La Décoration Suspect (2014)

Färgernas språk

Monokrom av Melker Garay pågår till den 30 september Galleri Kameleont i Norrköping

Av: Ida Thunström | 14 september, 2016
Essäer om konst

”De dricker energi, kaffe och jobbar”

Det är samtiden jag lyssnar till. I smyg, jag deltar inte, känner inte, vet inte varför ordet ”samtid” pressar fram någon typ av besatthet inom mig. Jag vill berätta om ...

Av: Linda Bönström | 26 april, 2013
Gästkrönikör

Johan Rasmundson. En dikt

Jag heter Johan Rasmundson och är bosatt i Uppsala och har skrivit poesi de senaste tio åren. Jag har varit publicerad i några antologier, tidskrifter och i år även tryckt ...

Av: Johan Rasmundson | 03 december, 2017
Utopiska geografier

Dr Krabba 12

Av: Janne Karlsson | 23 december, 2011
Kulturen strippar

OperaBögarna firar 10 år med galakonsert under Pride



opera.jpg 

OperaBögarna firar 10 år med galakonsert under Pride

Det började som ett forskningsprojekt och den 3 augusti firar OperaBögarna sitt tioårsjubileum med en stor galaföreställning på Folkoperan. Glitter and be gay är en välgörenhetskonsert där en rad operasångare och musiker uppträder gratis till förmån för en stödfond för HIV-positiva.

Efter sin doktorsavhandling undersökte Göran Gademan homosexuella operabesökares vanor kring opera och operabesök. Det blev starten för OperaBögarna som idag har 270 medlemmar och är en del av RFSL.

- Även flator är välkomna att vara medlemmar. Men vi har kvar namnet på föreningen. Vi är en samling operaentusiaster som gemensamt går på föreställningar, träffar artister samt anordnar föreläsningar och resor, säger Roger Wallén som är spindeln i nätet för OperaBögarna.

- Glitter and be gay är den största konsert vi anordnat och vi är verkligen glada över att såväl Folkoperan som artisterna visat så stort intresse för arrangemanget vars avkastning går till Stiftelsen Noaks Ark-Röda Korsets stödfond för HIV-positiva. Redan nu kan jag avslöja att Hillevi Martinpelto och Ingrid Tobiasson kommer att sjunga den duett ur Aida som de senast sjöng tillsammans på Folkoperan 1985.

Roger är en riktig "operanörd" och reser över hela världen för att se och höra sina favoritartister på de stora opera- och konsertscenerna.

- Ingenting går upp mot en liveföreställning. En inspelning kan ha hur många världsnamn som helst, men den blir ändå bara en blek spegling av det som utspelar sig i verkligheten. När sångarna är inspirerade, dirigenten leder orkestern till nya höjder och publiken nästan slutar andas, då är operaupplevelsen något som går utanpå allt annat.

- Eftersom jag reser så mycket har jag också varit "operaspejare" för Sveriges Radio P2. Med rätt planering och framförhållning blir inte resorna så dyra som de flesta tror. Operaintresserade kan jämföras med fotbollssupportrar. Man reser vart som helst för sin passion, för att få den "kick" som det innebär att se sina idoler, menar Roger som också leder operakurser på Folkuniversitet.

OperaBögarna har också varit ute och rest tillsammans. De har varit i Malmö, Köpenhamn och Helsingfors. Till hösten bär det av till Berlin. I staden som har tre stora operahus skall de se Elektra av Richard Strauss, Aida av Giuseppe Verdi, Maria Stuarda av Gaetano Donizetti och kanske hinner de också med en konsert.

- En gång om året anordnar vi en glöggkväll och varje gång har vi en hemlig gäst; Hjördis Schymberg, Margareta Hallin, Nina Stemme och Katarina Dalayman är några exempel. Det är inte svårt att få artisterna att komma. De ringer för att fråga om de kan få delta.

- Det bästa med OperaBögarna är att vi har stor åldersspridning. De yngsta medlemmarna är litet över tjugo och den äldste 93 år. De äldre delar med sig av sina erfarenheter och stora kunnande och de yngre tar tag i det praktiska, avslutar Roger som är på väg till Frankfurt för att, just det, se tre operaföreställningar på lika många dagar.

Agneta Tröjer

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Men det här är Serbien

  Kvinnor i Nis. foto Sophie Malmros Men det här är Serbien Tåget från Belgrad till Nis ser ut som tågen i Sverige på 1970-talet. Jag har tur och får plats i en ...

Av: Sophie Malmros | Resereportage | 05 december, 2009

Magnus Göransson Foto Peter Hallin

Idioten och spindeln

Magnus Göransson är tillbaka med sin Idiot.

Av: Magnus Göransson | Gästkrönikör | 13 maj, 2017

TV-serien Morran och Tobias, Foto: SVT

Skrattet vid ensamhetens avgrund

Mathias Jansson har hittat parallellerna mellan SVT:s komedisuccé "Morran och Tobias" och andra tragikomiska radarpar genom TV-historien. Många av komediserierna bygger i grunden på djupa existentiella frågor om mänsklig utsatthet ...

Av: Mathias Jansson | Media, porträtt | 04 november, 2015

Karnevalståg från Moderna Museet 1968

Art Distribution – en omöjlig historia som fyller femtio år

Vi vet att vi lever i en värld där marknadskrafterna styr och ställer. Du måste, om du vill överleva, göra dig själv till ett varumärke, det vill säga om du ...

Av: Percival | Kulturreportage | 13 augusti, 2016

Pirater i etern och på nätet

  Onsdagen den 8 mars 1961 klockan tio på förmiddagen började radiopiraterna sina sändningar från Radio Nord på internationellt vatten i Östersjön ombord i skeppet Bon Jour. Det var nyheter varje ...

Av: Benny Holmberg | Kulturreportage | 26 februari, 2011

Om en yngling som inte borde ha sett Wagners opera Rienzi

Till Guido Zeccolas eleganta och synpunktsrika essä om Wagner och det musikaliska dramat här på sidan kan läggas en rekommendation för vidare läsning: essäerna, betraktelserna och breven i Thomas Manns ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer | 06 mars, 2013

Har UFO: n någon plats inom teosofin?

Flygande tefat i historia och religion  En av de första dokumenterade UFO-observationerna gjordes den 5 augusti år1926. Det var den ryske målaren, upptäcktsresande och mystikern Nicholas Roerich, som befann sig på ...

Av: Carl Ek | Kulturreportage | 23 november, 2013

Meningsfullheten är alltid angelägnare

Från att ha etablerat sig som ett samtida scenkonstuttryck med stor attraktionskraft på såväl dåtida tonsättare som publik har idag operakonsten på institutionsnivå övergått till ett vegetativt, reproducerande stadium. Genom ...

Av: Magnus Bunnskog | Essäer om musik | 30 december, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.