Retoriken, musiken & åhöraren

Den 20 januari 1970 spelade en radiostation, hemmahörande i Los Angeles, det retoriskt becksvarta fredseposet What’sGoing On för allra första gången. Ungefär sju månader hade då passerat sedan Marvin Gaye ...

Av: Niklas Eriksson | 20 september, 2011
Musikens porträtt

Livsytringer

Innledning For mennesker er det ha et liv å leve det hardeste av alt som er hardt, der hardhet springer ut av at det er livet selv som yter motstand mot ...

Av: Thor Olav Olsen | 06 december, 2013
Agora - filosofiska essäer

 från Nörrebro i Köpenhamn

Urbanismer eller på den andra sidan av staden

I Paris finns en standardmeter i extra beständigt metall som utgjorde referens till snart sagt allt som skulle mätas i den naturvetenskapliga begynnelsen på 1700-talet.

Av: Jesper Nordström | 17 juni, 2016
Essäer om konst

Den gudomliga komedin Del 2

Den gudomliga komedin och bibeln Komedin består av 100 sånger. En inledningssång, samt 33 sånger om Inferno, Helvetet, 33 sånger om Purgatorio, Skärselden, och 33 om Paradiso, Paradiset. Sångerna är skrivna ...

Av: Hans-Evert Renérius | 17 februari, 2010
Essäer om litteratur & böcker

Litteratur: Ak Welsapar, Kobra



En studie i despotins psykologi

alt Ak Welsapar
Kobra
Översättning: Stefan Lindgren
Tranan

Kobra är berättelsen om en tyrann som strävar efter att kontrollera såväl årstidernas växlingar som varje enskild människas liv, död och tankar. I denna roman, som på en gång är en dystopi och en satir, på gränsen mellan saga och realism, låter författaren ökenkobran ikläda sig mänsklig gestalt. I det land som Welesapar beskriver, en skruvad version av (eller kanske snarare pessimistisk vision om) det egna hemlandet Turkmenistan, härskar Herr Kamrat Presidenten.

Herr Kamrat Presidenten, som man har goda skäl att förmoda är en karikatyr av Turkmenistans självutnämnde president Sapurmurat Nijazov (1940-2006), är en diktator upphöjd till en guds status som omgiven av maktlystna rådgivare och hantlangare, håller folket i ett järngrepp. De slits ut vid bomullsodlingarna och förgiftas av kemikalier.

Den som uttrycker det minsta missnöje hamnar i något av fängelserna med de parodiska namnen Historiska Muséet och Språkinstitutet där de torteras grymt tills de tigger om att få dö. I detta groteska samhälle gör ormen i mänsklig gestalt entré, först för att hämnas på människorna för att de håller på att utrota hans artfränder. Den listiga och kalla, men ingalunda alltigenom ondskefulla ormen, inser dock med tiden, som han säger, att "de /människorna/ snarare skulle behöva tröst , hjälp eller räddning".  Då är det dock redan för sent. I Welsapars dystopi finns det inget lyckligt slut.

Kobra är en roman i den magiskt realistiska traditionen. Djur som ikläder sig människors gestalt och tvärtom är en relativt naturlig del av denna verklighet, en verklighet på gränsen mellan Europa och Asien, mellan kommunism och islam, mellan stad och öken.

Ökenlandskapet, som är hem åt ormen Kobra och andra farliga djur, står inte oväntat för det okända och hotfulla som tränger sig på från periferin. Men det symboliserar samtidigt, liksom Kobra själv, det delvis oförstörda, det som ännu inte helt underkastats tyranniet. Samtidigt fungerar öken som en parallell till situationen i landet, vilket blir tydligt när Herr Kamrat President antar den fruktade varanens gestalt. Detta skiftande mellan olika gestalter tjänar ytterst till att ställa frågor kring mänsklighetens natur, och att visa på hur skrämmande lätt det är för människan att kasta av sig det som vi tänker på som mänskligt och helt och hållet bli till ett rovdjur, till en reptil.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Kobra är en omfångsrik roman på över sexhundra sidor. Språket är sakligt och lättflytande, och just därför ofta drabbande när det beskriver den utstuderade grymhet som Herr Kamrat President och hans hantlangare utsätter folket och landet för. Satiren är träffande och, trots tragiken, ofta rolig. Särskilt i skildringen av den fruktansvärda, men samtidigt så patetiskt ömkansvärda Herr Kamrat President, även om det kanske är föga originellt att tillskriva en psykopat en sjuklig modersfixering. Dock tappar satiren ibland sin spänst och börjar gå på tomgång. Jag hade därför önskat att denna roman var mindre till sitt omfång och mera sammanhållen i sina ramar.

För även om temat är tydligt saknar jag en röd tråd i skildringen av de människor (och djur!) som befolkar Welsapars värld. Trots detta är denna värld med stundtals trollbindande, stundtals frånstötande och skrämmande. Det är en saga som man misstänker är alltför verklig, något som författarens exil i Sverige sedan 1994 kan tänkas vittna om. Kobra kom ut 2003 föreligger nu, som det första verket av Ak Welsapar, på svenska.

Anna Remmets








Ur arkivet

view_module reorder

Det våras i Berlin

De senaste åren har Berlin blivit ett allt mer hett resmål och antalet besökare växer snabbt. Staden närmar sig London och Paris som topp-ett-destination i Europa. Kulturlivet i den tyska huvudstaden ...

Av: Björn Gustavsson | Kulturreportage | 23 april, 2013

Foto Ivo Holmqvist

Stigmatisering är ett historiskt begrepp när det gäller samhällets syn på psykisk…

Begreppet stigmatsering används ofta i samhällsdebatten. Ordet stigmatisering kan härledas från grekiskans stigma som betyder (bränn) märke, fläck. Ordet kan härledas till en medeltida (ligatur) av bokstäverna sigma och tau.

Av: Gunilla Dored | Essäer om samhället | 22 juni, 2017

Dr Krabba 4

Janne Karlsson, född 1973 och bosatt i Linköping med mina två söner. Har arbetat inom vården i 20 år, men sade upp mig 2010 för att satsa helhjärtat på tecknandet. Då ...

Av: Janne Karlsson | Kulturen strippar | 28 oktober, 2011

Magasin 3 – Fem verk. En berättelse

Fem konstverk som alla bestrider omedelbara och intuitiva tolkningar. Den nyöppnade utställningen ”Otherworldly” på Magasin 3 i Stockholm består av fem verk som plockats ur konsthallens egen samling och placerats ...

Av: Henrik Örnlind | Essäer om konst | 12 oktober, 2013

Även en kniv kan vara konst

Bo Helgesson i ateljénBland damasker, skedsjölpar och ostronknivar hos Bo Helgesson. Kniven är människans eviga följeslagare. Av trä, ben, sten. Av brons och klumpigt tillplattat järn. Långt senare gjord av rostfritt ...

Av: Gunder Andersson | Konstens porträtt | 28 augusti, 2008

Om å humanisere livet

Vi publicerar en essä av Thor Olav Olsen. Texten är på norska därför att vi gärna vill öppna vår tidning för bidragen från skribenter från andra nordiska länder. Livet i det ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 24 februari, 2009

Den gylne regel

For å prøve om det en gjør er etisk/moralsk akseptabelt, gis det ulike prosedyrer det vil si at det tilfredsstiller fordringer som ‘logisk forenlighet’, ‘koherens’, ‘konsensus’, ‘konsistens’, og en av ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 17 juli, 2013

Way Out West 2014. Att träffas verkar viktigare än spelningarna

Musik och mode har i alla tider hört samman, varje musikstil har tillsynes också en oundviklig klädkod och 2010- talet är inget undantag för denna förening. Snarare tvärtom. Men kan ...

Av: Linda Bönström | Kulturreportage | 16 augusti, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.