Ragnwei Axellie – Alla vita vingar blev svarta

Ragnwei Axellie, författare – debuterade 1979 med diktsamlingen ”Pappa älskade pappa”. ”Vuxenlös”, ”Närleken”, ”Livs-gammal”, ”Lägesrapport” och ”Vem bryr sig?” är andra uppmärksammade titlar ur hennes produktion. Återkommande teman i hennes ...

Av: Ragnwei Axellie | 02 april, 2012
Utopiska geografier

Slask, Polens nationella folklore-ensemble, foto Anna Spysz

Gränslös uppkäftighet i Krakow

Stående ovationer för det svensk-danska bandet Body Sculptures under Unsound i polska Krakow. Och flera internationella samarbeten som ger nya infallsvinklar i en krackelerande värld. Det är Unsound i år ...

Av: Curt Lundberg | 28 oktober, 2016
Essäer om musik

Liten mening om val

Jag skulle kunna skriva ett öppet brev förstås, hoppas att kanske under frukostens förströelser ser Du just min lilla mening. Eller den elektroniska vägen in i regeringskansliet är alltid tillgänglig, förstås, alltid tillgänglig ...

Av: Linda Bönström | 13 september, 2014
Gästkrönikör

Jag har slutat prata om Gud eftersom jag tycker synd om honom. Intervju…

Mohamed Omar är poet, essäist och debattör. Han har varit hyllad i många år innan han tog väldigt radikala positioner inte bara mot Israels politik i Palestina utan också mot ...

Av: Guido Zeccola | 26 juli, 2012
Litteraturens porträtt

"hennes sanna namn är att vara någon annan". Intervju med Bo Gustavsson



Bo Gustavsson

Att en oanständig bok samtidigt kan vara den vackraste... det är något fullständigt skandalöst. För mig som tidigare läst Bo Gustavssons böcker (dikter, essäer, etc.) ter sig Howdy, jag är horan och fyllot Calamity Jane (Podium förlag, sista delen ur en trilogi) som en bok skriven av en annan författare. Men detta är sant bara om jag som läsare håller mig till ytan av Gustavssons språk. Detta skulle bara gälla om jag som läsare var så pass sekulariserad att jag ser det jag själv vill se, och ingenting annat.
Nej, i mina ögon är denna bok en bok om döden, eller snarare, en bok om en övergångsrit från ett stadium i livet till ett annat. En mycket vacker bok som alla borde läsa. 

Jag har ställt några frågor till Bo Gustavsson.

Howdy, jag är horan och fyllot Calamity Jane är en bok om Calamity Jane, ändock är den inte bara det. Du berättar jo om det som man vet om Calamity Jane men det gör du genom att korsa hennes liv, precis som en poet som vill tolka en myt måste göra.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

- Fakta om Calamity Janes liv är få men däremot finns det många legender om henne. Ett centralt tema i boken är relationen mellan sanning och lögn. Calamity Jane benämner sig själv som en lögnerska samtidigt som hon söker sanningen om sin existens. Myten är ett sätt att legera dessa båda aspekter av tillvaron. Myten är en lögn som uttalar en djupare sanning.

Det mesta man vet om Calamity Jane kommer från olika historiska källor, men dessa är osäkra, så osäkra att det går knappast att kunna skriva en sann historia. Däremot kan en saga, en berättelse fungera, och se till att det omöjliga blir ord...

- Sanningen om en människa och hennes liv är ogripbar. Det mytiska berättandet är ett sätt att ringa in detta ogripbara. Myten ger uttryck åt både människans undermedvetna och hennes övermedvetna. Men myten är också en del av historiemedvetandet.

Din bok är inte en essä om Calamity Jane, inte heller en biografi utan en poetisk ”transit” i hennes liv, skulle jag säga… 

- Min bok är helt enkelt en episk dikt. Diktandet gör det möjligt att säga något som går bortom biografiska data och historiska fakta samtidigt som dikten måste stå på denna sakliga grund. Rörelse, ”transit” är det ontologiska villkoret i både dikt och liv. Rörelse är den princip som styr ödet.

Döden och ödet närvarar hela tiden i detta verk. Men vilken sorts död? Och vad menar du med öde?

- Döden och ödet är krafter i tillvaron som Calamity Jane konfronteras med men det egentliga syftet i dikten är att hylla hennes överlevnadsförmåga. I själva sitt namn bär hon ödet att vara sin egen kalamitet. Ändå vet hon att hennes sanna namn är att vara någon annan, någon som varken är slav under döden eller ödet. Den omöjliga friheten är det hon söker och kanske aldrig finner.

Howdy, jag är horan och fyllot Calamity Jane är delad i olika Hälsningar. För de som kan den hermetiska (och religiösa) läran intar hälsningen å ena sidan rollen av en introduktion (introito) till ett mysterium och å andra sidan intar den rollen av försoning...

-I mysteriereligionerna hälsas initianden under initiationens olika faser. Det är ett sätt att markera övergången till ett nytt liv och en ny människa. Hälsningen är också något vardagligt konkret i boken: Calamity Janes sätt att bemöta världen med ett öppet ”howdy!” Hälsningen blir hos henne ett bejakande av det existentiella predikamentet att vara människa.

omslaget på boken av Bo Gustavsson

För Miwokindianerna i Kalifornien var Coyoten lika med Skaparen. Det får mig att tänka på Loke i den norrönska mytologin, Loke som kunde, liksom den heliga coyoten, förvandla sig till vem som helst. Du använder sagor och dikter om coyoten i din bok. Kan du berätta mer om detta?

- Coyote är en trickster-figur som förekommer i de nordamerikanska indianernas mytologi. I fornnordisk mytologi spelar Loke en liknande roll. I grekisk mytologi är det Hermes. En trickster-figur övervinner alla motgångar genom list och lögn och förvandlingar. Det är så jag vill se på Coyote i min dikt. Han är dessutom en initiationsmästare för Calamity Jane i hennes resa genom existensens stadier av mörker och ljus.

Prärien är den geografiska miljön i vilken händelserna sker. Naturen, den ack så vackra naturen, är inte god utan grym och ond i din bok. Ovanpå naturens brutala urvalskamp har vi lagt en romantisk bild av skönhet. Om naturen är skönhet... och kamp, och om det är Gud som har skapat den, då är det ondska som Gud skapat, eller?

- Naturen i dikten är dubbel: både grymhet och skönhet. Det är en arkaisk natur före alla gudar och gudsföreställningar. Det är att möta det absolut existentiellas nakna ansikte och känna igen sitt eget ansikte.

Din bok berättar om Calamitys identitet som utsätts för alla sorters förnedringar och våld, först som barn och sedan som kvinna...

- Calamity Jane är en kvinna som utsätts för lidanden och förnedring men som lyckas omvandla sitt öde till en sorts frälsningsväg. Är inte det den centrala berättelsen i de flesta mystika och religiösa läror? Det är också den arketypiska vägen till insikt och kunskap.

Irrandets peregrinatio i smuts och stank är ingången och utgången och transmutationen – det är verkets metod” skriver du i en av de många exegeserna som finns i boken. Det är ett språk som får mig att tänka på den hermetiska vägen (Albedo, Nigredo) och på den alkemiska läran...

- Det stämmer. Det alkemiska och hermetiska bildspråket i dikten är centralt. Peregrinatio är just den alkemiska/hermetiska resan till existensen förvandling som utgör temat i boken. Det är en resa utan slut. Inte ens döden sätter ut en gräns för Calamity Jane utan dikten avslutas med att hon går in i en ny berättelse som är själva läsakten. Läsaren tar över berättelsen och för den vidare i sitt medvetande.

Det finns många dråpligt roliga scener i Howdy, jag är horan och fyllot Calamity Jane. Vilken roll spelar humorn i dikten?

- Calamity ser på sig själv och sitt öde med en stor portion humor och självironi. Det blir en överlevnadsstrategi. Humorn är ett sätt att ta udden av lidandet och förvandla det till gnosis. Att skratta åt livets elände är budskapet ibland annat i det gnostiska Thomasevangeliet och i Chaplins stumfilmer. Jag älskar hans filmer.

Guido Zeccola

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Jubilerande änder

I bokhandeln (fast den är mest bara en större tidningskiosk) på Logan Airport i Boston säljs röda sockor, krus och tröjor med Red Sox-emblemet, det framgångsrika lokala baseball-laget vars historia ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 24 maj, 2016

Foto Bonniers

Gudsnärvaro i Lars Noréns diktning

Lars Norén är en av våra främsta dramatiker. Mindre känt för en vidare allmänhet är Noréns poetiska verksamheter. Han började som diktare i början av 60-talet har under många år ...

Av: Hans-Evert Renérius | Essäer om litteratur & böcker | 08 december, 2017

Det fullkomne liv

Følgende utsagn kan synes å være svært trivielt: at i vår egen tid gis det folk som søker etter livets opprinnelse, opphav, kilde, og slik var det også før tiden ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 20 januari, 2010

En essä om ingenting

”Tystnad”, svarade Murke. ”Jag samlar tystnad.” I Heinrich Bölls novell ”Doktor Murkes samlade tystnad” möter vi Murke som arbetar på en radiostation. En av hans egenheter är att han samlar på ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 20 september, 2012

Ett försök till verklighetsåtergivning

Alain Robbe-Grillet (1922–2008). Foto: Il Manifesto TEMA BILDNING Författaren och filmregissören Alain Robbe-Grillet har avlidit. En av 1900-talets mest originella modernister har alltså gått ur tiden. Han var verksam i över ...

Av: Mikael Andersson | Litteraturens porträtt | 07 april, 2008

Bild: Hebriana Alainentalo

17 dikter av Carsten Palmer Schale

Splittrande självpresentation

Av: Carster Palmer Schale | Utopiska geografier | 13 juni, 2016

Metaltown 2011 - två dagar av metal

I år var första året som Metaltown inte arrangerades på sin sedvanliga plats i hjärtat av Göteborgs hamn. Istället hade man valt att placera festivalen på en galoppbana på Hisingen ...

Av: Linda Olsson | Kulturreportage | 03 juli, 2011

Nemesis, Allāt och den som tillägnar. Museum of Fine Arts of Lyon. Foto: Rama, Wikimedia Commons, Cc

De kloka och vackra, sataniska verserna

Det står ett vitt hus längs Fyrisån på Västra Ågatan i Uppsala som kallas Olympen. Det är mest känt genom Ture Nermans studentroman med samma namn från 1913. Huset är ...

Av: Mohamed Omar | Essäer om religionen | 25 februari, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.