Vladimir Oravsky av Elena Piligrim

Klippboksutdrag

Satt på SJ-tågets ”tysta avdelning” på väg mot Kastrup. Igen. Läste korrekturet till min kommande kortroman ”Mona Lisas leende”, som handlar om geniet Leonardo da Vinci under hans arbete på ...

Av: Vladimir Oravsky | 01 september, 2015
Gästkrönikör

Blir du lönsam lille vän?  Foto: Carl Henrik Tillberg

Cirkeln sluts i södra Frankrike, ett möte med ett av Sveriges främsta konstnärspar

Är du lönsam lille vän är utnämnd till Sveriges mest kända målning, men vad hände egentligen med upphovsmakaren Peter Tillberg? Katinka Kant har åkt ned till Aix-en-Provence och hälsat på ...

Av: Katinka Kant | 23 mars, 2017
Konstens porträtt

Lin Fengmians uggla är egentligen en uv

Den kinesiska uven av konstnären Lin Fengmian (1963) förefaller så sorgsen. Kanske för att den kom till Sverige, förvärvad mer eller mindre direkt av familjen Ramel, och blev kallad uggla ...

Av: Birgitta Milits | 07 december, 2013
Konstens porträtt

Carl Schmitts antiliberala partisaner

Carl Schmitts antiliberala partisaner Den rättshistoriska tidskriften Jur commune karakteriserade Heinrich Meiers bok Carl Schmitt, Leo Strauss und Der Begreiff des Politischen som "...une travail du grande qualité". Meier var 95 ...

Av: Bo Cavefors | 11 januari, 2007
Essäer om samhället

Lustprincipen – Peaches och könets makt




 

Peaches. Foto: Lynne Porterfield"I'd ratwho I want than kill who I'm told to". Vem skulle inte instämma? Uppenbarligen finns det tusentals amerikanska soldater i Irak som är tveksamma. Människor som i detta nu är fullt upptagna med att ödsla sin ungdom på att lyda order snarare än att stanna hemma och göra det förmodligen helst av allt vill - knulla. Det tvetydiga citatet - som både är ett långfinger åt Bushadministrationens krigspolitik och en okuvad lustbejakelse, saxat ur första spåret på skivan med den kongeniala titeln Impeach my bush - bör i sitt sammanhang ses som en sorts balansräkning: så länge det finns någon som säger "Kill You" måste det finns någon annan som säger "Fuck You". Konsten: att över en matta av kaotiskt trummande koka ner diametrala utgångspunkter till en fråga om "Fuck or kill".

Den kanadensiska electroclash-artisten Peaches, egentligen Merrill Nisker (f. 1968 i Toronto, bosatt i Berlin), är en av få som lyckas bli politiskt omstörtande bara genom att inte förtiga sin (kvinnliga) sexualitet. När hon släppte sitt andra album, Fatherfucker (2003), med ett omslag som avbildade artisten iförd ett överproportionerat lösskägg i klassiskt skepparkransformat, tog det hus i helvete.

Den självutnämnda sedlighetsroteln, av somliga kallad "USA:s kristna höger", ryckte omedelbart ut med förmaningar. I individualismens och den negativa frihetens namn ("var och en måste få känna sig fri att slippa sådana obsceniteter") trycktes ett kollektivt pekfinger upp under en enskild näsa. Så säger man inte, så gör man inte.

Men ett genmäle lät inte vänta på sig. Såväl moralisternas panik som de amerikanska hip hop-artisternas språkbruk fick sig ett mått av skopan, ty Peaches sade: "Motherfucker is a very mainstream word. But if we're going to use motherfucker, why don't we use fatherfucker? I'm just trying to be even." 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Jag är varken först eller sist med att trycka ner fransmannen Michel Foucaults teser i halsen på något mer eller mindre noga utvalt subjekt/objekt. Och trots att det inte alls anstår Peaches att agera slagträ i en akademiserad tolkningsdebatt, därtill är hon alltför egensinnig, ter sig en av dem särskilt träffande i hennes fall. I den monumentala studien Sexualitetens historia frågar sig filosofen: "genom vilka vindlingar har vi kommit fram till påståendet att könet är förnekat, att demonstrativt visa att vi döljer det, att säga att vi förtiger det - och detta samtidigt som vi formulerar det i tydliga ord, som vi söker visa det i dess naknaste verklighet, som vi uttryckligen accepterar det i all dess makt och alla dess följder?"

Enligt Foucault är det en självmotsägelse att tala om könet och sexualiteten som förtryckta. Det är ett falskt påstående som har sitt ursprung i den viktorianska eran, men som fortplantats genom generationer och levt kvar i vår förmenta föreställningsvärld. Peaches, å sin sida, politiserar könet genom sitt oförblommerade framhävande av det. Hon vet att vi vet vad som händer bakom lyckta dörrar när lampan är släckt (eller i brutalt dagsljus inför åsyna vittnen), men till skillnad från sexualförnekarna i det offentliga samtalet (de som talar om att vi inte ska tala så mycket om sexualiteten som den moderna människans sista primala uttryck) tänker hon inte förneka oss något av det mest elementära i vår identitet: den sexuella lustutlevelsen.

Men - märk väl - det finns inget kokett i hennes approach. Budskapet kunde inte vara tydligare: det här är en fitta som kräver sitt. Take it or leave it. Det är inte patriarkatet eller den heteronormativa diskursen som drar upp riktlinjerna i hennes värld. Och det är väl just det som skrämmer fram den viktorianska eran ur vedersakarna. 

Alltså, sexualiteten i Peaches tappning: en obetvinglig lust som det inte går att dagtinga med. Var, hur eller med vem/vilka den praktiseras är sekundärt. Hellre ett råknull på minuten än ett utdraget förspel. I Tombstone, baby, där underlivet kräver sin rätt på en kyrkogård, heter det: "I'm ready to roll / High speed loving and I never get old" - låt vara att hon tvingas underkasta sig "necessary kisses when it's cold outside". Merrill Nisker's artistpersona Peaches är på en och samma gång den som begär och den som låter begäret riktas emot sig.

I det subversiva spelet med genusmarkörer iscensätter hon en könsöverskridandets praktik där begreppsparet subjekt/objekt är satt ur spel. För att uttrycka det putslustigt: hon leker lika mycket med könsroller som hon plägar göra med erotiska leksaker. Se bara vad som händer i I U She: "I, you, he together, come on, baby let's go / I, you, she together, come on, baby let's go / Whips, crops, canes, whatever, come on, baby let's go / Cuffs, chains, shorts or leather, come on, baby let's go". Det handlar helt enkelt om att "I don't have to make the choice, I like girls and I like boys".  

Rådbråka Peaches med Freuds berömda "penisavund" och du skulle få detta till svar: "I dispute accusations of penis envy, preferring the term ‘hermaphrodite envy', since there is so much male and female in us all". Om vi istället närmar oss den amerikanska queerteoretikern Judith Butlers föreställning om "den performativa genusakten", att vi upprepar ett stereotypt mönster snarare än ger uttryck åt en determinerad tillhörighet när vi spelar ut våra genusbetingade roller, att det rör sig om "en imitation av en imitation utan original", befinner vi oss plötsligt nära en punkt där visioner får sin praktiska förlängning.

Vad är Peaches om inte Butlers våta dröm? Som bekant pågår ju en oavbruten rörelse i den förras texter som inte bara uppehåller sig vid den senares resonemang kring genusidentiteten per se, utan också vid ett slags maskspel med olika typer av appearances - omslaget till Fatherfucker är ett exempel, hennes omvittnat intensiva scenshower ett annat. Peaches är inte bara en artist med originella och repetitiva texter, hon är lika mycket ett fenomen. Man kunde tycka att hon inte skulle behövas i en tid som vår, att hennes hållning mest skulle resultera i löjeväckande plattityder och avmätta gäspningar.

Men så länge vi har dominanta alfahannar (läs: beordrade pojkar med betingade komplex, kom ihåg att vi "iscensätter vårt genus") som lever rövare i Irak, så länge reproducerande republikaner utgör "the moral majority" i USA, så länge Europa hemsöks av återuppväckta tankar om samling invid den rasrena lägerelden där inga homofila element gör sig besvär, så länge sexualiteten är innesluten i en kokong av moraliska påbud och heterosexuella koder, i en tid av låtsad tolerans - då behöver vi monotona beats och befriande texter levererade av någon med den goda smaken att resa över Atlanten för att verka i en miljö där åtminstone somliga är beredda att svara jakande på frågan som ställs i "Shake yer dix": "Are the motherfuckers ready for the Fatherfuckers?" Vad var det en annan säregen kanadensare sa? First we take Manhattan, then we take Berlin?

Robert Ericsson

Ur arkivet

view_module reorder
Tablighi Jamaat Foto CC BY SA 2.0

Bort och hem igen

Tolkiens saga om Bilbo, en äventyrlig hobbit från Fylke, har undertiteln ”Bort och hem igen”. Jag vill använda samma rubrik när jag berättar något om min resa in och ut ...

Av: Mohamed Omar | Essäer om politiken | 10 april, 2017

En resa till makedonien-ett annorlunda minne av första världskrigets utbrott

Thessaloniki är Greklands andra stad med ungefär en och en halv miljon innevånare och belägen i mellersta Makedonien, en region som har varit utsatt för många konflikter under 1900-talet. Staden var ...

Av: Jens Wallén | Kulturreportage | 04 juni, 2014

Från Bosch till Sollman - Game Art i Holland på 2000-talet

Det dröjer visserligen till 2016 innan Jheronimus Boschs 500-årsjubileum ska firas i Holland, men man har redan tjuvstartat. Under 2013 arrangerades en tävling om att göra ett dataspel som inspirerats av ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 19 juni, 2014

Magnus Göransson

Hästbilder

Idioten vaknar mitt i en väpnad konflikt med sin väckarklocka. Klockan hade tydligen kastat första stenen men när idioten kom till sans var kriget redan över. Ingen vinner krig och ...

Av: Magnus Göransson | Gästkrönikör | 16 mars, 2016

Vem äger grönskan? – Att förvalta det gröna rummet

Runtomkring är stubbar. Buskar som skulle blommat. Träd som skulle slagit ut.Runtomkring mig är stubbar. Jag har inget lantställe. Det gröna rummet i staden Stockholm där jag bor, är min trädgård ...

Av: Syster Ehlisabel | Gästkrönikör | 07 maj, 2009

Omöjliga intervjuer. Nikanor Teratologen intervjuar Archilochos

De omöjliga intervjuerna är en artikelserie där huvudrollen spelas av de döda. Döda författare, bildkonstnärer, filosofer, poeter, regissörer, musiker, tonsättare, skådespelare, men också historiska personligheter, mytomspunna gestalter, gudar och släktingar ...

Av: Nikanor Teratologen | Övriga porträtt | 09 juli, 2012

Rödskinn och blekansikten

Häromdagen dök ur kökkenmöddingen upp en amerikansk barnbok från 1948, utgiven av Simon and Schuster som den gången höll till i Rockefeller Center i New York. Den är i stort ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 01 december, 2017

Byn Adak har en alldeles egen Saga

TEMA VÄSTERBOTTEN På Arlanda tittar jag efter en kvinna i grön linnedräkt och igelkottsfrisyr. Det var så hon beskrev sig själv, Eivor Jonsson från Adak. Med en kopp starkt svart lappkaffe ...

Av: Erika Hesselgren | Kulturreportage | 18 februari, 2008

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts