av Caspar David Friedrich

Götterdämmerung!

Charles-Valentin Alkans op. 27, ”Le chemin de fer”, hör till de många musikaliska tolkningarna av järnvägsresandets fart och fläkt. Det är mindre direkt ljudhärmande än avgångsvisslan och ångpuffarna i H ...

Av: Ivo Holmqvist | 22 november, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Svensk Musikvår 17-20 mars 2016.

Kraftsamling för nutida svensk konstmusik

Efter närmare 25 år återuppstod festivalen Svensk Musikvår, 17-20 mars 2016. I Stockholm kunde man lyssna till framföranden av 250 musiker och närmare 50 svenska tonsättare. En riktig kraftsamling för ...

Av: Thomas Wihlman | 26 mars, 2016
Musikens porträtt

Varför denna människoindelning?

Något det talas mycket om den senaste tiden är införandet av ordet ”hen”. Detta ska ersätta orden han och henne så att vi tilltalar alla på samma sätt. Jag är nog ...

Av: Emma Holmén | 19 april, 2012
Gästkrönikör

Ralph Waldo Emersons två filosofier

Vem läser Ralph Waldo Emerson idag i Sverige? De sista seriöse läsarna av honom var Ekelund och Geijerstam. Sedan har det varit tyst om den amerikanske filosofen. Ändå har han ...

Av: Bo Gustavsson | 10 november, 2013
Agora - filosofiska essäer

Operasångerskan Stella Scott, Byxavund? och Toner ur en garderob



stella2.jpg
Foto: Sophia Callmer

Operasångerskan Stella Scott, Byxavund? och Toner ur en garderob

Visste du att Tjajkovskij, Händel och Schubert var bögar? Och att hela den västerländska kulturhistorien myllrar av berömdheter med HBT-bakgrund. Egensinniga operasångerskan Stella Scott har lämnat de institutionella scenerna bakom sig och banar ny terräng för den klassiska musiken. I vår gläntar hon på garderoben i en ny föreställning som har premiär i Johanneskyrkan i Malmö.

”Trouser Envy?” was one of the most refreshing and moving theatrical experiences I have had in a long time – and I live in New York, so I have quite a lot of great theatrical experiences!
– Don Kulick, Professor of Anthropology, Director of The Center for the Study of Gender and Sexuality, New York University.

Detta recenserande citat hittas på operasångerskan Stella Scotts sida på myspace. Trouser Envy? eller Byxavund? som den heter på svenska, är hennes egenproducerade föreställning och konsert om kvinnor i manskläder, en företeelse som går tillbaka 3 500 år i historien.

I Byxavund? sjunger Stella ur en mansrepertoar inom den klassiska musikens värld som aldrig sjungits av en kvinna. Stella Scott är operasångerskan som lämnat operascenen för att hitta sin egen väg, och för att hitta nya vägar, både när det gäller sin röst och vad hon ska göra på en scen.
­– ”Operavärlden” domineras helt av 1800-tales värderingar när det gäller kvinnor och män.

Stella säger att hon skulle önska att man kunde skriva om alla berättelser och behålla musiken, för den är fantastisk, men att innehållet blir tjatigt när samma typ av rolltolkningar fortsätter att reproduceras. Det är så många kvinnor som offras tycker hon. Hon fick själv fick ett uppvaknande av regissören Peter Brooks sätt att göra opera, för enligt hennes mening lyckades Peter Brook att göra det levande.
– När det gäller min röst har jag många gånger fått höra att jag måste bestämma mig för vad jag är, och att inte göra det kan ge intrycket av att inte veta vad man håller på med. Min röstklang lutar åt mezzo, men min röst är väldigt bred, den spänner över fyra oktaver, jag har sjungit nattens drottning och även Brahms fyra allvarliga sånger i originalsättning som är kontraalt.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Numera väljer Stella att släppa denna typ av tänkande kring rösten och röstfack.

Som ung var Stellas förebilder det kanoniserade helgonet Jeanne d’ Arc och Leonardo da Vinci, två genier som valde och helt gick sin egen väg. Få känner till att Jeanne d’Arc kanske var transsexuell och att Leonardo da Vinci var homosexuell. Stella som aldrig själv varit ”i garderoben”, säger att att vara lesbisk innebär naturligtvis ofta att man på ett sätt genom heteronormen, varje dag, är osynliggjord i samhället.
– Eftersom jag ser ut som jag gör blir jag ofta innefattad i heteronormen. Många tror att har man ”kommit ut” så är man ute, men så är inte fallet.

Stellas nästkommande föreställning och konsert heter Toner ur en garderob. I den radas stora kompositörer och konstnärsikoner upp som var HBT-(homo-, bi- eller trans-)personer. Stellas mål med Toner ur en garderob är att göra människor uppmärksamma på hur mycket av vårt västerländska kulturarv som faktiskt skapats av personer som är HBT-personer. Hon vill lyfta fram deras bidrag som en positiv motvikt till att det ofta fokuseras på hatbrott och Aids när HBT-personer uppmärksammas i kultur och media. Men genom sin föreställning lyfter hon också formligen många av dessa ikoner ut ur garderoben. För vem visste att Händel, Tjajkovskij, och Schubert var bögar? Och att Robert Schumann, åtta barns pappa och gift med Clara Schumann, konsertpianist och även hon kompositör, var bisexuell?
– I Messias av Händel finns en aria: If God be for us who can be against us?

Det är märkligt, men ofta lyfts denna aria ur när man framför Messias, jag vet faktiskt inte riktigt varför, men jag kommer att sjunga den i Toner ur en garderob. Någonting inspirerade Händel att använda just den texten till sin musik och det är ju intressant, dessutom gillar jag verkligen att sjunga sådant som inte sjungs så ofta.

Under regnbågsveckan, på FN dagen, den 24 oktober gör Stella en provföreställning av Toner ur en Garderob i Matteuskyrkan i Malmö. Hon kommer då att be publiken att skriva kommentarer om föreställningen, och om vad de upplever och känner. Detta material kommer hon att bearbeta under den konstnärliga processen och ta med sig in i föreställningen som har ”riktig” premiär i Nattkyrkan i Johanneskyrkan i Malmö den 28 mars 2008.

Men Stella nöjer sig inte bara med föreställningar och konserter, hon är mycket långt kommen i utvecklingen av ett särskilt utbildningsprogram som heter KIM, Kultur, Information och Mångfald vars innehåll fokuserar på kultur, hälsa, genus och hbt-kompetens. KIM riktar sig till näringslivet, storföretag och till offentliga institutioner. Stella har tilldelats 60 000 kr av Skånska Sparbanksstiftelsen för att utveckla KIM. I KIM ingår hennes tre föreställningar och konserter: Kvinnan tige, Byxavund? och Toner ur en garderob, som i tur och ordning ges i samband med utbildningsdagar med olika fokus.

– Jag är en väldigt kunskapstörstig person som har flera utbildningar och nu kan jag använda mina kompetenser och min energi på ett område som verkligen behöver belysas. Det är många som inte kan vara öppna med sin sexuella läggning på sitt arbete. Det är många som har barn, föräldrar, mormor/morfar, eller närstående personer som är HBT-personer, och som de inte kan tala öppet om på sin arbetsplats. Jag räknar med att ungefär 30 % av befolkningen på något sätt är nära berörda av detta. Och det finns också pengar att tjäna för företagen. Utifrån överförd statistik om den ”rosa ekonomin” som härstammar från mätningar i USA så skulle det alltså finnas 16 miljarder kronor varje år att tjäna i Sverige om man vågar vända sig till denna kundgrupp. För kan ett företag få till exempel mig att känna mig inkluderad så väljer jag självfallet deras produkter framför andras.

Under hösten 2007 startade en programserie i P2, Det osynligas piano, sex program gjorda av Birgitta Tollan med temat homo, bi och trans inom den klassiska musiken. Stella har medverkat i tre av programmen med sång, tankar och åsikter. Och precis innan denna intervju sker har Stella och en kvinna från Riksteaterns turnéverksamhet som blivit intresserad av Byxavund?, bestämt att de ska ses snart. Så kanske finns möjligheten att fler runt om i Sverige får uppleva denna föreställning som blandar musik och fakta, samtidigt som begreppet crossdressing synas i ett historiskt sammanhang, och som har ett tydligt budskap: Det är dags att sluta knyta genus till den fysiska kroppen!

Vidare läsning
www.stellascott.com
www.myspace.com/stellascott
Felicia Konrad

Ur arkivet

view_module reorder
Mediation i Tibet. Bild: Guido Zeccola

Asiens helande inverkan

Varför har discipliner från Asien en botande (helande) inverkan på oss?

Av: Nina Michael | Gästkrönikör | 07 juli, 2015

Malin Bergman Gardskär

Det är inte svenska folket det är synd om

Människor runt om i världen tvingas fly från sina hem, liv och familjer i hopp om att finna en trygghet bortanför sin egen landsgräns. Vi borde vara tacksamma över det ...

Av: Malin Bergman Gardskär | Gästkrönikör | 17 augusti, 2015

Nu står chefen på scenen

Roger Westberg. Foto: Erika HesselgrenSom sextonåring avslutade han sin första karriär, då som filmare. I dagarna står han på Boulevardteaterns scen och river av 40 roller på en dryg timme ...

Av: Erika Hesselgren | Scenkonstens porträtt | 22 oktober, 2008

Västerngenrens reformer och möjligheter – 1950-1990. Del 2

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi ...

Av: Fredrik Stomberg | Essäer om film | 02 juli, 2013

Några Dikter av Sven André

Resenärerna   Klockan halv fem i begynnelsen det gröna språket - fågelsången som en flock andhämtande osagdheter i den uppdämda morgontimmen talande till oss dessa spräckta ansatser:

Av: Sven André | Utopiska geografier | 17 maj, 2010

Now is the Time, Art and Theory in the 21st Century

Konsten är alltid, i sitt ständiga försök att förstå och förklara, hylla eller kritisera, på ett eller annat sätt en produkt av sin samtid. Därför måste man för att förstå ...

Av: Ida Thunström | Kulturreportage | 18 december, 2009

Stefan Alldén

(Sur)realistiska sagor

En vacker blomma blev en gång planterad på en äng. En människa som höll av den så. Fler och fler kom och betraktade och beundrade. Med tiden blev den bara ...

Av: Stefan Alldén | Gästkrönikör | 27 december, 2015

Ofelia 1898 akvarell av Frances MacDonald

Det drömda mötet som idé

I BLM:s decembernummer från 1953 ställdes några frågor till läsekretsen – fast bara författare svarade – om vilken diktad gestalt man helst velat träffa. En underbar idé, enligt min mening ...

Av: Carsten Palmer Schale | Gästkrönikör | 19 juli, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.