Vederkvickt eller märkt av Rilke

Och han drev ut mannen och ersatte öster om Edens lustgård keruberna tillsammans med det flammande svärdets lågor att bevaka vägen till livets träd. (1 Mos 3:24) Tänker, tänker jag, att jag inte borde ha ...

Av: Göran af Gröning | 19 september, 2014
Essäer om litteratur & böcker

Illustration: Hebriana Alainentalo

Onåbar del 4 av Gabriella Olsson

Hon vinglade och höll sig i väggar och möblemang. ”Var Jean-Pierre din och Pé-Pés son?” frågade Gilles. Han upprepade frågan tills han tröttnat. Hon hade inga svar att ge. Hennes ...

Av: Gabriella Olsson | 27 juli, 2015
Utopiska geografier

Om de ytterste anliggender i en verdslig tid

Innledning Artikkelen min hviler på følgende grunnoppfattelse om verden, det vil si at denne oppfattelse gjelder for vår verden: At idag er det helt alminnelig å tro og mene at det ...

Av: Thor Olav Olsen | 09 mars, 2013
Agora - filosofiska essäer

”Mer motsättningar! Mer oförsonlighet! ”

Johan Jönson är en torped i litteraturen, en verbal missil från underklassen, en ordvass författare som äger sin styrka i känslouttrycket och våldsamheten i angreppens väldiga omfattningen och hängivelse. Till ...

Av: Benny Holmberg | 13 april, 2014
Essäer om litteratur & böcker

Intervju med The Ark



The ArkGlamrockbandet The Ark har just landat efter en lysande konsert på Where the action is i Göteborg. Sångaren Ola Salo, gitarristen Mikael Jepson och trummisen Sylvester Schlegel pratar med några andra. Basisten Leari är hemma med nyfödd dotter och vi har fått tillåtelse att träffa de två återstående. Gitarristen Martin Axén och keyboardisten Jens Andersson konstaterar att förra gången vi sågs var vi grannar på Simrishamnsgatan i Malmö, det var 1999 och Jens var ännu inte med i bandet, men väldigt snart blev han inblandad när det visade sig att han var den enda som kunde sköta den digitala portastudio som bandet fått som förskott på sin första platta.

- Vår dåvarande manager hade satte stopp för våra planer att när vi får skivkontrakt så kan vi få ut en massa pengar i förskott, berättar Martin för oss. Han tyckte att det bara skulle bli kaffepengar ändå. Ljudet på den lät jävligt bra och vi spelade in många stora låtar med den och brände dem sedan på vår externa CD-brännare som på den tiden kostade 5000 kronor och kunde ta 8 timmar på sig att bränna en skiva!
Många år har gått och den där känslan av att vilja bli något stort och slå igenom har bytts mot stora framgångar både i Sverige och i världen. Tjugo år, fem studioalbum och hits som It Takes a Fool to Remain Sane, Father of a Son, The Worrying Kind. Nu står The Ark inför ett vägskäl. De ska spela tillsammans en sista sommar och sedan är de inte ett band längre. Jag undrar om de inte saknar den där första tiden tillsammans och vilka drömmar de kan ha nu, när de har nått så långt.

- Det som vi står inför nu är en stor sak, det kanske är ett sätt att nå tillbaka till den där känslan innan vi hade slagit igenom igen men på ett nytt sätt. Nu finns inte drömmen om att ha en stor publik där utan det är dags att börja jobba med det som är angeläget, säger Martin. Det är klart att The Ark har varit fantastiskt och dynamiskt men nu vill vi skapa något nytt var och en för sig.

Men utövar The Arks medlemmar några andra konstarter eller är det musiken som är det som kommer att ockupera deras tid efter The Ark?
- Ja, Jepson har ju sysslat med måleri och tryck och vi andra har ju framförallt det musikaliska området att utvecklas inom. Även om Martins matlagning också är en konst, säger Jens. Jag producerar också musik, så det blir väl något sånt.

Martin lägger till:
- Ja, jag har ju producerat evenemang och klubbar, där olika uttryck har blandats, framförallt på Malmö Opera.
Själv minns jag en legendarisk fest på Malmö Opera där glamrockens och operans uttryck blandades, jag var helt bländad från första stund med vitsminkade varelser som gungade i entrén till The Arks konsert sent på natten. Martin berättar att det var ett av de största evenemangen förutom de stora nattklubbarna i Malmö genom tiderna.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

- De arrangemangen var magiska och just den kvällen var något speciellt för många av dem som var där fortsätter att prata om det trots att det var så länge sen! Det blir intressant att se vad som händer med oss nu, vad vi väljer att göra...

Men finns det några som kan axla er mantel och fylla det hål som kommer att uppstå?
- Vi hoppas ju att det ska dyka upp några nya på scenen, säger Jens, problemet är ju att det just nu inte finns så många verkligt nya uttryck. Det måste vara ett nytt ungt band med galen stil, även om de inte ska låta som oss. Kanske är det så att det inte finns samma behov längre. Nu finns otroligt många grupperingar som räknar sig som outsiders.

I kön till maten på Where the action is tänkte Tidningen Kulturens utsända på hur det var förr i tiden när det fanns bara ett visst antal personer som verkligen var annorlunda i varje stad. Och att det på ett sätt var på liv och död, därför att vi upplevt förföljelse och hot på grund av ett valt utanförskap.

Vad var det som gjorde att just The Ark valde denna exhibitionistiska och modiga väg, frågar jag Martin och Jens.
- Vi hade väl en längtan, på varsitt håll när vi växte upp och när vi träffades blev det verklighet. Det var viktigt då att hålla ihop som outsiders. Nuförtiden finns en det en massa hipsteroutsiders och alla håller med varann ändå på något sätt, säger Martin. Till en konsert i Hultsfred kom det 2000 outsiders och det tyckte vi var jättemånga, sen kom raggarna och slogs med oss, så var det bara.

Har ni några stalkers eller som kopierar er stil?
- Nej, funderar Martin med en liten paus, det är många som har följt oss från början och som går på alla konserter. De har man börjat hälsa på i publiken speciellt, som en hemlig blinkning... Sedan har det kommit till fler vid varje skivsläpp och det är ju också roligt att se. Men några förföljare har vi aldrig haft på det sättet.

Ni har ju allihop skaffat familj, men hur tar era respektive ert turnéliv och det faktum att ni nu ska lägga av med det?
- De träffade oss som musiker och visste villkoren och det är inte så dåligt ändå att man kan vara borta i en vecka och sedan hemma med sitt barn och på ett sätt "ledig" flera månader ibland, säger Martin.

Slutligen, vad kommer orden "Calleth you, cometh I" ifrån? Vi kan inte hitta betydelsen någonstans.
- Det är helt enkelt ett poetiskt uttryck som är grammatiskt fel, det ska vara "calleth you, come I", men det låter ju inte hälften så fint, säger Martin. Sången handlar om att inte kunna motstå om en person vill att man ska vara där, även om man inte vet varför kanske och det har gått lång tid. Vi är i gott sällskap med Håkan Hellström som slog igenom samtidigt som oss och som hela tiden använder sig av grammatiskt fel svenska på ett väldigt poetiskt sätt.
Saknaden efter The Ark i svenskt musikliv kommer att bli stor, inte minst för alla dem som funnit tröst och styrka i deras budskap att göra det man känner är rätt själv.

Lena Lidén och Per Karlsson
Foto: Per Karlsson

Ur arkivet

view_module reorder

Drottningen i Paris. Om Marie Godebska

Med stigande häpnad bekantade sig besökare på Musée d’Orsay i Paris för en tid sedan med en epok i Frankrikes musikliv, som sällan belysts på ett så inträngande sätt som ...

Av: Eva-Karin Josefson | Övriga porträtt | 20 mars, 2014

Träd I

eN gång skrev jag för ett år antal sedan min så extremt misslyckadeartikel om alster i någon dum jakt på experimentell icke-existerandeskönlitteratur, fastän jag ironiskt nog endast skrev om rätt ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 11 november, 2010

Non, rien de rien, non je ne regrette rien

Nyligen läste jag någonstans att det flest människor ångrar på sin dödsbädd är att de inte uppfyllde sina drömmar. Det är djupt tragiskt och visar hur man liksom fastnar i ...

Av: Jessica Johansson | Jessica Johansson | 04 juli, 2012

Äntligen sex års forskning gått till sin ände,

 resultatet rörande osvikligt: bokstaven C blev T när jag föddes, och fortsatt som loserförfattare.   Ni några minns kanské mina små rapporter under årens lopp från Loserförfattarfabriken om eller till blodläkarna. Från ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 10 maj, 2012

F. G. Granlunds dikter

Författarpresentation Fredrik F. G. Granlund Mitt författarskap ser onekligen ljust ut just nu: jag har precis vunnit min fjärde stora skrivartävling, fått mitt första förord till en antologi publicerat, översatt två ...

Av: Fredrik F. G. Granlund | Utopiska geografier | 25 juli, 2011

Paulus av El Greco

Paulus i polemik mot sin tids visdom

I den tidiga kristendomens historia, i detta begynnande skede när teologer och skriftställare ännu inte hunnit utveckla den förfinade begrepps- och förståelseapparat den senare skulle komma att ha tillgoda, var ...

Av: Marcus Myrbäck | Agora - filosofiska essäer | 24 maj, 2016

Bed och arbeta. Om religion, diskriminering och mänskliga rättigheter

”Bed och arbeta” av Professor emeritus vid Lunds universitet Reinhold Fahlbeck är en mycket välskriven bok om svåra och brännande frågor (Liber förlag). Fahlbeck är föredömligt klartänkt och ett helt livs ...

Av: Leif V Erixell | Essäer | 27 juni, 2014

Putin och den gåtfulla ryska själen

Det är få petersburgare som känner till den svenska staden Nyen som låg vid Nevans utlopp i Finska viken. Både staden och fästningen Nyenskans lät Peter den store riva innan ...

Av: Christer Nilsson | Essäer om politiken | 02 juni, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.