Med smak av Madeleinekaka i strukturellt komplex roman

År 2010 gavs den skönlitterära boken Un roman estonien, skriven av Katrina Kalda, ut i Frankrike. Med sin historia om en karaktär, August, som delvis av slumpen blir en följetongsförfattare ...

Av: Anna Nyman | 26 oktober, 2011
Litteraturens porträtt

Also sprach Martin Heidegger

Under 1950-talet genomkorsas Martin Heideggers filosofi av det som den tyske tänkaren kallade Kehre, en vändpunkt. Den mest betydande i hans filosofi blir då konsten. I ”Sein und Zeit” (1927) ...

Av: Guido Zeccola | 24 maj, 2012
Agora - filosofiska essäer

vladimir Oravsky

Vad kommer jag att fråga Sting när han kommer till Sverige för att…

Den följande historien har jag berättat tidigare och vid andra sammanhang. Att den nu återigen gör sig påmind är på grund av att dess förmodade huvudperson tilldelades ett av de ...

Av: Vladimir Oravsky | 09 februari, 2017
Gästkrönikör

Unterwegs zur Musik. Om Anton Webern

Anton Webern var den mest radikala bland Schönbergs lärjungar och en portalfigur för alla musikpionjärer under andra hälften av nittonhundratalet. Teoretiker av en integral serialism och framför allt, grundaren av ett ...

Av: Guido Zeccola | 01 juli, 2010
Musikens porträtt

Ingen full servering hos Hammarén



Stefan HammarénDet som i början mer var ett självsökande behov, har med tiden utvecklats till ett högst personligt stildrag. Finlandssvenske författaren och poeten Stefan Hammarén har beskrivits som en av de ledande surrealisterna i Norden. Han skriver inte rakt och tydligt bara för att han behärskar den metoden. Språkutforskandet och att hitta den perfekta formuleringen istället för att säga något rakt ut finns alltid med, oavsett om det är prosa, lyrik, kulturkritik eller ett vanligt mejl, som den här intervjun.
- Språket föds i hjärnan, inte arbetar jag så utpräglat, skriver på till det är avigt nog, börjar i ett normalare språk och filar på med tillskott tills det sitter i sin form, och vacklar på gränsen till det oläsbara, förklarar han.

Poesi har Stefan Hammarén skrivit till och från sedan han debuterade som romanförfattare med "Med en burk soppa" 2001. För honom är poesi lätt att skriva i jämförelse med romaner och handlar mer om skrivande för egen utveckling.

- Poesi skriver jag som utfyllnad, när är tillfälligt trött på romanerna, eller när vilar från dem, och går mycket i perioder av ingen poesi till enbart poesi. För mig är mitt romanspråk betydligt mer komplicerat och mer personligt eget hantverk. Normalt är dikter svårare än romanprosa, för egendel alltså helt tvärtom. I en roman också mer krävande att försöka lagom konsekvent hålla uppe en viss form, än vad man i dikters korta form gör.

Tankarna går till surrealisternas fria associationer och normbrytande form som outsinlig inspirationskälla, men Hammarén skriver inte för att åberopa en viss litterär rörelse. Det blir som han själv vill.
- Jag är inte förläst på surrealism och är inte avhängig rörelsen på något sätt, lika lite jag plockar från klassiker. Likheter finns, men tror det etiketterar lite onödigt mycket. Finns också kritiker som sagt att jag inte liknar något annat, så vem vet.

Det finns heller inget universellt tema som inspirerar, snarare är det skrivandet självt.
- Och då i en ständig kamp att finna något att skriva om, och det är magert plockgods som gör texterna, minsta lilla fnuttiga kan ge de längsta texterna. Någon liten begynnelserad, kan leda till en hel roman, med plockgods förstås under resan.

Han tror inte på budskap, men samtidigt tycker han att det är svårt att skriva en produkt som blir helt utan mening. Dubbelbetydelser innebär inte nödvändigtvis att resultatet är utan budskap eller tanke.
- Inte ens surrealisternas automatskrivande är tankebefriande, tror jag. Man kan vilseleda med sin motsägande handling, eller av utspökande, men det snarare ökar budskapen än minskar.

"Egocentriska prosaböcker, fyllda av sexualmystik, surrealistiska drömfantasier och dekadens." Så beskrivs Hammaréns litteratur på Wikipedia. Att ge sitt privata för omvärlden - är det alltid intressant ur ett litterärt perspektiv? Det tycker inte Stefan Hammarén. Särskilt inte om det råkar vara av känslig karaktär. Att skriva bra litteratur går före självsökandet. Men samtidigt går det inte att komma från det som berör, det som ligger för en. Jaget finns ofta med i Hammaréns litteratur, inte sällan just i jag-form. Även om det mest privata delvis omskrivs, eller detaljer utesluts.

Det "rödatrådsfixerade" är något som Stefan Hammarén tror kan vara till nackdel för läsaren. Det låser sig lätt om man utgår från att en röd tråd eller ett budskap ligger till grund för texten. Kritiker har hävdat att Hammaréns språk verkar vara hämtat från något privat, en för andra svårgripbar musikalitet och att han själv är den ende som har nyckeln till förståelsen.
- Är absolut förståelse det så viktigaste i läsning. Kanske man skall ha lite fantasi i själva läsningen, inte kräva full servering.

Kanske överskattar vi vikten av förståelse i den traditionella bemärkelsen. Det experimenterande språket kräver att läsaren överger kravet på det dramaturgiskt drivna berättandet. För samtidigt som den fria formen är ett motiv för författaren kan ordmassorna också ses som avklätt uppfriskande för läsaren. Och med lite övning går det kanske att finna mening i något som inte hänger så tydligt samman. En annan sorts mening.


Fotnot: Stefan Hammarén har inlett en ny romantrilogi, med första boken under titeln "S:t Största skarabéerboken". Därefter är "Tredje generation skarabéerbok" tänkt att utkomma och slutligen "Första skarabéerboken".

Pernilla Andersson

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Brittisk litteratur - En passage till Indien

Att upptäcka brittisk litteratur är att samtidigt upptäcka Indien. Banden mellan Indien och Storbritannien har genom historien varit hårt knutna vilket har kommit att avspeglas inom litteraturen. Några av ...

Av: Therese Ekstrand | Essäer om litteratur & böcker | 19 augusti, 2010

Konceptfilm som söker det nordiska uttrycket

Filmen Vilsen handlar om att släppa taget om det förgångna, därav titeln. Projektetstartades av Göran Sjögren för flera år sen och utgick från ett koncept som skulle berättas. Manusförfattaren Omar ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 25 juli, 2013

Min kreativitet håller mig vid liv

Inom mig klämtar en ständig geografisk samt själslig längtan till några platser. Känslan förstärks, vidgas med tid och avstånd. Detta har legat latent som ett virus under lång tid, först ...

Av: Jenny Markström | Gästkrönikör | 12 december, 2013

Bruno Franzon

Ni måste lära er ord!

Hur ska man skriva för att alla läsare ska bli nöjda? Det går inte, det kan vi glömma. Tydlighet är viktigt. Jag har sett skräckexempel på akademisk ...

Av: Bruno Franzon | Gästkrönikör | 15 september, 2017

Till slut, en början

A. Jag har glömt bort hur man skapar. Jag vet inte ens vad det är. Jag väntar på idén, det tankefenomen ur vilket saker sägs börja. ”Idé: 1. Föreställning, tanke ...

Av: Kajsa Eriksson | Essäer om litteratur & böcker | 15 november, 2011

Sjukt och friskt - Om kolerans uppkomst och inverkan

Koleran, som främst under 1800-talet – och med pandemisk magnitud – kom att kräva mer än 100 miljoner människoliv (och som fortfarande kräver över 100 000 människoliv om året), kan med ...

Av: Karwan Osmani | Kulturreportage | 27 december, 2013

Varför gnäller männen?

– Det är svårt att tala om män som offer, sade Jens Liljestrand. – Jamen vad beror det på, frågade Belinda Ohlsson. Och längre kom de inte, trots att de drog över ...

Av: Håkan Lindgren | Kulturreportage | 28 september, 2011

Kvinna, 1969. Foto: Anne Edelstam

Det sprakar av färger på Waldemarsudde

Vardagslivets poesi kallas utställningen (t.o.m 4 juni 2017) med verk av den spanske surrealisten Joan Miró - en av 1900-talets mest uppmärksammade konstnärer. Besökaren möter skulpturer, tavlor och affischer med ...

Av: Anne Edelstam | Kulturreportage | 03 mars, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts