Jesus och mobiltelefonerna – en julbetraktelse

Nu i dagarna för sisådär 2015 år sedan sände Gud sin enfödde son till jorden. Han gjorde det för att ge oss möjlighet till frälsning. Något som profeterna i Gamla ...

Av: Carsten Palmer Schale | 24 december, 2011
Essäer om religionen

Rune Depp 3

                                           

Av: Janne Karlsson | 27 januari, 2012
Kulturen strippar

Blomgubben / över huvudet taget

Vad betyder vackert för dig egentligen, plus något mer? Såklart kan de va skönt behagfullt, fåfängt i en gliring, taggat explosivt. Har vackert någonting med verkligheten att göra, över huvudet ...

Av: Kenneth Rundberg | 01 november, 2010
Utopiska geografier

Helmer Osslund – Norrlandsskildraren

”En o annan gång har jag väl haft god kredit. Annars vete tusan hur det gått. Och att jag hittills verkligen lyckats hanka mig fram – öfver det fenomenet står ...

Av: Thomas Notini | 06 april, 2013
Konstens porträtt

Soap&Skin - Lovetune For Vacuum



Soap&SkinBakom Anja Plaschgs väldoftande och mjuka artistnamn döljer sig en mörk melankoli som konsekvent byggs upp låt efter låt på hennes starka debutalbum från förra året, Lovetune For Vacuum. Om jag får spå lite skulle jag tro att Soap&Skin inom kort kommer att bli internationellt erkänd som det första europeiska underbarnet av 90-talets generation.

Det ena grundelementet i hennes musik utgörs av en klassisk skolning i piano och violin sedan sex års ålder, det andra av subtila elektroniska rytmer och ljudatmosfärer. Tio år yngre än Regina Spektor och stilmässigt sett kanske för tätt i hennes fotspår. Men hennes kärlekssånger ackompanjerar ett annat emotionellt landskap. I låten Thanatos har dödsdriftens "cold fission bomb" förbannat oss i historisk glömska: "ages of delirium/ curse of my oblivion". Bilden av kylan och glömskan fördjupas i texten till Extinguish Me:

I search in snow, in vain
for your footsteps trail
I have to kiss them
with my scalding tears
until I see the ground

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Det är ett sökande efter ett spår i kylan, ett sökande efter en livsgrund vars snötäcke endast tårarnas passion kan smälta. Spåret har blivit dold av atombombens kölddöd - likt en historisk glömska. I detta glömskans tomrum föds en rädsla och en naturlig drift att förneka tomrummet - vår tids "horror vacui". I Lovetune For Vacuum utmanas denna naturliga drift av kärlekssången som verkar i det dolda i hjärtat av vår tid. I Thanatos förenas detta med ett eskatologiskt motiv: "tremor on my heaven son/ tares above my kingdom come". Men denna sång är idag inte längre entydigt religiös, drömmarna har sjunkigt ned i det privata psyket och endast därifrån kan de sökas på nytt. I Sleep heter det:

 I'll dream of what I've dreamed of
and I dream of what I call love.

Anja Plaschg är uppvuxen på en grisfarm i Österrike och på hennes hemsida kan man se en video där hon är naken bland sina grisar. När man lyssnar på hennes album kan man då undra vem som idag är resistent mot vakuumet, vår tids "digerdöd"?

I sista spåret drömmer hon hypnotiskt om sömnens broder "every day/ and every night". När jag tittar på en glättig österrikisk talkshow-intervju på youtube så framgår det att Anja Plaschg i förväg försett programledarna med en lista på otillåtna samtalsämnen. Frågor om grekisk mytologi är förbjudna. Är det för att sömnens broder här i själva verket blir föremål för en förbjuden kärlekssång? Kanske är det så att kärlekssången till vår tids nihilistiska tomrum vittnar om en eskatologisk läkningsprocess som endast kan verka fördolt i underjorden, under den kommersiella ytan.

I Anja Plaschgs stämningsmättade musik tinas den kalla ytan av den mörka passionens orädda begär.

 Simon Henriksson

 

Ur arkivet

view_module reorder

Några dikter

Bläckfiskar lever i de mörkaste djup Sjunger stilla sin sång Omfamnar mjukt den som dristar sig ner Likt sirenerna sjömän en gång   Längst ner på botten krabborna bor Gläds åt det som bli över En förlorad ...

Av: Ivar Andersen | Utopiska geografier | 29 mars, 2010

Den institutionella plikten och den svårmanövrerade referenspunkten

”Det är institutionernas ansvar att sörja för en konstnärlig återväxt som inte räds att ta ut svängarna och i en del fall rasera daterade förväntningar på konstformen som sådan.” Frågan ...

Av: Magnus Bunnskog | Essäer om musik | 03 mars, 2013

En konstnärinna som brinner för miljön

Charlotte Nicolin, uppväxt i Gryts skärgård, kom till Paris från Kanada, 2006, och är nu installerad i konstnärskvarteret "Bastille" där hon bor och har sin ateljé. Jag steg in på en ...

Av: Anne Edelstam | Konstens porträtt | 24 juni, 2009

Renässanstänkaren Giordano Bruno och oändligheten

Illustration: Ragni Svensson Renässansen höjde taket. Man kunde andas friare. Man vågade vara mer sant egensinnig, mer storsinnad och mer djupsinnig än tidigare. En genomgripande pånyttfödelseanda var på väg, men den ...

Av: Percival | Essäer om politiken | 21 april, 2008

Mannen som aldrig blev min svåger

Mannen som aldrig blev min svåger och James Joyce's paradox. Stefan Gurt berättar här om en gammal flickväns bror och ett långt, komplicerat förhållande till James Joyce, om en resa till ...

Av: Stefan Gurt | Essäer om litteratur & böcker | 14 december, 2006

En marginaliserad grundlagsfader

Anders Chydenius på finländskt frimärke. Anders Chydenius var en uppfinningsrik och energisk präst från Österbotten som kom att bli den svenska liberalismen första store uttolkare och förkämpe. Bertil ...

Av: Bertil Falk | Essäer om politiken | 10 februari, 2011

dagen efter orden del 2

               

Av: Bröderna Blomqvist | Kulturen strippar | 20 april, 2012

Tankens ambivalens Kort synopsis gällande mitt manus

Ramberättelsen ligger i en korrespondens mellan en filosofilärare och hans forna elev. Berättarrösten/eleven är nu disputerad och vill gärna mäta sig med sin forna mentor. Vi kan höja nivån med ...

Av: Göran af Gröning | Utopiska geografier | 02 juli, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.