Böcker mellan höst och vår

  Finlandssvenske Claes Andersson, född 1937, har inte bara varit verksam som läkare, jazzpianist samt engagerad vänsterpolitiker (och 1995-1998 Finlands kulturminister); han har dessutom skrivit 23 diktsamlingar, 7 prosaböcker och en ...

Av: Björn Gustavsson | 05 februari, 2011
Essäer om litteratur & böcker

Marmeladov i Brott och straff: ”Si människan!” (En essä i två delar)

I de nya genomskinliga kuporna hänger de ”tunga” själarna. De växer och växer, de består av starka flimmerrörelser, en underjordsström från födelse till död. Den har, tänker jag, ett dödande ...

Av: Göran af Gröning | 29 januari, 2014
Agora - filosofiska essäer

Emmakrönika nummer 4

Av vårt eget det djupa Du kom till mig livs med världens russingaste (ängelska) fruktkaka, för evigt plock kan i den, det man tager i den är inte bort av det ...

Av: Stefan Hammarén | 16 oktober, 2008
Stefan Hammarén

Näring

Psykoterapi och läkande vildhet.

De kallade henne ”Den vilda”. På skoj. Hon jobbade med människor, var stor som några hus och hade bakgrund från såväl Brasilien som Kungsholmen. Det fanns de som kallade henne ...

Av: Annakarin Svedberg text, Hebriana Alainentalo bilder | 04 Maj, 2015
Porträtt om politik & samhälle

Ingen full servering hos Hammarén



Stefan HammarénDet som i början mer var ett självsökande behov, har med tiden utvecklats till ett högst personligt stildrag. Finlandssvenske författaren och poeten Stefan Hammarén har beskrivits som en av de ledande surrealisterna i Norden. Han skriver inte rakt och tydligt bara för att han behärskar den metoden. Språkutforskandet och att hitta den perfekta formuleringen istället för att säga något rakt ut finns alltid med, oavsett om det är prosa, lyrik, kulturkritik eller ett vanligt mejl, som den här intervjun.
- Språket föds i hjärnan, inte arbetar jag så utpräglat, skriver på till det är avigt nog, börjar i ett normalare språk och filar på med tillskott tills det sitter i sin form, och vacklar på gränsen till det oläsbara, förklarar han.

Poesi har Stefan Hammarén skrivit till och från sedan han debuterade som romanförfattare med "Med en burk soppa" 2001. För honom är poesi lätt att skriva i jämförelse med romaner och handlar mer om skrivande för egen utveckling.

- Poesi skriver jag som utfyllnad, när är tillfälligt trött på romanerna, eller när vilar från dem, och går mycket i perioder av ingen poesi till enbart poesi. För mig är mitt romanspråk betydligt mer komplicerat och mer personligt eget hantverk. Normalt är dikter svårare än romanprosa, för egendel alltså helt tvärtom. I en roman också mer krävande att försöka lagom konsekvent hålla uppe en viss form, än vad man i dikters korta form gör.

Tankarna går till surrealisternas fria associationer och normbrytande form som outsinlig inspirationskälla, men Hammarén skriver inte för att åberopa en viss litterär rörelse. Det blir som han själv vill.
- Jag är inte förläst på surrealism och är inte avhängig rörelsen på något sätt, lika lite jag plockar från klassiker. Likheter finns, men tror det etiketterar lite onödigt mycket. Finns också kritiker som sagt att jag inte liknar något annat, så vem vet.

Det finns heller inget universellt tema som inspirerar, snarare är det skrivandet självt.
- Och då i en ständig kamp att finna något att skriva om, och det är magert plockgods som gör texterna, minsta lilla fnuttiga kan ge de längsta texterna. Någon liten begynnelserad, kan leda till en hel roman, med plockgods förstås under resan.

Han tror inte på budskap, men samtidigt tycker han att det är svårt att skriva en produkt som blir helt utan mening. Dubbelbetydelser innebär inte nödvändigtvis att resultatet är utan budskap eller tanke.
- Inte ens surrealisternas automatskrivande är tankebefriande, tror jag. Man kan vilseleda med sin motsägande handling, eller av utspökande, men det snarare ökar budskapen än minskar.

"Egocentriska prosaböcker, fyllda av sexualmystik, surrealistiska drömfantasier och dekadens." Så beskrivs Hammaréns litteratur på Wikipedia. Att ge sitt privata för omvärlden - är det alltid intressant ur ett litterärt perspektiv? Det tycker inte Stefan Hammarén. Särskilt inte om det råkar vara av känslig karaktär. Att skriva bra litteratur går före självsökandet. Men samtidigt går det inte att komma från det som berör, det som ligger för en. Jaget finns ofta med i Hammaréns litteratur, inte sällan just i jag-form. Även om det mest privata delvis omskrivs, eller detaljer utesluts.

Det "rödatrådsfixerade" är något som Stefan Hammarén tror kan vara till nackdel för läsaren. Det låser sig lätt om man utgår från att en röd tråd eller ett budskap ligger till grund för texten. Kritiker har hävdat att Hammaréns språk verkar vara hämtat från något privat, en för andra svårgripbar musikalitet och att han själv är den ende som har nyckeln till förståelsen.
- Är absolut förståelse det så viktigaste i läsning. Kanske man skall ha lite fantasi i själva läsningen, inte kräva full servering.

Kanske överskattar vi vikten av förståelse i den traditionella bemärkelsen. Det experimenterande språket kräver att läsaren överger kravet på det dramaturgiskt drivna berättandet. För samtidigt som den fria formen är ett motiv för författaren kan ordmassorna också ses som avklätt uppfriskande för läsaren. Och med lite övning går det kanske att finna mening i något som inte hänger så tydligt samman. En annan sorts mening.


Fotnot: Stefan Hammarén har inlett en ny romantrilogi, med första boken under titeln "S:t Största skarabéerboken". Därefter är "Tredje generation skarabéerbok" tänkt att utkomma och slutligen "Första skarabéerboken".

Pernilla Andersson

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder

Postemmakrönika 4

Enorma energimängder frilägges nu när jag inte mer är författare, med en massa onödiga sysselsättningar, har flera nätter renoverat gamla läderband (mest halvfranska) (och när jag behövde några prickar lim ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 08 april, 2010

Wagner och det musikaliska dramat

I år är det 200 år sedan Wagner föddes och 130 sedan han dog. Om Richard Wagner har det skrivits en ansenlig del – både ris och ros. Men en ...

Av: Guido Zeccola | Essäer om musik | 25 februari, 2013

den erotiska novelletten

Utförundersträckt ändomhel poetäpple hållet den med massan som vilket i ett rikt valt Thoughlandsskogbeväxt tätheters firade ihopdragsvisade dagsmälta utända tilltroll, ting kommet ungefär dem emot mittradikal provbitsvald tag stubbe flatyta ...

Av: Stefan Hammarén | Utopiska geografier | 09 november, 2009

Han tänker med kroppen

Samtal med dansaren Kjell Nilsson TEMA VÄSTERBOTTEN  Den syltsöta katalanbakelsen på Mekkas konditori i Umeå försvinner raskt och inte alls med den zenminimalistiska långsamhet som jag förknippar Kjell Nilsson med efter ...

Av: Annika Burholm | Konstens porträtt | 18 februari, 2008

Thomas Bernhard. Om geniet och fallet eller de sammanväxta i en verklighetens fiktion…

"What matters is whether we want to lie or to tell the truth and write the truth, even though it never can be the truth and never is the truth” (T ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 03 oktober, 2013

Je est un autre – Cerebral konst

Del två i utställningsserien Psychosis på Färgfabriken i Stockholm har undertiteln ”I is Someone Else”, efter den franske poeten Arthur Rimbauds välkända fras ”Je est un autre”. Titeln är passande ...

Av: Fredrik Bernholm | Essäer om konst | 18 juni, 2012

Malcolm Cowley, detalj ur bokomslag

Malcom Cowleys brev i urval

Om Malcom Cowley och den förlorade generationen i tjugotalets Paris skriver Ivo Holmqvist.

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 14 mars, 2015

Brudparet

Kunde Indiens tredje Premiärminister ha hetat Feroze Gandhi?

I Bertil Falks biografi om maken till Indira Gandhi, hon som faktiskt var Indiens tredje premiärminister, framträder en skarp relief som förgrund ur något många lärt sig betrakta som bakgrund ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer om litteratur & böcker | 17 september, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.