Frida Andersson, ”Ett hjärta av guld”. Foto och grafik: Julia Ingo.

Intervju: Frida Andersson

En och annan finlandssvensk artist, skådespelare eller annan kulturarbetare söker sig till Sverige, kanske främst för att nå en större publik. En av dem är sångerskan och låtskrivaren Frida Andersson.

Av: Thomas Wihlman | 25 april, 2016
Musikens porträtt

Det var en slump

Vi hade handlat båda två men i olika affärer. Mina kassar var fyllda med mat och hans med vin och en flaska vodka. Vi hade inte sett varandra på fjorton ...

Av: Björn Augustson | 12 januari, 2012
Gästkrönikör

Veckan från hyllan, Vecka 34-2012

Det rasar just nu en initierad debatt om Raoul Wallenberg. Var han verkligen en sådan hjälte, romantiseras han inte helt oförtjänt? Var det i själva verket inte så att det ...

Av: Gregor Flakierski | 18 augusti, 2012
Veckans titt i hyllan

Dagbok från en filmfestival

Parker Posey och Zoe Cassavetes. Foto: Carla Hagberg   Göteborgs årliga filmfest kändes mer filmfestival än någonsin. Lite ”Alla Var Där” stämning över det hela. Kulturenreportern och festivalanhängaren Joel var på plats för att få ...

Av: Joel Carlund | 21 februari, 2008
Essäer om film

Författaren till F Daniel Kehlman Foto Belinda Graham

Bedragen och betagen - Daniel Kehlmann levererar en humoristisk tragedi i familjekrönikan F



Vi befinner oss i Mexico City. Daniel Kehlmann är på ett tåg och träffar en man, som han känner själslig släktskap med, när de börjar prata om litteratur. Främlingen kan massor om litteratur. Och han verkar vara född berättare. Som en riktig författare. De två finner verkligen varandra. Efter ett tag uppdagas det att främlingen tidigare under dagen blivit rånad på allt han äger och har. Daniel vill så gärna hjälpa till. Mannen vill inte ha någon hjälp. Daniel insisterar. De är ju kompisar nu! Daniel trugar. Motvilligt tar mannen emot alla Daniels pengar, bara han ger sina kontaktuppgifter så han kan betala igen.




 

 

Daniels konstförfalskare skapar verken, hittar på personerna som gjort dem, deras bakgrund, karriärer, allt. Det hela påminner lite om Siri Hustvedts senaste bok Den osynliga världen, där en osedd kvinnlig konstnär hittade på flera manliga alter egon för att slå igenom.

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Pengarna på spåret

Dagarna går, inga pengar kommer åter.

- Och sedan fick jag veta att den där mannen jobbade på den sträckan, han var en professionell bedragare, och körde samma trick varenda dag! säger Daniel och skakar på huvudet.

Daniel kände sig grundlurad.

-Jag hade varit så imponerad av hans charm och hans kunskaper om litteratur och hans sätt att  berätta en historia! Jag kunde inte tänka mig att han var en simpel bedragare.

Inspiration för nästa romanhjälte

Men Daniel är i första hand författare, inte ett lurat offer. Han kom snabbt över nesan av att ha blivit bedragen, och hans författarhjärna satte igång att mala, snabbt, snabbt.

 - Jag tänkte: min nästa romanhjälte ska bli en professionell bedragare! För en bedragare är ju som en historieberättare, en romanförfattare! Jag  tyckte jag hade allt klart för mig!

Men snart blev Daniel Kehlmann varse att alla bedragare inte är som mannen han träffade i Mexico City.

Tre typer av bedragare

-Det finns tydligen olika typer av bedragare,  alla är inte historieberättare, som den jag träffade, så min första idé gick om intet. Men det var då jag fick idén till den här historien om tre bröder. ALLA skulle vara bedragare och alla skulle vara olika bedragartyper, och INGEN av dem vet om att de andra två också är bedragare!

Dessutom inspirerades Daniel av gamla, tyska familjeromaner, typ Buddenbrooks, en familjs uppgång och fall. Fast Daniel tänkte inte inrikta sig på respektabel medelklass och moderna köpmän. Författaren Arthur Friedland och hans tre söner skulle alla vara moderna original.

Prästen, finansvalpen och konstnären

Resultatet blev romanen F (som även heter F i original, den svenska översättningen är utgiven på Albert Bonniers förlag).

Den äldste, bestämde Daniel, skulle vara präst. En präst som inte tror på gud. Nästa bror skulle vara en finanskille, som hela tiden drar in nya investerare för att betala de gamla investerarna, i en evig kedjereaktion.

Den tredje brodern fick bli konstförfalskare.

Den första bedragaren i historien

-Först var jag lite osäker på valet av yrket präst som bedragare, men så var det någon i en publik där jag uppträdde som sa “a priest is the original conman” - dvs. en präst är den ultimata bedragaren, ur-formen för en bedragare, för han säljer något som inte syns och som förmodligen inte finns.

Ett annorlunda bokföringsproblem

Prästen har några av bokens roligaste scener, som en biktscen där en förskingrare (se där, ännu en bedragare!) vill bli förlåten för sina synder. Hur mycket som förskingrats ökar hela tiden, ju längre vi kommer in i bekännelsen. Det är ju bara fråga om tusen euro. En kompis gav honom tipset hur man lätt kunde lägga undan tretusen euro …

Prästen föreslår att pengarna ska läggas tillbaka i företagskassan, som absolution.

-Men hur ska jag bokföra det? undrar förskingraren. Tolvtusen euro kan inte komma från ingenstans!

Prästen har inget bra svar på bokföringsproblemet. Skatteåterbäring, kanske?

En negativ kedjereaktion

Broder nummer två är vad vi vanligtvis tänker på som en bedragare - han tar folks pengar och svindlar bort dem. Skapar finansiella bubblor, som han vet ska spricka, men han måste helt enkelt fortsätta, annars kommer hans respektabla medelklassfasad att rämna.

Den tredje brodern är mest sympatisk av de tre, och även Daniels favorit att skriva om av de tre bröderna.

-Jag gillade honom verkligen och jag fastnade för hans sätt att arbeta.

Den tredje brodern är konstförfalskare. Men han är inte den vanliga typen av konstförfalskare som snor ihop en Van Gogh eller en Picasso och signerar med mästarens namn.

Konstverk av fiktiva konstnärer

Daniels konstförfalskare skapar verken, hittar på personerna som gjort dem, deras bakgrund, karriärer, allt. Det hela påminner lite om Siri Hustvedts senaste bok Den osynliga världen, där en osedd kvinnlig konstnär hittade på flera manliga alter egon för att slå igenom.

Frågan är om det egentligen är fråga om förfalskning eller bara ett ännu större konstverk?! Man skapar inte bara konstverket utan även fiktionen bakom det.

En parodi på familjekrönikan

Daniel var också ute efter att parodiera tyska klassiker.

-Det hela är som en parodi på de tyska familjeromanerna och släktkrönikorna som var så populära på 1800-talet och början av 1900- talet (tänk: Mann).

Kapitlet med släkthistorien blev både det roligaste och sorgligaste Daniel någonsin skrivit.

Det roligaste blev det sorgligaste

-Jag tänkte på det som en parodi jag skulle göra, jag skulle skriva något riktigt kul. Men sedan blev det bara sorgligt. Person efter person föds, lider och avlider.

Daniel gör en paus, och fortsätter sedan:

-Det finns något vackert och fint och roligt med varje människas liv, men det går inte att fånga, när man ska summera livet med bara ett par meningar. Det hela blev mycket tragiskt, inte alls kul som jag hade tänkt mig. Jag hade faktiskt tänkt slänga det kapitlet!

En briljant parodi

Daniels författarvänner tyckte däremot att det var ett lysande kapitel, oj, vilken briljant parodi på gamla tyska släktromaner!

- Folk som inte är författare däremot, de tycker det är ett värdelöst kapitel som man lika gärna kan hoppa över, säger Daniel.

Hoppa däremot inte över hela F. Lysande tragisk tysk humor - eller humoristisk tragedi - när den är som bäst!

Belinda Graham

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder
Carl-Henning Wijkmark. Foto: Carl-Henning Wijkmark

”Allting har ett pris, bara människan har ett värde”

Min första kontakt med Carl-Henning Wijkmark blev läsningen av "Dressinen", där efter kom "Jägarna på Karinhall" följd av "Den svarta väggen", "Den moderna döden" som redan är en klassiker och ...

Av: Göran af Gröning | Litteraturens porträtt | 09 november, 2015

Sceniska rum: Scener från Odenplan. I samtal med John Jakobsson, konstnär

Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär ...

Av: Anders Nilsson | Reportage om scenkonst | 20 juli, 2014

Illustratör: Signe Collmo

Vad är upplysning?

Är arbetare och tänkare synonymer? Var det upplysningsidealet? Tänka för sig själv? Betrodd i sina hållningar; Principfast? Hinner den unge studenten eller äldre professorn tänka för sig själv? Behålla sina ...

Av: Arsho | Essäer om politiken | 09 juli, 2015

Janne Karlssons satyr

Jag heter Janne Karlsson, född 1973 och bosatt i Linköping med mina två söner. Jag är förmodligen Sveriges mest refuserade serietecknare. Möjligen beror detta lite på att jag förmodligen även är sveriges ...

Av: Janne Karlsson | Utopiska geografier | 06 december, 2010

Turism som draglok

Det är lika bra att erkänna från början. Jag är ett turistiskt freak. Det innebär att jag sällan kan resa utan att turism som fenomen spökar i bakgrunden av mina ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 30 juli, 2012

En supernova av ljud

Tidningen Kulturen ger sig ut i den inre rymden och möter ljudpsykonauterna i Vrakets Position. Även om man är helt omgiven av musik kan man ibland känna en saknad. En diffus ...

Av: Peter Sjöblom | Musikens porträtt | 17 februari, 2014

Svenska bilderbokskonstnärer från Adelborg till Adbåge

Barn har en inneboende drivkraft att upptäcka världen. Ordens magi i sagor och berättelser är viktiga för utvecklingen. Olika tider har gett olika svar på frågan vad en barnbok är ...

Av: Lena Månsson | Essäer om konst | 31 juli, 2013

To former for frihet

Dette essayet er om to former for frihet. Den ene beskriver jeg med ‘frihet fra’, mens den andre formen for frihet beskriver jeg med ‘frihet til’. I et stort antall ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 04 juni, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.