Med novellen som sitt format … intervju med Éilís Ni Dhuibhne

Novellpriset. Om det fanns ett internationellt sådant skulle Éilís Ni Dhuibhne ligga bra till ... hon har redan vunnit flera priser för sina noveller och novellsamlingar på Irland, både på ...

Av: Belinda Graham | 02 januari, 2013
Litteraturens porträtt

 Marie Tonkin

Om förlåtelse som motståndshandling

En ny brinnande aktuell krönika av Marie Tonkin

Av: Marie Tonkin | 24 mars, 2017
Gästkrönikör

Serbiska Vinča var Europas första "stad"

Det som gör Vinča i Belgrads trakt till en sådan spännande och fascinerande plats är de faktum att boplatsen uppvisar många av de karaktäristika som vi idag anser synonymt med ...

Av: Jeremija Isakovič | 07 augusti, 2011
Kulturreportage

Benjamin 4

  Om Om

Av: Håkan Eklund | 03 september, 2011
Kulturen strippar

Operasångerskan Stella Scott, Byxavund? och Toner ur en garderob



stella2.jpg
Foto: Sophia Callmer

Operasångerskan Stella Scott, Byxavund? och Toner ur en garderob

Visste du att Tjajkovskij, Händel och Schubert var bögar? Och att hela den västerländska kulturhistorien myllrar av berömdheter med HBT-bakgrund. Egensinniga operasångerskan Stella Scott har lämnat de institutionella scenerna bakom sig och banar ny terräng för den klassiska musiken. I vår gläntar hon på garderoben i en ny föreställning som har premiär i Johanneskyrkan i Malmö.

”Trouser Envy?” was one of the most refreshing and moving theatrical experiences I have had in a long time – and I live in New York, so I have quite a lot of great theatrical experiences!
– Don Kulick, Professor of Anthropology, Director of The Center for the Study of Gender and Sexuality, New York University.

Detta recenserande citat hittas på operasångerskan Stella Scotts sida på myspace. Trouser Envy? eller Byxavund? som den heter på svenska, är hennes egenproducerade föreställning och konsert om kvinnor i manskläder, en företeelse som går tillbaka 3 500 år i historien.

I Byxavund? sjunger Stella ur en mansrepertoar inom den klassiska musikens värld som aldrig sjungits av en kvinna. Stella Scott är operasångerskan som lämnat operascenen för att hitta sin egen väg, och för att hitta nya vägar, både när det gäller sin röst och vad hon ska göra på en scen.
­– ”Operavärlden” domineras helt av 1800-tales värderingar när det gäller kvinnor och män.

Stella säger att hon skulle önska att man kunde skriva om alla berättelser och behålla musiken, för den är fantastisk, men att innehållet blir tjatigt när samma typ av rolltolkningar fortsätter att reproduceras. Det är så många kvinnor som offras tycker hon. Hon fick själv fick ett uppvaknande av regissören Peter Brooks sätt att göra opera, för enligt hennes mening lyckades Peter Brook att göra det levande.
– När det gäller min röst har jag många gånger fått höra att jag måste bestämma mig för vad jag är, och att inte göra det kan ge intrycket av att inte veta vad man håller på med. Min röstklang lutar åt mezzo, men min röst är väldigt bred, den spänner över fyra oktaver, jag har sjungit nattens drottning och även Brahms fyra allvarliga sånger i originalsättning som är kontraalt.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Numera väljer Stella att släppa denna typ av tänkande kring rösten och röstfack.

Som ung var Stellas förebilder det kanoniserade helgonet Jeanne d’ Arc och Leonardo da Vinci, två genier som valde och helt gick sin egen väg. Få känner till att Jeanne d’Arc kanske var transsexuell och att Leonardo da Vinci var homosexuell. Stella som aldrig själv varit ”i garderoben”, säger att att vara lesbisk innebär naturligtvis ofta att man på ett sätt genom heteronormen, varje dag, är osynliggjord i samhället.
– Eftersom jag ser ut som jag gör blir jag ofta innefattad i heteronormen. Många tror att har man ”kommit ut” så är man ute, men så är inte fallet.

Stellas nästkommande föreställning och konsert heter Toner ur en garderob. I den radas stora kompositörer och konstnärsikoner upp som var HBT-(homo-, bi- eller trans-)personer. Stellas mål med Toner ur en garderob är att göra människor uppmärksamma på hur mycket av vårt västerländska kulturarv som faktiskt skapats av personer som är HBT-personer. Hon vill lyfta fram deras bidrag som en positiv motvikt till att det ofta fokuseras på hatbrott och Aids när HBT-personer uppmärksammas i kultur och media. Men genom sin föreställning lyfter hon också formligen många av dessa ikoner ut ur garderoben. För vem visste att Händel, Tjajkovskij, och Schubert var bögar? Och att Robert Schumann, åtta barns pappa och gift med Clara Schumann, konsertpianist och även hon kompositör, var bisexuell?
– I Messias av Händel finns en aria: If God be for us who can be against us?

Det är märkligt, men ofta lyfts denna aria ur när man framför Messias, jag vet faktiskt inte riktigt varför, men jag kommer att sjunga den i Toner ur en garderob. Någonting inspirerade Händel att använda just den texten till sin musik och det är ju intressant, dessutom gillar jag verkligen att sjunga sådant som inte sjungs så ofta.

Under regnbågsveckan, på FN dagen, den 24 oktober gör Stella en provföreställning av Toner ur en Garderob i Matteuskyrkan i Malmö. Hon kommer då att be publiken att skriva kommentarer om föreställningen, och om vad de upplever och känner. Detta material kommer hon att bearbeta under den konstnärliga processen och ta med sig in i föreställningen som har ”riktig” premiär i Nattkyrkan i Johanneskyrkan i Malmö den 28 mars 2008.

Men Stella nöjer sig inte bara med föreställningar och konserter, hon är mycket långt kommen i utvecklingen av ett särskilt utbildningsprogram som heter KIM, Kultur, Information och Mångfald vars innehåll fokuserar på kultur, hälsa, genus och hbt-kompetens. KIM riktar sig till näringslivet, storföretag och till offentliga institutioner. Stella har tilldelats 60 000 kr av Skånska Sparbanksstiftelsen för att utveckla KIM. I KIM ingår hennes tre föreställningar och konserter: Kvinnan tige, Byxavund? och Toner ur en garderob, som i tur och ordning ges i samband med utbildningsdagar med olika fokus.

– Jag är en väldigt kunskapstörstig person som har flera utbildningar och nu kan jag använda mina kompetenser och min energi på ett område som verkligen behöver belysas. Det är många som inte kan vara öppna med sin sexuella läggning på sitt arbete. Det är många som har barn, föräldrar, mormor/morfar, eller närstående personer som är HBT-personer, och som de inte kan tala öppet om på sin arbetsplats. Jag räknar med att ungefär 30 % av befolkningen på något sätt är nära berörda av detta. Och det finns också pengar att tjäna för företagen. Utifrån överförd statistik om den ”rosa ekonomin” som härstammar från mätningar i USA så skulle det alltså finnas 16 miljarder kronor varje år att tjäna i Sverige om man vågar vända sig till denna kundgrupp. För kan ett företag få till exempel mig att känna mig inkluderad så väljer jag självfallet deras produkter framför andras.

Under hösten 2007 startade en programserie i P2, Det osynligas piano, sex program gjorda av Birgitta Tollan med temat homo, bi och trans inom den klassiska musiken. Stella har medverkat i tre av programmen med sång, tankar och åsikter. Och precis innan denna intervju sker har Stella och en kvinna från Riksteaterns turnéverksamhet som blivit intresserad av Byxavund?, bestämt att de ska ses snart. Så kanske finns möjligheten att fler runt om i Sverige får uppleva denna föreställning som blandar musik och fakta, samtidigt som begreppet crossdressing synas i ett historiskt sammanhang, och som har ett tydligt budskap: Det är dags att sluta knyta genus till den fysiska kroppen!

Vidare läsning
www.stellascott.com
www.myspace.com/stellascott
Felicia Konrad

Ur arkivet

view_module reorder

Percy Bysshe Shelley - en glömd poet

I Anthony Burgess roman A Clockwork Orange har den mest korkade av ultravåldsligisten Alexs kumpaner, Dim, en mask som föreställer "a poet veck called Peebee Shelley".

Av: Björn Kohlström | Essäer om litteratur & böcker | 05 juli, 2008

Visionära rum

Vi behöver alla våra visionära rum. En förening hyr en lokal och verksamheten frodas. Ett företag bygger, växer och producerar. En församling lånar ett rum och samlar de troende. Ibland ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 06 augusti, 2012

Cyborger och diskurser

Vilken roll kommer cyborgens identitet spela i framtida kontexter när det inte längre finns något diskursivt kön som upprätthåller sociala och mellanmänskliga relationer? Eller snarare, vilka problem uppstår i människans ...

Av: Lejla Fazlic | Agora - filosofiska essäer | 01 juni, 2013

Sandra Bengtsson Stiskalo, Dikter

Sandra Bengtsson Stiskalo. Skriver sedan länge dikt men numera även prosa, processen är maklig men kontinuerlig och hon välkomnar dess krav om större utrymme. På hemsidan www.stiskalo.com skriver hon om ...

Av: Sandra Bengtsson Stiskalo | Utopiska geografier | 26 december, 2011

Staffan Hellstrand och Roger Karlsson, foto Linda Berg

Dundersuccé på musikaliskt jubileum

Roger Karlsson är en sympatisk artist, som skriver fina texter med bra melodier. Roger Karlsson är en punkare med massor med energi

Av: Thomas Wihlman | Musikens porträtt | 03 oktober, 2016

Drömmen är tingets isolering

Spiegel: noch nie hat man wissend beschrieben, was ihr in euerem Wesen seid. (Rilke)

Av: Gilda Melodia | Gilda Melodia | 10 maj, 2017

Nina Ahlzén. Gårdsten

Nina Ahlzén bor i Göteborg. Skriver regelbundet för Dagensbok.com och medverkat i diverse antologier. Har tidigare utkommit med två diktsamlingar "Man kan inte mota en gryning", Pupill Förlag och "Och ...

Av: Nina Ahlzén | Utopiska geografier | 24 mars, 2014

lunanuova. Foto: Gilda Melodia

Bortom det tänkta i en tankes poetik

”… men förhållandet kvarstod: han blev aldrig sig själv, aldrig frigjord, aldrig en avslutad individ. Han förblev en mistel, som icke kunde växa utan att bäras upp av ett träd; ...

Av: Göran af Gröning | Utopiska geografier | 05 november, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.