Operasångare är också människor - Festtage Berlin 2010

Först var det Placido Domingo som ställde in och efter honom följde fyra andra i "Simon Boccanegra" och det var lite av ett B-lag som stod på Staatsopers scen ...

Av: Ulf Stenberg | 15 april, 2010
Reportage om scenkonst

Thomas Bernhard. Om geniet och fallet eller de sammanväxta i en verklighetens fiktion…

"What matters is whether we want to lie or to tell the truth and write the truth, even though it never can be the truth and never is the truth” (T ...

Av: Göran af Gröning | 03 oktober, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Loveninjas - nu utan masker

Artist: Loveninjas Titel: Johnny C Loveninjas - nu utan masker Jag kommer ihåg ett stort hjärta och tre killar utklädda till kärleksfulla Turtles. Jag kommer ihåg tokroliga låtar om brutna penisar ...

Av: Sofia Lundgren | 27 oktober, 2006
Musikens porträtt

Bruno Kreisky 1983 foto Wkipedia

Bruno Kreisky och Sverige

Vad har Arne Carlsson med Wien att göra? Den frågan ställde jag mig hösten 1978 när jag var gästlärare i Österrike; uppdraget innefattade skolbesök och deltagande i fortbildningskurser för österrikiska ...

Av: Kurt Bäckström | 26 februari, 2017
Porträtt om politik & samhälle

Strindberg i exil



Ett av August Strindbergs självporträtt  Gersau, Schweiz, 1886 och målningen Svartsjukans natt,  Berlin 1893Den 14 maj 1912 klockan 1630 var striden slutgiltigt över. August Strindberg blev fem dagar senare förd på sin allra sista färd till Skogskyrkogården i Solna, följd av en stor skara människor. Under sitt liv hade den rastlöse titanen gjort många både inre och yttre resor, mellan åren 1883 och 1899 i exil, avbruten av kortare perioder i Sverige. Orsaken till det första uppbrottet var önskan om arbetsro efter omdiskuterade och kritiserade böcker om det svenska samhället. Ett lika starkt skäl var att Strindberg inte bara ville vara en stor fisk i ett litet vatten; han ville vara en stor fisk i ett stort vatten.

Tillsammans med sin första fru, Siri von Essen, två små barn och barnsköterska gick den första resan till Frankrike och Grez, där bl.a. vännen Carl Larsson väntade. Medelhastigheten för tågen vid den här tiden låg på 40 kilometer/timme. I Hamburg gladde sig Strindberg åt de fina vattentoaletterna och han skrev hem om dem. Under sina år i utlandet skrev Strindberg, som alltid, en stor mängd brev. Han ville skriva reseskildringar om Europa och åstadkomma något liknande vad Stanley betydde för upptäckten av Afrika. Strindbergs förutsättningar för ett sådant uppdrag var de allra bästa: redan som barn noterade omgivningen ett närmast fotografiskt minne för det han hörde och läste; även hans konkreta och drastiska stil passade som hand i handske.

De länder som Strindberg besökte var förutom Frankrike: Schweiz, Tyskland, Italien, England och Danmark. Så många betydelsefulla reseskildringar blev det nu inte. Resa bland Frankrikes bönder, där hans för tillfället uttalade agrarsocialism i motsats till Brantings maskinsocialism kom till uttryck , uppmärksammades dock.

Mer avgörande blev de möten med miljöer och människor han kunde använda sig av i sina verk, allt från promenader i den helvetesliknande hålvägen i Klam i Österrike som inspirerade till Inferno och Till Damaskus och till affären med Dagny Juel i den tyska krogvarianten av Röda Rummet, Svarta Grisen i Berlin.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Värt att nämna är också tillkomsten 1887 i Lindau i Tyskland av Hemsöborna. Mitt under brinnande äktenskapskris och under miserabla ekonomiska förhållanden skrev han här sin mest folkkära roman. Här kommer, långt borta från hemlandet, hans sanna kärlek till Stockholms skärgård till sin rätt; i denna bok likväl som i andra skärgårdsskildringar lyser kvinnohat med sin frånvaro. Så stark var denna kärlek att t.o.m. i den grymma En dåres bekännelser inspränga scener från skärgården plötsligt förändrar den hätska tonen till något helt annat.

I Berlin lärde Strindberg känna sin andra fru Frida Uhl, en journalist från Oberösterreich. Idag har Uhl genom österrikaren Friedrich Buchmayrs nyutkomna bok Madame Strindberg – oder die Faszination der Boheme delvis omvärderats. Hon var inte bara ”författarlexikon”, vilket antyddes med menande blinkningar, utan en underskattad skribent och kulturentreprenör. Förhållandet utmynnade i ett mycket kort och turbulent äktenskap men fick stor betydelse för Strindbergs personliga utveckling, från, genom svärmoderns försorg, intresse för Swedenborg och infernokris till religiös omställning. En kort resa till London sommaren 1893 blev ett fiasko, från vilket Strindberg som författare aldrig riktigt återhämtat sig. Initiativet togs av Uhl som helt missbedömt sin makes position i England; hon hade glömt att en viss Ibsen redan etablerat sig i landet.

Strindberg lämnade 1899 Paris för att återvända till Sverige, utan alltför sorgsna känslor. Även om han inte tyckte om städer, minst av allt Paris - landet och naturen var viktigare - är det något märkligt att han skrivit så lite om t.ex. det nya Eiffeltornet och det växande universitetet Sorbonne.

Strindberg var på sitt sätt en sann europé men hade under åren utomlands behållit många tankar riktade mot Sverige. Ett tredje äktenskap, med Harriet Bosse, väntade och stor dramatik i form av Ett drömspel, Spöksonaten och Dödsdansen väntade på att få sin utformning.

Kurt Bäckström

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Räkans fenomenologi

Vad är poesi? Är det att med björnkoll på versmått och rim svaja sig fram genom grekiska myter? Är det att tala med stora bokstäver om livet och döden och ...

Av: Jesper Nordström | Övriga porträtt | 28 januari, 2016

Skallmätningen som ideologi

År 1900 hade var femte svensk utvandrat. Oroliga prognosmakare tolkade samhällsutvecklingen i Sverige och utvandringen utifrån rena rashygieniska aspekter. "Det är bättre, att en svensk familj under primitiva förhållanden tar sin ...

Av: Lilian O. Montmar | Reportage om politik & samhälle | 31 juli, 2009

The roles of computer in doing and studying the art

Bernardo Nicoletti, redan bekant till våra läsare med artikeln A Hidden Part of the Culture: the Business Culture, tar en utgångspunkt från boken Futures past, för att visa de möjliga ...

Av: Bernardo Nicoletti | Essäer | 10 juni, 2013

Samuel Beckett och livets absurda teater

Nobelpristagaren i litteratur, Samuel Beckett, är den okrönte mästaren i att skriva om meningslöshetens och den tåliga väntans utdragna absurditeter och i förlängningen om den sorglustiga väntan på döden. Nerven ...

Av: Benny Holmberg | Essäer om litteratur & böcker | 20 Maj, 2010

Att slå näven i bordet när det behövs

Man ska vara bestämd. Man ska veta vad man tycker och följa upp det i handling. Man ska slå näven i bordet om det behövs. Man ska visa i kroppsspråk ...

Av: Jessica Johansson | Jessica Johansson | 15 april, 2011

Batik -Buddha från Sri Lanka. Nu på min balkong

Buddhist i Miljonprogrammet

Min sons lekkamrat såg sig omkring med förundran. Vi var på historiska muséet i Stockholm och befann oss i en sal där det hängde krucifix från olika epoker och med ...

Av: Annakarin Svedberg | Kulturreportage | 07 augusti, 2017

Niclas Mossberg. Trädet

Niclas Mossberg har bland annat jobbat som ställningsbyggare på Leab och Sparta – Entreprenad och bemanning. Han har också skrivit ungdomsdikter som publicerats i antologin Eremonaout IV (2014).       Trädet Jag ska döda ...

Av: Niclas Mossberg | Utopiska geografier | 26 Maj, 2014

Poul Bjerre av Carl Milles

Om skapandets läkande kraft

Eva-Karin Josefson om allkonstnären Viking Dahl och samhället omkring honom.

Av: Eva-Karin Josefson | Övriga porträtt | 18 november, 2015

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.