På spaning efter minuter som flyr

Att bo i en storstad är att mer eller mindre ofrivilligt vara en del av en massa oskrivna regler. De verkar fullkomligt absurda om man tillåter sig lite perspektiv, och ...

Av: Jessica Johansson | 23 juni, 2011
Gästkrönikör

Gösta Ekman

Den store Gösta Ekman - Alla tiders störste svenske skådespelare

”De som givit sitt liv medan de levat, kan inte dö”. - Gösta Ekman 1890 - 1938. Störst, bäst och vackrast. När Gösta Ekman begravdes den 18 januari 1938 i Stockholm följdes ...

Av: Belinda Graham | 11 september, 2017
Scenkonstens porträtt

Är Kolumbusdagen värd att firas?

Världen våndas under deras förtryck som vill den väl (Rabindranath Tagore) Kolumbusdagen firas i USA sedan år 1937 den andra måndagen i oktober till minne av Kristoffer Kolumbus ankomst till Amerika ...

Av: Nina Michael | 12 oktober, 2013
Reportage om politik & samhälle

Vem är Jørgen Leth?

Tillfällena när den danske filmaren och skribenten Jørgen Leth kommit på tal i svensk media är lätträknade, detta trots att han nog får räknas till en av de största levande ...

Av: Per Brunskog | 19 juli, 2012
Konstens porträtt

En resa oändligt lustfylld och lite skrämmande – intervju med albumaktuella Lise och Gertrud



Det har ösregnat hela dagen när Lise Hummel, Gertrud Stenung och jag möts på ett kafé på Kungsholmen. Om ett par dagar släpps deras femte album, ”Lyckan kommer från ett annat land”. Senaste tiden har gått och går i ett rasande tempo – igår kväll spelade de i Konserthuset, strax ska de iväg igen. Så vi går rakt på sak.

Två röster och en cello Foto Tina Axelsson

Kan ni berätta lite om bakgrunden till detta ert femte album?

– Egentligen kan man säga att det är vårt första album, säger Gertrud; de fyra tidigare skivorna har varit inspelningar från de egna showerna. Med den här skivan tar duon – som gjort sig kända som två röster och en cello – ett stort kliv. Lise beskriver det som en nödvändig resa för deras musikaliska utveckling. Från att tidigare alltid ha skrivit och framfört sina egna arrangemang har de nu arbetat med Peter Nordahls musikaliska utformning. Att våga kasta sig ut på det viset har varit ljuvligt och fullständigt underbart, säger Lise och ler stort.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

– Och förstås lite skrämmande, fyller Gertrud i.Materialet är, sånär som på två låtar, skrivet och komponerat av dramatikern Ulla-Carin Nyquist.Texterna handlar om existentiella tankar och funderingar, där känslors bestånd och flyktighet är gestaltat i en vardaglig skrud. Lise lyfter fram hur Nyquists texter för vidare en vistradition som har sina rötter i hennes och Gertruds idoler: Barbro Hörberg, Beppe Wolgers, Monica Zetterlund, Hasseåtage, Olle Adolphson…

Jag pekar på den samhällskritiska udd som finns i vissa av låtarna, till exempel i ”Birkastan”. Låten handlar om ett slags konflikt mellan det snabba och nya kontra det stabila; husens fasader, gatorna som står kvar trots att folket som klapprar fram ovanpå ständigt rusar vidare. För mig går texten att koppla till tidens jagcentrering och den kollision som kan uppstå mellan det egna och det gemensamma, det nya och det gamla, det flyktiga och det bestående.

Bär ni på ett samhällsengagemang?

Lise och Gertrud funderar en stund. Jo, det gör de, men de vill undvika pekpinnar.

– Vi vill framföra texter som är på riktigt, som bottnar och som folk känner igen sig i. Det handlar om att ge saker och ting tid. Kanske kan texterna då leda till en dialog snarare än att det blir något slags antagonism.

Vi kommer att tala om tidens politiska strömningar och jag frågar om Lise och Gertrud tycker det är viktigt att konsten tar ställning. Får svaret att det måste vara upp till var och en – vissa artister bär ett politiskt ställningstagande i hela sin person och sitt uttryck, som till exempel Özz Nüjen. Eller, säger Gertrud, Karl Gerhard, som i sin revykuplett ”Den trojanska hästen” som spelades på 40-talet och tog kritisk ställning mot Nazityskland. Varje artist har sitt sätt.

Och någon uttalad politisk ställning tar Lise och Gertrud inte i sitt artisteri. När jag frågar hur de hanterar en mansdominerad musikbransch svarar de konkret snarare än ideologiskt: det handlar om att försöka att bryta mönster, att från första början inte kliva in i en förväntad roll.

Hur då?

Man måste försöka fortsätta våga gå sin egen väg och inte anpassa sig till vad man tror förväntas av en, resonerar Lise och Gertrud. Fortfarande ägs skivbolagen och scenerna ofta av män. Det är tyvärr något man fortfarande måste förhålla sig till, och som Lise och Gertrud ser som viktigt att försöka förändra. Lise nämner Gudrun Schyman – hon har följt Lise och Gertrud länge – som ett exempel på en person som inte tappar fokus på grund av omkringliggande strukturer.

Lise och Gertrud träffades på Kungliga musikhögskolan på 90-talet och har sedan dess gjort sig kända genom att framföra egna versioner av gamla låtar. David Bowies ”Life on mars” är ett exempel. Av framträdanden kan förutom de egna showerna nämnas Nobelfesten, Allsång på Skansen och Idrottsgalan.

När jag frågar vad de vill med sin musik blir svaret att folk förhoppningsvis ska bli berörda. Det är en ynnest att bli lyssnad på, att ha möjligheten att nå ut med ett budskap, säger Gertrud. Men för att beröra människor måste man vara sann i sitt uttryck. Orden måste få chans att sjunka in sakta. Kanske, funderar Lise, är det mer viktigt idag än någonsin.

– Någon sa att idag har vi mer kontakt med människor på en vecka än vad man tidigare hade på ett helt liv, säger Lise. Gertrud nickar och inflikar med ett citat från den snart utgivna skivan:

– Det strömmar ord från alla håll.

Hedvig Ljungar

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Realiteten. Fra det absolutte til det relative

Innledning Tidene skifter. Et eksempel på at det er slik, er ‘at alt som er, er immanent og relativt, og at utenfor stoffet og stoffligheten, som er i bevegelse, finnes det ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 01 mars, 2014

Kungliga böcker samlade i Stockholm

Kungliga böcker samlade i Stockholm Ett reportage om det kungliga biblioteket Det var en gång för länge sedan en kung. Han tyckte om böcker så mycket att han lade grunden ...

Av: Tidningen Kulturen | Allmänna reportage | 07 september, 2006

Uppsala reggaefestival 2011

På Uppsala reggaefestival samlas mångkultur från alla olika åldrar för att förenas i baktakt. Reggaen inger en atmosfär som lägger sig över hela festivalområdet och publiken tycks glömma både tid ...

Av: Moa Hjärtström och Liv Nordgren | Allmänna reportage | 11 augusti, 2011

Vitrockarna, ett fall för Ignaz Semmelweis?

Socialstyrelsen utfärdade år 2007 ett förbud för läkare att använda den långärmade, vita läkarrocken vid patientbesök, eftersom deras vita rockar är riktiga hygienbovar och drar till sig mikroorganismer som sedan ...

Av: Lilian O. Montmar | Övriga porträtt | 09 juni, 2009

Lagar och löften

Vid en nationell konferens ”POSOM-kris och beredskap” i Karlstad lyssnade jag till fd statsminister Göran Persson. Ett stort antal funktionärer inom beredskap och krishantering; polis, brand, sjukvård och församlingar hade ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 04 november, 2011

Hönö Fiskemuseum- en resa tillbaka till storfiskets tid och en inblick i en…

En halvsolig dag i början på augusti följde jag med min pappa ut till Hönö. Pappa skulle ställa ut sina tavlor på Hönö Fiskemuseum, och jag tänkte passa på att ...

Av: Linda Johansson | Kulturreportage | 28 augusti, 2014

Sociala medier - 2000 talets pyramidspel

År 2010 står vi med en fot kvar i "Information Age" och den andra i, mycket väl passande, "Attention Age". Det som i grunden beskriver den senare är att individer ...

Av: Linda Bönström | Essäer | 29 maj, 2010

Fem dikter av Göran af Gröning

Med stor varsamhet överlämnar jag här mina fem senaste dikter:

Av: Göran af Gröning | Utopiska geografier | 19 juni, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.