Marginell mästare

Marginell mästare I början av 1950-talet kom en grammofonskiva till Sverige. Den var på sätt och vis hemmagjord. Pianisten, upphovsmannen hade själv producerat den. Det var en stenkaka. På ena sidan ...

Av: Bertil Falk | 18 januari, 2007
Essäer om musik

Den bortglömde Strindberg

I våra dagar är poeten August Strindberg helt bortglömd. En orsak kan vara att hans genomslagskraft som romanförfattare och dramatiker har fått överskugga lyriken. En annan orsak kan vara att ...

Av: Bo Gustavsson | 09 september, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Filosofi og metafilosofi

Innledning Fra min tid som universitetslærer i filosofi var det helt alminnelig å henvise til Platon som 'filosofenes filosof: Hvilken grov fornærmelse overfor den største av dem alle, nemlig Sokrates. Platon ...

Av: Thor Olav Olsen | 01 augusti, 2012
Agora - filosofiska essäer

Illustratör: Signe Collmo

Vad är upplysning?

Är arbetare och tänkare synonymer? Var det upplysningsidealet? Tänka för sig själv? Betrodd i sina hållningar; Principfast? Hinner den unge studenten eller äldre professorn tänka för sig själv? Behålla sina ...

Av: Arsho | 09 juli, 2015
Essäer om politiken

Rösten är ett väldigt personligt instrument



Rösten är ett väldigt personligt instrument

Ylva Q. Arkvik har framför allt komponerat instrumentalmusik, alltifrån solostycken till orkester och opera, men även elektroakustiska verk och stycken för instrument och band. Hon inspireras av mötet mellan olika uttrycksformer och samarbetar gärna med andra konstnärer, t.ex. skulptörer, dansare och poeter. Tidningen Kulturens Guido Zeccola har träffat henne för en intervju. 

ylvaq 
Ylva Q. Arkvik till sjöss
Foto: Osvaldo Quiroga

GZ Kvinnorna har funnits i musiklivet och i musikhistorien bara sedan 1700-talet (med några enstaka undantag) och då mest som virtuosa instrumentalister eller sångerskor. Tidigare var det t o m förbjudet för en kvinna att uppträda på scen och man brukade använda kastrater för att skapa en någorlunda liknande sångstämma. Idag är situationen annorlunda. Det finns etablerade "tonsättarinnor", fast mest i USA, men också i Finland och i Norge och England. I Sverige har några kvinnliga tonsättare börjat etablera sig sedan 1980-talet. Du tillhör en relativ yngre generation. Är det fortfarande svårt att vara kvinna i den svenska tonsättarvärlden?

YQA Jag har inte själv känt det svårt att vara kvinna i den svenska tonsättarvärlden. Däremot är det svårt att vara kvinna i det svenska samhället som inte är särskilt jämlikt även om man gärna vill tro det. Löner är ojämlika och jag som kvinna kan inte åka till sjukhuset och vara säker på att få en ev. hjärtinfarkt rätt diagnostiserad och man lägger mindre resurser på kvinnor osv. Och värderingarna finns i hela samhället, en bit är mycket sällan undantagen och därmed gäller det antagligen även tonsättarvärlden, även om jag själv inte känt mig diskriminerad på grund av det. Jag tycker nog att många av de jag möter i musiklivet är mycket medvetna om genusperspektiv och vill få till blandning i konsertprogram med både manliga och kvinnliga tonsättare.  Om man ser på antalet kvinnliga medlemmar i Föreningen Svenska Tonsättare så har antalet ökat betydligt på senare år men fortfarande är man långt från siffran 50%, som man nog får anse vara ett mått på jämställdhet inom kompositionsområdet. Av 250 aktiva medlemmar är 24 kvinnor så siffran hamnar strax under 10%. Varför det är så inom just det här området är intressant att spekulera om, inom musikerområdet är det ju inte alls likadant. 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

GZ Du har mest komponerat instrumentalmusik och elektronmusik. Så jag har två frågor: har du ett eller flera favoritinstrument som ligger närmare ditt sätt att uttrycka musicerandet? Och sedan: Vad betyder elektronmusik för dig?

YQA De instrument vars uttryck alltid betytt väldigt mycket för mig är stråkinstrumenten och då speciellt violinen. Den har en närhet och avskalad nerv som går djupt in i mig. Slagverk är också något som ligger mig varmt om hjärtat, pockandet i en gran cassa-virvel eller de orena ljuden av plåtar och skrot som direkt leder vidare till elektronmusiken som är en viktig del för mig i mitt komponerande med utforskande av nya klangvärldar som inte är möjliga på annat sätt än genom datorn.

TK Sedan ett tag har du börjat komponera för röster också. Vad finner du i den mänskliga rösten? Är den ett sätt att närma dig till musikens väsen ännu mer eller är rösten ett instrument bland andra?

YQA Rösten är ett väldigt personligt instrument. Ett mycket direkt uttryck vare sig man arbetar med en blandad kör eller en soloröst. För mig är röst något väldigt speciellt, jag räknar det inte som ett instrument bland de andra. Du behöver en text som oftast är en direkt meningsbärare, i instrumentalmusik är det mer fördolt. Jag började närma mig rösten på allvar när jag skrev opera för första gången, det var mycket speciellt och det jag vill arbeta mer med. Jag har också skrivit sånger för soloröst och några körstycken. Det vill jag också fortsätta utveckla.

GZ Vilka projekt har du på gång i den närmaste framtiden?

YQA Det som ligger närmast är ett stycke för violin och EAM, en beställning från Musik i Gävleborg. Och sen bl. a. ett projekt som heter Vox Pacis, ett körverk som är ett ekumeniskt samarbete med kör, solister och instrument.

GZ Sista fråga: Vad betyder det där Q mellan ditt namn och efternamn? Kan du berätta mer om det för våra läsare?

YQA Det betyder Quiroga och är min mans efternamn som jag har som mellannamn men som ingen kan stava här i Sverige. När vi är i Latinamerika brukar jag skippa Arkvik för det kan ingen stava där.

Guido Zeccola

Ur arkivet

view_module reorder

Min vän Arthur

Paris den 24 oktober, 1890 Bäste monsieur, jag har läst ert brev angående er önskan om att jag ska skriva några rader om min vän Arthur Rimbaud. Jag har själv planer på ...

Av: Jonas Wessel | Litteraturens porträtt | 28 januari, 2013

Om Chalmersspex

Chalmersspexet räknas till en av Sveriges största amatörteaterföreningar och går att härleda tillbaka till 1948 då det första studentspexet i Chalmers regi sattes upp, Bojan.Ett Chalmersspex handlar enligt utsago alltid ...

Av: Kajsa Ljusegren | Kulturreportage | 05 maj, 2016

Mattias Svensson Sandell. Foto: Privat

Porträtt av en utbildningsledare

Den individuella satsningen på varje elev på denna skola är något både lärare och elever är medvetna om. Redan från första början var intentionen att ge begåvade och ...

Av: Ineta Svärd | Musikens porträtt | 01 juli, 2015

”Vi är skapta för varandra”Constanze Weber 250 år

Constanze Weber, Wolfgang Amadeus Mozarts gemål, hade rykte om sig att vara honom ovärdig. Ytlig, slösaktig och otrogen sägs hon ha varit. Omdömet om henne vacklar mellan beundran och förakt ...

Av: Lilian O. Montmar | Övriga porträtt | 04 juli, 2012

Från via Margutta till Hässelby. En intervju med Giuseppe Bertolini

Giuseppe Bertolini är en italiensk konstnär som varit mycket aktiv i Roms och Italiens kulturkretsar ända sedan början av 1960-talet. 2004 flyttade han till Sverige med sin kära svenska fru ...

Av: Guido Zeccola | Konstens porträtt | 23 november, 2012

Den perversa hjärnan av Stefan Hammarén

Just i ett ögonblick krockar travhästambulanstransport med retroleprahemsenklaven på oändliga hjul där Señor Breackruffstes i förarsätet in på ett Hilfskrankenhauss entré, turné både han och jagg den fraktade instrumentdirektören bars ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 07 september, 2014

Putin och den gåtfulla ryska själen

Det är få petersburgare som känner till den svenska staden Nyen som låg vid Nevans utlopp i Finska viken. Både staden och fästningen Nyenskans lät Peter den store riva innan ...

Av: Christer Nilsson | Essäer om politiken | 02 juni, 2013

Benjamin 18

 

Av: Håkan Eklund | Kulturen strippar | 17 december, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.