En skånsk europé. Om Göran Lundstedt

Göran Lundstedt är en gedigen litteraturvetare som valt att ställa sig utanför universitetet och bli kritiker och essäist. Han riktar sig inte mot den akademiska sfären utan mot ett marknadsanpassat ...

Av: Gunnar Lundin | 20 december, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Svarta Nejlikan, en spelfilm med fötterna i det förflutna.

Ulf Hultberg, Lisa Werlinder (Susanne) och Michael Nyqvist (Edelstam). Foto: Folkets bio Svarta Nejlikan, en spelfilm med fötterna i det förflutna. En film som är en modell av ett stycke förflutet ...

Av: Åsa Steinsvik | 03 augusti, 2007
Kulturreportage

Rune Depp 6

Av: Janne Karlsson | 17 februari, 2012
Kulturen strippar

Djungelboken – konservativ klassiker eller nydanande mästerverk?

Djungelboken är en klassiker i dubbel bemärkelse – dels som litterärt verk, dels som film. Som litterärt verk är Djungelboken en del av Rudyard Kiplings hyllade produktion som gav honom ...

Av: Belinda Graham | 07 september, 2013
Kulturreportage

Johan Angergård - mångsysslare i indiesvängen



altDet finns bara två drömyrken för de som älskar musik. Det ena bör ändå vara musiker. Rätt logiskt. Det andra måste vara att driva ett eget skivbolag. Att enbart få ge ut den musik och de band man gillar. Johan Angergård har bägge dessa yrken.

På Torsgatan, ett stenkast ifrån St: Eriksplans tunnelbanestation, ligger Teater Giljotin. Teatern startades 1989, och har sedan dess haft diverse pjäser och uppträdanden som enligt hemsidan skall fungera som ett virus för samhällets immunförsvar, som de kallar "normalitet". "Tortured Teens in Bondage" och "The Total Fucking Death Experience" heter två av de verk som spelats sedan starten. Två pjäser jag aldrig tidigare hört talas om men som låter tämligen lockande att se. Kanske är det läge att ta på sig galondräkt och hjälm och gå på en föreställning? I samma byggnad som den fria teatern ligger också "Vasastans trevligaste vardagsrum", även kallat Café Giljotin. Caféet fungerar som en servering när teatern har föreställningar, och annars som fik/lunchrestaurang. En rätt smal trappa upp från entrénivån leder rakt in i "vardagsrummet". Det känns lite som om man kommer hem till någon, och med det menas att hela det stora rummet ger en väldigt hemtrevlig känsla. Lokalen har gammalmodig inredning, stolarna och de små soffor är klädda i plysch. Kuddarna ligger strategiskt utlagda och är omgivna av sidentyg. Detta gäller också de röda gardiner som teatraliskt hänger på valda delar av väggarna. Borden är små men fyller sin funktion. Det känns skönt att det fortfarande finns alternativ till alla de franchising-caféer som ständigt ploppar upp likt acne hos en hormonstinn tonåring.

Femton minuter kvar innan Mr Labrador himself, Johan Angergård, har sagt att han ska komma. Jag slår mig ner vid ena kortsidan av ett schackrutigt bord. De enda andra gäster som finns i lokalen är två kvinnor i trettioårsåldern som verkar vara bekanta med caféets servitris . Från högtalarna strömmar behaglig instrumental musik som på något sätt förstärker den positiva känsla caféet utstrålar.

Efter att ha sovit på vad som knappt kan kvala in som en soffa hämnas nacken genom att stråla smärtsamma signaler till min hjärna. Nackhelvete! Servitrisen kommer med en Loka Naturell och meddelar att den mycket populära lasagnen tyvärr är slut, men att de för dagen har en annan pasta som serveras tillsammans med bland annat parmaskinka. Låter utmärkt, men jag väntar gärna med att beställa till dess mitt sällskap kommer.

Johan Angergård har gett ut skivor sedan i början på nittiotalet med olika konstellationer.  I grund och botten är han musiker, men efter att ha pratat med lite folk runtomkring honom så förstår man att Johan är som gjord för att vara Verkställande Direktör på ett bolag också. Johan Angergård och hela etiketten Labrador Records är kända för inte kompromissa beträffande vilka band de signar. Som band/artist kan man inte bli droppad från skivbolaget bara för att man inte säljer några skivor. Det handlar inte om pengar. De enda krav som finns är att de ska hålla Labradorstandard. 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Nästan precis när klockan slår halv två, vilket var den avtalade tiden, slås ytterdörren upp en trappa ner. Några sekunder senare dyker han upp från den lilla trappen som ligger i hörnet av lokalens ena långsida. Han hinner knappt heja innan han rusar fram till servitrisen bakom kassan och frågar efter en speciell sallad han gillar och som tydligen inte finns med på menyn.  Café Giljotin ligger endast ett hundratal meter från Labradors kontor på Odengatan, så Johan har varit på caféet förut. Servitrisen tar in övriga beställningar och vi kan slå oss ner vid det schackrutiga bordet.

Johan är för dagen klädd i ett par mörka jeans och en marinblå pikétröja. Pikén får ändå anses vara en del av indiepopens sommaruniform. Och i Sverige är Johan Angergård definitivt en av generalerna för indiearmén.

Acid House Kings, Club 8 och The Legends är de tre grupper som Johan skriver låtar till och spelar med. Alla tre grupperna har turnerat över hela världen i olika omgångar, så det är inte direkt några garageprojekt det handlar om. Förutom att skriva låtar producerar han allt material. Och detta utöver rollen som drivande kraft på det skivbolag han också äger.

- Alltså, det känns inte så arbetsamt måste jag säga. Jag känner mig mer ledig än vad jag tror att de flesta gör, fast det kanske inte är så. Jag gör det jag vill göra och det jag tycker är roligt. Sen så är det ju så att om vill jag vara ledig en dag, så är jag det. Det är ingen som styr mitt arbete, jag kan göra det när jag själv vill vilket är en fördel, säger Johan med ett skratt.

altJohan har av sin omgivning beskrivits som en outtömlig källa av nya låtar. En kille som kan massproducera till alla sina projekt. Själv säger Johan att de riktigt stora stunderna är när han just gjort klar en låt i studion och får komma hem, plugga in hörlurarna och lyssna på den på repeat en massa gånger. Det är då han är som lyckligast.

Men då är det musikern Johan Angergård som talar. Affärsmannen Johan Angergård finns också någonstans där under den kreativa låtskrivaren. Inte minst har han läst ekonomi på universitetet i Lund, och utan honom skulle Labrador inte vara där de är idag. Men som sagt handlar inte Labrador om försäljningssiffror. Labrador går mot strömmen i en pengagirig värld.

- Själva vitsen med att ha ett eget skivbolag är att kunna sprida och tvinga på folk min musiksmak. Skulle jag tänka på försäljningssiffror och att tjäna pengar så skulle jag hellre sälja tvättsvampar. Det är bra mycket lättare att stå för sådant än för dålig musik. Det skulle vara totalt poänglöst. Om ett Labradorband säljer riktigt bra så är det en bonus, men det är inte elementärt.

Som skivbolagsdirektör, eller som "Mr Labrador", beskrivs Johan som väldigt professionell. Han är rak, kortfattad, snabb och tydlig med det han gör. Det är hans sätt att få det att funka, vilket han uppenbarligen gör jävligt bra. Inga kompromisser eller krusiduller.

På förhand låter det stundtals som att han är en kallsinnad affärsman utan känslor för något annat än sin smala musiksmak. En musikfascist helt enkelt. Faktum är att Johan visar sig vara en trevlig och ödmjuk kille. Han ger liksom ett intryck av att vara en svärmorsdröm i sin timida och trygga framtoning.

altDet känns som om det finns en grupp människor som är spridda över hela världen som köper precis allt som kommer från Labrador Records, stämmer det tror du?

- Mmm, men det är väl fördelen med att jag har en väldigt smal musiksmak. Om någon gillar ett av våra band, så är chansen ganska stor att de gillar de andra banden också. Det negativa med det är väl att vi inte når en bredare publik, men vi får istället en trogen lyssnarkrets runtom i världen.

Men är det en medveten strategi att vara så pass smal?

- Nja, det är väl en slags medveten strategi, men absolut ingen försäljningsstrategi. Som sagt så tycker jag att det är sjukt meningslöst att ha ett skivbolag om man inte tycker att allt på bolaget är kanon.

Hur många är ni som jobbar med bolaget?

- Förutom jag så är det egentligen bara en och en halv till på lönelistan. Ena killen jobbar med layout av hemsidan och delen som har med grafisk design att göra. Sen jobbar det en till kille ibland som har hand om bokningar av Labradorband.

Så det gör dig till den som bestämmer vad och vilka som ni signar till Labrador?

- Ja, egentligen så är det så. Men hittar jag något som jag är intresserad av så skickar jag självklart runt det till de andra så att alla får uttala sig om vad de tycker. Skulle kännas konstigt annars, men eftersom det är jag som ska jobba med det sen så är det såklart jag som har det slutgiltiga ordet (skratt).

Pastan och den lufttorkade skinkan från Italien smakar bra och allteftersom den delikata maträtten sinar på tallriken, fortsätter samtalet och bilden av Johan Angergård att klarna mer och mer. Han älskar sin musiksmak och vill att hela världen ska lyssna på det han älskar. Med sitt skivbolag Labrador vill han missionera världen över och har som mål att frälsa den.

- Det skulle bli en bättre värld om alla lyssnade på våra band, säger Johan och ler lite, samtidigt som han ser helt uppriktig ut.

När jag inför denna intervju gjorde research om bolaget fick jag höra ett rykte om att Labrador Records sagt nej till flera av de idag större och framgångsrika alternativakter som Sverige har. Några av de namn som nämnts är I'm From Barcelona, Anna Järvinen, Peter, Bjorn and John och Andreas Matsson från Popsicle. Det är ändå de indieakter som kanske gått bäst i Sverige på senaste tiden. Karaktärsstarkt är ett ord som tycks stämma väl överens med skivbolagets kompromisslösa sätt att jobba. Vi lever i en materialistisk värld där pengar styr - money talks. Därför kommer man hela tiden tillbaka till det ovanliga faktum att detta bolag endast har vinsttänkandet liggandes sekundärt.

Acid House Kings, Club 8 och The Legends. Tre olika band med tre olika syften, stämmer det?

- Jo, men det stämmer.  I Acid House Kings och Club 8 sker allt jag gör inom ramen för ett samarbete. Med The Legends får jag göra precis vad jag vill eftersom det bara är jag i bandet.

Hur ser dina bandlemmar från Acid House Kings och Club 8 på ditt soloprojekt?

- Karolina (Komstedt, Club 8. Reds anm) gillade inte alls första The Legends-skivan, minns jag. Hon tyckte det var för mycket hits på den. Men hon gillar den senaste mycket och var rentav med och spelade på vår första "Over and over"-spelning i Leipzig häromveckan. Vi har gjort lite saker tillsammans med Acid House Kings och The Legends, delat på musiker och gjort turné i USA och sådär, så det tror jag har varit bra. Sedan slipper de ju ha mig tjatandes om att det ska låta som att någon borrar en i huvudet på skivorna med "Kungarna". Det är de nog tacksamma för, skrattar Johan.

The Legends släppte den 6 maj i år skivan "Over and over", som är den fjärde i ordningen för Angergårds soloprojekt. Singeln som släpptes innan skivsläppet var "Seconds away", vilken har beskrivits som "the noisiest pop single to ever come out of Sweden" på Labradors hemsida. Anledning till detta till en början svårtolkade uttalande, är att Johan till denna produktion valt att jobba mycket med oväsen och rundgång som kavaljer till de vackra popmelodierna.

Hur kommer det sig att "Over and over" fick den ljudbild den har?

- Dels för att oväsen har en väldigt välgörande effekt på huvudet. Det känns som om det distraherar, rensar och fyller upp huvudet så att jobbiga tankar inte får plats. Sen är ju The Legends ett soloprojekt och poängen för mig har varit att utforska nya marker hela tiden och göra saker jag inte gjort förut och det blir lätt som en motreaktion på det jag gjorde senast. Innan "Over and over" gjorde jag med Club 8 skivan "The Boy Who Couldn't Stop Dreaming", som är rätt mjuk och försiktig och innan dess ett elektroniskt The Legends-album. Det var dags för oväsen. 

altThe Legends album skiljer ganska kraftigt från varandra även produktionsmässigt ...

- Ja, egentligen så skulle kanske låtarna till The Legends funka att spela med till exempel Acid House Kings om man skalade ner dem till bara gitarrspel. Men med The Legends så är produktionerna konceptuellt väldigt hårt dragna åt något håll och ofta är det så att jag har en idé om någon ljudbild som jag tycker saknas i min skivsamling, och som jag därför försöker göra. Något sound som jag inte tycker någon annan gör, eller gör det för jävla dåligt. Något som jag själv vill höra.

Och den här gången var det rundgång och oväsen helt enkelt, konstaterar Johan.

- Ja, Magnetic Fields släppte en skiva i fjol som hette "Distortion". På förhand, när jag läste om den, tänkte jag att det här kan bli hur bra som helst, men jag tyckte den var helt värdelös. Det kändes som dansbandsmusik, så fruktansvärt tillrättalagd. Den hade kunnat bli cool, men blev bara så mesig och menlös.

Kommer det bli någon spelning i Sverige för The Legends i och med skivsläppet?

- Ja, 5 och 6 juni är det spelning i Malmö respektive Stockholm. Sen är det dags för USA-turné. Eller snarare New York-turné. Det blir tre-fyra spelningar där i samband med att albumet lanseras i USA. 

Tiden har bokstavligen sprungit iväg under intervjun och för Johan är det dags att återgå till Labradors kontor. Min ömmande nacke säger också mig att det är dags att snabbt sätta punkt och släpa kroppen till ett apotek, alternativt en pub, för inhandling av något som lindrar värken.

Så slutligen, hur ser du på framtiden för dina band och för Labrador?

- Vi kommer satsa ännu hårdare på att Labrador ska växa utomlands. Vi talar just nu med lite större samarbetspartners i Sydamerika, där våra grejer faktiskt inte släppts alls tidigare, vilket även är fallet i Japan. Vi började även nyligen att jobba med Caroline/EMI i USA för distribution där borta och har börjat satsa mycket hårdare på promotion och marknadsföring i just USA. Världsdominans alltså! Mina egna band får växa med Labrador.

Jag skrattar lätt åt ordvalet "världsdominans", men har ändå känslan av att karln menar lite allvar. Johan Angergårds missionärsarbete av sin musiksmak verkar faktiskt inte ha några gränser. Den drivkraft som Johan besitter lyser igenom och stundtals glöder det i hans ögon. Det finns en trovärdighet bakom orden som gör att talet om världsdominans plötsligt inte känns som en omöjlighet.

Vi skiljs åt och jag tror mig skymta en apoteksskylt i horisonten. Eller kanske är det bara en pub med grön skylt? Kroppen säger mig att strunta i sådana teknikaliteter och helt enkelt låta ödet avgöra. Men att leka med ödet är inget jag är sugen på så jag lyder kroppen och kan kallt konstatera att det jag närmat mig är en av Odengatans alla pubar. Skylten var förresten inte ens grön, utan gul. Se där ja.

Joakim Skoglund
 Foto: Henrik Mårtensson (press) och Joakim Skoglund (intervju)

Ur arkivet

view_module reorder

Historien om Jobs grav i Sultanatet Oman och andra länder

I år är vi inne på den nionde säsongen där möjligheten finns att åka charterflyg från Sverige till Oman. Fast jag inte besökt landet tidigare, förstår jag att inte mycket ...

Av: Tarja Salmi-Jacobson | Resereportage | 14 maj, 2014

Körsbärspaj utan förbannat gott kaffe – om David Lynchs Twin Peaks: Fire Walk…

Through the darkness of future’s past,The magician longs to see.One chants out between two worlds …”Fire … walk with me.” När tv-serien Twin Peaks lades ner efter två säsonger sommaren 1991 ...

Av: Jonas Wessel | Essäer om film | 14 november, 2013

Dikter

Text · Thore Rösnes (1935–2005) |llustrationer · Gudrun Edel Rösnes Kari Bakke Två dalar, två språk men samma ärliga känsla ...flyga vill du kan du... som den vita fågeln i trädet hör... nu skriker måsarna även över bondens ägor

Av: Thore Rösnes | Utopiska geografier | 29 januari, 2008

Min mor

Hon hette Hildur. Anna Hildur Christina Kjöllerström, född år 1904 i Stackebo, Mossebo socken, den äldsta flickan i en syskonskara på åtta barn. År 1933 gifte hon sig med en ...

Av: Birgitta Milits | Övriga porträtt | 08 mars, 2011

den sovande älvan av Sergej Marshennikov

Bortom Martin Heidegger

Under 1950-talet genomkorsas Martin Heideggers filosofi av det som den tyske tänkaren kallade Kehre, en vändpunkt. Den mest betydande i hans filosofi blir då konsten. I ”Sein und Zeit” (1927) ...

Av: Guido Zeccola | Agora - filosofiska essäer | 28 april, 2017

Ett originellt försvar för människans fria vilja. Harry Martinsons Gyro

Harry Martinson-sällskapet har just gett ut Martinsons Gyro, en bok som har en lite äventyrlig historia. Den förelåg i korrektur 1947 utan att tryckas: den var nog inte riktigt färdig ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer om litteratur & böcker | 03 december, 2012

Tre Dikter

Varg i veum   Om Du min älskade är vred går solen ner     Din ingen annans   Om Du vill förstå mig står detta här    

Av: Oliver Parland | Utopiska geografier | 15 mars, 2010

Kommunikation, kannibalism, grotesk realism. Sonja Åkesson, stinsens dotter

Sonja Åkesson var poeten som ägnade sig åt grotesk realism i sitt skapande. I hennes texter trängdes absurditeter och kannibaliteter. Hon använde visan och reklamtexternas tekniker för att framsäga sitt ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 21 oktober, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.