Från tablåspel till kyrkodrama

Följande är en genomgång av Olov Hartmans dramatiska arbeten. Det ger en bild av en ovanlig litterär utveckling och av det moderna, kyrkospelets framväxt. Den kritiska udden i granskningen förstör ...

Av: Bertil Falk | 28 oktober, 2009
Essäer om religionen

Nu är det vackert vid sjöarna

 Jag önskar att jag kunde sätta mig ner här i rummet och bara  med öppen hand föra in snöovädret som tätnar utanför  fönstret så att dikten som ligger framför mig försvinner  som en ...

Av: Kristian Lundberg | 28 december, 2010
Utopiska geografier

Staty av Søren Kierkegaard av Louis Hasselriis Arne List CC BY SA 3.0

Sören Kierkegaards liv och verk

Existentialismen har naturligtvis funnits så länge som människan existerat. Ändå har Sokrates kallats för den förste existentialisten, Sören Kierkegaard grundlagt dess moderna version och Sartre givet den sitt namn (Exempelvis ...

Av: Carsten Palmer Schale | 09 september, 2017
Agora - filosofiska essäer

Alice Petrén

Frankrike och Algeriet – oupplösliga band och olösliga konflikter

Elisabeth Tegelberg om Alice Petréns nya bok om relationerna mellan Frankrike och Algeriet

Av: Elisabeth Tegelberg | 11 juli, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Rösten är ett väldigt personligt instrument



Rösten är ett väldigt personligt instrument

Ylva Q. Arkvik har framför allt komponerat instrumentalmusik, alltifrån solostycken till orkester och opera, men även elektroakustiska verk och stycken för instrument och band. Hon inspireras av mötet mellan olika uttrycksformer och samarbetar gärna med andra konstnärer, t.ex. skulptörer, dansare och poeter. Tidningen Kulturens Guido Zeccola har träffat henne för en intervju. 

ylvaq 
Ylva Q. Arkvik till sjöss
Foto: Osvaldo Quiroga

GZ Kvinnorna har funnits i musiklivet och i musikhistorien bara sedan 1700-talet (med några enstaka undantag) och då mest som virtuosa instrumentalister eller sångerskor. Tidigare var det t o m förbjudet för en kvinna att uppträda på scen och man brukade använda kastrater för att skapa en någorlunda liknande sångstämma. Idag är situationen annorlunda. Det finns etablerade "tonsättarinnor", fast mest i USA, men också i Finland och i Norge och England. I Sverige har några kvinnliga tonsättare börjat etablera sig sedan 1980-talet. Du tillhör en relativ yngre generation. Är det fortfarande svårt att vara kvinna i den svenska tonsättarvärlden?

YQA Jag har inte själv känt det svårt att vara kvinna i den svenska tonsättarvärlden. Däremot är det svårt att vara kvinna i det svenska samhället som inte är särskilt jämlikt även om man gärna vill tro det. Löner är ojämlika och jag som kvinna kan inte åka till sjukhuset och vara säker på att få en ev. hjärtinfarkt rätt diagnostiserad och man lägger mindre resurser på kvinnor osv. Och värderingarna finns i hela samhället, en bit är mycket sällan undantagen och därmed gäller det antagligen även tonsättarvärlden, även om jag själv inte känt mig diskriminerad på grund av det. Jag tycker nog att många av de jag möter i musiklivet är mycket medvetna om genusperspektiv och vill få till blandning i konsertprogram med både manliga och kvinnliga tonsättare.  Om man ser på antalet kvinnliga medlemmar i Föreningen Svenska Tonsättare så har antalet ökat betydligt på senare år men fortfarande är man långt från siffran 50%, som man nog får anse vara ett mått på jämställdhet inom kompositionsområdet. Av 250 aktiva medlemmar är 24 kvinnor så siffran hamnar strax under 10%. Varför det är så inom just det här området är intressant att spekulera om, inom musikerområdet är det ju inte alls likadant. 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

GZ Du har mest komponerat instrumentalmusik och elektronmusik. Så jag har två frågor: har du ett eller flera favoritinstrument som ligger närmare ditt sätt att uttrycka musicerandet? Och sedan: Vad betyder elektronmusik för dig?

YQA De instrument vars uttryck alltid betytt väldigt mycket för mig är stråkinstrumenten och då speciellt violinen. Den har en närhet och avskalad nerv som går djupt in i mig. Slagverk är också något som ligger mig varmt om hjärtat, pockandet i en gran cassa-virvel eller de orena ljuden av plåtar och skrot som direkt leder vidare till elektronmusiken som är en viktig del för mig i mitt komponerande med utforskande av nya klangvärldar som inte är möjliga på annat sätt än genom datorn.

TK Sedan ett tag har du börjat komponera för röster också. Vad finner du i den mänskliga rösten? Är den ett sätt att närma dig till musikens väsen ännu mer eller är rösten ett instrument bland andra?

YQA Rösten är ett väldigt personligt instrument. Ett mycket direkt uttryck vare sig man arbetar med en blandad kör eller en soloröst. För mig är röst något väldigt speciellt, jag räknar det inte som ett instrument bland de andra. Du behöver en text som oftast är en direkt meningsbärare, i instrumentalmusik är det mer fördolt. Jag började närma mig rösten på allvar när jag skrev opera för första gången, det var mycket speciellt och det jag vill arbeta mer med. Jag har också skrivit sånger för soloröst och några körstycken. Det vill jag också fortsätta utveckla.

GZ Vilka projekt har du på gång i den närmaste framtiden?

YQA Det som ligger närmast är ett stycke för violin och EAM, en beställning från Musik i Gävleborg. Och sen bl. a. ett projekt som heter Vox Pacis, ett körverk som är ett ekumeniskt samarbete med kör, solister och instrument.

GZ Sista fråga: Vad betyder det där Q mellan ditt namn och efternamn? Kan du berätta mer om det för våra läsare?

YQA Det betyder Quiroga och är min mans efternamn som jag har som mellannamn men som ingen kan stava här i Sverige. När vi är i Latinamerika brukar jag skippa Arkvik för det kan ingen stava där.

Guido Zeccola

Ur arkivet

view_module reorder

Postmoderna perversioner: Guillaume Faye läser Heidegger

Den andliga fronten som under 1900-talet kämpade mot den moderna teknokratins destruktiva metoder existerar inte längre sedan något årtionde tillbaka.I svetsfogen mellan "usura" och en globalism som är totalitarismens verkliga ...

Av: Guido Zeccola | Essäer | 27 juli, 2010

Veckan från hyllan, Vecka 11, 2012

Det har varit presidentval i Finland. Sauli Niinistö vann. Han är konservativ, men i Finland som på många andra håll i världen vill inte de konservativa kalla sig för konservativa ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 10 mars, 2012

Ahimsa: Ickevåld

I dagens värld länkas vi till andra på många sätt. Det globala sammanvävs med det lokala. Lycka är inte bara ett individuellt behov utan också ett kollektivt fenomen; min lycka ...

Av: Lena Månsson | Reportage om politik & samhälle | 08 december, 2010

Sväva i en rymd

Sväva i en rymd inuti och födas i kvinnokamp. Känna blodsmak naken

Av: Tor Lundmark | Utopiska geografier | 30 oktober, 2007

Mary Wollstonecraft – med pennan som revolutionär kraft

Mary Wollstonecraft. Många miljoner människor har dött och glömts under de hundratrettio år som gått sedan hon begravdes. Men när vi läser hennes brev och lyssnar till hennes argument [...] ...

Av: Johanna Andersson | Essäer om litteratur & böcker | 08 december, 2008

Den kinesiska vägen till en konstnärlig kampfilm. Intervju med producenten Rui Li

Vid första ögonkastet verkar ”The Sword Identity” vara en ”vanlig” kinesisk kampkonstfilm, men i själva verket är den en högst poetisk kärlekshistoria. Filmen utspelar sig under tiden för Mingdynastin, en ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 14 december, 2011

Thomas Bernhard. Om geniet och fallet eller de sammanväxta i en verklighetens fiktion…

"What matters is whether we want to lie or to tell the truth and write the truth, even though it never can be the truth and never is the truth” (T ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 03 oktober, 2013

Självporträtt . Olja 1933

Bilden bortom tingen. Kasimir Malevitj och konstens vägval

”Det tycks mig som om Rafaels, Rubens, Rembrandts med fleras måleri för kritiken och för samhället inte har blivit något annat än en konkretion av otaliga ’ting’, som gör det ...

Av: Thomas Notini | Konstens porträtt | 30 november, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.