Marginell mästare

Marginell mästare I början av 1950-talet kom en grammofonskiva till Sverige. Den var på sätt och vis hemmagjord. Pianisten, upphovsmannen hade själv producerat den. Det var en stenkaka. På ena sidan ...

Av: Bertil Falk | 18 januari, 2007
Essäer om musik

Den bortglömde Strindberg

I våra dagar är poeten August Strindberg helt bortglömd. En orsak kan vara att hans genomslagskraft som romanförfattare och dramatiker har fått överskugga lyriken. En annan orsak kan vara att ...

Av: Bo Gustavsson | 09 september, 2012
Essäer om litteratur & böcker

Filosofi og metafilosofi

Innledning Fra min tid som universitetslærer i filosofi var det helt alminnelig å henvise til Platon som 'filosofenes filosof: Hvilken grov fornærmelse overfor den største av dem alle, nemlig Sokrates. Platon ...

Av: Thor Olav Olsen | 01 augusti, 2012
Agora - filosofiska essäer

Illustratör: Signe Collmo

Vad är upplysning?

Är arbetare och tänkare synonymer? Var det upplysningsidealet? Tänka för sig själv? Betrodd i sina hållningar; Principfast? Hinner den unge studenten eller äldre professorn tänka för sig själv? Behålla sina ...

Av: Arsho | 09 juli, 2015
Essäer om politiken

Phang Dang Di skildrar världen i symboler och med en pojkes ögon



Phang Dang Di I likhet med det som hände i Japan från 1600-talet till andra hälften av 1800-talet, stängde Vietman, efter sina vinster i kriget mot USA och Kina, dörrarna mot omvärlden. För tjugo år sedan skedde återigen en öppning och marknadsekonomin tog vid i landet. Om dessa förändringar, sedda ur en liten pojkes ögon, handlar regissören Phang Dang Dis film, "Bi, Don't Be Afraid" som belönades i kategorin bästa debut på Stockholms filmfestival. Stockholm filmfestivals motivering lydde enlig följande: "Regissören har med ett skimrande flöde av scener skapat en magnifik skildring av människor som söker fly sin ensamhet, en film där människor fångas genom sitt beteende snarare än en konventionell intrig." Om detta ämne och mycket annat kom också Tidningen Kulturens intervju med regissören, ledd av Roberto Fogelberg Rota, att handla då regissören var på besök i Sverige.

Det finns olika symboler som har en påtaglig användning i din film. Skulle du kunna förklara för oss vad de har för betydelse? Kan du också berätta om alla de frukter och växter som förekommer under filminspelningen, mest förknippade med Bi, den unge killen runt vilken hela filmen rör sig.
- Varje kultur har sina symboler. För mig är vatten och frukter någonting som har mycket att göra med min egen ungdom. Jag vill i färger och symboler visa någonting som lever på ett oskyldigt sätt och vill visa min ungdom och även mitt lands historia.

Det fanns någonting som antyds, nämligen att filmen inte utspelas just idag utan för några år sedan. Är du överens med mig?
- Filmen är samtida men den spelas in i ett äldre hus, som har sett mycket av de händelser som hade att göra med mitt lands historia. Under de senaste tjugo åren har vi sett enorma förändringar och vårt liv ser mycket annorlunda ut nu.

Kan du säga mig någonting om det arbete som du har tillägnat dina skådespelare?
- Jag skrev manuset 2007 och jag har lagt ner mycket arbete på att söka de rätta platserna i Hanoi och mest av allt de rätta skådespelarna. Jag har gjort mycket casting och många repetitioner. Jag ville att de skulle leva med sina karaktärer.
Hur var det att arbeta med huvudrollsinnehavaren som är en liten pojke?
- Det var för mig mycket svårt att hitta honom, men jag lyckades efter en tid. Mer än att låta honom spela, bestämde jag mig för att vara honom så nära som möjligt. Jag följde honom och lekte med honom under filminspelningen. Hans roll är den mest naturliga och verkliga i hela filmen. Han är son till några av mina vänner. Det var verkligen mycket uppmuntrande att arbeta med honom.

Jag var överraskad över de relationsproblem som mostersrollen brottades med. Skulle du kunna berätta lite grand om henne för mig?
- Det är mycket svårt för kvinnor, även om de är unga (det var därför som jag valde en skådespelerska som är en före detta "Fröken Vietnam" i rollen som faster), att hitta en make som kan leva upp till de krav som de med all rätta sätter på män. Det är inte helt ovanligt att många vietnamesiska män efter arbete håller på dricka sig redlösa. Vi är kanske lite grand av för tidigt vuxna barn, som försöker göra vårt bästa. Det är vad som förkommer även med hennes fästman. Hon ser någonting annorlunda i den unge killen, men hon kan inte och får inte inleda ett förhållande med honom.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Kan du säga någonting om farfar i filmen. Vem är skådespelaren?
- Jag lät en av våra stora teaterskådespelare Tran Tien arbeta med rollen. Jag ville att rollen skulle förbli så dunkel som möjligt eftersom vår historia har varit så dramatisk och full av vändningar.

Kan du säga lite grand om tjejen som arbetar som hårfrisörska i filmen?
- När det gäller skådespelerskan så heter hon Phuong Thao Hoang och har gjort några viktiga roller på television. Hon är inte en prostituerad, som många i Vietnam har trott, men en vanlig tjej som har flyttat ifrån landet till staden och numera lever där. Det är ett vanligt fenomen, eftersom vi är väldigt måna om massage.
Karaktären hon spelar är ytterst sympatisk och vågar behandla fadern, som jag tycker är en ganska eländig person, som han förtjänar. Jag kan tillägga att den enda av skådespelarna som inte har haft någon erfarenhet som skådespelare är Huyhn Anh Lê. Han spelar den unge studenten, och till vardags är han en av våra popstjärnor. Han är rolig och sympatisk lite som en store bror för Bi och han hade bara gjort några mindre tv-roller tidigare.

Jag har sett en stark påverkan från Yasujiro Ozu i dina filmer har han varit en av dina stora inspirationskällor?
- Jag tar det som en komplimang, eftersom jag älskar den japanska filmen, men han är inte min stora inspirationskälla. Jag hade bestämt mig för att jag skulle satsa all min tid på film efter att ha sett ett verk av Satya Ray, den store indiske regissören. Jag är intresserat av hans realism som ofta övergår i poesi. Jag kommer inte upp till hans nivå, men jag har haft det stora nöjet att arbeta med en god vän till mig, Quang Pham Minh. Vi var åtta i filmtruppen. Det var en mycket liten teknisk grupp även för Vietnam. Vi hade få spotlights men Quang Pham Minh fixade allt på bästa sätt. Jag är så tacksam för att ha fått arbeta med honom.

Vilken är din favorit bland Ingmar Bergmans filmer?
- Jag älskar "Viskningar och rop". Det är en vacker farlig och underbar film. Jag trodde inte att man kunde göra en sådan film, men efter att ha sett Sverige ett underbart land förstår jag att det är fullt möjligt.

Roberto Fogelberg Rota

Ur arkivet

view_module reorder

Min vän Arthur

Paris den 24 oktober, 1890 Bäste monsieur, jag har läst ert brev angående er önskan om att jag ska skriva några rader om min vän Arthur Rimbaud. Jag har själv planer på ...

Av: Jonas Wessel | Litteraturens porträtt | 28 januari, 2013

Om Chalmersspex

Chalmersspexet räknas till en av Sveriges största amatörteaterföreningar och går att härleda tillbaka till 1948 då det första studentspexet i Chalmers regi sattes upp, Bojan.Ett Chalmersspex handlar enligt utsago alltid ...

Av: Kajsa Ljusegren | Kulturreportage | 05 maj, 2016

Mattias Svensson Sandell. Foto: Privat

Porträtt av en utbildningsledare

Den individuella satsningen på varje elev på denna skola är något både lärare och elever är medvetna om. Redan från första början var intentionen att ge begåvade och ...

Av: Ineta Svärd | Musikens porträtt | 01 juli, 2015

”Vi är skapta för varandra”Constanze Weber 250 år

Constanze Weber, Wolfgang Amadeus Mozarts gemål, hade rykte om sig att vara honom ovärdig. Ytlig, slösaktig och otrogen sägs hon ha varit. Omdömet om henne vacklar mellan beundran och förakt ...

Av: Lilian O. Montmar | Övriga porträtt | 04 juli, 2012

Från via Margutta till Hässelby. En intervju med Giuseppe Bertolini

Giuseppe Bertolini är en italiensk konstnär som varit mycket aktiv i Roms och Italiens kulturkretsar ända sedan början av 1960-talet. 2004 flyttade han till Sverige med sin kära svenska fru ...

Av: Guido Zeccola | Konstens porträtt | 23 november, 2012

Den perversa hjärnan av Stefan Hammarén

Just i ett ögonblick krockar travhästambulanstransport med retroleprahemsenklaven på oändliga hjul där Señor Breackruffstes i förarsätet in på ett Hilfskrankenhauss entré, turné både han och jagg den fraktade instrumentdirektören bars ...

Av: Stefan Hammarén | Stefan Hammarén | 07 september, 2014

Putin och den gåtfulla ryska själen

Det är få petersburgare som känner till den svenska staden Nyen som låg vid Nevans utlopp i Finska viken. Både staden och fästningen Nyenskans lät Peter den store riva innan ...

Av: Christer Nilsson | Essäer om politiken | 02 juni, 2013

Benjamin 18

 

Av: Håkan Eklund | Kulturen strippar | 17 december, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.