Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/tidningenkulture/public_html/libraries/src/Plugin/PluginHelper.php on line 103

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/tidningenkulture/public_html/libraries/src/Plugin/PluginHelper.php on line 103

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/tidningenkulture/public_html/libraries/src/Plugin/PluginHelper.php on line 103
Je vous souhaite d'être follement aimée . Bretons ideala kvinna - Tidningen Kulturen
person_outline
search

Warning: imagejpeg(): gd-jpeg: JPEG library reports unrecoverable error: in /home/tidningenkulture/public_html/modules/mod_news_pro_gk5/helpers/gk.thumbs.php on line 563

Humanism och humanitarism En polemisk betraktelse

I likhet med sin sentida kollega Harold Bloom var den amerikanske litteraturprofessorn Irving Babbitt (1865 – 1933) en stridbar man. Hans välturnerade sarkasmer förskaffade honom många fiender. Så här kunde det ...

Av: Göran Lundstedt | 24 augusti, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Om den amerikanske författaren James Purdy

”The Complete Short Stories of James Purdy” har just kommit ut i USA (Liverright Publishing, 35 dollar), en tegelsten på 726 sidor. Recensenten i New York Times Book Review i ...

Av: Ivo Holmqvist | 05 augusti, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Foto: Tarja Salmi-Jacobson

Bilder från Turkmenistan

Tarja Salmi-Jacobsons underbara resa till Turkmenistan i bilder och ... ord.

Av: Tarja Salmi-Jacobson | 17 september, 2015
Resereportage

Carl von Linné och världens skenbara lycka

Carl von Linné och världens skenbara lycka Idag, detta år då trehundraårsjubileet av hans födelse ska firas, är det hart närt omöjligt att förstå den vurm och oreserverade dyrkan som en ...

Av: Crister Enander | 18 januari, 2007
Essäer

Jacqueline Lamba, Riveira,  Trostky och Breton 1938 i Mexiko city

Je vous souhaite d'être follement aimée . Bretons ideala kvinna

André Breton dog för 50 år sedan. Guido Zeccola skriver om L' amour fou, Nadja och Arcane XVII.

 

Om  André Breton (1896-1966)


 

Galen kärlek (1937) följer efter Nadja som är från 1928 och kommer före Arcane XVII (1945). Det är genom dessa tre böcker som André Breton instiftar sina teorier om kärleken.
Breton och dottern Aube

Breton och dottern Aube

Annons:

{loadposition annons_artikel1}

Det är inte lätt att avskilja André Breton från surrealismen, en rörelse till vilken han förblev bunden hela livet.
Det är lika svårt att i hans briljanta skrifter skilja det som är teoretiskt från det som är narrativt och poetiskt.

En av Bretons mest berömda böcker är Nadja. Boken struktureras genom en komplex berättelse som inte gör någon skillnad mellan den mentala och den verkliga erfarenheten, ett slags genetiskt förhållande mellan de två sfärerna, den psykiska och den fysiska, där det inte går att separera den ena från den andra. För att inte tala om de inre monologerna om kärlek, galenskap och frihet.

Stendhal skriver i Om kärleken om passion-kärlek och kallar den, med mycket ironi, själens sjukdom, en galenskap så ovanlig i Frankrike.

Drygt ett sekel efter Stendhal skriver André Breton L'Amour Fou (Galen kärlek, nu utkommen på förlaget Sphinx).

Den medeltida höviska kärleken (L'amour courtois ) speglas delvis i surrealismen, men i hög grad i Breton.
Den nyplatonska kärleken är inte erotisk, den betecknar en kärlek som inte tar sig sexuella uttryck trots att begäret finns.
Den höviska kärleken förutsätter därför ett hinder: detta fanns under medeltiden i det strikt reglerade könsumgänget.
Den höviska kärleken kan också innebära att en riddare för att få den kvinna han älskar måste utföra en farlig uppgift, eller för att kunna avhålla sig från kvinnan, dödsföraktande beger sig på ett farligt uppdrag.

Den surrealistiska kärleken, och inte bara hos Breton, skiljer sig markant från den höviska kärleken. Ändå tillhör kvinnan, den älskade kvinnan, en annan dimension, hon tillhör den darrande dårskapen. Men hon är galen på grund av en överdrift av ljus eller en överdrift av mörker.

Den surrealistiska kvinnan är aldrig "vanlig". Nadja är självständig men också häxmästarinna, en sibylla som har kontakter med det osynliga. Hon tillhör natten och dagen samtidigt, och bebor den plats där de manliga kategorierna mister all betydelse och mannen börjar frukta.

Galen kärlek (1937) följer efter Nadja som är från 1928 och kommer före Arcane XVII (1945).
Det är genom dessa tre böcker som André Breton instiftar sina teorier om kärleken.

Galen kärlek handlar (igen) om en konkret, levande kvinna (Jacqueline Lamba som kommer att bli hans tredje fru) i vilken författaren blir obotligt förälskad.

Hon är skandalöst vacker, hon är "Kvinnan" och har därför, enligt Breton, makt över naturen, natten, den konvulsiviska lusten, och blir allsmäktig härskarinna över de krepuskulära förhållandena mellan den mentala och den materiella världen, över den objektiva slumpen och den subjektiva nödvändigheten.

Men i Galen kärlek säger den älskade kvinnan inte ett enda ord själv.
Det är alltid via olika själv-diegetiska yttrande som hon "talar." Det gör hon via pronomen som Du eller Din, Ditt, aldrig direkt.

Samma sak händer med den tredje älskade kvinnan i Arcane XVII, Elisa Caro, den intressantaste och kanske vackraste boken i trilogin, där Breton når en solär osmos mellan poesi, berättelse och essäistik.

Samtliga dessa romaner är självbiografiska. Fyllda av dikter, fotografier, notationer och så vidare.

Den enda kvinna som talar direkt och samtalar med författaren är Nadja, kvinnan som Breton inte verkar vara förälskad i, eller, åtminstone kämpar emot att vara förälskad i.

Nadja är en bok som lever i en ständig framtid enligt Maurice Blanchot. Men mötet med henne kommer att djupt skaka både liv och tanke hos Breton, eftersom Nadja blir det majestätiska emblemet av den kvinna surrealisterna drömde om.

Ung, vacker, skojfrisk, gränslöst fri och envis, mycket envis, alltså någon han inte kunde tämja.
André Breton beundrade Nadja ödmjukt, han såg i henne allt det han inte kunde "skapa" själv.
Nadja blir därför kvinnan som inte behöver instrueras, ty hon kan redan mycket mer än/om Breton själv.
En andlig förförerska som företräder den passionerade själens revansch över sentimentaliteten.

Det framtida bretonska begreppet om kärleken kommer att baseras på den fria men ömsesidiga, passionerade, utvalda förbindelsen mellan kvinnan och mannen, en sorts autarkisk kärleks fenomenologi. En kärlek som hos Breton blir unik, absolut och monogam.

När man en gång har mött den älskade varelsen blir den sublima kärleken för evigt fäst vid den.

Med detta val skiljer sig Breton från de flesta bland sina surrealistiska vänner och deras Weltanschauung. Breton sublimerar inte, han nekar all transcendens och älskar substansen, inte essensen. Det kan se ut som en paradox, men Breton tangerar med sin position den kristna idén om kärleken.

Hans nyplatonism till trots, men också trots de många älskarinnor han kommer att skaffa sig, fortsätter André Breton att tro att den galna och absoluta kärleken förblir monogam.

Det som verkligen gäller i konsten är inte skönheten utan det som i ett verk sätter oss i en sorts total rörelse; det som sätter oss på spel, någonting som förvirrar oss eller får oss att darra.

När begäret får ditt hjärta att slå fortare, tänk då på de obscena stunderna hos barnet.

I barnet är livets olika moment åtskilda: jungfrulighet, glad lek, obscenitet. ...en vuxen människa förenar dessa moment; hon når den jungfruliga glädjen i eros obscenitet; en obscenitet som är avklädd den naiva blygheten hos barnet.

Den erotiska leken ersätter den barnsliga leken, den sanna erotiken är en lek, fast utan barnaglädje, utan dess jungfrulighet och häftiga impulser.
Resten är komedier till vilka det vuxna allvaret leder, den värsta impotensen är det perfekta allvaret. Könets obscenitet är i stånd att göra det som barnet bara drömt om (utan att kunna göra det).

Jean Dodal Tarot trump 17

Vem kunde Breton exaltera i sin höviska kärlek om inte kärleken till la petite, la bambina, den unga kvinnan?

Det handlar inte om en Lolita, eller en parodi av ett bortskämt barn. Den unga kvinnan har ingen ålder eftersom hennes hy avväpnar alla påföljder, även de som har med åldrande att göra.
Den unga kvinnan förstärks tvärtom av livets alla slag såsom mejseln av en skulptör gör henne perfekt och evigt ung.

Men för att kunna fastställa hennes strävan, hennes osynliga rörelser och reaktioner måste Breton iaktta henne framför en spegel och framförallt förkasta alla resonemang och kloka ord som många män är så stolta över. Man måste vara beredda att göra tabula rasa av alla principer på vilka mannens katastrofala och själviska psykologi grundas.

Detta därför att den kvinnliga psykologin är motsatsen till den manliga.

Breton talar om den unga kvinnan inte i opposition till andra kvinnor utan därför att han hos henne ser en total transparens. Breton använder ett mystiskt språk för att feminisera hela universum.

Guido Zeccola

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder

Från gatan till designavdelningen

Från gatan till designavdelningen Vad är subkulturen? Finns det fortfarande utrymme för en konst som inte låter sig inramas?

Av: David Cardell | Essäer om konst | 14 september, 2006

 Dominospel på gång på synagogans innergård Johny till vänster snappade upp min kamera

Bukharajudar i sidenvägens knutpunkt (Del 3 av 3)

Dagen efter att Johny och jag skilts åt osams på väg mot den andra synagogan, ville jag ställa Johny några frågor med tanke på att jag kanske ändå skulle skriva ...

Av: Text och foto: Tarja Salmi-Jacobson | Resereportage | 24 februari, 2017

Kombinationen av nytta och nöje

Klockan är ett. Om tre timmar ska jag ha skrivit färdigt en krönika, vilket jag i och för sig fick veta igår. Så jag borde ju ha haft lite bättre ...

Av: Julie Blomberg Gudmundsson | Gästkrönikör | 26 september, 2008

Alex Gino tillsammans med författarkollegan Sara Lövestam Foto Belinda Graham

Be Who You Are!

Författaren Alex Gino är varm, mysig och trevlig, har en vinnande New York dialekt och ett öppet sätt. Det är svårt att tänka sig Alex förbannad. Men det var tydligen ...

Av: Belinda Graham | Reportage om politik & samhälle | 27 oktober, 2016

Malcolm Cowley, detalj ur bokomslag

Malcom Cowleys brev i urval

Om Malcom Cowley och den förlorade generationen i tjugotalets Paris skriver Ivo Holmqvist.

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 14 mars, 2015

Alhazred och Alhazen. H P Lovecraft och verkligheten bakom myten

Howard Phillips Lovecraft uppfann myten om Necronomicon och dess vansinnige författare Abdul Alhazred. På medeltiden levde en verklig arab som mycket väl kan ha inspirerat myten.  Abdul Alhazred var en ...

Av: Rickard Berghorn | Essäer om litteratur & böcker | 18 juli, 2008

Elisabet Lunga

Kan livets smärta förklaras och botas av Billy Idol? Kanske, kanske inte

Vid vissa tillfällen slår livet dig i ansiktet. Hårt och obarmhärtigt snärtar det till dig så att ögonen tåras och kinderna hettar. I det ögonblicket vet du inte ens vad ...

Av: Elisabet Lunga | Gästkrönikör | 22 april, 2015

Tehusens tyrann

Samuel Johnson, enligt en målning av Joshual Reynolds. Tehusens tyrann Han var en svårartat konservativ man, och det mitt i upplysningens och radikalismens stolta tidevarv. Därtill såg han illa intill tidvis blindhet ...

Av: Crister Enander | Litteraturens porträtt | 30 april, 2010

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.