Skattebefria kulturen

Jag röstar för att den svenska kulturen skattebefrias. Författare, skådespelare och musiker borde inte betala någon skatt alls på inkomst. Tänk dig själv. Vi har oregelbundna arbetstider in absurdum, våra ...

Av: Stefan Whilde | 02 januari, 2011
Stefan Whilde

Köttets konst

Lucian Freud har gått ur tiden.I hans minne publicerar vi  en artikel skriven av Jonas Elvander  publicerad 2010. Efter en osedvanligt tråkig debatt angående den figurativa konstens vara eller icke vara ...

Av: Jonas Elvander | 03 augusti, 2011
Kulturreportage

Kalle på Spången

För några dagar sedan under en promenad i byn vid havet på ön Korčula, cruisade en bil med svenska registreringsplåtar och nedvevade rutor förbi oss långsamt. Jag sa instinktivt ”hejsan ...

Av: Merima Dizdarevic | 16 augusti, 2013
Gästkrönikör

Wallace Stevens. Till en gammal filosof i Rom

Den spanskamerikanske, katolske filosofen George Santayana (1863-1952) undervisade under några år i Harvard och påverkade då blivande författare som T.S.Eliot och Gertrude Stein.  Wallace Stevens (1879-1955), poet och försäkringsdirektör, studerade i ...

Av: Wallace Stevens | 16 april, 2014
Kulturreportage

Med fansen som uppdragsgivare



alexander_hacke_live.jpg
 

Med fansen som uppdragsgivare

Einstürzende Neubauten har spelat in tio album under de senaste två åren. Musikbranschen må vara i kris, men den moderna tyska musikens främsta institution efter Kraftwerk mår bättre än någonsin. För basisten och multiinstrumentalisten Alexander Hacke fungerar direktkontakten med fansen som det musikaliska bränsle som driver bandet framåt. Tidningen Kulturens Mattias Huss tog sig en pratstund med Hacke.

Det går att ana en viss utmattning hos Alexander Hacke när han berättar om bandets supporterprojekt, där medlemmarna fått betala en engångssumma till bandet med löfte om en specialutgåva av den framtida skivan. I prenumerationen ingår även diverse små bonusar i form av extralåtar och livesända webcasts av inspelningssessioner. Den tredje etappen av projektet har just avslutats i och med utgivningen av nya skivan Alles Wieder Offen.

– Vi har i princip jobbat med det här i ett sträck sedan vi började med supportermodellen 2002, säger Alexander Hacke på telefon från Berlin. Det går ihop hyfsat ekonomiskt, men vi har inte kunnat unna oss något extra. Vi har inte tagit ut någon lön till exempel. Så vi kommer att ta det väldigt lugnt med Einstürzende Neubauten framöver, innan vi ger oss på någon fjärde etapp.

Einstürzende Neubauten bildades i dåvarande Västberlin 1980 och blev med sin avantgardistiska punkattityd och förkärlek för skrot, slagborrar och egentillverkade instrument emblematiskt för den sjudande kreativiteten i staden under 1980-talet. Flera medlemsbyten och nästan 30 år senare är det ett delvis annat band vi hör, en grupp ytterst erfarna musiker som bäddar in sångaren och låtskrivaren Blixa Bargelds poetiska och associationsrika texter i dova, klangrika och, allt oftare, mycket vackra ljudlandskap.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

– På tidigare skivor har vi ofta haft någon sorts tema, som på Perpetuum Mobile från 2004 när vi arbetade med elementet luft, till exempel. Sedan har varje medlem i bandet liksom bidragit med sina talanger för att försöka skapa musik som låter som Einstürzende Neubauten. Men den här gången satte vi oss bara och spelade, och resultatet lät mer som oss än någonsin tidigare. Vi försökte inte vara Neubauten, vi var Neubauten! Allt bara föll på plats, det kändes verkligen magiskt.

Hacke menar att Alles Wieder Offen mer än något annat är en skiva som ser tillbaka på och reflekterar över bandets historia. Den som lyssnat på bandet tidigare känner genast igen sig i dess säregna ljuduniversum, och även om den industriella arsenalen från förr används på ett diskretare sätt finns den hela tiden där: det är rentav märkligt hur naturligt ljudet av aluminiumstänger som träffar ett golv eller en brummande jetmotor kan smälta samman med stråksektioner och mandolin. Men så har bandet också haft en pålitlig testpublik i de betalande fansen, som kunnat följa inspelningsarbetet på webben.

– Den där resonansen har varit viktig för oss. Under våra webcasts kunde vi ganska snabbt få veta om vi var på väg i rätt riktning, för då slutade fansen chatta med varandra om choklad eller vad det nu kunde vara, minns Hacke med ett skratt. Och så fort vi började spela tråkig musik tappade de koncentrationen igen. Det blev en sorts indikator för oss.

Under de senaste två åren har bandet utöver skivan som släpps offentligt även spelat in åtta skivor av mer experimentell karaktär, som sålts genom ett separat prenumerantprojekt, samt ytterligare 15 låtar med drömmar som utgångspunkt, så kallade juveler, som bonusgåva till supportrarna.

– Vi har varit väldigt produktiva den här gången. Att inte jobba med ett skivbolag, utan istället lova prenumeranterna att man kommer att leverera något riktigt bra, ger en helt annan disciplin. Sedan känns det ju fantastiskt att vara älskad! Vi kan arbeta direkt för människor som älskar det vi gör. Det är en helt annan känsla jämfört med att sätta sig ned med skivbolagsanställda och spekulera kring vad folk kan tänkas gilla.

Alexander Hacke återkommer flera gånger till ordet solidaritet, som när jag undrar om deras affärsmodell fått genklang hos andra musiker.

– Det var någon som talade om Radiohead som har släppt en skiva för nedladdning, men jag har inte hört om någon annan som gjort samma sak som vi. Vilket är synd, jag är säker på att det vore en utmärkt modell för yngre band. Kanske inte för ett enda band, men säg ett gäng svenska, oetablerade band som kunde slå sig samman och starta en webbplats som vår. Vi har ju fördelen av att ha hållit på länge och ha rykte om oss att göra konstiga saker, så folk är intresserade av vad vi hittar på. Men om man tillämpar solidaritetstanken istället för att konkurrera så tror jag att det kan fungera. Debatten om musikindustrins kris ger han inte mycke­t för.

– Vi har gjort det här för att skapa något nytt och visa på att det finns alternativ. Vi vill inte delta i den där tradiga diskussionen om nedladdning och upphovsrätt. Då känns det viktigare att göra saker och sätta igång processer.

Einstürzende Neubauten gör onekligen saker, både tillsammans och var för sig. Blixa Bargeld är för närvarande engagerad i spridandet av ny kinesisk musik till omvärlden och håller på att starta ett skivbolag i Beijing.

– Det kinesiska bandet White besökte vår studio i somras för att spela in sitt album. Blixa lärde känna Shenggy i bandet efter att han fått syn på hennes Neubauten-tatuering i folkvimlet i Beijing. Jag har inte hunnit åka dit själv ännu, men Blixa säger att det kreativa klimatet i staden liknar det som rådde i Berlin på 1980-talet.

Alexander Hacke själv har på senare år synts på upptäcktsfärd i den turkiska musikvärlden i tysk-turkiske regissören Fatih Akins musikdokumentär Crossing the Bridge – The Sound of Istanbul, och även turnerat med det turkiska bandet Baba Zula.

– Turkiet var en fantastisk upplevelse, och det var många saker som imponerade på mig. Musiken har en så naturlig roll där, folk går verkligen ut och köper ny musik varje vecka. Sedan var solidariteten mellan musiker väldigt stark, oavsett vilken genre de spelade i. När vi gjorde filmen blev vi hela tiden rekommenderade från ett skivbolag till nästa, utan någon känsla av konkurrens, vilket var väldigt inspirerande. Dessutom älskar jag orientaliska rytmer! En del av det tog jag med mig därifrån till förra skivan Grundstück.

Hacke arbetar också med olika typer av scenuppsättningar tillsammans med sin fru Danielle De Picciotto. Den senaste var The Mountains of Madness, en audiovisuell hyllning till skräckförfattaren H.P. Lovecraft tillsammans med brittiska vaudeville-bandet The Tiger Lillies.

Mattias Huss

Ur arkivet

view_module reorder

När en minister blir konstnär

Vad händer då? Jo, en makalös förvandling sker som jag upptäcker på Hosokawas första retrospektiva utställning, Längst med floden, i Paris. Morihiro Hosokawa - Japans före detta premiärminister - företräder ...

Av: Anne Edelstam | Konstens porträtt | 20 april, 2010

Efter ankomsten till Jakobstad, Selma, stående med yngre systern Hilma

En alldeles särskild plats

Det finns en dröm som levt länge inom mig, en dröm som inte släppt taget. Min dröm handlar om att förstå min mormor, Selma Karlström. Varifrån kom hennes lugn ...

Av: Thomas Wihlman | Kulturreportage | 14 januari, 2016

Det regnar och det regnar, himlen är grå(Lasse Stefanz)

Det regnar, jag sitter och lyssnar på regnet, sover på kökssoffan en timme, ser ut genom fönstret, det regnar, ingen rör sig på gatan, inte ens lögnaren, fifflaren och bedragaren ...

Av: Bo Bjelvehammar | Gästkrönikör | 21 oktober, 2014

Om det avsides gemenskapslivet

Vantrivsel Vi var alltså inte nöjda med den vanliga tébjudningen. Vi får magknip av small talk och mobilsamtalen i bussen och på tåget om adiafora. Hans Granlid berättade om hur ...

Av: Gunnar Lundin | Essäer om samhället | 05 mars, 2009

Kim Larsson - SS/opiat/ambientia

Kim Larsson bor i Stockholm och är redaktör på nättidskriften Eremonaut, sjösatt 2010. Hans har tidigare studerat teatervetenskap, litteraturvetenskap och filmvetenskap, och är fil. mag. med filmvetenskap som huvudämne. De motvilligt ...

Av: Kim Larsson | Utopiska geografier | 18 juni, 2012

Hon drar pennan över världens kropp

Redan i sin boks huvudtitel har hon gjort oss till fåglar för att vi skall bli poetiska. llustration: Kristina T helin Att läsa dig - Helene Cixous Så många ord ...

Av: Eleonora Bru | Essäer om litteratur & böcker | 12 augusti, 2010

Konst och sport

När en svensk skidåkare spurtar på upploppet ramlar han/hon och bli fyra, om en norsk skidåkare spurtar, vinner han/hon och om en finsk åkare sprintar i mål blir han/hon tvåa ...

Av: Niklas Anderberg | Essäer om konst | 18 augusti, 2010

Whilde på sommar

Doktor Frederick Foster Hervey Quin var två steg från döden. En koleraepidemi hade brutit ut och Quin insjuknade med grymma plågor. Desperat tog han det homeopatiska medlet camphor, som Hahnemann hunnit ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 juni, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.