Musikaliska möten i Helsingfors

"Den största ansamling hipsters som Helsingfors någonsin skådat", svarar jag när min finska vän frågar vad jag tänker skriva. Hon skrattar och rättar mig: "Nej, det måste varit när Arcade ...

Av: Jonatan Spejare | 22 augusti, 2010
Kulturreportage

Julius Evola - från dadaismen till traditionen

Julius Evola - från dadaismen till traditionen   Tidningen Kulturens Bo I Cavefors porträtterar Julius Evola, esoterisk författare och dadaavantgardist, fortfarande á part i det dekadenta Europa.

Av: Bo Cavefors | 21 december, 2006
Essäer om litteratur & böcker

Vladimir Oravsky av Elena Piligrim 2015

Gasconnad i tiden  

Den 22 januari, på August Strindbergs och min födelsedag visade SVT2 filmen ”Erik Nietzsche - De unga åren”. Jag fick läsa manuset långt innan filmen spelades in och kan konstatera att ...

Av: Vladimir Oravsky | 28 januari, 2015
Gästkrönikör

Hegel. Sin och vår tids vittne

Georg Wilhelm Friedrich HegelÄr det dags att omvärdera historien? Hegels klassiker Andens Fenomenologi har under hösten kommit ut på svenska (Thales förlag) . Anna-Lena Renqvist begrundar skälen för denna bortklippta ...

Av: Anna-Lena Renqvist | 09 januari, 2009
Agora - filosofiska essäer

Om maktmekanismer i det sydkoreanska samhället. Intervju med Cheol-soo Jang



Cheol-soo JangSydkorea kännetecknas av en vital filmindustri, en filmindustri som ofta kännetecknas av en extrem omsorg för det tekniska så till vida att alla filmtekniska medel musik, foto, skådespeleri och klippning fungerar väl.

Samtidigt kännetecknas bilden av den Sydkoreanska filmindustrin av en ofta förekommande förkärlek för ultravåld, ett våld som är så osmakligt att det inte kan tolkas som någon glorifiering, samt av en extremt realistisk skildring, med en handling presenterad som de hemska och skrämmande handlingar som de verkligen är, som gör det motbjudande.

Då den unge sydkoreanska regissören Cheol-soo Jang, aktuell med filmen "Bedevilled", för ett tag sedan var på besök i Stockholm, fick Tidningen Kulturen möjlighet att träffa honom och hans film kan ses som ett bevis på den vitala sydkoreanska filmen.

Men Cheol-soo Jang har inte bara tagit intryck av den sydkoreanska filmen. Efter studierna vid filmskolan i Seoul, har han i hög grad varit aktiv både som videoklipp- och reklamregissör och i som klippare i både Sydkorea och Japan har han även haft tillfälle att studera de japanska filmklassikerna.

Skulle du kunna berätta om hur du fick iden till denna film?

 

- Jag ville göra en film som visar vilka maktmekanismerna är, som skulle kunna visa en samhällsföreteelse som förekommer i dagens Sydkorea. Jag gillar denna historia, eftersom den har flera olika nivåer. Handlingen har två historier som flätas samma i en plats på en ö. Den är en liten ö utanför Seoul. Det är endast några få bosatta på ön. Några av dem gick med på att spela en del roller i filmen.

Tyvärr hade vi problem, dels med den tekniska utrustningen, som vi tog till ön, dels med vädret, som inte var det bästa. Det var svårt att få kända skådespelare att delta, så jag har mest använt mig av unga personer som är på väg mot sina stora genombrott. Jag ville försöka poängtera det kontrakt som finns mellan invånarna i staden Seoul och på ön. Dessutom ville jag föra fram vissa typer av mänskligt beteenden, som att enbart tänka på sig själv och sin karriär, som huvudrollsinnehaverskan Hae We gestaltar. Det är ett vanligt tankesätt hos många personer idag. Om de ser någonting som går snett vänder de sig åt andra sidan utan att göra någonting. Jag gjorde så att hon även var hotad för att folk skulle kunna finna mera empati för henne. Hon har en mycket svår och hård personlighet.

Sen tar historien en vändring, eftersom den börjar ta i tu med det förtryck som maken och även hans faster, Grandma Dong, utsätter den andra huvudrollsinnehaverska, Bok Ham, för. Det var det centrala temat och en av mina stora ansträngningar att gå från en mycket specifik plats till den allmänmänskliga historien. Jag hoppas att jag har kunnat ge en sådan bild.

Det finns två roller som för mig är extra viktiga. Det är den stumme brodern till huvudrollsinnehaverskans make och den godhjärtat prostituerade Mi-ran. Mest av allt: vad har hänt med henne när vi inte ser henne mer?

- När det gäller brodern ville jag understycka närvaro av en karaktär som skulle representera de mörka krafterna som finns på ön. En person som inte har några hämningar och som står för det vilda som finns i naturen. Jag tror att det är en tematik som har utvecklas av andra filmskapare, bland annat av Martin Scorsese i "Taxi Driver" - vilken för övrigt är min favoritfilm och min stora inspirationskälla tillsammans med Giuseppe Tornatores "Nuovo Cinema Paradiso". Min film visar hur snett det kan gå när naturens bestialiska krafter inte kontrolleras av förnuftet. När det gäller den prostituerade vet jag inte själv vad som händer med henne och överhuvudtaget om hon blir eller inte blir våldtagen eller mördad. Jag har gjort så att åskådaren kan få egna idéer och tänka själv på det som möjligen har hänt eller inte har hänt henne.

Jag har märkt att du har använt dig av en europeisk eller snarare en västerländsk skådespelare. Kan du förklara det och temat som genomsyrar hela filmen, den om mäns våld mot kvinnor: är det ett politiskt ställningstagande?

- När det gäller killen så är han är en polsk skådespelare som är mycket duktig, även om jag från början hade velat ha en amerikansk skådespelare i denna roll. Jag ville genom honom kunna utforska den relation som finns mellan oss i Sydkorea och USA. Det finns ett vanligt tankesätt hos oss och i vilket vi alltid likställer västerlänningar eller personer med afrikanskt ursprung med amerikaner och det kan ibland ge problem i olika frågeställningar. När det gäller mäns våld mot kvinnor tror jag inte att det är ett så stort problem i Sydkorea. Det är mer en fråga om två ställningar: en person som har makt och en person som inte har makt, d.v.s. en person som är över en annan och en som är underställd. Det är detta som jag har velat, och hoppas ha lyckats, utforska. Det kan vara överallt och i vilken epok som helst, men jag ville - då jag har undersökt det så mycket - att det utspelades i den verklighet som jag känner bäst, nämligen i mitt land under min samtid. Jag hoppas att det har fungerat och att jag har gjort det ganska bra.

Har du några kommande projekt?

- Att marknadsföra min film och sen skulle jag så gärna vilja filma i Europa och mest av allt i Sverige. Det är så vackert här och ert språk tilltalar mig mycket.

Roberto Fogelberg Rota

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Ett finskt trauma

”Kvinnogardisterna står i stadshusets fönster och skjuter mot de överlägsna vita styrkorna. Männen vill ge upp, men kvinnorna vägrar. Likhögarna på gatorna växer och Tammerfors står i brand. Det är ...

Av: Rolf Karlman | Essäer om politiken | 02 februari, 2017

Julen är inte vad den alltid har varit

Det är lätt att tänka sig att julen är vad den är och att den alltid har varit vad den är idag.  Den klassiska sagan En julsaga av Charles Dickens beskriver ...

Av: Belinda Graham | Essäer om litteratur & böcker | 01 november, 2013

Philip K Dick

De androida drömmarna av Philip K. Dick

Året är 2021 och invånarna på jorden lever i svallvågorna efter det tredje världskriget. Som en följd av kriget och människans industriella utveckling i allmänhet har jorden gjorts mer eller ...

Av: Marcus Myrbäck | Essäer om litteratur & böcker | 24 november, 2017

”Underrepresenterad” och ”Spegla samhället”

Det ideologiska sammanhanget

Av: Leif V Erixell | Agora - filosofiska essäer | 10 mars, 2017

Bilens dag

I dag, söndagen den 28 oktober är utnämnd till ”Bilens dag”. Yes meine Damen und Herren, i dag firas, eller vad man nu gör, ”Bilens dag”. Här kommer mitt bidrag till ...

Av: Vladimir Oravsky | Gästkrönikör | 28 oktober, 2012

Dödsengeln Jeffrey Weise

  ”Trots allt är jag inte vem som helst,jag vill visa er det,jag hämnas på min familj och skolan som såg att jag mådde dåligt,men inte hjälpte mig ...och världen gör ...

Av: Nina Michael | Essäer | 05 september, 2013

Historien om Jobs grav i Sultanatet Oman och andra länder

I år är vi inne på den nionde säsongen där möjligheten finns att åka charterflyg från Sverige till Oman. Fast jag inte besökt landet tidigare, förstår jag att inte mycket ...

Av: Tarja Salmi-Jacobson | Resereportage | 14 maj, 2014

Patagonia

Sommartid av Calle Flognman

Sommaren är vattnets tid. Som klirrande svalka i glas, som spegel för kvällens kitschiga pasteller eller, för en småbarnsförälder, som badtur till stranden. Sjövattnet mot handen som likt lindblomsté för ...

Av: Calle Flognman | Utopiska geografier | 13 juli, 2016

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.