Bland tomtar, troll och mylingar: Har nordiska oknytt en chans mot amerikanska vampyrer?

Amanda Hellberg blev uppmanad av självaste Philip Pullman, den brittiske Astrid Lindgren pristagaren 2005 (ALMA priset), att skriva ”Jag väntar under mossan”, en ungdomsbok som handlar om Matilda som kommer ...

Av: Belinda Graham | 21 december, 2012
Essäer

Porträtt av Yeats, utfört av fadern John Butler Yeats

En dikt av W.B. Yeats

W.B. Yeats i översättning av Erik Carlquist.

Av: W.B.Yeats | 21 december, 2015
Utopiska geografier

Hon kände igen mig, och bjöd hem mig

Har ni förresten hört, att jag i tiden försökte få köpa en mycket vacker urgammal designskrivmaskin från Karin Smeds Typsnitts- och skrivmaskinsskolae, i Borgå, låg belägen dessutom granne till Runebergshemmet ...

Av: Stefan Hammarén | 21 oktober, 2013
Stefan Hammarén

Rehabilitering av moralisten

Innledning Artikkelen min er om gjenreisning av det moralske menneske – moralisten. Sokrates var moralist(etiker) og den første filosofen som innførte etikkprinsippet (Hegel). Nøkkelord: Moralisme, moralisere, moralist, moral, moralitet.

Av: Thor Olav Olsen | 09 november, 2013
Agora - filosofiska essäer

Jag har aldrig tänkt på marknaden



Tidningen Kulturen presentar en serie porträtt av olika bokförlag i Sverige. Vad gör de? Vilken är deras policy och politik? En sak är säker: deras insatser är ett viktigt bidrag till deprovinsialiseringen av kulturen i vårt land. Vi börjar med förlaget Artos och Per Åkerlund som Tidningen Kulturens Daniel Westerlund träffade för en intervju.

Image
Per Åkerlund på Artos förlag. Foto: Privat

Det Skellefteå-baserade förlaget Artos har sedan starten 1978 varit ett av de mest tongivande förlagen med teologisk och mystik inriktning. Vare sig det gäller helgonlitteratur, rysk ortodoxi eller luthersk trosbekännelse har Artos ofta framstått som det mest innovativa och samvetsgranna förlaget i sin genre. Som mest har förlaget haft en utgivning på trettio titlar per år.  Bland titlarna finner man oumbärliga klassiker av Mäster Eckehart, Johannes Tauler och Hjalmar Ekström.

I en mailkorrespondens med förlagets grundare och enda anställda Per Åkerlund ber Tidningen Kulturen honom att erbjuda sin syn på förlagets utveckling och ställning i Sverige genom åren. Åkerlund visar sig vara en förläggare med ett tänkande långt bortom de gängse farlederna med en utgivning som är en bokkommersens motsats. Om boken behövs ska den ges ut, resonerar Åkerlund, som får sägas representera ett kristet patos där individen/förläggaren får försöka göra det bästa av sitt kall, resultatet måste andra bedöma.

Under vilka omständigheter och varför startades Artos 1978?

– Kan ett till synes slumpmässigt möte bli livsavgörande och samtidigt utgöra en del i en dold plan? Hur som helst skulle vi trycka ett reklamblad i den församling där jag arbetade som präst. När jag såg den lilla offsetpressen frågade jag tryckaren om han kunde göra en bok på den. Javisst, svarade han. Då vill jag att du trycker Hjalmar Ekströms Den fördolda verkstaden svarade jag. Jag hade den i ett uselt hoptejpat häfte, kopierat på kopieringsapparat och tyckte att den borde finnas tillgänglig för alla blivande gudsälskare. Jag ordnade rättigheter, tryckaren tryckte och hustrun och jag handplockade och limmade den första upplagan, 400 ex, hemma i köket när barnen sov. Hur jag lyckade sälja dem kommer jag inte ihåg. Efter detta gav jag ut några fler mystiker och tryckte även Den fördolda verkstaden ”på riktigt”. Det ena gav det andra och stenen kom i rullning. And the rest is history.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Hur krasst måste ni tänka, rent försäljningsmässigt? Med bokklubben gissar jag att ni byggt en stadig kundkrets – har det alltid varit så, eller har ni märkt av trender?

– Jo, vi har en stadig kundkrets på cirka fyratusen personer. Jag har aldrig tänkt på marknaden över huvud taget utan bara tänkt på om det är en bra bok. Om det är en bra bok måste den komma ut. Sedan har jag ordnat med finansieringen genom bidrag från fonder med mera. Men aldrig har jag tackat nej till att ge ut en bok på grund av marknadshänsyn.

Med andra ord – kan ni på ett förlag med en så markant teologisk utgivning märka av skillnader i intresset för Gud i Sverige?

– Intresset för Gud i Sverige kan jag inte uttala mig om men jag tror att de ”praktiserande kristna” i vårt land läser allt mindre. Samtidigt har Internet gjort att all litteratur finns tillgänglig. Mina gamla lagersuccéer hittas genom en knapptryckning. Jag har medvetet hållit allt i lager under låga kostnader.

Hur tycker du att klimatet ser ut för ett litet förlag i dagens Sverige?

– Kanske är Artos inte representativt för små förlag. Jag har ju sett förlaget och dess utgivning som mitt kall, som en livsuppgift och det har alltid gått bra på något outgrundligt vis.

Hur tycker du själv att förlaget förändrats från starten? Var målsättningen klar från början och är det en linje som hållits? Har det varit en rak kurs?

– Utgivningen har förändrats i och med att fler teman har kommit till. Det är den allmänneliga och apostoliska teologin och spiritualiteten som vi ger ut och utöver det en del uppdragsutgivning, i stil med avhandlingar och liknande. Men vi håller oss borta från liberalteologi och dötråkig modern akademisk skrivbordsteologi från Uppsala och Lund. Det har varit en rak kurs. De få felsatsningarna har alltid kommit då jag varit feg eller fjäskat för någon. Fy huvva!

Vilken bok är den absoluta storsäljaren? Och vilken har gått sämst? Hur ser du på skillnaden mellan dessa två?

– Den vi tjänat mest pengar på är en Tidebönsbok och förra årets storsäljande bok av Bo Brander och Göran Skytte, Ett år med Jesus – predikningar och samtal. Den vi tjänat minst på vill jag inte nämna så att inte författaren blir ledsen. Jag bryr mig inte om sådana saker, men man behöver inte vara dumdristig för det. En bra bok som enbart säljer i 280 exemplar kanske ändå har sådan inneboende kraft att den påverkar hela den kyrkliga miljön. Så tänker jag. Jag plöjer och harvar och sår men kan inte göra något åt regnet och solen. Skörden bryr jag mig inte om, den är liksom inte min, jag äger inte detta budskap, bara förvaltar det.

Finns det några teologiska klassiker som förblivit outgivna för att ni inte kan se en marknad för dem?

 – Det finns en hel rad klassiker kvar att översätta och ge ut. Vänta bara.

Hur ser du på den närmsta tiden för förlaget?

– Får jag behålla hälsan ser det ut som vanligt. Kanske något färre titlar. Det kanske räcker med femton titlar per år. Sen gör jag också annat: predikar, läser mässan, håller retreater och tillsammans med några andra pysslar jag med en ekumenisk gemenskap som man kan hitta på www.enhetensvanner.se. 


 Daniel Westerlund

Ur arkivet

view_module reorder

Belinda Graham. Några dikter

Belinda Graham is a bilingual poet/artist, who has a weakness for numbers and patterns. She considers all numbers equally fascinating, though there are patterns to prove that apparently all numbers ...

Av: Belinda Graham | Utopiska geografier | 02 september, 2013

En telefonintervju med Royal Republic

Lena Lidén träffade för en intervju med Malmöbandet Royal Republic Varför är RRs snuskiga humor så ovanlig i svenskt musikliv? Var kommer dessa fantastiska texter ifrån? - Alltså. Vi vill inte ...

Av: Lena Lidén | Musikens porträtt | 18 augusti, 2011

Hundens genius

"Jag fick order att inställa mig hos en kapten som sade att han inte ville ha en kvinnlig chaufför. Han tyckte inte om atmosfären, han ville inte ha en kvinnlig ...

Av: Lisa Gålmark | Essäer | 08 juni, 2014

Ditt liv kommer bli bättre så här, sa kulturministern

Jag såg på CNN igår. De diskuterade tårtan och ministern, Makode Lindes numera världsberömda tårta och Sveriges kulturminister Lena Adelsson Liljeroth. Enligt Linde själv har alla, från Al-Jazeera och New ...

Av: Björn Augustson | Gästkrönikör | 20 april, 2012

Hamnen i Hamburg med nya konserthuset i bakgrunden. Foto: Björn Gustavsson

Hansaförbundet

Det tyska Hansaförbundet, som var i kraft från 1100-talet till 1600-talet, betydde oerhört mycket för utvecklingen av den nordeuropeiska handeln och utvecklandet av ett slags kulturell samhörighet länderna emellan. Ytterst ...

Av: Björn Gustavsson | Resereportage | 20 oktober, 2015

Anneli Jordhal Foto Sara Mac Key

Ett sätt att försöka lyssna på de andra

Anneli Jordhal är en politisk engagerad författare. Från Klass, Är du fin nog till Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) till Augustenbad en ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 04 oktober, 2016

Matreklamens pris

Det står inte ”INGEN REKLAM. TACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!” på min dörr. Eftersom under den tid som jag skyltade med denna vädjan, var den ignorerad. Så jag gav efter och släpar sedermera kilovis ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 18 april, 2013

Människor lever i bubblor

Socialpsykologiskt är detta ingenting nytt; där kallas bubblorna för primära och sekundära grupper. Jag lever naturligtvis själv, och har framförallt levt, i bubblor. Under de senaste, säg, 20 åren har ...

Av: Carsten Palmer Schale | Gästkrönikör | 09 juli, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.