Salvador Dalís gåta

En av Moderna Museets många dyrgripar är Wilhelms Tells gåta. Salvador Dalí målade den år 1933 och museet köpte den 1967. Det är en stor oljemålning på duk, cirka två ...

Av: Birgitta Milits | 15 december, 2009
Kulturreportage

Foto: Björn Gustavsson.

Salzburg utan regler utan ordning

Försommardag i Wien: I väntan på snabbtåget till Salzburg läser jag ett anslag med ett antal regler; inte bara för tågresor i största allmänhet, utan också uppföranderegler för perrong-vistelse: "Ni ...

Av: Björn Gustavsson | 08 september, 2016
Resereportage

Hans-Evert Renérius  Fotograf Monica Englund

Det gäller att tåla skiten!

Är tiden komplicerad? Och människan? Ja, kanske. I vilket fall förefaller vissa händelser inbjuda till inlevelse och upplevelse utöver det vanliga. Det är bara att nämna EM i fotboll - ...

Av: Hans-Evert Renérius | 17 juli, 2016
Gästkrönikör

Screenshot från videoverket

Intervju med konstnären Jesper O. T. Andersson

Årets ateljéstipendier i Rum 203 för konstnärer i Jönköpings län tilldelades i år konstnärerna Jesper O. T. Andersson och Liselott Bjurgard. Tidningen Kulturen fick en intervju med Jesper om Counterstrike ...

Av: Mathias Jansson | 13 juni, 2016
Konstens porträtt

I Pousettes värld: en poet



 Erik Pousette läser dikterDet är en konst att vara enkel. Erik Pousette skalar av det överlagrade och står kvar med de stringenta orden i dess ursprungliga skepnader. Han litar på dem. Behöver inte klä upp dem i mångtydiga bångstyrigheter eller begrava dem i akrobatiska meningsbyggnader. Han har vanliga ord som han handskas varligt med. En hantering med respekt för valörer, omland, specifik betydelsetyngd och referenser. Som i värme ljus och kyla:

Tidig tid
ännu ovant med ljuset
som kisar över hygget
ett otåligt sken
som bränner
mina vita händer

Morgonen kommer och den tas om hand genom en acceptans för dess bevekelsegrunder:

Sakligt ljus
utan omsvep
blicken slår rot
fångar markens skrovliga yta

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Pousettes metod grundar sig i den verklighet han hanterar som oftast är obevekligt morgonklar och vardagsbister, tydlig i sin vresiga väderproblematik och snålblåst, stundtals ogin där gryningens uppgifter står som styva pressenningar i medvetandet, men att den också erbjuder överraskande poetiska passager i sin hårdhet. Detta kräver ofta ett överlagt motstånd, i karga tag. Pousettes diktjag är mästerligt att agera stuntman i verklighetens farliga fallgropskaos:

Jag tar plats
i den råa luften
hugger ut ett rum
i vinterkylan

Ändå finns en stabil markkänning i det upplevda:

Kvar i det vardagliga
inne i arbetet
Armarna vet
händerna har svaret

När jag läser Pousettes två diktsamlingar Tyst kunskap och Visstidstillvaro hoppar jag självsvåldigt i tanke och system genom att bläddra helt osorterat till en början. Det är ett vingligt sökande jag använder mig av för att ringa in kärnan och hitta relationerna till Pousettes texter som ibland är så befriande nakna:

I brådrasket
ett högtryck i rörelse
rister molnen

Arbetet anträds med visst brutalt övermod visavi naturen:

I dagbrottet
bryter vi den klingande malmen
slår hål på tystnaden
i det täta skogarna

Eriks tyst kunskap Det svåraste vankas i överlevnadstvånget och hanteras av Pousette i det höga medvetandets skickligaste motståndsfickor med mild filosofisk skenpassivitet och gäckande finurliga undanglidanden. Pousett skapar spänningar i detta:

det är tyst
och man får ingenting veta
/.../
Starka krafter i rörelse
sinnena sorlar, ivern
flyger och far

Hans svävande närvaro i nuet och de infångande ögonblicken uttrycker han virtuost:
I förbifarten
en svävande känsla
utan hemvist
små ögonblick
visstidstillvaro

Den första diktsamlingen Tyst kunskap utkom 2002 på Ord&Visor förlag och omslaget väckte nyfikenhet, en operationsbeskrivning till motorrum bestående av handlingsschema:

Till motorrum
Stänga av och lossa bromsvätskepåfyllning
Taga burk för oljespill
Till bakomvarande vagn motorrum
Mont. bromspåfyllningsfixtur
Plac. Burk för oljespill å batterihylla...

En positionerande genrepoesi.

 Erik Pousette på sitt arbeteErik Pousette hade arbetat i denna vardagliga verklighet och funnit poetiska essenser i sträng regi. Ett genrespråks etablerade storheter. Samlingen rymmer erfarenheter från skogen, plintgjutning av kraftledningsstolpar och tillvaron vid fikabord och i omklädningsbaracker.

Alltihop infattat i filosofiska andraganden.

 I Visstidstillvaro åkallas en barndom:

Yngst inom mig
borta i barndomen
bor alla hemma

Pousettes diktjag befinner sig annars i arbeten hemifrån där uppgifterna, tingen och kropparna står mot varandra på rad i sin obändiga tyngd. Ibland hotar djupa svalg. Obegripliga lägen presenterar sig. Här finns existentiella djup som inte riktig vågar ta bokstav. Man ska inte tro att det alltid är så bra eller befinner sig i vila. Det olycksbådande ligger nära i snara snår:

Främmande buller
faller som stenar
över marker
som så länge man minns
legat i stillhet

Och man vet inte, tvivlet sätter in...:

men det finns
så mycket mörker
och det står så nära

Erik Pousettes diktverk är två förtätade samlingar i tunna häften med spännande och djupsinnig visdom i oväntade valörer och miljöer. De är regelmässigt genomarbetade och slimmade i sina strofer och så förtätade att man kan plocka ut för egna behov här och var utan att förlora i substans även om författaren kan tycka det är helgerån och skam på torra land. Dikter lever ju egna liv. Horar runt bland läsarna.

Filosofen i diktjaget agerar i stillheterna:

Det är natt
och lätt att umgås med stjärnorna
Jag är vaken
men tom på tankar
Allt finns i arkiven
utan minnesluckor

 Det finns författare som är underskattade och inte uppmärksammade efter förtjänst. Erik Pousette är en sådan. Hans texter har en kraft och ett djup som är fänglande och starkt. Hans miljöer och infallsvinklar är ovanliga.

Eriks visstidHan bor i Helsingborg och arbetar på Kvisttofta kvarn. Debuterade 2002 med diktsamlingen Tyst kunskap. Han har utkommit med sina bägge diktsamlingar på Ord&Visor förlag. Den andra är Visstidstillvaro och utkom 2008. 

Pousette lockar mitt i allt det vardagliga med en sinnligare syn på tingen och ett slags mustigare medvetenhet om existensen. Hans ambition tycks söka den rena och omedelbara närheten. Han texter äger ett ibland ironiskt förhållande till den obändiga, brutalt rustika verkligheten. Det ger en dansande poesi där tingen erhåller egna egon, får tillvända jag som kan apostroferas och hanteras. I det vardagliga, igenkännliga arbetet, transformerat i visstidens ovissheter rör hans diktjag sig hemtamt med alla känslospröt ute. Temperaturer höjs och sänks som dramaturgiska kitt, snitt och mellanspel. Kroppen roterar jämlikt mellan de benämnda tingen. Kyla och värme temperar och regerar, värmer upp sammanhangen och svalkar betydelserna. Ljusets skepnader skapar dolska spel och bäddar för gåtfulla stunder.

Det enkla och klara står alltid först i Pousettes värld:

Jag står på grusgången
nära syrenen
man kallar på mig
mitt namn ljuder 
I ivern att bli tydlig kan oklarheter ligga på lur. I önskan om klarhet kan överambitionen fördunkla.

Pousette passera sådana hinder. Närmar sig tingen med resolut tillit. Inget ting är för smått. Ingen verklighet objuden. Det mesta i alla fall...

Visst finns det sådant
man inte kan skriva om
som tillhör ett okänt rike
en annan ordning

Jag sträcker ut en hand
mot den onåbara
mot ett tyst mörker
ett ihåligt eko
och svarta stjärnor
som lyser i sin frånvaro

Benny Holmberg

Ur arkivet

view_module reorder
David Cernys bäbisar utanför Kampa museum. Foto: Mathias Jansson

David Cernys kontroversiella konst guidar dig genom Prag

Det finns många sätt att uppleva Prag på. Du kan följa turistströmmen från Prags slott, över Karlsbron, vidare till torget i den gamla staden och sluta vid den judiska kyrkogården ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 22 september, 2015

Paul Valéry – Tankar kring en dikt

Allt flyter, anaxagoras, havet andas sakta, månen ökar och minskar, och människor blixtrar förbi som fallande stjärnor. Dock mitt pulserande hjärta hindrar mig från sömn. Jag är så otroligt trött ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 22 maj, 2014

Stig Sæterbakken

Det nya testamentet, jakten på Hitler och det onda ögat bakom spegeln

Stig Sæterbakken sökte efter ondskan i litteraturen, inte som moralist, men som utforskare av hur människan förhåller sig till ondskan som begrepp i sin självförståelse och beskrivning av det andra ...

Av: Alexander Viken | Litteraturens porträtt | 04 augusti, 2017

frösö

Primus Mortimer Pettersson – Konstens geniale särling

Konsten har alltid varit en viktig del i människans liv och behovet att samtala om konst och vad konst är tycks idag vara större än någonsin. Vissa hävdar att konst ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 03 juli, 2017

De stora frågorna som moderniteten ställer förblir fortfarande obesvarade

Intervju med Claudio Magris I Sverige är Claudio Magris en av de mest lästa italienska författarna. Naturligtvis finns det andra författare, som Camilleri, Fo och Saviano, men vi känner dem mest ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 22 november, 2010

Ove Allansson. Foto: Tre böcker

En sjöman har gått i land

Ove Allansson har lämnat skeppet. Han blev 83 år. Han hade provat flera yrken men sjömanslivet blev det som lämnade djupast intryck i honom och i hans författarskap. Han skrev ...

Av: Benny Holmberg | Litteraturens porträtt | 24 januari, 2016

Tomas Tranströmer. Foto: Caj Westerberg

Postum lektion i konsten att arbeta med språket

Torsten Rönnerstrand om Tomas Tranströmers ”I arbetets utkanter”.

Av: Torsten Rönnerstrand | Essäer om litteratur & böcker | 30 december, 2017

Från koja…. till koja

21 månader i Paris, fem olika lägenheter i fem olika arrondisement. Jag har dödat råttor (läs: jag har dödat en mus), känt lukten av en död man från lägenheten våningen ...

Av: Signe Lundgren | Gästkrönikör | 20 maj, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.