Två röda systrar

Hella WuolijokiHella Wuolijoki var exceptionell både som människa och konstnär. Hon beskrev sig själv som ett "smått underligt djur som inte låter sig placeras i någon fålla". Hon var en ...

Av: Rolf Karlman | 06 augusti, 2008
Essäer om litteratur & böcker

Om du ska tro mig om en sak, tro på mig om detta

“Elegy, n. composition in verse, in which,without employing any of the methods ofhumor, the writer aims to produce in thereader´s mind the dampest kind of dejection.The Most famous English example ...

Av: Fredrik F. G. Granlund | 23 juni, 2012
Övriga porträtt

En marginaliserad grundlagsfader

Anders Chydenius på finländskt frimärke. Anders Chydenius var en uppfinningsrik och energisk präst från Österbotten som kom att bli den svenska liberalismen första store uttolkare och förkämpe. Bertil ...

Av: Bertil Falk | 10 februari, 2011
Essäer om politiken

Konstnärliga modifikationer av dataspel: Top 10 art mods

När konstnärer i slutet av 90-talet började skapa konst inspirerad av dataspel handlade det till största delen om modifikationer av kommersiella dataspel, dvs. man ändrade befintliga spel på olika sätt ...

Av: Mathias Jansson | 02 november, 2013
Essäer om konst

En resa oändligt lustfylld och lite skrämmande – intervju med albumaktuella Lise och Gertrud



Det har ösregnat hela dagen när Lise Hummel, Gertrud Stenung och jag möts på ett kafé på Kungsholmen. Om ett par dagar släpps deras femte album, ”Lyckan kommer från ett annat land”. Senaste tiden har gått och går i ett rasande tempo – igår kväll spelade de i Konserthuset, strax ska de iväg igen. Så vi går rakt på sak.

Två röster och en cello Foto Tina Axelsson

Kan ni berätta lite om bakgrunden till detta ert femte album?

– Egentligen kan man säga att det är vårt första album, säger Gertrud; de fyra tidigare skivorna har varit inspelningar från de egna showerna. Med den här skivan tar duon – som gjort sig kända som två röster och en cello – ett stort kliv. Lise beskriver det som en nödvändig resa för deras musikaliska utveckling. Från att tidigare alltid ha skrivit och framfört sina egna arrangemang har de nu arbetat med Peter Nordahls musikaliska utformning. Att våga kasta sig ut på det viset har varit ljuvligt och fullständigt underbart, säger Lise och ler stort.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

– Och förstås lite skrämmande, fyller Gertrud i.Materialet är, sånär som på två låtar, skrivet och komponerat av dramatikern Ulla-Carin Nyquist.Texterna handlar om existentiella tankar och funderingar, där känslors bestånd och flyktighet är gestaltat i en vardaglig skrud. Lise lyfter fram hur Nyquists texter för vidare en vistradition som har sina rötter i hennes och Gertruds idoler: Barbro Hörberg, Beppe Wolgers, Monica Zetterlund, Hasseåtage, Olle Adolphson…

Jag pekar på den samhällskritiska udd som finns i vissa av låtarna, till exempel i ”Birkastan”. Låten handlar om ett slags konflikt mellan det snabba och nya kontra det stabila; husens fasader, gatorna som står kvar trots att folket som klapprar fram ovanpå ständigt rusar vidare. För mig går texten att koppla till tidens jagcentrering och den kollision som kan uppstå mellan det egna och det gemensamma, det nya och det gamla, det flyktiga och det bestående.

Bär ni på ett samhällsengagemang?

Lise och Gertrud funderar en stund. Jo, det gör de, men de vill undvika pekpinnar.

– Vi vill framföra texter som är på riktigt, som bottnar och som folk känner igen sig i. Det handlar om att ge saker och ting tid. Kanske kan texterna då leda till en dialog snarare än att det blir något slags antagonism.

Vi kommer att tala om tidens politiska strömningar och jag frågar om Lise och Gertrud tycker det är viktigt att konsten tar ställning. Får svaret att det måste vara upp till var och en – vissa artister bär ett politiskt ställningstagande i hela sin person och sitt uttryck, som till exempel Özz Nüjen. Eller, säger Gertrud, Karl Gerhard, som i sin revykuplett ”Den trojanska hästen” som spelades på 40-talet och tog kritisk ställning mot Nazityskland. Varje artist har sitt sätt.

Och någon uttalad politisk ställning tar Lise och Gertrud inte i sitt artisteri. När jag frågar hur de hanterar en mansdominerad musikbransch svarar de konkret snarare än ideologiskt: det handlar om att försöka att bryta mönster, att från första början inte kliva in i en förväntad roll.

Hur då?

Man måste försöka fortsätta våga gå sin egen väg och inte anpassa sig till vad man tror förväntas av en, resonerar Lise och Gertrud. Fortfarande ägs skivbolagen och scenerna ofta av män. Det är tyvärr något man fortfarande måste förhålla sig till, och som Lise och Gertrud ser som viktigt att försöka förändra. Lise nämner Gudrun Schyman – hon har följt Lise och Gertrud länge – som ett exempel på en person som inte tappar fokus på grund av omkringliggande strukturer.

Lise och Gertrud träffades på Kungliga musikhögskolan på 90-talet och har sedan dess gjort sig kända genom att framföra egna versioner av gamla låtar. David Bowies ”Life on mars” är ett exempel. Av framträdanden kan förutom de egna showerna nämnas Nobelfesten, Allsång på Skansen och Idrottsgalan.

När jag frågar vad de vill med sin musik blir svaret att folk förhoppningsvis ska bli berörda. Det är en ynnest att bli lyssnad på, att ha möjligheten att nå ut med ett budskap, säger Gertrud. Men för att beröra människor måste man vara sann i sitt uttryck. Orden måste få chans att sjunka in sakta. Kanske, funderar Lise, är det mer viktigt idag än någonsin.

– Någon sa att idag har vi mer kontakt med människor på en vecka än vad man tidigare hade på ett helt liv, säger Lise. Gertrud nickar och inflikar med ett citat från den snart utgivna skivan:

– Det strömmar ord från alla håll.

Hedvig Ljungar

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder
David Cernys bäbisar utanför Kampa museum. Foto: Mathias Jansson

David Cernys kontroversiella konst guidar dig genom Prag

Det finns många sätt att uppleva Prag på. Du kan följa turistströmmen från Prags slott, över Karlsbron, vidare till torget i den gamla staden och sluta vid den judiska kyrkogården ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 22 september, 2015

Paul Valéry – Tankar kring en dikt

Allt flyter, anaxagoras, havet andas sakta, månen ökar och minskar, och människor blixtrar förbi som fallande stjärnor. Dock mitt pulserande hjärta hindrar mig från sömn. Jag är så otroligt trött ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 22 maj, 2014

Stig Sæterbakken

Det nya testamentet, jakten på Hitler och det onda ögat bakom spegeln

Stig Sæterbakken sökte efter ondskan i litteraturen, inte som moralist, men som utforskare av hur människan förhåller sig till ondskan som begrepp i sin självförståelse och beskrivning av det andra ...

Av: Alexander Viken | Litteraturens porträtt | 04 augusti, 2017

frösö

Primus Mortimer Pettersson – Konstens geniale särling

Konsten har alltid varit en viktig del i människans liv och behovet att samtala om konst och vad konst är tycks idag vara större än någonsin. Vissa hävdar att konst ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 03 juli, 2017

De stora frågorna som moderniteten ställer förblir fortfarande obesvarade

Intervju med Claudio Magris I Sverige är Claudio Magris en av de mest lästa italienska författarna. Naturligtvis finns det andra författare, som Camilleri, Fo och Saviano, men vi känner dem mest ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 22 november, 2010

Ove Allansson. Foto: Tre böcker

En sjöman har gått i land

Ove Allansson har lämnat skeppet. Han blev 83 år. Han hade provat flera yrken men sjömanslivet blev det som lämnade djupast intryck i honom och i hans författarskap. Han skrev ...

Av: Benny Holmberg | Litteraturens porträtt | 24 januari, 2016

Tomas Tranströmer. Foto: Caj Westerberg

Postum lektion i konsten att arbeta med språket

Torsten Rönnerstrand om Tomas Tranströmers ”I arbetets utkanter”.

Av: Torsten Rönnerstrand | Essäer om litteratur & böcker | 30 december, 2017

Från koja…. till koja

21 månader i Paris, fem olika lägenheter i fem olika arrondisement. Jag har dödat råttor (läs: jag har dödat en mus), känt lukten av en död man från lägenheten våningen ...

Av: Signe Lundgren | Gästkrönikör | 20 maj, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.