Jag ropar

Jag ropar en varm tunga öppnar en sångs tillblivelse Har i vändpunkten ropet som är ett direkt tilltal där randen av fuktighet möter . En tunga söker en mun En blick är funnen I ett stenröse en röst begraven ...

Av: Hebriana Alainentalo | 11 januari, 2007
Utopiska geografier

Den sjuka pojken. Fastlåst i en syn med tungan styv som ett horn.

Kan dikten, som är ett verbalt medium, fånga det väsentliga i en målning, en teckning eller ett fotografi, och därigenom transformera det till text så att läsaren i läsningen upplever ...

Av: Emma Tornborg | 08 oktober, 2011
Essäer om litteratur & böcker

Maja Stenis 1923-2008

Lustig längtan - en sökares samhällssyn

En gång i tiden var jag också en snäll, liten pojke. Mamma tyckte då att det nog inte var så bra för mig att vid fem års ålder sitta ...

Av: Dr Jan Stenis | 23 mars, 2015
Utopiska geografier

Eugenio Carmi – den pythagoreiske målaren

I dagarna öppnades en utställning med den italienske målaren Eugenio Carmi i Stockholm. Verk av den genuesiske målaren visas på Nobis Hotel vid Norrmalmstorg, och en mindre del på Italienska Kulturinstitutet ...

Av: Guido Zeccola | 29 maj, 2012
Konstens porträtt

Strindberg i exil



Ett av August Strindbergs självporträtt  Gersau, Schweiz, 1886 och målningen Svartsjukans natt,  Berlin 1893Den 14 maj 1912 klockan 1630 var striden slutgiltigt över. August Strindberg blev fem dagar senare förd på sin allra sista färd till Skogskyrkogården i Solna, följd av en stor skara människor. Under sitt liv hade den rastlöse titanen gjort många både inre och yttre resor, mellan åren 1883 och 1899 i exil, avbruten av kortare perioder i Sverige. Orsaken till det första uppbrottet var önskan om arbetsro efter omdiskuterade och kritiserade böcker om det svenska samhället. Ett lika starkt skäl var att Strindberg inte bara ville vara en stor fisk i ett litet vatten; han ville vara en stor fisk i ett stort vatten.

Tillsammans med sin första fru, Siri von Essen, två små barn och barnsköterska gick den första resan till Frankrike och Grez, där bl.a. vännen Carl Larsson väntade. Medelhastigheten för tågen vid den här tiden låg på 40 kilometer/timme. I Hamburg gladde sig Strindberg åt de fina vattentoaletterna och han skrev hem om dem. Under sina år i utlandet skrev Strindberg, som alltid, en stor mängd brev. Han ville skriva reseskildringar om Europa och åstadkomma något liknande vad Stanley betydde för upptäckten av Afrika. Strindbergs förutsättningar för ett sådant uppdrag var de allra bästa: redan som barn noterade omgivningen ett närmast fotografiskt minne för det han hörde och läste; även hans konkreta och drastiska stil passade som hand i handske.

De länder som Strindberg besökte var förutom Frankrike: Schweiz, Tyskland, Italien, England och Danmark. Så många betydelsefulla reseskildringar blev det nu inte. Resa bland Frankrikes bönder, där hans för tillfället uttalade agrarsocialism i motsats till Brantings maskinsocialism kom till uttryck , uppmärksammades dock.

Mer avgörande blev de möten med miljöer och människor han kunde använda sig av i sina verk, allt från promenader i den helvetesliknande hålvägen i Klam i Österrike som inspirerade till Inferno och Till Damaskus och till affären med Dagny Juel i den tyska krogvarianten av Röda Rummet, Svarta Grisen i Berlin.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Värt att nämna är också tillkomsten 1887 i Lindau i Tyskland av Hemsöborna. Mitt under brinnande äktenskapskris och under miserabla ekonomiska förhållanden skrev han här sin mest folkkära roman. Här kommer, långt borta från hemlandet, hans sanna kärlek till Stockholms skärgård till sin rätt; i denna bok likväl som i andra skärgårdsskildringar lyser kvinnohat med sin frånvaro. Så stark var denna kärlek att t.o.m. i den grymma En dåres bekännelser inspränga scener från skärgården plötsligt förändrar den hätska tonen till något helt annat.

I Berlin lärde Strindberg känna sin andra fru Frida Uhl, en journalist från Oberösterreich. Idag har Uhl genom österrikaren Friedrich Buchmayrs nyutkomna bok Madame Strindberg – oder die Faszination der Boheme delvis omvärderats. Hon var inte bara ”författarlexikon”, vilket antyddes med menande blinkningar, utan en underskattad skribent och kulturentreprenör. Förhållandet utmynnade i ett mycket kort och turbulent äktenskap men fick stor betydelse för Strindbergs personliga utveckling, från, genom svärmoderns försorg, intresse för Swedenborg och infernokris till religiös omställning. En kort resa till London sommaren 1893 blev ett fiasko, från vilket Strindberg som författare aldrig riktigt återhämtat sig. Initiativet togs av Uhl som helt missbedömt sin makes position i England; hon hade glömt att en viss Ibsen redan etablerat sig i landet.

Strindberg lämnade 1899 Paris för att återvända till Sverige, utan alltför sorgsna känslor. Även om han inte tyckte om städer, minst av allt Paris - landet och naturen var viktigare - är det något märkligt att han skrivit så lite om t.ex. det nya Eiffeltornet och det växande universitetet Sorbonne.

Strindberg var på sitt sätt en sann europé men hade under åren utomlands behållit många tankar riktade mot Sverige. Ett tredje äktenskap, med Harriet Bosse, väntade och stor dramatik i form av Ett drömspel, Spöksonaten och Dödsdansen väntade på att få sin utformning.

Kurt Bäckström

 

 

Ur arkivet

view_module reorder
Foto: Björn Gustavsson

Litauen - en integrerad del av västvärlden

Björn Gustavsson om Litauen, ett nytt, lite exotiskt resmål för många.

Av: Björn Gustavsson | Resereportage | 19 september, 2015

En intervju med Markus Andersson

Konst har alltmer kommit att handla om att provocera, utmana konventioner och tänja på gränserna för det acceptabla. Samtidigt kan man skönja ett växande intresse för figurativt måleri och traditionellt ...

Av: Tobias Ridderstråle | Konstens porträtt | 18 februari, 2013

bild Privat ägo

Jack Vanarsky och den potentiella konstens sällskap

Han arbetade med rörligt, skivade skulpturer och dito ("lamellade") bilder, Jack Vanarsky, den argentinskfödde konstnären (1936-2009) som landade i Paris under upprorens tid 1968 och blev kvar och verksam där ...

Av: Ulf Stenberg | Konstens porträtt | 18 maj, 2016

 Ibsens blick brinner som en eld som bränner oss alla. Inte minst Ibsen. Wikipedia

Att bestiga ett fjäll: Henrik Ibsen (del II)

Henrik Ibsen är en av det moderna dramats mästare och klassiker. Under knappt 15 år av sitt författarskap påverkades han tydligt av romantisk och klassicistisk form, ton och tematik, för ...

Av: Carsten Palmer Schale | Scenkonstens porträtt | 06 juli, 2015

Konkretpoesi til Tidningen Kulturen fra Uwe Max Jensen

  ŠŠŠŠŠŠŠ./Z¯/)                          ŠŠŠŠŠŠ..,/¯../ ŠŠŠŠŠŠ./Š./                        ŠŠŠŠ./Z¯/'Š'/Z¯¯`·z ŠŠŠ./'/Š/Š./ŠŠ./s¯\                          ŠŠ..('(ŠZŠZŠ. ¯~/'Š') ŠŠŠ\ŠŠŠŠŠ..'Š../                          ŠŠŠ."Š\ŠŠŠ. _.·Z ŠŠŠŠ\ŠŠŠŠ..(                          ŠŠŠŠ..\ŠŠŠŠ.\Š    

Av: Uwe Max Jensen | Utopiska geografier | 04 oktober, 2008

Åvald Norén. Texter

Mitt namn är Åvald Norén, 22 år och studerar på Malmö Folkhögskola. Jag har skrivit mycket med inspiration av spoken word och även rapp då jag vill uppnå den typen av ...

Av: Åvald Norén | Utopiska geografier | 17 juni, 2013

Regissör Elisabet Ljungar, Gabriel Souvanen (Jean-Martin Charcot) och Charlotta Larsson (Blanche Wittman) Foto: Göran Jarmar

En annalkande urpremiär: intervju med operaregissören Elisabet Ljungar

Norrlandsoperans uruppförande av den nyskrivna operan ”Blanche och Marie”, tonsatt av Mats Larsson Gothe och regisserad av Elisabet Ljungar, närmar sig. Amanda Lodding ringde upp Elisabet för en pratstund om ...

Av: Amanda Lodding | Musikens porträtt | 24 september, 2014

Ian McEwan: Sweet Tooth

Goda vänner till oss på Nya Zeeland köpte för många år sedan en försvarlig hög tegelstenar i St. Privat, en liten lantlig by i det inre av Frankrike. Fast de ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om litteratur & böcker | 20 maj, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.