldsligisten Alexs kumpaner, Dim, en mask som föreställer "a poet veck called Peebee Shelley".

Av: Björn Kohlström | 05 juli, 2008
Essäer om litteratur & böcker

Benjamin 23

 

Av: Håkan Eklund | 21 januari, 2012
Kulturen strippar

Füssli, Riefenstahl och nubafolket

Schweiz är ett välkänt textil- och exilland som i modern tid hyst sådana storheter som Lenin, Mussolini och Thomas Mann. Utanför kantonernas under århundraden försvarade riksgränser är det mindre känt ...

Av: Bo I. Cavefors | 06 september, 2013
Essäer om konst

Grace Joel. Roses.Wikimedia

Porträtt av en impressionist



Grace Jane Joel (28 maj 1865-6 mars 1924 ) var en av Nya Zeelands konstnärer, mest känd för sin förmåga som porträttör och figurmålare.

 

Om Grace Joel


 

I detaljförstoringen ser man hur skicklig Grace Joel var med sina penslar, i en teknik som hon tycks ha lärt sig av de gamla mästarna. Det vilar en rembrandskt klärobskyr över den bilden som är bokens vackraste.
Grace Joel. Roses.Wikimedia

Grace Joel. Roses.Wikimedia

The Red Lion Brewery etablerades i Dunedin på Nya Zeelands sydö för drygt hundrafemtio år sedan och släckte många utflyttade skottars törst. En tid ägdes det av Joseph Woolf som var invandrad från Melbourne. Han hade föga framgång i affärerna. Det gick så illa att han svalde en överdos stryknin för att komma från dem. Svågern Maurice Joel som tog över lyckades bättre. Han var mångsidig, blev en av samhällets stöttepelare och framträdande i stadens judiska församling. Hans barn var begåvade, dottern Blanche blev konsertpianist, och Grace blev en tidig antipodisk impressionist.

Grace Joel var född 1865 och dog i cancer 1924. Även om hon deltog i mängder av utställningar under sin livstid och var flitigt engagerad som porträttmålare bland samhällstopparna har spåren efter henne varit sparsamma i konsthistorien. Det har Joel L. Schiff nu ändrat på. Han är matematiker, född i Chicago, uppvuxen i Los Angeles och sedan många år hemmahörande i Auckland. Hans intresse för Grace Joels målningar väcktes när han råkade se några av dem i början av 1980-talet då de ställdes ut på Auckland Art Gallery. Efter att under ett långt akademiskt yrkesliv ha varit verksam vid Aucklands universitet har han nu fått tid till konstforskning samtidigt som han odlar orkidéer, samlar fossiler och skjuter upp raketer i rymden. Han är dessutom en skicklig amatörmålare.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

I "Grace Joel, An Impressionist Portrait" (Otago University Press) lyfter han fram henne ur glömskan genom att sätta in henne i ett intressant socialt sammanhang där både det judiska och det emancipatoriska (sufragetter som Emily Pankhurst finns med på ett hörn) blir belysta. Det var bra för henne att Dunedinbor och andra som bodde i omlandet Otago var törstiga. Hon klarade sig på pappas pengar och slapp svälta i kyffiga ateljéer i Chelsea och i vindskupor i Paris. Den nästan jämnåriga Frances Hodgkins som var född 1869 men levde längre, hon dog 1947, hade det tidvis besvärligare. Man kan ana att även om de hade samma studiegång och var kolleger så var vänskapen dem emellan sval.

Frances Hodgkins blev sin generations mest kända konstnär på Nya Zeeland. Hon kom att förnya sitt konstnärskap genom att abstraheraimpressionismen, i en utveckling nte olik Helene Scherfbecks. Grace Joel däremot påminner om Renoir, särskilt i sina blomsterstilleben. Hon lärde sig mycket av den tidvis utvandrade italienaren G. P. Nerli men tog också intryck av Jozef Israël som förde vidare traditionen från 1600-talets holländska genremåleri. Frances Hodgkins lämnade efter sig en stor korrespondens, men av Grace Joel finns bara en knapp handfull brev bevarade. Med spårsinne och skarpblick har Joel Schiff dock lyckats få fram mängder av intressanta uppgifter om de kretsar som Grace Joel rörde sig i, även om hon som person förblir gåtfullt undanglidande.

Han spekulerar försynt kring frågan om hennes intima förbindelser om de alls fanns – hon förblev ogift – och föreslår stillsamt att hennes barnlöshet speglas i de många madonnemålningar med barn som ibland är lite väl salongsanpassade. Kanske sålde de och andra målningar bra, i varje fall var prissättningen tidvis hög, hon visste sitt värde. En skiss i olja från fiskebyn Étaples söder om Calais, som för engelska och antipodiska konstnärer verkar ha spelat samma roll som Grez-sur-Loing för Carl Larsson och andra skandinaver och några amerikaner, är mycket skicklig. En höstlig bild från Hampstead är helt japansk med kala träd mot en blek kvällshimmel, och hennes kajbild från Themsen kunde varit målad av Whistler.

Katherine Mansfield 1917. Wiki

Men mest imponeras man av porträtten: av den nyzeeländske statsministern Seddon, av Nerli, av fadern, av kvinnliga kolleger, och av systerdottern Kathleen som liksom sin mor Blanche blev konsertpianist. Ansiktet och högerhanden på henne framträder mot en svart bakgrund. I detaljförstoringen ser man hur skicklig Grace Joel var med sina penslar, i en teknik som hon tycks ha lärt sig av de gamla mästarna. Det vilar en rembrandskt klärobskyr över den bilden som är bokens vackraste.

Man lär sig mycket om förra sekelskiftets konstnärsgrupperingar i Dunedin, Sydney, Melbourne och London, och man får inblickar i Académie Julian i Paris som Grace Joel frekventerade, en konkurrent till Ècole des Beaux-Arts, och de årliga Salon-utställningarna där hon ibland hade turen att komma med men ofta sorterades bort i slutomgången.

En intervju med en av Grace Joels modeller, gjord långt senare då hon hunnit bli hundra år gammal, finns med i boken, liksom utdrag ur den dagbok som Katherine Mansfields mor Annie Beauchamp förde då hon 1898 reste med ångaren RMS Ruahine från Wellington till London, via Rio de Janeiro och Tenerife, det tog från 19 mars till 2 maj.

Motsvarande förflyttningar gjorde Grace Joel flera gånger om. På några ställen i sin bok nämner Joel Schiff den tidigt bortgångna ryska konstnären Marie Bashkirtseff som var född nära Poltava 1858 och är känd för den omfångsrika dagbok hon gav ut innan hon avled bara tjugofyra år gammal, liksom Katherine Mansfield i lungsot.

Om hennes många målningar har inte mycket skrivits. Efter den vackra och faktarika boken om Grace Joel är Joel Schiff nu i gång med en monografi om Marie Bashkirtseffs konstnärskap och omständigheterna kring det. Den ska bli intressant att läsa denna pendang till boken om Grace Joel.

Maries familj var välbärgad och som adlig placerad högre upp på samhällsstegen än bryggaren Maurice Joels. Monumentet över Marie Bashkirtseff på kyrkogården i Passy är monumentalt. En annan nyzeeländska i exil läste denna ukrainska konstnärs dagbok med stor behållning - Katherine Mansfield.

Tills den boken kommer kan man glädjas åt Joel Schiffs återupplivande av Grace Joel, en konstnär som fört en i stort sett och alldeles orättvist undangömd tillvaro. Nu har han ägnat henne den uppmärksamhet hennes liv och målningar förtjänar, i en mycket tilltalande monografi.

Ivo Holmqvist

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Den rasjonalistiske metafysikkens røtter

Herakleitos(540 – 480 f.Kr.) betegnet den kosmiske makt med 'Logos'(Ordet). Hva er rasjonalistisk metafysikk, e.g. hva er den filosofiske diskursen 'rasjonalistisk metafysikk' om – hva går den ut på? En første ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 23 augusti, 2011

Solidarisk matematik

Åldringsvård är inget uppenbart sexigt ämne. Åldringsvård vilar ofta i medieskugga istället för att synas som en av samhällets stora angelägenheter. Ibland faller ljuset in trots allt. För några år ...

Av: Lisa Gålmark | Essäer om samhället | 18 Maj, 2009

De jämtska -vin-namnen. En betydelsefull ortnamnstyp och dess öden och äventyr i tradition…

Hägra, Härke, Höla, Knytta, Knöva, Kövra, Rista, Skickja, Ösa, Rätan, Grytan, Rödön, Silje och Välje är namn på orter i gamla betydande jämtbygder. Vad de på urnordisk tid betydde är ...

Av: Håkan Roos | Essäer om samhället | 02 december, 2014

Tiziana Luciani Foto: Chicco Fratta

Det är medvetenheten om kön och genus som skapar vår identitet

Tiziana Luciani är psykoterapeut och författare, hon föddes i Rom men bor i Perugia. På grund av sitt arbete reser hon ofta i Italien och utomlands. Jag har alltid uppskattad ...

Av: Guido Zeccola | Porträtt om politik & samhälle | 10 mars, 2015

Blomgubben / över huvudet taget

Vad betyder vackert för dig egentligen, plus något mer? Såklart kan de va skönt behagfullt, fåfängt i en gliring, taggat explosivt. Har vackert någonting med verkligheten att göra, över huvudet ...

Av: Kenneth Rundberg | Utopiska geografier | 01 november, 2010

En målning av Melker Garay. Detalj

Begreppet Gud

Melker Garay och Gud.

Av: Melker Garay | Melker Garay : Reflektioner | 14 februari, 2016

William Wordsworth Franska revolutionen som den i början tedde sig för anhängarna

Den romantiske poeten William Wordsworth (1770-1850) är mest känd för poesi med naturen som föremål och med meditativ grundstämning. På senare år var han konservativ, och utnämndes 1843 till Poet ...

Av: William Wordsworth | Utopiska geografier | 22 juli, 2013

Brott och straff 4 Jordabalkens potens - köpekontraktets konsistens

När fast egendom står på spel blir arma människor som förbytta och antar paragrafiska skepnader. I egendomens förbannelse blir lagarna till magiska redskap, hävstänger för trollkonster och förklädnader och möjliga ...

Av: Benny Holmberg, | Essäer om konst | 17 november, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.