Erotiskkrönika 04 Bandagesstation

Mina nerver svek mig goda hårdhudade, fastän försökte intala mig att är ju lyxpoet, den som skall kunna komprimest mera inte minst även den svåraste av opplevda verkligheter i de ...

Av: Stefan Hammarén | 26 augusti, 2010
Stefan Hammarén

Vantablack, Källa: Wikipedia

Konstnären som äger det svartaste svarta i konsten

Till konstvärldens förtret har konstnären Anish Kapoor exklusiv rätt till det svartaste svarta i konsten. Han äger sedan 2014 rätten att använda Vantablack som kan absorberar 99.96% av allt ljus.

Av: Mathias Jansson | 19 mars, 2017
Essäer om konst

Loggbok från seglats i Hammarenska farvatten…

Ute på villande hav, GPS ur funktion, kompass och sextant överbord, sjökortet ivägblåst, bortblåst, omhöljda av dimma och mörka moln i stark kulning stävar vi vidare, framåt i detta hav ...

Av: Oliver Parland | 10 november, 2012
Övriga porträtt

Milosz 100 år

"Utan tvekan vill jag hävda att Czesław Miłosz är en av de största poeterna - kanske den störste - i vår tid."(Joseph Brodsky) Den 30 juni 1911, för 100 år sedan ...

Av: Gregor Flakierski | 30 juni, 2011
Litteraturens porträtt

Arthur Schnitzler och hans värld



Arthur Schnitzler 1912 WikipediaUnder sin livstid var Arthur Schnitzler en så kallad skandalförfattare. Han föddes mitt emot nöjesfältet Prater på Praterstrasse 16 i Wien - Leopoldstadt för 150 år sedan som son till läkaren Johann Schnitzler (1835-1893) och läkardottern Luise Markbreiter (1838-1911). Själv blev han också läkare och arbetade några år på Allgemeines Krankenhaus der Stadt Wien, AKH, (Wiens Allmänna sjukhus). Han övergav snart det praktiska läkaryrket för skrivandet, men hävdade ändå att ”en läkare tänker alltid som en läkare”. Han var samtida med Sigmund Freud, som kom att diagnostisera hans verk efter psykoanalysens lagar med orden ”Arthur Schnitzler öppnade själens vida landskap”.

Arthur Schnitzler ungdomstid inföll under fin de siècle, en period som i Wien benämndes,”die Ringstrassenzeit”. Begreppet beskriver det sorglösa liv och moraliska förfall som sägs ha rått i slutet av 1800-talet. Schnitzler förhärligar inte denna epok som även fått namnet ”Die Moderne”. Tvärt om verkar han tidigt ha betraktat sin omvärld med en socialkritikers skarpa blick, något som visar sig i hans teaterpjäs ”Liebelei”( Älskog) som han skrev vid 33 års ålder. Pjäsen uruppfördes den 9 oktober 1895 på Burgtheater i Wien och han beskrev själv teaterstycket som ”ett rörande tragikkomiskt skådespel". I pjäsen skildrar Schnitzler hur en enkel flicka med ärliga känslor och uppsåt faller för en ytlig dekadent kurtisan, som får representera hur livet under epoken kretsade kring ytlig erotik. Med sina vitsigt brillianta enaktare ”Anatol” skildrar han de planlöst genom livet flanerande rika playboys som kurtiserar ”unga söta flickor”.

Vilken stor roll erotiken spelade, visade Schnitzler i sitt för den tiden otänkbara och exempellöst modiga skådespel ”Reigen” (Ringlek) där han lät skådespelarna genomföra ett samlag på scenen och därefter avhandlade ett socialpanorama som beskriver ett ”före” och ett ”efter” i tidens alla olika samhällsklasser. När man först två årtionden senare åter vågade iscensätta denna pjäs blev det en sådan skandal, att diktarens livhank stod på spel.

die RingstrassenzeitÅr 1900, då Schnitzler endast kunde dela ut sin ”Reigen” i tryckt form till sina vänner, hände något livsavgörande för honom: I och med publiceringen av monologen ”Löjtnant Gustl” utbröt en av Kungliga Kejserliga monarkins mest markanta militärskandaler. Officerskåren kände sig djupt förödmjukad av att bli porträtterad som den dumme löjtnanten, för vilken officersäran är en ren floskel. Schnitzler som hade avtjänat sin militärtjänst som läkare, blev fråntagen sin officersrang. Vid den tiden utmanade man sin motståndare på duell, något som var en dödlig hedersritual och som Schnitzler ofta skildrade i sina verk. Själv var han duellmotståndare och vägrade att anta utmaningarna. Skandalen gick hand i hand med starka antisemitiska angrepp, något som förföljde Schnitzler livet igenom.

I det storslagna dramat ”Professor Bernhardi” avhandlade han den österrikiska antisemitismen, men denna analytiska pjäs förbjöds och blev först uppförd efter monarkins sönderfall.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Professor Bernhardi äger en privatklinik och är adelns framgångsrike livläkare. Hans storslagna karriär får ett drastiskt slut när han av humanitär övertygelse och yrkesmässiga skäl förvägrar en katolsk präst tillträde till en av hans kvinnliga patienters dödsbädd. Efter en illegal abort ligger hon för döden, men själv är hon omedveten om sitt tillstånd och gläder sig över att snart bli frisk. Prästen vill ge henne den sista smörjelsen, men läkaren vill bespara henne dödsångesten och ge henne ”ett lyckligt slut”. Medan prästen stödjer sig på och åberopar kyrkans lagar och bestämmelser, hinner kvinnan dö utan ha fått de sista sakramenten och Guds förlåtelse. Bernhardi som är jude ser sig utsatt för en antisemitisk häxjakt av det katolska Wien. Han tvingas avgå från sin höga befattning och blir på grund av falska beskyllningar dömd till två månaders fängelse för att ha förhindrat religionsutövandet.

År 1903, vid fyrtioett års ålder, ingick Arthur Schnitzler äktenskap med den 21-åriga aktrisen Olga Gussmann som blivit mor till deras son Heinrich. Denne blev med tiden en betydande skådespelare och regissör och förvaltade faderns verk med stor omsorg. År 1909 kom dottern Lili till världen och familjen levde väl i sin villa på Sternwartestrasse i Wien-Währing. Schnitzler hann under denna tid skriva några av sina mästerverk, där ibland ”Der einsame Weg(Den ensliga vägen). I femtioårsåldern var hans popularitet så stor att hans även idag ofta spelade verk ”Das weite Land” (Det vida landet) samma kväll spelades på Burgtheater i Wien och även framfördes på de stora teaterscenerna i Berlin, Hamburg, München, Leipzig, Hannover, Bochum, Bremen och Prag.

Berliner Reigen baserad på Reigen av Arthur SchnitzlerArthur Schnitzler lät sig inte påverkas av Första världskrigets propagandamaskineri. Han var en övertygad krigsmotståndare och pacifist. Han påverkades inte heller av epokens olika stilriktningar och blev av det skälet stämplad som passé. Efter Första världskriget var hans tid som framgångsrik dramatiker förbi, men ett nytt medium upptäckte hans verk som blev filmmanus. Själv begeistrades han av stumfilmen, något som han utan inskränkningar kunde njuta av. Han hade nämligen med tiden blivit alltmer lomhörd och kunde inte längre följa teaterspel och lyssna på musik.

Sigmund Freud och Arthur Schnitzler umgicks inte, även om de levde i samma stad och hade samma intressen. Med anledning av Schnitzlers sextioårsdag skrev Freud i ett gratulationsbrev till honom att han är ledsen över att de två som har så mycket gemensamt och så lika uppfattningar om mycket inom psykologin, inte har haft kontakt med varandra förut. 

„Ja ich glaube, im Grunde Ihres Wesens sind Sie ein psychologischer Tiefenforscher, so ehrlich unparteiisch und unerschrocken wie nur je einer war, und wenn Sie das nicht wären, hätten Ihre künstlerischen Fähigkeiten, Ihre Sprachkunst und Gestaltungskraft, freies Spiel gehabt und Sie zu einem Dichter weit mehr nach dem Wunsch der Menge gemacht…“

Professor Bernhardi under regin av Erich Neuberg blev filmDetta brev resulterade i att Schnitzler föreslog ett sammanträffande i Freuds våning, något som blev början till en vänskap.

Schnitzler skrev även romaner och noveller. Romanen ”Der Weg ins Freie” (Vägen ut till livet) är ett socialpanorama om det judiska Wien runt 1900. ”Die Traumnovelle” (Drömberättelse) har i vår tid filmats av regissören Stanley Kubrick med Tom Cruise och Nicole Kidman i huvudrollerna.

Men familjelivet tog en tragisk vändning. År 1921 skilde sig paret åt och sju år senare begick hans dotter Lili, som några år tidigare hade gift sig med en italiensk officer, självmord. Schnitzler försökte leva och arbeta vidare, men han hämtade sig aldrig från dessa tragiska händelser. Han avled av en hjärnblödning den 21 oktober 1931.

Det är också intressant att följa familjens vidare öden.

Före Andra världskrigets utbrott 1938, hann sonen Heinrich utvandra till Berkeley i Kalifornien och fortsatte att arbeta i USA som skådespelare och regissör. Han gifte sig och sex år senare föddes sonen Michael Schnitzler. Familjen återvände först år 1959 till Österrike.

Michael Schnitzler studerade violin på Wiens Musikakademi och redan vid femton års ålder fick han i uppdrag att vikariera i Wiener Philharmonikerna. Mellan åren 1967 och 1983 tjänstgjorde han som förste konsertmästare hos Wiener Symfonikerna och från 1982 till 2006 innehade han en professur för violin på universitetet för musik i Wien. Han är en av violinisterna i Haydn - Trio Wien, som även har gästat Sverige.

 

Lilian O. Montmar

Ur arkivet

view_module reorder

Benjamin

Av: Håkan Eklund | Kulturen strippar | 16 augusti, 2011

Basale element i Hegels filosofi

Innledning Det gis mange slags typer av filosofi, og én av disse er Hegels filosofi. Tankegangen i den filosofiske konsepsjonen til Hegel slik. Mennesket er av ånd, der ånden er tredelt ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 27 december, 2014

The God of Carnage med SEST

SEST - The Stockholm English Speaking Theatre är en teatergrupp som spelar bara på engelska. Regissören Samuele Caldognetto och skådespelarna Cheryl Murphy, Kristina Leon och Ingela Lundh driver gruppen sedan flera ...

Av: Guido Zeccola | Reportage om scenkonst | 23 februari, 2013

Amerikansk samtidsestetik för tre stämmor

Mirror in New York av Hebriana Alainentalo Autentiska textstrimlor, diskret nedtecknade, översatta och härmed saluförda av Alan Asaid.   I $ 18 Att utan ord och mening Rusta för en vår Utan ...

Av: Alan Asaid | Utopiska geografier | 05 januari, 2009

Whilde Stefan. Foto: Samuel Dante

Anteckningar om shoppingbordeller, bortgjordhet, D-vitamin och Einsteins mirakel

En ny månadskrönika av Stefan Whilde som berättar i 4 punkter om mycket och om inget.

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 01 mars, 2015

Sofie Livebrant, ”Lighthouse Stories”. Brus och Knaster/Playground.

Lighthouse Stories - Sofie Livebrant

Sofie Livebrant säger att hon läser för att bli inspirerad. Det är lätt att tro henne. Hon har tidigare bland annat tolkat Dan Andersson, Karin Boye och Emily Dickinson och ...

Av: Belinda Graham | Musikens porträtt | 03 februari, 2016

Att skapa tillsammans med andra – om Click festivalen i Helsingör

För fyra år sedan startade Mikael Fock och Casper Øbro New Media Art festivalen Click i Helsingör i Danmark. Under åren har festivalen växt sig allt större med konstutställningar, musikframträdande ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 27 Maj, 2014

När folkbildningsrörelsen kom till Hälsingland

Den 14 september hade jag glädjen att få vara med när biblioteket i Hudiksvall fyllde 100 år. Det väckte en rad minnen, varav det första handlar om min farmor Therese. Hon ...

Av: Mats Myrstener | Kulturreportage | 11 november, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.