Hur mår din själ?

"Hur mår du?" säger jag och ler lite låtsascoolt. Men så - helt plötsligt, exakt när jag ska få mitt svar, står allt still: det är som om tiden stannar ...

Av: Sara Shams | 05 mars, 2009
Gästkrönikör

C'est la vie!

Vår granne, vi kan kalla henne Ewa, huvudsakligen för att hon hette så, levde fram till sin 12-årsålder hos en familj som slog och skändade henne från morgon till kväll ...

Av: Vladimir Oravsky | 07 september, 2013
Gästkrönikör

Slå i glasen och låt oss lustiga vara

Jag har haft mina uppgörelser med julen. Jag har barrikaderat mig, dragit ur telefonjacket, hyrt en stuga i ödemarken, sjukskrivit mig efter att frivilligt smittat ner mig med vinterkräksjuka. Jag har ...

Av: Stefan Whilde | 06 december, 2011
Stefan Whilde

Gunnar Lundin

Prosadikter av Gunnar Lundin

Gunnar Lundin är tillbaka med en skönlitterär text

Av: Gunnar Lundin | 17 maj, 2017
Utopiska geografier

Intervju med Alessia Niccolucci



Alessia NiccolucciAlessia Niccolucci är en begåvad italiensk ung författarinna, med flera romaner, noveller och diktsamlingar bakom sig. Hon tycks ha valt ”den kvinnliga kontinenten”, som Lacan hade kunnat säga, men hon varierar sitt ämne gång på gång. Jag träffade Alessia för en intervju.

Nel nome di lei (I hennes namn) är din senaste roman (A&B editrice). En fantasifull prosa berikad av stilistiska växlingar mellan du, hon, han, dem. Du verkar inte prioritera det berättande jaget, som många av dina samtida kollegor. Boken är också en berättelse om olika resor, resor som sökandet efter någonting, som ligger närmre det mystiska medeltida sökandet, snarare än en vanlig reseskildring …

– Sökandet tillhör min generation, om jag skulle klassificera min bok skulle jag kunna säga att den är en fantasy, en generationsroman. Detta förklarar resorna över hela världen som de sex personerna som berättar sina historier gett sig ut på. En yttre resa och en inre resa för dem som föddes på 1970-talet. Myten delas i tusen stigar och de sex gestalterna försöker bygga upp den igen. Målet är ett samhälle förlamat av materialism och konsumism som försöker följa naturlagarna. Dessa personer är verkliga även om berättelsen är magisk, nästan orealistisk. Det gjorde jag för att finna en uttrycksform som bättre kunde beskriva en förtvivlan och förvirring som drabbar sökarna. Vi har sex ”jag” som berättar, därför att jagets perception är mångfacetterad och plural. Mänskligheten speglar sig, efter att den har svikit rötter, tro, historia i progressens namn, en utveckling som inte återupprättat någonting och som sålt oss, i en söndersprucken spegel.

Dina skrifter har ett återkommande tema: Kvinnan. En kvinna som blir ”flera” kvinnor, vill du berätta om kvinnor eller vill du berätta kvinnligt?

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

– Jag söker det kvinnliga. Jag gillar inte att skriva ”kvinnligt” om detta betyder öppna sig för frågor som tillhör bara kvinnorna. Jag försöker berätta verkligheten såsom en kvinna gör, jag menar att kvinnorna förtydligar många saker för sig själva genom att berätta och prata.

Jag talar om en kvinna som tänker mer på sina sociala, kulturella och naturliga roller än på fascination och åtrå som hon kan väcka hos det andra könet. 

När de sociala mekanismerna bytts ut är det att fortsätta snacka om sökandet efter en partner någonting jag tycker bromsar vår och mannens kreativitet. Och det innebär ingen fördel för samhället.

Jag tycker mig i dina romaner se en tendens till pedagogik. Ändå händer alltid något som ifrågasätter den verkliga betydelsen. Är det en postmodern eftergift?

– Jag arbetar som lärare och detta påverkar mitt sätt att tänka på ”den unga läsaren” och känslorna som mina böcker kan väcka hos dem. Mitt yrke gör mig dessutom ganska skeptisk inför det slutliga resultatet, detta därför att de yngre generationerna, på grund av den mediala hjärntvättningen, är kulturellt begräsade idag. Ungdomarna är så upptagna att tillfredställa det omedelbara behovet och instinkten, så upptagna att konsumera produkter som inte har något värde, att de inte försöker utveckla sig intellektuellt och ideellt. Alltså allt det som, enligt min åsikt, är kärnan av den mänskliga värdigheten. Så mitt svar är, trots allt, ja.  

Det som återkommer gång på gång i Nel nome di lei är din förmåga att berätta en historia inuti en annan historia. Människorna du gestaltar lever ofta ett lugnt men banalt liv. Plötsligt händer något som förvandlar deras tillvaro till någonting absurt. Det är som att de fick uppleva en satori, eller, som Paulus, en uppenbarelse. Miraklet uppenbarar sig. Detta mirakel blir historia, ett fragment av realitet blir saga, alltså en berättelse. En sort magisk realism.

– För mig är det andliga livet och det materiella två ansikten av samma mynt. Oavsett vilken religion eller idé man tror på är individen en del av en större enhet, en del av en naturkraft som följer oss och påverkar vår hälsa, vår vandring i livet.

Missförstå inte mig. Jag gillar inte new age och jag är inte heller någon mystiker, men dessa två aspekter är delar av min existens och av mitt sätt att tolka verkligheten.

I min prosa återkommer det jag nämnde tidigare: bilden av spillror av en spegel, en spegel som måste sättas ihop igen och som kan visa sin betydelse bara i slutet av hela processen.

Mitt liv, våra liv, får en mening bara i slutet, när varje fragment, varje detalj överstämmer med alltet.

Jag föreställer mig att varje författare har någon eller några litterära eller estetiska riktpunkter. Vilka är dina?

– Mina klassiska studier gav en speciell inverkan på mitt sätt att se skönheten i litteraturen.

En estetisk känsla sammanfattad av olika värderingar: känslor, intryck, njutning, lärande, underhållning, och som är i stånd att rätta till, att generera reaktioner, och, varför inte? I stånd att understödja. Dante, Austen, Kerouac, Dickens, Stendahl, Vergilius, men också folklitteratur, serietidningarna som syntetiserar städernas små verkligheter. Och dessutom Warhol, Toulouse-Lautrec och Baudelaire.

Det som attraherar mig är allt det som kommunicerar sanningen så bra att jag blir förälskad. Den antika latinska kulturen (Rom) använder ordet ”studium” i den dubbla betydelsen av kärlek till och ansträngande tillämpning av kunskap.

Här finns mina rötter, utan tvekan. Varje ord är potentiellt en magisk formel.

Detta är kärnan i den klassiska bildning ur vilken jag hämtar inspiration.

Vem är Alessia Niccolucci?

– Varje bok jag skriver berättar lite om mig själv. Min trilogi visar generationskonflikter som jag själv har upplevt (Nel nome di lei också). Men jag talar om mig som en ”mänsklig prototyp, som ett livets försökdjur, som sätter sig in i spelet medveten om att ha framför sig en publik som kanske går igenom samma erfarenhet, även om resultat och medvetenhet är annorlunda.

Konfrontationen mellan mitt tankemönster och det som tillhör den som läser är utbytets sanna resultat. Jag tror inte att det finns så många skillnader mellan människorna som kommer från olika världar och kulturer; jag tror på den mänskliga erfarenheten och den är densamma oberoende av landet eller regionen man kommer ifrån. Det är bara verktygen som man använder under processen som är olika.

Jag ger mina egna erfarenheter och förväntar mig möta nya, oavsett om de liknar mina eller inte.

Sista fråga: dina projekt. Skriver du en ny roman?

– Ärligt talat skriver jag en deckare just nu. Eller snarare försöker jag experimentera med nya ämnen, språk, teman, som från verklighetens soptunna förhoppningsvis kan överföras till någonting gott och vackert. Om allt detta kommer att bli en roman återstår att se.

 

Intervjuare Guido Zeccola

Ur arkivet

view_module reorder

Vita Frun och andra gengångare

Varje europeisk adelsfamilj med anseende verkar ha sitt eget slottsspöke. Överallt på slotten bultas, knackas och hånskrattas det. De äldsta spökhistorierna härstammar från 1100-talet, men tron på gengångare hade sin ...

Av: Lilian O. Montmar | Allmänna reportage | 21 maj, 2009

Andrzej Wajda 1974

Några ord om Andrzej Wajdas konst med lång hållbarhet

Den 9 oktober 2016 dog Andrzej Wajda nittio år ung och han var aktivt skapande in i det sista. Förutom allt konstnärligt och politiskt och organisatoriskt och utbildningsmässigt annat, regisserade ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 13 oktober, 2016

Porrslinsblomman

Av min okända och förvackra porrslinsblomma. De toaornas fler tvenne antal på det. Vuxit innan i en lavoar vara, ser man brunt envist kvar det lavoariska havets tidvattensbevis. Dessa varit ...

Av: Stefan Hammarèn | Stefan Hammarén | 21 oktober, 2010

Varför gnäller männen?

– Det är svårt att tala om män som offer, sade Jens Liljestrand. – Jamen vad beror det på, frågade Belinda Ohlsson. Och längre kom de inte, trots att de drog över ...

Av: Håkan Lindgren | Kulturreportage | 28 september, 2011

Från penselhår till pixelporr – en essä om pornografi i konsten

Hur många unga pojkar slet inte ut sin joystick på 80-talet i dunkla pojkrum framför en flimrande TV-skärm? Det var inte bara plattformsspel och shoot-em-up spel som visades på skärmarna ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 22 december, 2012

Grattis Sverige

När medicine doktor Naděžda Kavalírová dog 93 år gammal i början av 2017, förlorade Förbundet av politiska fångar i Tjeckien (Konfederace politických vězňů České republiky) och Institutet för studier av totalitära regimer (Ústav pro studium ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 11 februari, 2017

Jubeldårar

Åter ser man hur bra förlag riktigt läser manuskript, de vet inte ens om de läser. Visst kan man ju ana att de inte orkar läsa manuskripten, med minsta motståndets ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 11 december, 2013

Omöjliga intervjuer. Bertil Falk intervjuar Aurora Ljungstedt

De omöjliga intervjuerna är en artikelserie där huvudrollen spelas av de döda. Döda författare, bildkonstnärer, filosofer, poeter, regissörer, musiker, tonsättare, skådespelare, men också historiska personligheter, mytomspunna gestalter, gudar och släktingar ...

Av: Bertil Falk | Litteraturens porträtt | 11 mars, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.