Från tablåspel till kyrkodrama

Följande är en genomgång av Olov Hartmans dramatiska arbeten. Det ger en bild av en ovanlig litterär utveckling och av det moderna, kyrkospelets framväxt. Den kritiska udden i granskningen förstör ...

Av: Bertil Falk | 28 oktober, 2009
Essäer om religionen

Nu är det vackert vid sjöarna

 Jag önskar att jag kunde sätta mig ner här i rummet och bara  med öppen hand föra in snöovädret som tätnar utanför  fönstret så att dikten som ligger framför mig försvinner  som en ...

Av: Kristian Lundberg | 28 december, 2010
Utopiska geografier

Staty av Søren Kierkegaard av Louis Hasselriis Arne List CC BY SA 3.0

Sören Kierkegaards liv och verk

Existentialismen har naturligtvis funnits så länge som människan existerat. Ändå har Sokrates kallats för den förste existentialisten, Sören Kierkegaard grundlagt dess moderna version och Sartre givet den sitt namn (Exempelvis ...

Av: Carsten Palmer Schale | 09 september, 2017
Agora - filosofiska essäer

Alice Petrén

Frankrike och Algeriet – oupplösliga band och olösliga konflikter

Elisabeth Tegelberg om Alice Petréns nya bok om relationerna mellan Frankrike och Algeriet

Av: Elisabeth Tegelberg | 11 juli, 2017
Essäer om litteratur & böcker

Phang Dang Di skildrar världen i symboler och med en pojkes ögon



Phang Dang Di I likhet med det som hände i Japan från 1600-talet till andra hälften av 1800-talet, stängde Vietman, efter sina vinster i kriget mot USA och Kina, dörrarna mot omvärlden. För tjugo år sedan skedde återigen en öppning och marknadsekonomin tog vid i landet. Om dessa förändringar, sedda ur en liten pojkes ögon, handlar regissören Phang Dang Dis film, "Bi, Don't Be Afraid" som belönades i kategorin bästa debut på Stockholms filmfestival. Stockholm filmfestivals motivering lydde enlig följande: "Regissören har med ett skimrande flöde av scener skapat en magnifik skildring av människor som söker fly sin ensamhet, en film där människor fångas genom sitt beteende snarare än en konventionell intrig." Om detta ämne och mycket annat kom också Tidningen Kulturens intervju med regissören, ledd av Roberto Fogelberg Rota, att handla då regissören var på besök i Sverige.

Det finns olika symboler som har en påtaglig användning i din film. Skulle du kunna förklara för oss vad de har för betydelse? Kan du också berätta om alla de frukter och växter som förekommer under filminspelningen, mest förknippade med Bi, den unge killen runt vilken hela filmen rör sig.
- Varje kultur har sina symboler. För mig är vatten och frukter någonting som har mycket att göra med min egen ungdom. Jag vill i färger och symboler visa någonting som lever på ett oskyldigt sätt och vill visa min ungdom och även mitt lands historia.

Det fanns någonting som antyds, nämligen att filmen inte utspelas just idag utan för några år sedan. Är du överens med mig?
- Filmen är samtida men den spelas in i ett äldre hus, som har sett mycket av de händelser som hade att göra med mitt lands historia. Under de senaste tjugo åren har vi sett enorma förändringar och vårt liv ser mycket annorlunda ut nu.

Kan du säga mig någonting om det arbete som du har tillägnat dina skådespelare?
- Jag skrev manuset 2007 och jag har lagt ner mycket arbete på att söka de rätta platserna i Hanoi och mest av allt de rätta skådespelarna. Jag har gjort mycket casting och många repetitioner. Jag ville att de skulle leva med sina karaktärer.
Hur var det att arbeta med huvudrollsinnehavaren som är en liten pojke?
- Det var för mig mycket svårt att hitta honom, men jag lyckades efter en tid. Mer än att låta honom spela, bestämde jag mig för att vara honom så nära som möjligt. Jag följde honom och lekte med honom under filminspelningen. Hans roll är den mest naturliga och verkliga i hela filmen. Han är son till några av mina vänner. Det var verkligen mycket uppmuntrande att arbeta med honom.

Jag var överraskad över de relationsproblem som mostersrollen brottades med. Skulle du kunna berätta lite grand om henne för mig?
- Det är mycket svårt för kvinnor, även om de är unga (det var därför som jag valde en skådespelerska som är en före detta "Fröken Vietnam" i rollen som faster), att hitta en make som kan leva upp till de krav som de med all rätta sätter på män. Det är inte helt ovanligt att många vietnamesiska män efter arbete håller på dricka sig redlösa. Vi är kanske lite grand av för tidigt vuxna barn, som försöker göra vårt bästa. Det är vad som förkommer även med hennes fästman. Hon ser någonting annorlunda i den unge killen, men hon kan inte och får inte inleda ett förhållande med honom.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Kan du säga någonting om farfar i filmen. Vem är skådespelaren?
- Jag lät en av våra stora teaterskådespelare Tran Tien arbeta med rollen. Jag ville att rollen skulle förbli så dunkel som möjligt eftersom vår historia har varit så dramatisk och full av vändningar.

Kan du säga lite grand om tjejen som arbetar som hårfrisörska i filmen?
- När det gäller skådespelerskan så heter hon Phuong Thao Hoang och har gjort några viktiga roller på television. Hon är inte en prostituerad, som många i Vietnam har trott, men en vanlig tjej som har flyttat ifrån landet till staden och numera lever där. Det är ett vanligt fenomen, eftersom vi är väldigt måna om massage.
Karaktären hon spelar är ytterst sympatisk och vågar behandla fadern, som jag tycker är en ganska eländig person, som han förtjänar. Jag kan tillägga att den enda av skådespelarna som inte har haft någon erfarenhet som skådespelare är Huyhn Anh Lê. Han spelar den unge studenten, och till vardags är han en av våra popstjärnor. Han är rolig och sympatisk lite som en store bror för Bi och han hade bara gjort några mindre tv-roller tidigare.

Jag har sett en stark påverkan från Yasujiro Ozu i dina filmer har han varit en av dina stora inspirationskällor?
- Jag tar det som en komplimang, eftersom jag älskar den japanska filmen, men han är inte min stora inspirationskälla. Jag hade bestämt mig för att jag skulle satsa all min tid på film efter att ha sett ett verk av Satya Ray, den store indiske regissören. Jag är intresserat av hans realism som ofta övergår i poesi. Jag kommer inte upp till hans nivå, men jag har haft det stora nöjet att arbeta med en god vän till mig, Quang Pham Minh. Vi var åtta i filmtruppen. Det var en mycket liten teknisk grupp även för Vietnam. Vi hade få spotlights men Quang Pham Minh fixade allt på bästa sätt. Jag är så tacksam för att ha fått arbeta med honom.

Vilken är din favorit bland Ingmar Bergmans filmer?
- Jag älskar "Viskningar och rop". Det är en vacker farlig och underbar film. Jag trodde inte att man kunde göra en sådan film, men efter att ha sett Sverige ett underbart land förstår jag att det är fullt möjligt.

Roberto Fogelberg Rota

Ur arkivet

view_module reorder

Postmoderna perversioner: Guillaume Faye läser Heidegger

Den andliga fronten som under 1900-talet kämpade mot den moderna teknokratins destruktiva metoder existerar inte längre sedan något årtionde tillbaka.I svetsfogen mellan "usura" och en globalism som är totalitarismens verkliga ...

Av: Guido Zeccola | Essäer | 27 juli, 2010

Veckan från hyllan, Vecka 11, 2012

Det har varit presidentval i Finland. Sauli Niinistö vann. Han är konservativ, men i Finland som på många andra håll i världen vill inte de konservativa kalla sig för konservativa ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 10 mars, 2012

Ahimsa: Ickevåld

I dagens värld länkas vi till andra på många sätt. Det globala sammanvävs med det lokala. Lycka är inte bara ett individuellt behov utan också ett kollektivt fenomen; min lycka ...

Av: Lena Månsson | Reportage om politik & samhälle | 08 december, 2010

Sväva i en rymd

Sväva i en rymd inuti och födas i kvinnokamp. Känna blodsmak naken

Av: Tor Lundmark | Utopiska geografier | 30 oktober, 2007

Mary Wollstonecraft – med pennan som revolutionär kraft

Mary Wollstonecraft. Många miljoner människor har dött och glömts under de hundratrettio år som gått sedan hon begravdes. Men när vi läser hennes brev och lyssnar till hennes argument [...] ...

Av: Johanna Andersson | Essäer om litteratur & böcker | 08 december, 2008

Den kinesiska vägen till en konstnärlig kampfilm. Intervju med producenten Rui Li

Vid första ögonkastet verkar ”The Sword Identity” vara en ”vanlig” kinesisk kampkonstfilm, men i själva verket är den en högst poetisk kärlekshistoria. Filmen utspelar sig under tiden för Mingdynastin, en ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 14 december, 2011

Thomas Bernhard. Om geniet och fallet eller de sammanväxta i en verklighetens fiktion…

"What matters is whether we want to lie or to tell the truth and write the truth, even though it never can be the truth and never is the truth” (T ...

Av: Göran af Gröning | Essäer om litteratur & böcker | 03 oktober, 2013

Självporträtt . Olja 1933

Bilden bortom tingen. Kasimir Malevitj och konstens vägval

”Det tycks mig som om Rafaels, Rubens, Rembrandts med fleras måleri för kritiken och för samhället inte har blivit något annat än en konkretion av otaliga ’ting’, som gör det ...

Av: Thomas Notini | Konstens porträtt | 30 november, 2017

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.