Ett barn är fött...

Idyllen kan vara påträngande. Den kan bli för mycket. Idyllen är då ofta avskild från det verkliga. Den avsedda relationen av en s.k. inkarnation kan vara bruten. Några vill inte ...

Av: Hans-Evert Renérius | 25 december, 2014
Gästkrönikör

HANDLINGAR KRING RAYMOND ROUSSELS DÖD

"P.S. Kommissariat - sekt. Politeama - Palermo14 juli 1933 År XI i Fascismens EraInterntelegramÄrade herr förste PretorÄrade herr KvestorPalermo Vid omkring tiotiden idag på förmiddagen då hotellvaktmästaren Antonio Kreuz på Hotel ...

Av: Leonardo Sciascia. översättning: Torbjörn Elensky | 05 oktober, 2009
Utopiska geografier

Jacksonbot in action

Det där kan min robot göra bättre – om konst som algoritmer

Kallar du det där för konst? Min robot skulle kunna göra det mycket bättre! Kanske kommer konstnärer att ersättas av robotar i framtiden. Påståendet får nog en del att rynka ...

Av: Mathias Jansson | 18 februari, 2015
Essäer om konst

46. Kjell

Kjell skyndar över Mårtenstorget. Han är på väg till lasarettet för att sortera bland de gamla apparaterna. Han har varit där i perioder under hela hösten. Ombyggnationen som är på ...

Av: Kjell | 09 november, 2012
Lund har allt utom vatten

Ingen full servering hos Hammarén



Stefan HammarénDet som i början mer var ett självsökande behov, har med tiden utvecklats till ett högst personligt stildrag. Finlandssvenske författaren och poeten Stefan Hammarén har beskrivits som en av de ledande surrealisterna i Norden. Han skriver inte rakt och tydligt bara för att han behärskar den metoden. Språkutforskandet och att hitta den perfekta formuleringen istället för att säga något rakt ut finns alltid med, oavsett om det är prosa, lyrik, kulturkritik eller ett vanligt mejl, som den här intervjun.
- Språket föds i hjärnan, inte arbetar jag så utpräglat, skriver på till det är avigt nog, börjar i ett normalare språk och filar på med tillskott tills det sitter i sin form, och vacklar på gränsen till det oläsbara, förklarar han.

Poesi har Stefan Hammarén skrivit till och från sedan han debuterade som romanförfattare med "Med en burk soppa" 2001. För honom är poesi lätt att skriva i jämförelse med romaner och handlar mer om skrivande för egen utveckling.

- Poesi skriver jag som utfyllnad, när är tillfälligt trött på romanerna, eller när vilar från dem, och går mycket i perioder av ingen poesi till enbart poesi. För mig är mitt romanspråk betydligt mer komplicerat och mer personligt eget hantverk. Normalt är dikter svårare än romanprosa, för egendel alltså helt tvärtom. I en roman också mer krävande att försöka lagom konsekvent hålla uppe en viss form, än vad man i dikters korta form gör.

Tankarna går till surrealisternas fria associationer och normbrytande form som outsinlig inspirationskälla, men Hammarén skriver inte för att åberopa en viss litterär rörelse. Det blir som han själv vill.
- Jag är inte förläst på surrealism och är inte avhängig rörelsen på något sätt, lika lite jag plockar från klassiker. Likheter finns, men tror det etiketterar lite onödigt mycket. Finns också kritiker som sagt att jag inte liknar något annat, så vem vet.

Det finns heller inget universellt tema som inspirerar, snarare är det skrivandet självt.
- Och då i en ständig kamp att finna något att skriva om, och det är magert plockgods som gör texterna, minsta lilla fnuttiga kan ge de längsta texterna. Någon liten begynnelserad, kan leda till en hel roman, med plockgods förstås under resan.

Han tror inte på budskap, men samtidigt tycker han att det är svårt att skriva en produkt som blir helt utan mening. Dubbelbetydelser innebär inte nödvändigtvis att resultatet är utan budskap eller tanke.
- Inte ens surrealisternas automatskrivande är tankebefriande, tror jag. Man kan vilseleda med sin motsägande handling, eller av utspökande, men det snarare ökar budskapen än minskar.

"Egocentriska prosaböcker, fyllda av sexualmystik, surrealistiska drömfantasier och dekadens." Så beskrivs Hammaréns litteratur på Wikipedia. Att ge sitt privata för omvärlden - är det alltid intressant ur ett litterärt perspektiv? Det tycker inte Stefan Hammarén. Särskilt inte om det råkar vara av känslig karaktär. Att skriva bra litteratur går före självsökandet. Men samtidigt går det inte att komma från det som berör, det som ligger för en. Jaget finns ofta med i Hammaréns litteratur, inte sällan just i jag-form. Även om det mest privata delvis omskrivs, eller detaljer utesluts.

Det "rödatrådsfixerade" är något som Stefan Hammarén tror kan vara till nackdel för läsaren. Det låser sig lätt om man utgår från att en röd tråd eller ett budskap ligger till grund för texten. Kritiker har hävdat att Hammaréns språk verkar vara hämtat från något privat, en för andra svårgripbar musikalitet och att han själv är den ende som har nyckeln till förståelsen.
- Är absolut förståelse det så viktigaste i läsning. Kanske man skall ha lite fantasi i själva läsningen, inte kräva full servering.

Kanske överskattar vi vikten av förståelse i den traditionella bemärkelsen. Det experimenterande språket kräver att läsaren överger kravet på det dramaturgiskt drivna berättandet. För samtidigt som den fria formen är ett motiv för författaren kan ordmassorna också ses som avklätt uppfriskande för läsaren. Och med lite övning går det kanske att finna mening i något som inte hänger så tydligt samman. En annan sorts mening.


Fotnot: Stefan Hammarén har inlett en ny romantrilogi, med första boken under titeln "S:t Största skarabéerboken". Därefter är "Tredje generation skarabéerbok" tänkt att utkomma och slutligen "Första skarabéerboken".

Pernilla Andersson

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Ur arkivet

view_module reorder
Gunilla Nordlund

När drömmen blir verklighet

Jag känner Gunilla Nordlund sedan minst 10 år tillbaka. Jag har alltid uppskattat hennes kraft som regissör och kulturarbetare att aldrig böja sig för makten utan ständigt fortsätta kämpa för ...

Av: Guido Zeccola | Scenkonstens porträtt | 02 november, 2016

Holismer och reduktionismer

Holismen handlar i princip om att se all verklighet som en helhet (inte en delhet). Positivismen (som är den naturvetenskapliga förståelsens centrum och metod) handlar om att se - eller ...

Av: Carsten Palmer Schale | Essäer | 13 maj, 2011

Johan Heinrich Füssli, Le prince Arthur et la reine des fées. Foto:  BOT

Modernismens fria bildspråk

Tänker, tänker jag, att jag nu tagit mig vatten över huvudet med en text (essä) om en så bred och inkluderande -ism som modernismen med utgångspunkt i den anglosaxiska, latinska ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 22 juni, 2015

Pino Masi och det italienska ärret Intervju med Roan Johnson

På den italienska filmfestivalen den 4 – 7 oktober på biografen Sture visades bland annat filmen ”Högst upp på listan” (I primi della lista), en skruvad komedi med allvarliga undertoner ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 23 oktober, 2012

Universums svekfullhet & förtrolighet

 Hur närma sig verkligheten? Det vore inte obefogat att hävda att stora delar av G.K. Chestertons mångsidiga författarskap graviterar emot denna fråga. Om den då etablerade verklighetsbilden heter det 1912 ...

Av: Claes-Magnus Bernson | Agora - filosofiska essäer | 23 februari, 2013

Eddie och Reb in da House

  Eddie och Reb. Foto: Agneta Tröjer Eddie och Reb in da House I år har Pride House flyttat in på Södra Teatern med ett digert programutbud under Prideveckans första fem dagar. Det ...

Av: Agneta Tröjer | Porträtt om politik & samhälle | 04 augusti, 2007

Lotta Lotass Fjärrskrift- återvändsgränd eller befrielse?

Lotta Lotass nya bokutgåva är en telexremsa som getts namnet Fjärrskrift och som består av en exklusiv upplaga på 100 ex av ett telexband där förlaget Drucksache också filmat remsan ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 07 juni, 2011

Veckan från hyllan, vecka 27. 2012

Den ekonomiska krisen fortsätter, och detaljerna kring den blir allt mer bisarra. Förra veckan raljerade jag över den nya grekiska finansministern. Det gick bara någon dag och det blev ännu ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 30 juni, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.