Musikaliska möten i Helsingfors

"Den största ansamling hipsters som Helsingfors någonsin skådat", svarar jag när min finska vän frågar vad jag tänker skriva. Hon skrattar och rättar mig: "Nej, det måste varit när Arcade ...

Av: Jonatan Spejare | 22 augusti, 2010
Kulturreportage

Finns de nån Gud tror du? ett reportage från brofästet

Vi satt på cementplattformen under bron, jag och Tinny. Den höga bron över forsen. Det blåste jävlar och därnere var allt äckligt. Drick sa jag. Jag dricker ju sa hon ...

Av: Benny Holmberg | 05 juli, 2012
Agora - filosofiska essäer

Sprida konst med datavirus

Jag minns ett datavirus som drabbade min hemdator Amiga 500 i slutet av 80-talet. På skärmen kunde man läsa: “Something wonderful has happened Your AMIGA is alive !!! and, even ...

Av: Mathias Jansson | 11 april, 2014
Essäer om konst

TUPP - en scenkonstfestival med stora ögon inför världen

Jag såg nyligen Françoise Sagans debutpjäs "Slott i Sverige" på Dramaten. Det var en bra uppsättning: snygg inramning och gedigna skådespelarinsatser. Efteråt kände jag ändå en viss tveksamhet. Det fanns ...

Av: Tim Andersson | 22 april, 2010
Kulturreportage

Med Tova från Ratata till Ungern



 

Tova Magnusson-NorlingRegissören och skådespelerskan Tova Magnusson-Norling, nyss festival- och bioaktuell med filmen "Fyra år till", mötte i samband med Stockholm Filmfestival Tidningen Kulturen på Hotel Anglais i hjärtan av Östermalm i Stockholm och svarade på frågor.

Skulle du till att börja med kunna berätta om hur du fick idén till din film?

- Det var Wilhelm Behrman, manusförfattare, som berättade om en filmisk fantasi.
Det började för några år sedan.
Han skrev Citycom och arbetade som journalist på Rosenbad.
Han ville berätta om politiker ur en annorlunda vinkel, en som skulle vara både rolig och sexig.

 

Jag fick manuset för tre år sedan. Jag fastnade för den roliga och intelligenta dialogen som är så bra. Jag märkte genast att Ratatamusiken hade stor betydelse för denna historia. (Ratatas musik är lite vemodig.) Vi gav manuset till Mauro Scocco som gillade det och skrev musiken till filmen. Den stora utmaningen var att få fram det komedimässiga som finns i de lätta spirituella dialogerna med det samtidiga romantiska och sentimentala undertemat. Man skulle känna att musiken fungerade utan att tappa det roliga. Dialogen hade full fart.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 

Kanske är filmen inget tydligt reportage om dagens politik i Sverige, som har ändrats enormt mycket, men jag tycker att det är ganska ovanligt att man gör filmer om politiker här. Det har hänt mycket: socialdemokraterna har förändrats och numera är det politiska klimatet annorlunda. Det är så långa turer att det är svårt att vara dagsaktuell. Dessutom ville vi berätta en historia som skulle höja sig från den vanliga kontexten. Det är en kärlekshistoria i politisk miljö.

Kan du säga mig hur du valde skådespelarna

- Jag provfilmade länge. Vi ville att det skulle finns en åldersskillnad. David kommer ut och får en livskris. Det är den äldre. Björn har en komisk sida och känslighet som krävs för David. Martin skulle vara intelligent och rapp och Eric kändes perfekt.

Kan du berätta lite om hur det var att både vara skådespelerska och regissör?

- Det fungerade väl. Det tog ett tag att hitta arbetsrutiner. Vi repeterade, spelade in och kollade i monitor. Jag var nyfiken på hur det skulle gå till.

Fia (som jag spelar) är en karriärist ut i fingerspetsarna, hon är kvinnan bakom mannen och de är ett arbetsteam. Sen är hon inget monster, de tycker om varandra, men man kan säga att hon ser att David genomgår någonting. Hon försöker hålla kvar honom, men efter ett tag ser hon vad han vill och då föredrar hon att släppa honom. Hon blir inte någon annan men håller hårt på sitt. Hon har en ganska modern syn på relationer. Hon går inte i taket. Hon är mycket open minded, även om relationen med David ser ovanlig ut.

Kan du berätta lite grand om svärmoderns roll?

- När det gäller henne är den familjen frikyrklig och lever med dubbelmoral. Hon har styrt med järnhand. Ironiskt nog söker David sig till en fru som liknar modern. Mamman avskyr Fia, eftersom de är mycket lika. Vi har skämtat mycket om det.

Jag såg ganska många likheter mellan Martin och David. Håller du med mig?

- Delvis. Martin var först lite av en Homo Casanova som hade många män och har lekt mycket men sätter arbetet framför allt. Han har en skuld till sina partners, eftersom arbetet alltid kommit i första hand. David är svagare. Han är mesig. Vi får bara ett smakprov på vad han har varit i politiska sammanhang. Han genomgår en livskris under större delen av filmen som gör honom svag och bräcklig. David är en broiler, kom in i politik som tonårig. Rollen som politiker blev en tvångströja. Vi kunde ha valt att en av karaktärerna kunde ha varit vänster och den andra moderat, men det hade blivit för extremt. Det passade bra med en folkpartist. De har en del politiker med frikyrklig bakgrund.

Hur var det att spela in film i Ungern?

- Det var lite kaotiskt att filma där. Vi ändrade mycket i sista sekunden, men det var verkligen mycket intressant. Budapest är en underbar stad.

Jag gillade klippningen mycket. Hur arbetade ni med den?

- Redan innan vi spelade in pratade vi med klipparen, tillsammans med fotograferna, om hur vi skulle arbeta. Vi hade golvskisser mer än tydliga storyboards. Vi ville försöka arbeta med stora bilder i ganska långa tagningar och litade inte på klippningen för komiken. Man måste veta alla detaljer innan man spelar in.

Hur var det med det tekniska team som du hade?

- Jag kan inte säga exakt hur många vi var. Trettio stycken, om jag minns väl. Vi hade två fotografer som var med hela tiden och turades om. En sitter på monitorn medan den andra filmar. Vi var en liten grupp som arbetade mycket bra ihop.

Skulle historien ha fungerat lika bra med två kvinnor?

- Det hade fungerat även med två kvinnor, relationerna är komiska även där. Min roll, om den hade varit en mans, hade blivit komisk och mycket olik verkligheten, eftersom det inte är givet att bakom en stor kvinna finns en stor man. Det är svårt att säga hur komisk det blir, men med de olika situationerna skulle man ha skrattat på samma sätt som nu. Jag lekte med tanken.

Har du haft någon stor inspirationskälla?

- Jag har tittat mycket på romantisk komedi. De som jag gillar mest är Woddy Allens romantiska komedier. Jag har inte tänkt "komedi". Jag hade det förankrat känslomässigt.

Varför har inte filmen haft distribution under valperioden?

- Distributören tyckte inte det var lämpligt. November är en bättre biomånad och det låg så nära i tiden. Folk var mätta på politik under valet.

Nästa projekt?

- En musikal- och dansfilm nästa år. Brown skall vara koreograf för den. Vi håller på att söka finansiärer. Vi försöker hitta formen. Mycket ska spelas in i studio.

Roberto Fogelberg Rota

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Kvinnor som gnor – Intervju med Gittan Jönsson

Årets Henry Mayne-pristagare heter Gittan Jönsson. Priset instiftades 1991 av Birgit Rausing och hennes man Gad Rausing till minne av Birgit Rausings far konstnären Henry Mayne. Pristagaren utses vartannat år ...

Av: Katinka Kant | Konstens porträtt | 07 augusti, 2013

Collografi gör gott för själen

Kärt barn har många namn. Jag får en känsla av att det ter sig så för konstnärerna som uttrycker sig genom collografi – eller collagrafi, alternativt limtryck, som denna tryck- ...

Av: Marit Jonsson, Formom | Essäer om konst | 16 februari, 2012

Curved Cosmos Seen as Virtually Flat in the Universe: A Scaling Agreeing with…

  Truth spirit, enlighten and guide our researchOh Mary conceived without sin pray for us that have recourse to you A metaphysical geometrical representation of a curved cosmos seen through a flat ...

Av: Piero Benazzo | Essäer | 13 december, 2010

Den nya tidens skräck

  Den nya tidens skräck Dagens skräckscen kan man dela upp i mainstream och underground. Undergroundscenen exploderade egentligen redan år 2001 med Fred Vogels ökända August Underground, en nihilistisk sadism vars ...

Av: Magnus Blomdahl | Essäer om film | 18 september, 2007

Stefan Whilde

Livets mening på begriplig dialekt

Jag har en sommarstuga strax utanför en sydskånsk stad. Stugan ligger i en bortglömd by. Byn finns inte med på någon karta. Den blott och bart existerar, kan man säga ...

Av: Tidningen Kulturen | Stefan Whilde | 01 augusti, 2015

7. Nils-August

Ahh! Det där satans julpyntet, hur länge ska man stå ut med det, egentligen? Nu satte det fälleben på honom också, det var droppen! Han låg på köksgolvet och kom vare ...

Av: Nils-August | Lund har allt utom vatten | 27 januari, 2012

Samurajkaraktärens givne arvinge, Keigo Kasuya, talar om sin senaste rollprestation i filmen Caterpillar.

  När det gäller regiansvarig för "Caterpillar" är det Kôji Wakamatsu (född 1936) började att regissera 1963 har idag gjort över 100 filmer (första titeln var "Hageshii onnatachi"). Förutom att ha ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 02 februari, 2011

Det ledande skiktet av en högkultur som väntar på barbarernas invasion

illustration Sabina A kterDahl Det ledande skiktet av en högkultur som väntar på barbarernas invasion Konstantinopel utlöste diktarinspirationen hos 1800-talets Gerard Nerval, Chateaubriand, Lord Byron och Flaubert – och har ...

Av: Carina Waern | Essäer om litteratur & böcker | 13 november, 2007

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.