Botanisk teater, 1924-1934. Foto: Thomas Notini

Att göra det osynliga synligt

I skrivande stund pågår på Moderna Museet i Stockholm en liten, sparsmakad utställning med verk av den tysk-schweiziske Paul Klee och den svenske Ivan Aguéli. Den är tematiskt väl uppbyggd ...

Av: Thomas Notini | 01 mars, 2016
Konstens porträtt

Marco Missiroli. Foto Gian-Luca Rossetti

Skrivkonsten mellan väsentlighet och dikt

Marco Missiroli är född 1981 i Rimini men bor sedan många år tillbaka i Milano, där han givit ut flera böcker och fått prestigefulla priser som Premio Campiello, Premio Comisso ...

Av: Guido Zeccola | 07 november, 2014
Litteraturens porträtt

Gustav Mellberg - den förste utvandraren från Habo till Nordamerika 1843

För drygt tvåhundra år sedan föddes Gustav Mellberg eller Gustav Andersson, som han hette fram till den dag då han vid 14 års ålder började skolan vid Jönköpings Högre Lärdomsskola. Gustav ...

Av: Hans-Evert Renérius | 21 mars, 2014
Kulturreportage

Ernfrid Lindqvist, ungdomsporträtt innan han gifte sig med sin Selma (Foto privat).

Finland 100 år

Det har sagts att sedan Sverige förlorade Finland i 1808–1909 års krig har Sverige inte haft någon historia. Jag har genom åren grubblat över påståendet. Men när går jag igenom ...

Av: Thomas Wihlman | 06 december, 2017
Reportage om politik & samhälle

Jag har aldrig tänkt på marknaden



Tidningen Kulturen presentar en serie porträtt av olika bokförlag i Sverige. Vad gör de? Vilken är deras policy och politik? En sak är säker: deras insatser är ett viktigt bidrag till deprovinsialiseringen av kulturen i vårt land. Vi börjar med förlaget Artos och Per Åkerlund som Tidningen Kulturens Daniel Westerlund träffade för en intervju.

Image
Per Åkerlund på Artos förlag. Foto: Privat

Det Skellefteå-baserade förlaget Artos har sedan starten 1978 varit ett av de mest tongivande förlagen med teologisk och mystik inriktning. Vare sig det gäller helgonlitteratur, rysk ortodoxi eller luthersk trosbekännelse har Artos ofta framstått som det mest innovativa och samvetsgranna förlaget i sin genre. Som mest har förlaget haft en utgivning på trettio titlar per år.  Bland titlarna finner man oumbärliga klassiker av Mäster Eckehart, Johannes Tauler och Hjalmar Ekström.

I en mailkorrespondens med förlagets grundare och enda anställda Per Åkerlund ber Tidningen Kulturen honom att erbjuda sin syn på förlagets utveckling och ställning i Sverige genom åren. Åkerlund visar sig vara en förläggare med ett tänkande långt bortom de gängse farlederna med en utgivning som är en bokkommersens motsats. Om boken behövs ska den ges ut, resonerar Åkerlund, som får sägas representera ett kristet patos där individen/förläggaren får försöka göra det bästa av sitt kall, resultatet måste andra bedöma.

Under vilka omständigheter och varför startades Artos 1978?

– Kan ett till synes slumpmässigt möte bli livsavgörande och samtidigt utgöra en del i en dold plan? Hur som helst skulle vi trycka ett reklamblad i den församling där jag arbetade som präst. När jag såg den lilla offsetpressen frågade jag tryckaren om han kunde göra en bok på den. Javisst, svarade han. Då vill jag att du trycker Hjalmar Ekströms Den fördolda verkstaden svarade jag. Jag hade den i ett uselt hoptejpat häfte, kopierat på kopieringsapparat och tyckte att den borde finnas tillgänglig för alla blivande gudsälskare. Jag ordnade rättigheter, tryckaren tryckte och hustrun och jag handplockade och limmade den första upplagan, 400 ex, hemma i köket när barnen sov. Hur jag lyckade sälja dem kommer jag inte ihåg. Efter detta gav jag ut några fler mystiker och tryckte även Den fördolda verkstaden ”på riktigt”. Det ena gav det andra och stenen kom i rullning. And the rest is history.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Hur krasst måste ni tänka, rent försäljningsmässigt? Med bokklubben gissar jag att ni byggt en stadig kundkrets – har det alltid varit så, eller har ni märkt av trender?

– Jo, vi har en stadig kundkrets på cirka fyratusen personer. Jag har aldrig tänkt på marknaden över huvud taget utan bara tänkt på om det är en bra bok. Om det är en bra bok måste den komma ut. Sedan har jag ordnat med finansieringen genom bidrag från fonder med mera. Men aldrig har jag tackat nej till att ge ut en bok på grund av marknadshänsyn.

Med andra ord – kan ni på ett förlag med en så markant teologisk utgivning märka av skillnader i intresset för Gud i Sverige?

– Intresset för Gud i Sverige kan jag inte uttala mig om men jag tror att de ”praktiserande kristna” i vårt land läser allt mindre. Samtidigt har Internet gjort att all litteratur finns tillgänglig. Mina gamla lagersuccéer hittas genom en knapptryckning. Jag har medvetet hållit allt i lager under låga kostnader.

Hur tycker du att klimatet ser ut för ett litet förlag i dagens Sverige?

– Kanske är Artos inte representativt för små förlag. Jag har ju sett förlaget och dess utgivning som mitt kall, som en livsuppgift och det har alltid gått bra på något outgrundligt vis.

Hur tycker du själv att förlaget förändrats från starten? Var målsättningen klar från början och är det en linje som hållits? Har det varit en rak kurs?

– Utgivningen har förändrats i och med att fler teman har kommit till. Det är den allmänneliga och apostoliska teologin och spiritualiteten som vi ger ut och utöver det en del uppdragsutgivning, i stil med avhandlingar och liknande. Men vi håller oss borta från liberalteologi och dötråkig modern akademisk skrivbordsteologi från Uppsala och Lund. Det har varit en rak kurs. De få felsatsningarna har alltid kommit då jag varit feg eller fjäskat för någon. Fy huvva!

Vilken bok är den absoluta storsäljaren? Och vilken har gått sämst? Hur ser du på skillnaden mellan dessa två?

– Den vi tjänat mest pengar på är en Tidebönsbok och förra årets storsäljande bok av Bo Brander och Göran Skytte, Ett år med Jesus – predikningar och samtal. Den vi tjänat minst på vill jag inte nämna så att inte författaren blir ledsen. Jag bryr mig inte om sådana saker, men man behöver inte vara dumdristig för det. En bra bok som enbart säljer i 280 exemplar kanske ändå har sådan inneboende kraft att den påverkar hela den kyrkliga miljön. Så tänker jag. Jag plöjer och harvar och sår men kan inte göra något åt regnet och solen. Skörden bryr jag mig inte om, den är liksom inte min, jag äger inte detta budskap, bara förvaltar det.

Finns det några teologiska klassiker som förblivit outgivna för att ni inte kan se en marknad för dem?

 – Det finns en hel rad klassiker kvar att översätta och ge ut. Vänta bara.

Hur ser du på den närmsta tiden för förlaget?

– Får jag behålla hälsan ser det ut som vanligt. Kanske något färre titlar. Det kanske räcker med femton titlar per år. Sen gör jag också annat: predikar, läser mässan, håller retreater och tillsammans med några andra pysslar jag med en ekumenisk gemenskap som man kan hitta på www.enhetensvanner.se. 


 Daniel Westerlund

Ur arkivet

view_module reorder
Leonard Cohen

So Long, Leonard, and Thank You For the…

“I forget to pray for the angels …. and then the angels forget to pray for us.” (So Long, Marianne, 1967) “If you are the dealer I’m out of the game ...

Av: Dr Jytte Holmqvist | Gästkrönikör | 13 november, 2016

Ångest och frihet hack i häl på Kierkegaard och Giddens

Sprit Fixt av Hebriana Alainentalo I modern poesi, sägs det, är ordet "ångest" bannlyst. När det gäller övrig skönlitteratur är det desto mer gångbart, men även där under förutsättning att ämnet ...

Av: Roberth Ericsson | Agora - filosofiska essäer | 17 juli, 2010

Moln över den föränderliga världen – Leopold Museum i Wien

Moln fascinerar – men det är kanske första gången som moln blivit tema för en utställning. Nu visar Leopoldmuseet i Wien en omfattande utställning av 300 verk, som lånats ut ...

Av: Lilian O. Montmar | Essäer om konst | 05 maj, 2013

Veckan från hyllan, vecka 20 - 2012

På måndag är det 100 år sedan August Strindberg gick bort. Kulturministern har kollat upplagesiffrorna och kommit fram till att den där Strindberg måste vara lika bra, eller kanske till ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 12 maj, 2012

Veckan från Isabel Allende via IKEA

Det går inget vidare för Ingvar Kamprad. Först avslöjades det att han var långt mer aktiv nazist än han har medgett, och dessutom att hans nazistsympatier har fortsatt långt efter ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 03 september, 2011

66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar.

Del 10   Ja, det kan man fråga sig. Och man kan också fråga sig om det i sig är en relevant fråga, och så vidare... Och Donnerwetter vad många tyskar det ...

Av: Carl Abrahamsson | Carl Abrahamsson | 29 april, 2011

En liten blåsa i Guds andes glas

Jag är förtvivlad, full av ångest och riven i djupet som aldrig förr! Det är nåt fel med mig! Det är som att återuppbygga ett hela tiden raserande och sönderblandat ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 05 september, 2011

Olika bokomslag

Hur viktiga är bokomslagen?

Väljer du böcker efter bokomslaget? Författaren? Berättelsen? Genren? Det är många kriterier att ta hänsyn till när man ska välja en bok att läsa. I dag tar det visuella stor ...

Av: Lisbeth Ekelöf | Essäer om litteratur & böcker | 08 mars, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts