Carsten Palmer Schale

Carsten Schale - 16 dikter (till TD)

Carsten Palmer Schale är främst dr. i sociologi och forskare och författare i filosofi, men har under de senaste 25 åren sysslat alltmer med skönlitteratur (där han också har universitetsutbildning) ...

Av: Carsten Palmer Schale | 14 september, 2015
Utopiska geografier

Peter Nilsons deus ex machina

Peter Nilson (1937-1998) började under 1960-talet att studera i Uppsala, först matematik, därefter teoretisk fysik, estetik, idé- och lärdomshistoria och astronomi. Från 1977 var Peter Nilson författare på heltid inom ...

Av: Göran af Gröning | 03 juni, 2014
Litteraturens porträtt

Bob Dylan, människor och myter

Sommaren 2009 stoppades en man av polis i Long Branch, New Jersey. Regnet vräkte ner. Mannen stoppades efter att en boende i området hade ringt polisen och berättat om en ...

Av: Björn Augustson | 09 mars, 2012
Essäer om musik

Rolf Zandén – dikter i naturen

Rolf Zandén. Född 1945 och bosatt i Karlstad, har nästan alltid skrivit dikter; givit ut 7 egna diktsamlingar samt deltagit i en del antologier, nu senast i höstas i en ...

Av: Rolf Zandén | 16 april, 2012
Utopiska geografier

Rösten är ett väldigt personligt instrument



Rösten är ett väldigt personligt instrument

Ylva Q. Arkvik har framför allt komponerat instrumentalmusik, alltifrån solostycken till orkester och opera, men även elektroakustiska verk och stycken för instrument och band. Hon inspireras av mötet mellan olika uttrycksformer och samarbetar gärna med andra konstnärer, t.ex. skulptörer, dansare och poeter. Tidningen Kulturens Guido Zeccola har träffat henne för en intervju. 

ylvaq 
Ylva Q. Arkvik till sjöss
Foto: Osvaldo Quiroga

GZ Kvinnorna har funnits i musiklivet och i musikhistorien bara sedan 1700-talet (med några enstaka undantag) och då mest som virtuosa instrumentalister eller sångerskor. Tidigare var det t o m förbjudet för en kvinna att uppträda på scen och man brukade använda kastrater för att skapa en någorlunda liknande sångstämma. Idag är situationen annorlunda. Det finns etablerade "tonsättarinnor", fast mest i USA, men också i Finland och i Norge och England. I Sverige har några kvinnliga tonsättare börjat etablera sig sedan 1980-talet. Du tillhör en relativ yngre generation. Är det fortfarande svårt att vara kvinna i den svenska tonsättarvärlden?

YQA Jag har inte själv känt det svårt att vara kvinna i den svenska tonsättarvärlden. Däremot är det svårt att vara kvinna i det svenska samhället som inte är särskilt jämlikt även om man gärna vill tro det. Löner är ojämlika och jag som kvinna kan inte åka till sjukhuset och vara säker på att få en ev. hjärtinfarkt rätt diagnostiserad och man lägger mindre resurser på kvinnor osv. Och värderingarna finns i hela samhället, en bit är mycket sällan undantagen och därmed gäller det antagligen även tonsättarvärlden, även om jag själv inte känt mig diskriminerad på grund av det. Jag tycker nog att många av de jag möter i musiklivet är mycket medvetna om genusperspektiv och vill få till blandning i konsertprogram med både manliga och kvinnliga tonsättare.  Om man ser på antalet kvinnliga medlemmar i Föreningen Svenska Tonsättare så har antalet ökat betydligt på senare år men fortfarande är man långt från siffran 50%, som man nog får anse vara ett mått på jämställdhet inom kompositionsområdet. Av 250 aktiva medlemmar är 24 kvinnor så siffran hamnar strax under 10%. Varför det är så inom just det här området är intressant att spekulera om, inom musikerområdet är det ju inte alls likadant. 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

GZ Du har mest komponerat instrumentalmusik och elektronmusik. Så jag har två frågor: har du ett eller flera favoritinstrument som ligger närmare ditt sätt att uttrycka musicerandet? Och sedan: Vad betyder elektronmusik för dig?

YQA De instrument vars uttryck alltid betytt väldigt mycket för mig är stråkinstrumenten och då speciellt violinen. Den har en närhet och avskalad nerv som går djupt in i mig. Slagverk är också något som ligger mig varmt om hjärtat, pockandet i en gran cassa-virvel eller de orena ljuden av plåtar och skrot som direkt leder vidare till elektronmusiken som är en viktig del för mig i mitt komponerande med utforskande av nya klangvärldar som inte är möjliga på annat sätt än genom datorn.

TK Sedan ett tag har du börjat komponera för röster också. Vad finner du i den mänskliga rösten? Är den ett sätt att närma dig till musikens väsen ännu mer eller är rösten ett instrument bland andra?

YQA Rösten är ett väldigt personligt instrument. Ett mycket direkt uttryck vare sig man arbetar med en blandad kör eller en soloröst. För mig är röst något väldigt speciellt, jag räknar det inte som ett instrument bland de andra. Du behöver en text som oftast är en direkt meningsbärare, i instrumentalmusik är det mer fördolt. Jag började närma mig rösten på allvar när jag skrev opera för första gången, det var mycket speciellt och det jag vill arbeta mer med. Jag har också skrivit sånger för soloröst och några körstycken. Det vill jag också fortsätta utveckla.

GZ Vilka projekt har du på gång i den närmaste framtiden?

YQA Det som ligger närmast är ett stycke för violin och EAM, en beställning från Musik i Gävleborg. Och sen bl. a. ett projekt som heter Vox Pacis, ett körverk som är ett ekumeniskt samarbete med kör, solister och instrument.

GZ Sista fråga: Vad betyder det där Q mellan ditt namn och efternamn? Kan du berätta mer om det för våra läsare?

YQA Det betyder Quiroga och är min mans efternamn som jag har som mellannamn men som ingen kan stava här i Sverige. När vi är i Latinamerika brukar jag skippa Arkvik för det kan ingen stava där.

Guido Zeccola

Ur arkivet

view_module reorder

En mademoidame som går sin egen väg

Den franska traditionen och allmänna regeln säger att man av hövlighet skall titulera personer och ge dem epitet som monsieur, madame och mademoiselle. Den franska författarinnan Isabelle Sojfer ifrågasätter denna ...

Av: Anna Nyman | Litteraturens porträtt | 05 oktober, 2011

The conductor by Percival. Detail

Who is a Human Being in Time’s Play? By Percival

Who is asleep, who is awake, in our busy business life, where we hope to rediscover a lost paradise?

Av: Percival | Utopiska geografier | 05 Maj, 2016

“The elitism of talent and the tyranny of appearance”

En romantiskt sinnad kan kalla det för skönhet, en pragmatiker kan benämna det estetik; det finns en mängd olika beteckningar för konstens självändamål. Oavsett ordval torde framgå för varje normalt ...

Av: Mattias Lundmark | Essäer om konst | 26 december, 2017

Å leve i forbindelsen. Del II

I filosofi er forståelse det basale Det er ikke alltid slik at jeg forstår det jeg selv har uttrykt, og når det er slik at jeg har vansker med å forstå ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 29 oktober, 2012

Häxorna, inkvisitionen och Camus dröm om Arkadien

Förnuftsmässigt vet vi och via socialantropologin har vi lärt oss att trolldom förekommit, förekommer och kommer förekomma i alla samhällsformer, under varje religiös täckmantel. Redan Romarrikets kejsare Constantinus (337-336 f.Kr.) ...

Av: Bo I. Cavefors | Essäer om litteratur & böcker | 22 januari, 2009

Sentrale element i oldtidens filosofi: Fra Platon til Plotin

Det er svært mye som ikke er en reell opsjon for meg som filosof, som for eksempel at jeg ikke kan overta de gamle grekernes allmenne forestillingsverden. med dens mange ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 19 augusti, 2010

En avsevärd del av mig är inte här. Intyervju med Ulrika Nielsen

Vitt dis över strömmen och mellan husen i Gamla stan. Det hänger julgranspynt i skyltfönstret till en affär som ännu inte har öppnat och utanför cafét tar hon av sig ...

Av: Jessica Poikkijoki | Litteraturens porträtt | 14 december, 2010

Ezra Pound

Dag Hammarskjölds stora insats för poesin: frigivningen av Ezra Pound

I Dag Hammarskjölds magnifika livsverk finns ett lite udda inslag. Under sin tid som generalsekreterare för FN engagerade han sig under många år för en av patienterna på sinnessjukhuset St ...

Av: Torsten Rönnerstrand | Essäer om litteratur & böcker | 28 april, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.