Japansk, expressiv seriekultur i Sverige

Manga är ett intressant fenomen. Det handlar om en import från Japan, som hos oss i första hand tilltalar barn och ungdom. I Japan lär manga vara långt mycket mer ...

Av: Bertil Falk | 20 februari, 2011
Essäer om litteratur & böcker

Kim Larsson - SS/opiat/ambientia

Kim Larsson bor i Stockholm och är redaktör på nättidskriften Eremonaut, sjösatt 2010. Hans har tidigare studerat teatervetenskap, litteraturvetenskap och filmvetenskap, och är fil. mag. med filmvetenskap som huvudämne. De motvilligt ...

Av: Kim Larsson | 18 juni, 2012
Utopiska geografier

Ernst Rydén. Dikter

Jag heter Ernst Rydén, 21 år gammal. Jag flyttade nyss från Stockholm till Lund. Mitt skrivande uppstod i skolbänken på tråkiga lektioner, det såg bättre ut att stirra in i ...

Av: Ernst Rydén | 07 april, 2014
Utopiska geografier

Regissör Elisabet Ljungar, Gabriel Souvanen (Jean-Martin Charcot) och Charlotta Larsson (Blanche Wittman) Foto: Göran Jarmar

En annalkande urpremiär: intervju med operaregissören Elisabet Ljungar

Norrlandsoperans uruppförande av den nyskrivna operan ”Blanche och Marie”, tonsatt av Mats Larsson Gothe och regisserad av Elisabet Ljungar, närmar sig. Amanda Lodding ringde upp Elisabet för en pratstund om ...

Av: Amanda Lodding | 24 september, 2014
Musikens porträtt

Barab Bo Odar om dunkelhet och expressionism



Barab Bo OdarI den tyske filmskaparen Barab Bo Odars senaste film "The Silence" målas det upp ett idylliskt landskap (i hög grad tack vare Nikolaus Summerers fotografi) med villor i vilka skuggor snart kommer att dyka upp. Robert Rzesaczs klippning leker med olika möjligheter på ett sätt som inte skådats sedan Frederic Willhem Murnaus "Sista skratten", en av den tyska stumfilmens klassiker.

Handlingen sträcker sig över en period på tjugo år och idén utgår från uppfattningen om att det alltid förekommer vanliga människor bakom varje våldsdåd. I centrum står arkitekten med pedofilanlag, Timo Friedrich, spelad av Wotan Wilke Möhring som gör en expressionistisk gestaltning full av vrede och rädsla, den nyblivne änkemannen, kommissarie David Jahn (Sebastian Blomberg) samt fastighetsskötaren Peer Summers (Ulrich Thomsen).
Tidningen Kulturens skribent Roberto Fogelberg Rota haft möjligheten att samtala med regissören kring filmen.

 

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Hur föddes din film?
- Jag ville gärna filma i Hongkong, men det fanns svårigheter, så min producent kontaktade mig och sa att vi kunde göra en film i Tyskland. Jag läste mer än femtio noveller och till slut valde jag den sista som Jan Costin Wagner har skrivit. Snart kunde vi inse att den vara omöjlig att filma och valde att gå till hans första bok som utspelas i Finland. Vi överförde den till tyska förhållanden. Jag började sedan arbeta med storyboard. Mina storyboards är alltid mycket utförliga, eftersom jag är målare, så jag är mycket noga med bilder.

Kan du berätta hur du fick samarbetet med Ulrich Thomsen och vad betydde det för dig att ha en dansk i rollen som förövaren?
- Jag hade flera auditions med tyska skådespelare, men var missnöjd med dem. Jag sökte också skådespelare i Frankrike och Polen. Jag fick idén när jag kom i kontakt med Ulrich Thomsens agent. Vi skickade manuset. Thomsen kontaktade oss. Vanligtvis brukade han inte gilla tyska filmer, men detta var för honom Manuset med stor M. Jag möte honom i Hamburg. Vi satt och talade i tre timmar. Då var hans karaktär nästan klar, sen började vi arbeta med filmen. Det passade utmärkt med en skandinavisk skådespelare, eftersom det hos de skandinaviska folken finns ett slags vemodlighet och känslan för ensamhet. Kännetecknet för karaktären var att han var eller snarare kände sig som den mest ensamma människan på jorden, inte att han var en pedofil. Jag ville även lämna några frågor öppna åt åskådaren, så som: hur skulle karaktären möjligen ha utfört sina handlingar i Danmark och vilket kusligt dunkelt förflutet kunde han ha haft där?

Kan du berätta lite om mötet med de andra skådespelarna? Valde du dem genast eller efter audition?
- Jag hade turen att de flesta tyska skådespelarna ville medverka i rollerna. Men jag ville se hur de fungerade ihop. Jag märkte att det gick mycket bra efter en kortare repetitionsperiod. Tyvärr eller snarare tack och lov blev det även en hel del bråk på inspelningsplatserna. Jag måste påminna om att det fanns många problem i relationen mellan den unge polisen David, det vill säga Sebastian Blomberg, och hans nya chef Matthias Grimmer, spelad av Oliver Stokowski, svårigheten fanns både i filmmanus och privat.

I din film förekommer många unga personer. Kan du berätta hur det var att arbeta med dem?
- Det var verkligen fantastiskt att arbeta med ungdomar. De utgår inte så mycket från hjärnan men mer från magen och gillar verkligen vad de gör. De har inga som helst prestigeproblem. Jag har arbetat mycket med barn i mina 60-minuters filmer och i diverse kortfilmer som jag gjort tidigare.

Kan du säga på vilka platser du har spelat in filmen?
- Jag spelade in den på olika platser, alla "on location" som passade rätt bra, jag ville ge en känsla av obestämdhet. Då vi fick produktionsstöd från den bayerska filmkommissionen, spelade vi delvis in i Thüringen och i Brandenburg nära Berlin.

Kan du säga oss hur arbete med ljuset har gått och stämmer min uppfattning att det finns olika stilar för diverse personer i ditt arbete?
- Jag hade rätt mycket ljus. Det är en film som utspelas under sommaren, men det skulle alltid finnas en ganska obehaglig och dunkel känsla. Det finns en lek med ljus och skuggor. I interiörerna med nerdragna gardiner finns leken med dunkelhet och skuggor. Ljuset var viktigt. Du har rätt när du säger att jag har olika stilar beroende på den karaktär som jag undersöker. När det gäller Timo (Wotan Wilke Möhring) ville jag poängtera en klassisk spelstil som endast skulle utgå från ganska stora tagningar och stabila bilder. När det gäller David, den unge detektiven, ville jag i så hög grad som möjligt ha en rörlig kamera och en steadicam. För den äldre kvinnan, var det frågan om ett dunkel nästan expressionistiskt fotografi, eftersom hennes roll är den som har stängt av alla sina känslor. Jag kan berätta att i det riktiga livet är hon en helt annorlunda människa som är rolig och sympatisk, mycket av en clown. Hon gjorde många roliga skämt som inte var uppskattade av alla.

Du har filmat med 35 millimeter. Hade du överhuvudtaget tänkt dig att använda en digitalkamera?
- Aldrig i livet! Jag avskyr digitala kameror, en av mina favoritfilmer "Festen" är filmad med digitalkamera, men den var bra trots det - fotograf Anthony Dod Mantle var faktiskt nära att filma "The Silence" men fick förhinder. Jag måste prisa Nikolaus Summerer som gjorde ett mycket fint arbete. En annan fantastisk film av en av mina favoritregissörer, Michael Mann, och dennes "Public Enemies" känns inte riktig övertygande, just på grund av att den är filmad med digitalkamera.

Vilka är dina kommande projekt?
- Jag har ett kidnappningsdrama och några andra förslag från Hollywood på gång. Jag har känslan av att amerikaner borde gilla "The Silence", den påminner tekniskt om deras filmer fast den är mycket annorlunda, mycket mörk och har ett slags mörk pessimistisk syn.

Roberto Fogelberg Rota

 

Ur arkivet

view_module reorder

Jag njuter av ljudet ner en el-maskin dividerar (beaktat, men återbruka?

Knappt kunnat sova den här veckan. Varit så orolig. Sett hemska bilder framför mig och även nattmara där mina skrivmaskinsvalser slungas ut i trafikkaoset och strittat rakt in som kilar ...

Av: Stefan Hammarèn | Stefan Hammarén | 22 april, 2013

Mystika djup ”I denna ljuva sommartid”

Paul Gerhardt, tysk diktare, lärare och präst."I denna ljuva sommartid" är hans mest sjungna psalm: Paul Gerhardt är namnet på det tyska språkområdets 1600-talsdiktare framför andra. Under 2008 firades fyrahundraårsjubiléet ...

Av: Mikael Mogren | Essäer om litteratur & böcker | 19 oktober, 2008

Paradoxer och ortodoxer inom svensk lärarutbildning

Anders Zorn Då lärarutbildningen är ett brinnande ämne för närvarande, kunde det vara intressant med några inblickar i denna utifrån ett lärarperspektiv. Jag ska här dra nytta av Tidningen Kulturens obundna ...

Av: Hans Färnlöf, docent | Essäer om samhället | 21 april, 2008

Melker Garay. Foto: Gian-Luca Rossetti

Melker Garay. Gud finns bortom Gud.

Melker Garay är en mångfacetterad författare som Tidningen Kulturen har bland sina medarbetare. I allt från filosofiska berättelser till hyllade novellsamlingar har Melker Garay, född 1966 i Chile och boende ...

Av: Guido Zeccola | Litteraturens porträtt | 12 augusti, 2015

En intervju med Aija Terauda

Många europeiska skådespelerskor har prövat lyckan i Hollywood, men ofta (med undantag möjligen av Marlene Dietrich och Greta Garbo) har de blivit kända för vissa stereotypiska roller. De mest kända ...

Av: Roberto Fogelberg | Filmens porträtt | 21 augusti, 2011

Elsa Grave och grabbarna Om poetissors plats bland kulturens alfahannar

De berömde henne, åtminstone enligt vissa baksidestexter. Olof Lagerkrantz, poet och DNs kulturredaktör; Karl Vennberg, poet och Aftonbladets kulturredaktör. Elsa Grave var, enligt den elitistiska jargongen, ”betydande”. Detta var under ...

Av: Annakarin Svedberg | Essäer om litteratur & böcker | 26 november, 2013

Frida Andersson, ”Ett hjärta av guld”. Foto och grafik: Julia Ingo.

Intervju: Frida Andersson

En och annan finlandssvensk artist, skådespelare eller annan kulturarbetare söker sig till Sverige, kanske främst för att nå en större publik. En av dem är sångerskan och låtskrivaren Frida Andersson.

Av: Thomas Wihlman | Musikens porträtt | 25 april, 2016

Jonas Wessel: Ett meddelande från prinsessan Månuggla

  … med grön hud för 800 år sedan. Deras kroppsvätskor kan producera halvrasavkommor … i kosmos. Mörk är mockan som mejar ner … som en skörd. Var hälsade. Jag är ...

Av: Jonas Wessel | Utopiska geografier | 23 september, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.