Partiale decomposizione del filosofo. Bild: Gioia Futura

Filosofi og ideologi

Noen yrker framstilles for oss som særdeles farlige, og som forlanger særskilte egenskaper av den enkelte rolleinnehaver. Eksempler på dette er arbeid som brannslukker, politi, soldat eller flyger. ...

Av: Thor Olav Olsen | 02 mars, 2015
Agora - filosofiska essäer

Magnus Göransson Foto Peter Hallin

Idioten och spindeln

Magnus Göransson är tillbaka med sin Idiot.

Av: Magnus Göransson | 13 maj, 2017
Gästkrönikör

Sidenvägen

Bukharajudar i Sidenvägens knutpunkt

Den vida legendariska handelsvägen på land, Sidenvägen, sträckte sig från Nanking till Konstantinopel med otaliga förgreningar, så vem vet hur lång den sammanlagda sträckan var, men ett par år tog ...

Av: Tarja Salmi-Jacobson | 16 oktober, 2015
Resereportage

Stefan Whilde

En 50-årings anteckningar (Del 1 av 4)

Som flanör och vandrare ser jag världen ur ett krasst drömsperspektiv. Jag noterar omgivningarna, men lever i dikten. Jag njuter dofterna, men katalogiserar dem systematiskt för att frysa tiden i ...

Av: Stefan Whilde | 01 januari, 2017
Stefan Whilde

"hennes sanna namn är att vara någon annan". Intervju med Bo Gustavsson



Bo Gustavsson

Att en oanständig bok samtidigt kan vara den vackraste... det är något fullständigt skandalöst. För mig som tidigare läst Bo Gustavssons böcker (dikter, essäer, etc.) ter sig Howdy, jag är horan och fyllot Calamity Jane (Podium förlag, sista delen ur en trilogi) som en bok skriven av en annan författare. Men detta är sant bara om jag som läsare håller mig till ytan av Gustavssons språk. Detta skulle bara gälla om jag som läsare var så pass sekulariserad att jag ser det jag själv vill se, och ingenting annat.
Nej, i mina ögon är denna bok en bok om döden, eller snarare, en bok om en övergångsrit från ett stadium i livet till ett annat. En mycket vacker bok som alla borde läsa. 

Jag har ställt några frågor till Bo Gustavsson.

Howdy, jag är horan och fyllot Calamity Jane är en bok om Calamity Jane, ändock är den inte bara det. Du berättar jo om det som man vet om Calamity Jane men det gör du genom att korsa hennes liv, precis som en poet som vill tolka en myt måste göra.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

- Fakta om Calamity Janes liv är få men däremot finns det många legender om henne. Ett centralt tema i boken är relationen mellan sanning och lögn. Calamity Jane benämner sig själv som en lögnerska samtidigt som hon söker sanningen om sin existens. Myten är ett sätt att legera dessa båda aspekter av tillvaron. Myten är en lögn som uttalar en djupare sanning.

Det mesta man vet om Calamity Jane kommer från olika historiska källor, men dessa är osäkra, så osäkra att det går knappast att kunna skriva en sann historia. Däremot kan en saga, en berättelse fungera, och se till att det omöjliga blir ord...

- Sanningen om en människa och hennes liv är ogripbar. Det mytiska berättandet är ett sätt att ringa in detta ogripbara. Myten ger uttryck åt både människans undermedvetna och hennes övermedvetna. Men myten är också en del av historiemedvetandet.

Din bok är inte en essä om Calamity Jane, inte heller en biografi utan en poetisk ”transit” i hennes liv, skulle jag säga… 

- Min bok är helt enkelt en episk dikt. Diktandet gör det möjligt att säga något som går bortom biografiska data och historiska fakta samtidigt som dikten måste stå på denna sakliga grund. Rörelse, ”transit” är det ontologiska villkoret i både dikt och liv. Rörelse är den princip som styr ödet.

Döden och ödet närvarar hela tiden i detta verk. Men vilken sorts död? Och vad menar du med öde?

- Döden och ödet är krafter i tillvaron som Calamity Jane konfronteras med men det egentliga syftet i dikten är att hylla hennes överlevnadsförmåga. I själva sitt namn bär hon ödet att vara sin egen kalamitet. Ändå vet hon att hennes sanna namn är att vara någon annan, någon som varken är slav under döden eller ödet. Den omöjliga friheten är det hon söker och kanske aldrig finner.

Howdy, jag är horan och fyllot Calamity Jane är delad i olika Hälsningar. För de som kan den hermetiska (och religiösa) läran intar hälsningen å ena sidan rollen av en introduktion (introito) till ett mysterium och å andra sidan intar den rollen av försoning...

-I mysteriereligionerna hälsas initianden under initiationens olika faser. Det är ett sätt att markera övergången till ett nytt liv och en ny människa. Hälsningen är också något vardagligt konkret i boken: Calamity Janes sätt att bemöta världen med ett öppet ”howdy!” Hälsningen blir hos henne ett bejakande av det existentiella predikamentet att vara människa.

omslaget på boken av Bo Gustavsson

För Miwokindianerna i Kalifornien var Coyoten lika med Skaparen. Det får mig att tänka på Loke i den norrönska mytologin, Loke som kunde, liksom den heliga coyoten, förvandla sig till vem som helst. Du använder sagor och dikter om coyoten i din bok. Kan du berätta mer om detta?

- Coyote är en trickster-figur som förekommer i de nordamerikanska indianernas mytologi. I fornnordisk mytologi spelar Loke en liknande roll. I grekisk mytologi är det Hermes. En trickster-figur övervinner alla motgångar genom list och lögn och förvandlingar. Det är så jag vill se på Coyote i min dikt. Han är dessutom en initiationsmästare för Calamity Jane i hennes resa genom existensens stadier av mörker och ljus.

Prärien är den geografiska miljön i vilken händelserna sker. Naturen, den ack så vackra naturen, är inte god utan grym och ond i din bok. Ovanpå naturens brutala urvalskamp har vi lagt en romantisk bild av skönhet. Om naturen är skönhet... och kamp, och om det är Gud som har skapat den, då är det ondska som Gud skapat, eller?

- Naturen i dikten är dubbel: både grymhet och skönhet. Det är en arkaisk natur före alla gudar och gudsföreställningar. Det är att möta det absolut existentiellas nakna ansikte och känna igen sitt eget ansikte.

Din bok berättar om Calamitys identitet som utsätts för alla sorters förnedringar och våld, först som barn och sedan som kvinna...

- Calamity Jane är en kvinna som utsätts för lidanden och förnedring men som lyckas omvandla sitt öde till en sorts frälsningsväg. Är inte det den centrala berättelsen i de flesta mystika och religiösa läror? Det är också den arketypiska vägen till insikt och kunskap.

Irrandets peregrinatio i smuts och stank är ingången och utgången och transmutationen – det är verkets metod” skriver du i en av de många exegeserna som finns i boken. Det är ett språk som får mig att tänka på den hermetiska vägen (Albedo, Nigredo) och på den alkemiska läran...

- Det stämmer. Det alkemiska och hermetiska bildspråket i dikten är centralt. Peregrinatio är just den alkemiska/hermetiska resan till existensen förvandling som utgör temat i boken. Det är en resa utan slut. Inte ens döden sätter ut en gräns för Calamity Jane utan dikten avslutas med att hon går in i en ny berättelse som är själva läsakten. Läsaren tar över berättelsen och för den vidare i sitt medvetande.

Det finns många dråpligt roliga scener i Howdy, jag är horan och fyllot Calamity Jane. Vilken roll spelar humorn i dikten?

- Calamity ser på sig själv och sitt öde med en stor portion humor och självironi. Det blir en överlevnadsstrategi. Humorn är ett sätt att ta udden av lidandet och förvandla det till gnosis. Att skratta åt livets elände är budskapet ibland annat i det gnostiska Thomasevangeliet och i Chaplins stumfilmer. Jag älskar hans filmer.

Guido Zeccola

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Fredrik F. G. Granlund

Författarpresentation, Fredrik F. G. Granlund:   Jag är Mästaren utan Margarita, en intelligent och tankfull idiot, ett sovande svärd, ett rorschacktest på himlen, ett refuserat Bamseavsnitt, en ambitiös pacifist, vansinnig med förstånd ...

Av: Fredrik FG Granlund | Utopiska geografier | 19 december, 2011

Drömmen om det gudomliga inom science fiction

Inget kan vara mer felaktigt än påståendet att science fiction-litteratur enbart handlar om maskiner och rymden. Redan från början när begreppet science fiction under den första hälften av 1900-talet myntades ...

Av: Alexander Sanchez | Essäer om litteratur & böcker | 30 november, 2011

Bild Guido Zeccola

Din Kropp är mitt Land

En dikt av Guido Zeccola

Av: Guido Zeccola | Utopiska geografier | 19 november, 2016

Francis Scott Key Fitzgerald efter 70 år

Den 21 december 2010 är det sjuttio år sedan jazzålderns författare F. Scott Fitzgerald avled.  Därmed blir hans verk enligt gällande svensk lag fritt för publicering av vem det vara ...

Av: Bertil Falk | Essäer om litteratur & böcker | 29 november, 2010

Litterär liklogistik

Monsunregnet hade upphört och himmelens slussar var stängda. Morgonen var het och stilla. Vattnet hade sjunkit ner i markerna och en kväljande lukt steg ur landskapet. Avdunstningar från djurkadaver, hushållssopor ...

Av: Benny Holmberg | Essäer | 28 oktober, 2012

Första stenen är kastad i Estland

   Första stenen är kastad i Estland I Östeuropa har religiösa och nationalistiska rörelser gjort livet surt för den icke-heterosexuella befolkningen. Våld och uttalanden från stater om det icke-naturliga i homosexualitet är inget ...

Av: Kristofer Andersson | Reportage om politik & samhälle | 29 september, 2006

Det gnostiska Evangeliet om Judas

På frågan om varför religiösa eller filosofiska rörelser formulerar skapelsemyter eller kosmologiska system, ger myten ofta svaret på livets stora frågor. En helt annorlunda tolkning än den vi möter i ...

Av: Kristian Pella | Essäer om litteratur & böcker | 28 december, 2011

Agape og Eros

Liv, fortelling og melodrama Å ha et liv å leve er å leve i fortelling. Fortellinger har forteller, som er den som har en historie å fortelle. Historier har hendelsesforløp, og ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 27 oktober, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.