Niklas Aurgrunn Ögonblick av skräckslagen nåd

Niklas Aurgrunn (tidigare Erixon), född 1962, debuterade i Grupp 84 (W&W) och har vid sidan av otaliga helt misslyckade projekt, en handfull romaner och barnböcker på eget förlag och nåt ...

Av: Niklas Aurgrunn | 10 juni, 2013
Utopiska geografier

Kallets konstruktion

Fotograf: Hans Fredrik Asbjørnsen Kallets konstruktion Fiktions- och verklighetsbegreppet har varit flitigt debatterat i samband med höstens romanutgivning. Hanne Ørstavik, en av Norges främsta författare i den yngre generationen säger bestämt: ...

Av: Theres K Agdler | 05 november, 2007
Litteraturens porträtt

3. Väster

 Å på den ena sidan. Men det är bara om man kommer nerifrån det enskilt liggande lilla bostadsområdet som kallar sig by. Om man fortsätter, om man vandrar bland fåren ...

Av: Väster | 31 december, 2011
Lund har allt utom vatten

Carl von Linné och bildningen

TEMA BILDNING För Carl von Linné utgjorde bildning, forskning och religiösa föreställningar en helhet. Det tycks bli allt svårare att förstå Linné och hans tid. Den populärvetenskapliga litteraturen vill gärna framställa ...

Av: Mikael Mogren | 10 april, 2008
Gästkrönikör

Förminska inte känslan av det som du inte förstår



Förminska inte känslan av det som du inte förstår

Ett kort porträtt om tonsättaren Giacinto Scelsi.

Den originelle och fantastiske tonsättaren, Giacinto Scelsi, som kallade sig "enkel brevbärare som på slitna sulor överlämnar dagerrotypier fyllda med drömmar" tillägnades en helkväll musik och verbal presentation i Istituto Italiano di Cultura i Paris. Varför Paris? Han var ju italienare.

for_solo_viola 
 music_for_wind_instruments_and_percussion
 scel
 scelsi
 scelsi_8

Jo, det egendomliga är att Giacinto Scelsi är mer känd i Frankrike än i Italien. Och skall vi nämna Sverige är han givetvis känd av musiker och musikforskare men i övrigt relativt sällan framförd.

I en av de fina gamla byggnader som Paris är så rik på ligger Istituto Italiano di Cultura. Det är ett underbart palats med en sal som med sina guldbelagda pelare och speglar skapar en stram högtidlighet. Här berättades och framfördes musik i timmar kring  den man som kunde kalla sig greve men aldrig gjorde det.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 Det är en stor skillnad på en musikföredragning i Paris och i Sverige.

I Sverige är det stramt och kortfattat, här i Paris var det översvallande rikt och flödigt. Här gav man sig tid att belysa hans rika men till nu ändå ganska okända liv. Giacinto Scelsi var inte mannen som förde fram sig själv.

Det intressanta med denna helkväll - som givetvis avslutades med en supé sent på kvällen då alla kunde diskutera och kommentera kvällens evenemang,

är att han har blivit återupptäckt. Mycket på grund av förlaget Actes Suds intresse för att ge ut 3 volymer av hans litterära verksamhet och åsikter om den musikaliska världen.

Scelsi var inte bara tonsättare utan också poet och skribent och skrev på franska. En musikolog Sharon Kanach, ursprungligen amerikanska men som bott i Frankrike i 30 år och som också tagit sig an Iannis Xenakis litterära kvarlåtenskap har åtagit sig att kritiskt revidera och utge dessa volymer varav en redan finns som "Les Anges sont ailleurs", Änglarna är annorstädes. Sharon Kanach var under Scelsis sista tio år hans assistent.

Kvällens huvudintresse var den pianomusik som spelades av en fenomenal pianist Jay Gottlieb. Musik från 1930-1988. Ofta talas det om Scelsis sparsmakade artisteri, om hans mystiska enstaka toner, hans sparsmakade linjeföring. I Paris fick man under en och en halv timme uppfatta hans rika orkestrering av pianots möjligheter. Det var omväxlande.  Från musik huggen i sten, stillsamma avsnitt närmast bedjande och explosiva utbrott. En givande konsert av en tonsättare som skrev en nutida musik, ovanlig för sin tid och som förebådade nya riktningar.

Siffran åtta - 8 - fascinerade Giacinto Scelsi och egendomligt nog följde den  honom genom födelse och död. Han föddes i Rom 8 januari (1905), dog 8 augusti 1988 ( 8.8.88). Han skrev en Octologi - åtta små aforismer, ett slags budord - som har översatts till åtta språk. Åtta är enligt honom symbolen för den kosmiska jämvikten, betecknar det oändligas matematik och är till sin figur en grandios spiral.

 Några av Giacinto Scelsis aforismer låter sålunda: 

Förminska inte
känslan av det
som du inte förstår

en annan:

Tänk inte
Låt dem tänka 
Som har behov av att tänka

Och

Eftersträva allt 
fordra ingenting

Ulla-Britt Edberg

Ur arkivet

view_module reorder

Patricia Petibon – ett porträtt

« En av de stora njutningar som teatern kan erbjuda dig är att när ridån gar upp på scenen upptäcka en artist som genom sin blotta uppenbarelse omedelbart gör dig på ...

Av: Eva-Karin Josefson | Övriga porträtt | 19 augusti, 2014

Emmakrönika XVIII, Kaikkein

"Mitä kirjailijat... yrittävät tehdä? Se kaikkein tuntematon yrittää jopa luoda universumin varsinainen nainen dokumentissa, josta tai missä hän on elänyt, mistä (joskus mihin) muut haluaisivat elää." / vet inte mer ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 28 maj, 2009

Carl R. Westerling – Det halva fotografiet

Jag föds under det sista året av det glada åttiotalet i en förort sydost om Stockholm. Men växer upp och går i skolan gör jag nere i Södermanland, ständigt omfamnad ...

Av: Carl R. Westerling | Utopiska geografier | 10 september, 2012

Västerngenrens reformer och möjligheter – 1950-1990. Del 6

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi ...

Av: Fredrik Stomberg | Essäer om film | 13 juli, 2013

Det underbara. Aragon, Breton och begäret

Ett av alla upptänkliga sätt att närma sig surrealismen är att studera dess teoretikers och utövares syn på sexualitet och begär, menar Tidningen Kulturens Roberth Ericsson. Åtskilligt kunde naturligtvis sägas ...

Av: Roberth Ericsson | Essäer om konst | 30 juni, 2010

Ett subjektivt försök till ett ifrågasättande av det kända

Föreställningen Farfar var Samuraj (och dödade massa amerikaner) hade sin urpremiär på Pusterviksteatern i Göteborg den 4 april. Skådespelaren David Fukamachi Regnfors kör i föreställningen en enmansshow, på utsidan till ...

Av: Linda Johansson | Kulturreportage | 19 april, 2011

Om utforskningen av våre liv

Våre personlige prosjekt og forbindtligheter er rotfestet i fortellerkategorien. Å være menneske er å ha et liv å leve og et liv å føre; og veien inn til hva det er ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 26 maj, 2009

Aleister Crowley

Från djävulen till Buddha

Det goda rykte buddhismen har i våra dagar har den inte alltid åtnjutit. Länge sågs den som full av vidskepelse och många påstod att den var ateistisk. Numera ses ...

Av: Gustaf Redemo | Agora - filosofiska essäer | 28 oktober, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts