Detalj ur omslaget till

Vad kan vi lära av Läsebok för folkskolan?

I ”Läsebok för folkskolan” – huvudlärobok för svenska skolbarn fram till 1960-talet – speglas tydligt hur ett samhälles rådande mentaliteter reproduceras när det gäller att smidigt infoga de unga i ...

Av: Björn Gustavsson | 13 juli, 2017
Björn Gustavsson

Eslövs kulturskola håller till i Gamla Rådhuset. Foto: David Castor

Kulturskolan, en livsnödvändighet?

Kulturskolan är en organisation där minst tre av ämnena musik, bildkonst, teater, dans och film/video finns som frivillig, regelbundet återkommande verksamhet för barn och ungdom efter skoldagens slut. Verksamheten skall ...

Av: Kajsa Ljusegren | 06 januari, 2016
Kulturreportage

”Till alla säger jag förlåt” – En betraktelse om döendet i tiden

I vår framåtrusande samtid blir legender snart till myt, myten vår lösryckta historia, historien en verklighet utan grund för empirin, som en frånvarande empati där drömmarna ingår som jagande element ...

Av: Göran af Gröning | 30 november, 2013
Övriga porträtt

Om Donatien Alphonse François de Sade, markisen

Det var pompa och ståt, stela ceremonier och stram högtidlighet. Det var påbjudet överdåd och allt vad som vid denna tid tillhörde ett bröllop som välsignats av monarken Ludvig XV ...

Av: Crister Enander | 02 januari, 2012
Essäer om litteratur & böcker

En resa oändligt lustfylld och lite skrämmande – intervju med albumaktuella Lise och Gertrud



Det har ösregnat hela dagen när Lise Hummel, Gertrud Stenung och jag möts på ett kafé på Kungsholmen. Om ett par dagar släpps deras femte album, ”Lyckan kommer från ett annat land”. Senaste tiden har gått och går i ett rasande tempo – igår kväll spelade de i Konserthuset, strax ska de iväg igen. Så vi går rakt på sak.

Två röster och en cello Foto Tina Axelsson

Kan ni berätta lite om bakgrunden till detta ert femte album?

– Egentligen kan man säga att det är vårt första album, säger Gertrud; de fyra tidigare skivorna har varit inspelningar från de egna showerna. Med den här skivan tar duon – som gjort sig kända som två röster och en cello – ett stort kliv. Lise beskriver det som en nödvändig resa för deras musikaliska utveckling. Från att tidigare alltid ha skrivit och framfört sina egna arrangemang har de nu arbetat med Peter Nordahls musikaliska utformning. Att våga kasta sig ut på det viset har varit ljuvligt och fullständigt underbart, säger Lise och ler stort.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

– Och förstås lite skrämmande, fyller Gertrud i.Materialet är, sånär som på två låtar, skrivet och komponerat av dramatikern Ulla-Carin Nyquist.Texterna handlar om existentiella tankar och funderingar, där känslors bestånd och flyktighet är gestaltat i en vardaglig skrud. Lise lyfter fram hur Nyquists texter för vidare en vistradition som har sina rötter i hennes och Gertruds idoler: Barbro Hörberg, Beppe Wolgers, Monica Zetterlund, Hasseåtage, Olle Adolphson…

Jag pekar på den samhällskritiska udd som finns i vissa av låtarna, till exempel i ”Birkastan”. Låten handlar om ett slags konflikt mellan det snabba och nya kontra det stabila; husens fasader, gatorna som står kvar trots att folket som klapprar fram ovanpå ständigt rusar vidare. För mig går texten att koppla till tidens jagcentrering och den kollision som kan uppstå mellan det egna och det gemensamma, det nya och det gamla, det flyktiga och det bestående.

Bär ni på ett samhällsengagemang?

Lise och Gertrud funderar en stund. Jo, det gör de, men de vill undvika pekpinnar.

– Vi vill framföra texter som är på riktigt, som bottnar och som folk känner igen sig i. Det handlar om att ge saker och ting tid. Kanske kan texterna då leda till en dialog snarare än att det blir något slags antagonism.

Vi kommer att tala om tidens politiska strömningar och jag frågar om Lise och Gertrud tycker det är viktigt att konsten tar ställning. Får svaret att det måste vara upp till var och en – vissa artister bär ett politiskt ställningstagande i hela sin person och sitt uttryck, som till exempel Özz Nüjen. Eller, säger Gertrud, Karl Gerhard, som i sin revykuplett ”Den trojanska hästen” som spelades på 40-talet och tog kritisk ställning mot Nazityskland. Varje artist har sitt sätt.

Och någon uttalad politisk ställning tar Lise och Gertrud inte i sitt artisteri. När jag frågar hur de hanterar en mansdominerad musikbransch svarar de konkret snarare än ideologiskt: det handlar om att försöka att bryta mönster, att från första början inte kliva in i en förväntad roll.

Hur då?

Man måste försöka fortsätta våga gå sin egen väg och inte anpassa sig till vad man tror förväntas av en, resonerar Lise och Gertrud. Fortfarande ägs skivbolagen och scenerna ofta av män. Det är tyvärr något man fortfarande måste förhålla sig till, och som Lise och Gertrud ser som viktigt att försöka förändra. Lise nämner Gudrun Schyman – hon har följt Lise och Gertrud länge – som ett exempel på en person som inte tappar fokus på grund av omkringliggande strukturer.

Lise och Gertrud träffades på Kungliga musikhögskolan på 90-talet och har sedan dess gjort sig kända genom att framföra egna versioner av gamla låtar. David Bowies ”Life on mars” är ett exempel. Av framträdanden kan förutom de egna showerna nämnas Nobelfesten, Allsång på Skansen och Idrottsgalan.

När jag frågar vad de vill med sin musik blir svaret att folk förhoppningsvis ska bli berörda. Det är en ynnest att bli lyssnad på, att ha möjligheten att nå ut med ett budskap, säger Gertrud. Men för att beröra människor måste man vara sann i sitt uttryck. Orden måste få chans att sjunka in sakta. Kanske, funderar Lise, är det mer viktigt idag än någonsin.

– Någon sa att idag har vi mer kontakt med människor på en vecka än vad man tidigare hade på ett helt liv, säger Lise. Gertrud nickar och inflikar med ett citat från den snart utgivna skivan:

– Det strömmar ord från alla håll.

Hedvig Ljungar

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

I shot the sheriff

Sen fredagskväll. Mycket sen. Ska vi verkligen ta tunnelbanan? Okej, rädslan ska inte få bestämma.

Av: Tommy Åberg | Gästkrönikör | 18 september, 2008

Plast och heroin – en lyrisk betraktelse av konstnärligt samarbete hos Basquiat och…

Att ställa sig inför konstnärernas samarbeten var som att låta språk möta text. Jag låter Basquiat representera språk i relation till Warhol som text. Det är som att båda deras ...

Av: Freke Räihä | Essäer om konst | 09 februari, 2012

En blygsam trendskapare som ser det stora och vackra i de andra

Bill Cunningham, den etablerade gatu- och modefotografen, mest känd för sina New York Times strippar av gatutrender och gatustilar vilka influerat couture designers, moderedaktörer, och stilbloggare världen över i många ...

Av: Linda Johansson | Övriga porträtt | 09 maj, 2014

Kain Tapper, in memoriam

   Foto: Kiasma museet i Finland Kain Tapper, in memoriam För ett par år sedan avled den finske skulptören Kain Tapper. Han var tveklöst en av sitt lands, och Nordens, mest framstående konstnärer ...

Av: Mats Åberg | Konstens porträtt | 20 oktober, 2006

Bertil Falk. Den heliga dymmelveckan

Jag är en sedan länge pensionerad dagstidnings- och TV-journalist. Dikterna skrevs för snart 60 år sedan under en kort period då jag fungerade som biträdande vaktmästare på Sigtunastiftelsen och varje ...

Av: Bertil Falk | Utopiska geografier | 25 mars, 2013

Musikkrönika: Nordpolens verkliga transparens berör

Jag funderar först på varför han griper tag i mig så. Pelle Hellström, Uppsalas förlorade son, som under artistnamnet ”Nordpolen” nu släpper sitt andra album ”Vi är många som är ...

Av: Johann Bernövall | Gästkrönikör | 17 mars, 2013

Queer Tango och Tantrisk Buddhism

Sex är nog inte mänsklighetens bästa ämne. Konstigt och märkvärdigt kan det tyckas, efter som sex ju betingar själva vår existens. Men så har också, under epokernas gång, sådana filosofier ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer om religionen | 02 april, 2011

Räkans fenomenologi

Vad är poesi? Är det att med björnkoll på versmått och rim svaja sig fram genom grekiska myter? Är det att tala med stora bokstäver om livet och döden och ...

Av: Jesper Nordström | Övriga porträtt | 28 januari, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.