Under ordens skuggor. En natt med Gunnar Ekelöf

Det är stilla och stjärnklart, snön nypackad och gnistrande därute, klockan är tre i den mörka vinternatten när jag sakta läser mig in under Gunnar Ekelöfs djupa ordskuggor. Här talar ...

Av: Benny Holmberg | 01 januari, 2013
Litteraturens porträtt

Ett finskt trauma

”Kvinnogardisterna står i stadshusets fönster och skjuter mot de överlägsna vita styrkorna. Männen vill ge upp, men kvinnorna vägrar. Likhögarna på gatorna växer och Tammerfors står i brand. Det är ...

Av: Rolf Karlman | 02 februari, 2017
Essäer om politiken

Näsornas näsbänderska

Så som de en del såg ut nånting i likhet amasonskorna, amasonskara, amasonszons tyngdupplyfterskorna till yes no right boxare som dotter H Duda Dada Yankovich plulubaschschiskans en rotryckerska avsluttråderska näsbänderska ...

Av: Stefan Hammarén | 21 november, 2012
Stefan Hammarén

Detalj ur Begravningen av greve Orgaz (1586–1588), El Greco

Greken från Kreta

I skuggan av de välvda gångarna nere vid Heraklions hamn på Kreta stötte jag på ett par skyltar som berättade att den gamla hamnen från den venetianska tiden hade varit ...

Av: Mathias Jansson | 30 juli, 2016
Konstens porträtt

Jag har aldrig tänkt på marknaden



Tidningen Kulturen presentar en serie porträtt av olika bokförlag i Sverige. Vad gör de? Vilken är deras policy och politik? En sak är säker: deras insatser är ett viktigt bidrag till deprovinsialiseringen av kulturen i vårt land. Vi börjar med förlaget Artos och Per Åkerlund som Tidningen Kulturens Daniel Westerlund träffade för en intervju.

Image
Per Åkerlund på Artos förlag. Foto: Privat

Det Skellefteå-baserade förlaget Artos har sedan starten 1978 varit ett av de mest tongivande förlagen med teologisk och mystik inriktning. Vare sig det gäller helgonlitteratur, rysk ortodoxi eller luthersk trosbekännelse har Artos ofta framstått som det mest innovativa och samvetsgranna förlaget i sin genre. Som mest har förlaget haft en utgivning på trettio titlar per år.  Bland titlarna finner man oumbärliga klassiker av Mäster Eckehart, Johannes Tauler och Hjalmar Ekström.

I en mailkorrespondens med förlagets grundare och enda anställda Per Åkerlund ber Tidningen Kulturen honom att erbjuda sin syn på förlagets utveckling och ställning i Sverige genom åren. Åkerlund visar sig vara en förläggare med ett tänkande långt bortom de gängse farlederna med en utgivning som är en bokkommersens motsats. Om boken behövs ska den ges ut, resonerar Åkerlund, som får sägas representera ett kristet patos där individen/förläggaren får försöka göra det bästa av sitt kall, resultatet måste andra bedöma.

Under vilka omständigheter och varför startades Artos 1978?

– Kan ett till synes slumpmässigt möte bli livsavgörande och samtidigt utgöra en del i en dold plan? Hur som helst skulle vi trycka ett reklamblad i den församling där jag arbetade som präst. När jag såg den lilla offsetpressen frågade jag tryckaren om han kunde göra en bok på den. Javisst, svarade han. Då vill jag att du trycker Hjalmar Ekströms Den fördolda verkstaden svarade jag. Jag hade den i ett uselt hoptejpat häfte, kopierat på kopieringsapparat och tyckte att den borde finnas tillgänglig för alla blivande gudsälskare. Jag ordnade rättigheter, tryckaren tryckte och hustrun och jag handplockade och limmade den första upplagan, 400 ex, hemma i köket när barnen sov. Hur jag lyckade sälja dem kommer jag inte ihåg. Efter detta gav jag ut några fler mystiker och tryckte även Den fördolda verkstaden ”på riktigt”. Det ena gav det andra och stenen kom i rullning. And the rest is history.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Hur krasst måste ni tänka, rent försäljningsmässigt? Med bokklubben gissar jag att ni byggt en stadig kundkrets – har det alltid varit så, eller har ni märkt av trender?

– Jo, vi har en stadig kundkrets på cirka fyratusen personer. Jag har aldrig tänkt på marknaden över huvud taget utan bara tänkt på om det är en bra bok. Om det är en bra bok måste den komma ut. Sedan har jag ordnat med finansieringen genom bidrag från fonder med mera. Men aldrig har jag tackat nej till att ge ut en bok på grund av marknadshänsyn.

Med andra ord – kan ni på ett förlag med en så markant teologisk utgivning märka av skillnader i intresset för Gud i Sverige?

– Intresset för Gud i Sverige kan jag inte uttala mig om men jag tror att de ”praktiserande kristna” i vårt land läser allt mindre. Samtidigt har Internet gjort att all litteratur finns tillgänglig. Mina gamla lagersuccéer hittas genom en knapptryckning. Jag har medvetet hållit allt i lager under låga kostnader.

Hur tycker du att klimatet ser ut för ett litet förlag i dagens Sverige?

– Kanske är Artos inte representativt för små förlag. Jag har ju sett förlaget och dess utgivning som mitt kall, som en livsuppgift och det har alltid gått bra på något outgrundligt vis.

Hur tycker du själv att förlaget förändrats från starten? Var målsättningen klar från början och är det en linje som hållits? Har det varit en rak kurs?

– Utgivningen har förändrats i och med att fler teman har kommit till. Det är den allmänneliga och apostoliska teologin och spiritualiteten som vi ger ut och utöver det en del uppdragsutgivning, i stil med avhandlingar och liknande. Men vi håller oss borta från liberalteologi och dötråkig modern akademisk skrivbordsteologi från Uppsala och Lund. Det har varit en rak kurs. De få felsatsningarna har alltid kommit då jag varit feg eller fjäskat för någon. Fy huvva!

Vilken bok är den absoluta storsäljaren? Och vilken har gått sämst? Hur ser du på skillnaden mellan dessa två?

– Den vi tjänat mest pengar på är en Tidebönsbok och förra årets storsäljande bok av Bo Brander och Göran Skytte, Ett år med Jesus – predikningar och samtal. Den vi tjänat minst på vill jag inte nämna så att inte författaren blir ledsen. Jag bryr mig inte om sådana saker, men man behöver inte vara dumdristig för det. En bra bok som enbart säljer i 280 exemplar kanske ändå har sådan inneboende kraft att den påverkar hela den kyrkliga miljön. Så tänker jag. Jag plöjer och harvar och sår men kan inte göra något åt regnet och solen. Skörden bryr jag mig inte om, den är liksom inte min, jag äger inte detta budskap, bara förvaltar det.

Finns det några teologiska klassiker som förblivit outgivna för att ni inte kan se en marknad för dem?

 – Det finns en hel rad klassiker kvar att översätta och ge ut. Vänta bara.

Hur ser du på den närmsta tiden för förlaget?

– Får jag behålla hälsan ser det ut som vanligt. Kanske något färre titlar. Det kanske räcker med femton titlar per år. Sen gör jag också annat: predikar, läser mässan, håller retreater och tillsammans med några andra pysslar jag med en ekumenisk gemenskap som man kan hitta på www.enhetensvanner.se. 


 Daniel Westerlund

Ur arkivet

view_module reorder

Whilde på sommar

Doktor Frederick Foster Hervey Quin var två steg från döden. En koleraepidemi hade brutit ut och Quin insjuknade med grymma plågor. Desperat tog han det homeopatiska medlet camphor, som Hahnemann hunnit ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 juni, 2014

Dikter av Sven André

Rivning   Långsamt ritar deras drömmar om bilden av det obeständigas landskap Några vinklar här Några rutmönster där Vad som är i vägen för de becksvarta pulsslagen bryts sönder till sin döda natur Vad som undslipper årens marsch mot Utopia står ...

Av: Sven André | Utopiska geografier | 07 december, 2009

Porkkala. Kusten 2009 Foto Matti Paavola

Porkalas parentes

Till september 1944 var Porkala mest känd som ett stycke vänlig skärgårdsnatur några mil utanför Helsingfors. Ett stycke havsomsusad nyländsk skärgård med blankpolerade klipphällar och martalls bevuxna kobbar. Längre inåt ...

Av: Rolf Karlman | Reportage om politik & samhälle | 15 juli, 2016

En rökares försvarstal

 En av mina väninnor försöker leva ett hälsosamt liv, för att må bra. Nu äter hon rätt, a la diet nya modellen och motionerar som sig bör. Hon springer varje ...

Av: Jenny Berggren Keljevic | Gästkrönikör | 30 december, 2013

Care Santos på Bokmässan i Göteborg 2014 Foto Per A J Andersson

Några reflektioner kring Care Santos prisbelönta roman Media vida

Elisabeth Tegelberg om Care Santos nya roman

Av: Elisabeth Tegelberg | Essäer om litteratur & böcker | 25 april, 2017

Pièta och den röda hästen

Thomas Notinis högintressanta uppsats här på sidan om Kasimir Malevitj fick mig att fundera över några bildminnen, det ena mitt eget, det andra min mors. Som ung glop för femtio ...

Av: Ivo Holmqvist | Övriga porträtt | 10 december, 2014

Julen är inte vad den alltid har varit

Det är lätt att tänka sig att julen är vad den är och att den alltid har varit vad den är idag.  Den klassiska sagan En julsaga av Charles Dickens beskriver ...

Av: Belinda Graham | Essäer om litteratur & böcker | 01 november, 2013

Paddington anländer till Paddington Station med en lapp runt halsen

Paddington - En björn för alla tider

Paddington är urtypen för den artige främlingen. Han kommer som flykting till Storbritannien med en lapp runt halsen och hittas av den snälla familjen Brown på en tågstation i London ...

Av: Belinda Graham | Gästkrönikör | 02 december, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.