Lagar och löften

Vid en nationell konferens ”POSOM-kris och beredskap” i Karlstad lyssnade jag till fd statsminister Göran Persson. Ett stort antal funktionärer inom beredskap och krishantering; polis, brand, sjukvård och församlingar hade ...

Av: Per-Inge Planefors | 04 november, 2011
Gästkrönikör

 91an Karlssons bravader

- Sveriges första seriefilmstjärna

91:an satt i arresten på Hallands regemente  i Halmstad när Kungen ger order om att han genast ska släppas ut --- Kungen ville nämligen ha sina julserier med 91:an, precis som vanligt! Det blir ingen ...

Av: Belinda Graham | 03 december, 2016
Essäer om film

Köttet tänker

Det finns i köttet en inspirerad fruktan som överflödar till andra sidan av tingen en smak av synd, av teologalisk synd. Kroppen darrar, och det är i dessa konvulsioner som ...

Av: Gilda Melodia | 24 Maj, 2017
Gilda Melodia

När makten böjer knä

I mina öländska hemtrakter finns numera en kamelpark. Naturligtvis är det en turistfälla, men vilka majestätiska djur det är! Stora, med ett närmast högdraget ansiktsuttryck. Att krubbans vise män använder ...

Av: Mikael Löwegren | 19 december, 2008
Essäer om religionen

Främling i absurd tillvaro Lite närmare Albert Camus 100 år



Albert Camus Den tillfällighet det innebär att just under en enkel sekund befinna sig i de specifika möjligheternas rike av förändringens plötsliga uppdykande och just då beskåda verklighetens irrationella spel kring detta, och i följd därav: Uppleva det precisa ögonblickets irrationella tyranni. Vad som egentligen ligger bakom och innefattas i detta och vad det inträffade betyder. Och varför det går av stapeln? Det är de sammanfattande frågorna, där tillfälligheternas spel i någon mening beskriver det fruktlösa i att söka en ordning, att hur man än sorterar livet blir det som det blir. Därur växer också frågan hur man egentligen kan fjärrskåda något innan det sker och på så sätt förutse hur det blir när man sorterar sin dagliga förtvivlan inför det kommande skeende som heter det fortsatta livet. Att i tjänlig form ordna med den egna mentala logistiken, detta ifråga om planläggning, framförhållning etc. och göra sig förberedd inför det okända.

Är det egentligen en möjlig kunskap att förvärva och ett möjligt projekt att handha? Eller är livet bara så här- irrationellt, absurt? Att vi är främlingar i den egna existensen, att vi inte egentligen inte någonsin kan förstå vad som sker?

Albert Camus idé om det absurda innehåller i sig konsekvensen av människans konfrontation med en verklighet hon finner oordnad- kanske utifrån någon dold, inre ruvande, medfödd idé om att det borde finnas en grundläggande ordning- som i hennes(människans) medvetande vid dess krampaktiga ordningsförsök, irriterande nog bara resulterar i upprepade upplevelser av tillvaron som okontrollerbar, obegriplig, helt enkelt absurd.

Att Albert Camus omkom i en bilolycka utgör en händelse som i sin placering i hans liv som en tillfälligheters lynniga nyck, äger sin egen absurda aura av tillvarons inneboende kaos och nyckfulla oordningars spel i en direkt illustration av livets absurditet.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Albert Camus föddes den 7 november 1913 i Mondoci i Algeriet. Hans far dog i kriget, stupade i slaget vid Marne när Albert var ett år gammal. Albert växte upp i ett fattigt arbetarhem med sin mor. Han lärde sig hur tillvaron kan te sig när det lekamliga och tingliga som behövs inte finns. Moderns gråa vardag, hennes skenbara förtröstan, bisprungen av Gud, i den enehanda fattiglunken som ingen fägnad ger annan än tidens lunkande rörelse i den tröstlösa förflyttningen utmed det sluttande planet ned till den absoluta och obevekliga döden- och därtill- i Camus fall, i hans uppväxande barndomsminne- en ökentorr ständigt soldränkt hetta, stekande den plågsamma vardagsexistensen.

Där grundläggs hans minnesfäger. Där finns ursprunget till hans medkänsla för samhällets enklaste människor, där finns erfarenheterna med vars hjälp han förstår och förmår gestalta det glanslösa, enkla och materiellt eller andligt fattiga liv --utan förlösande öppningar- som många av hans romangestalter lever.

Albert Camus behandlar livets absurditet, människans handlösa vistelse i detta kaos av nyckfullheter. I romanerna, och till att börja med i en av de största, Främlingen, handlar det just om detta, vardagens sorgesamma lunk i sin planlöshet, exponerande verklighetens register av obegripliga nyckfullheter, och vår vilsenhet i detta.

Varför vet vi inte hur vi ska upprätta ordning? Hur kan vårt vara presentera sig så ogint- ibland nästan löjeväckande obegripligt i vardagen, absurt med andra ord- och att alltid och envist locka oss till att sortera, rangera och till slutgiltig kategorisering? Varför är livet inte ordnat, städat och tillrättalagt från början som vi från födelsen tycks önska?

Vi närmar oss Albert Camus lite fragmentariskt och försiktigt genom hans bok Främlingen. En man vid namn Meursault mördar i en sinnesförvirrad handling en arab, blir åtalad och hängd. I berättelsen inleds denna verklighets rörelse, med en annan död, nämligen herr M:s mor, en händelse som i herr M:s tillvaro preciseras i form av en procession när hans mor skall begravas. Hans mor är död. Han får meddelandet. Han vet inte exakt när hon dog. Han får frågan hur gammal hon var vid bortgången. Han vet inte exakt hur gammal hon var. Han ställer in sig, med någon sorts passiv sorglighet i rörelserna, i begravningsföljets led. Det är en gåtfull procession, en procession som i Camus gestaltning inte ser ut att ha annat mål än att vara procession. Att den är sin egen processions själva procession. Och att tillställningen nöjer sig därmed.

Minnesmärke över Camus i Villeblevin där han dog 1960Det visar sig att herr M:s mor hade en vän, kanske en intim vän. När hon-hennes kvarlevor- forslas från hemmet där hon dör- i en vagn/kista som ser ut som ett pennskrin-, ansluter sig personen, herr Thomas Pérez till begravningsföljet. Föreståndaren sa det. Att han skulle få gå med. Han som var klädd i svart med randiga byxor:

”...i det här fallet hade han(föreståndaren BH:s anm.) gått med på att en gammal vän till mamma fick gå med i tåget: 'Thomas Pérez'/.../Han hade mjuk filthatt med rund kulle och breda brätten(han tog av sig den när kistan bars genom porten), en kostym där byxorna korvade sig på smalbenen och en svart slips med en knut som var för liten för den breda vita skjortkragen.”

Camus utvecklar denna begravningsvandring där Pérez zackar efter och 'försvinner i ett moln av hetta' och det visar sig att Pérez ginar över fälten och åter hinner ikapp, för att ånyo bli efter, och åter gina över fälten, och slutligen försvinna...som livets närvaro, eller vara...eller...

Livet leder sig själv i sina vägar, inget kan naglas fast och bli där, vi möter verkligheten som den ter sig, och den ter sig oftast absurd, detta enligt Camus.

Albet Camus född 7 november 1913 i Algeriet i Mondovi, död januari 1960 i Villeblevin ,Yonne Frankrike. I år skulle han ha fyllt 100 år. Han erhöll Nobelpriset i litteratur 1957 och hans författarskap innebar en viktig del i den framväxande le nouveau roman ("den nya romanen")

Just ångest och vilsenhet hos sina romaners gestalter är kännetecknande för Camus. Man kan säga att Främlingen var Camus stora genombrott vilket underlättades av att Sartre pekade ut romanen som en viktig representant för existentialismen. Trots fattigdom fick Camus studera, bland annat omfattande studier i filosofi. Åren 1937–39 var Camus medlem i kommunistpartiet. Under andra världskriget var Albert Camus verksam vid Combat, en olaglig Paristidning, han var dess redaktör 1945–47. Andra viktiga böcker av Albert Camus förutom Främlingen är Myten om Sisyfos, Pesten, Människans revolt.

 

Benny Holmberg

 

 

Lästips

Ingmar Simonsson
Fransk-algeriern Albert Camus
Themis

 

Ur arkivet

view_module reorder

Att uppfinna det heliga på nytt

Att uppfinna det heliga på nytt - det låter som en orimlig tanke, i synnerhet i vår tid, när den moderna (natur)vetenskapen, sedan sekler behärskar tänkandet och anses sakrosankt (!). Och ...

Av: Erland Lagerroth | Litteraturens porträtt | 01 april, 2009

Jesuskostymering och Janusförklädnad. Om julens omöjliga val

Vårt nuvarande julfirande är en mosaik av kladdig kristuskitsch och gigantisk monetär rullning dränerat i hednisk blodstank. Själva ätandet blir till en klaustrofobisk fest där mättnaden till slut tränger upp ...

Av: Benny Holmberg | Övriga porträtt | 24 december, 2010

In memoriam Rautavaara

In memoriam Rautavaara Stefan Hammarén skriver ett memorandum över Tapio "Tapsa" Rautavaara, finsk sångare, skådespelare och idrottsman.

Av: Stefan Hammarén | Musikens porträtt | 09 november, 2006

Bättre Förr  foto Thomas Wihlman

Den fåfänga jakten på service

Kanske är du som jag, beställer ibland böcker, skivor eller något annat från utlandet, sådant som inte lagerförs i Sverige. Detta är inte alltid en enkel procedur. Som att ha ...

Av: Thomas Wihlman | Reportage om politik & samhälle | 16 juli, 2016

Trötta Trieste

Ännu idag är det grönsaksmarknad på förmiddagen framför det hus där familjen Joyce bodde vid Piazza Ponterosso. Det är bara några få och lite övergivna stånd, en äldre och hårdför ...

Av: Crister Enander | Resereportage | 05 mars, 2012

Inifrån jorden

Jag vill plantera blommor Inifrån jorden hör jag kvidande gråt

Av: Ragnwei Axellie | Utopiska geografier | 28 mars, 2011

Bengt Lidner: Lidande och moderskärlek

  Gränderna är mörka denna dystra och kulna natt. Stanken från träck och gammal urin, pottor tömda rakt ut från fönstrena, är outhärdlig. Vinden ligger på envist och hårt från havet ...

Av: Crister Enander | Essäer om litteratur & böcker | 27 januari, 2011

Svensk Musikvår 17-20 mars 2016.

Kraftsamling för nutida svensk konstmusik

Efter närmare 25 år återuppstod festivalen Svensk Musikvår, 17-20 mars 2016. I Stockholm kunde man lyssna till framföranden av 250 musiker och närmare 50 svenska tonsättare. En riktig kraftsamling för ...

Av: Thomas Wihlman | Musikens porträtt | 26 mars, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.