Holismer och reduktionismer

Holismen handlar i princip om att se all verklighet som en helhet (inte en delhet). Positivismen (som är den naturvetenskapliga förståelsens centrum och metod) handlar om att se - eller ...

Av: Carsten Palmer Schale | 13 maj, 2011
Essäer

Vårt lilla, lilla samhällsbygge

Häromdagen upplevde jag en skräckfilm. Åtminstone kändes det så när jag gick i iskylan mot kiosken för att se om den var öppen. Jag hade lånat min pojkväns mobiltelefon som ...

Av: Jessica Johansson | 10 december, 2012
Jessica Johansson

Fågelmataren, dokumentär-novell kring Svartån

  Bild: Hebriana Alainentalo En vit pickup krypkör på cykelbanan. Nedanför den snötäckta åbädden rasslar det sprött som glas när tunna flak törnar emot uddar av nyis. I klungor vid iskanten står ...

Av: Staffan Ekegren | 09 februari, 2009
Utopiska geografier

Ingen konst för taxar

 Olle Bærtlings Asamk, förslag till skulptur på Sergels torg, Stockholm, 1961. Ej genomförd. Skalenligt fotomontage av Albin Dahlström/Moderna Museet. Ingen konst för taxar – Carlsund och Baertling i storformat Det är en ...

Av: Ulf Stenberg | 27 november, 2007
Kulturreportage

Tabubelagda ämnen utgångspunkt för Caramel



Libanesiska Nadine Labaki kom till Sverige och Stockholm filmfestival för att visa sin debutfilm Caramel. Och hon åkte hem med FIPRESCI-juryns utmärkelse för Bästa Film. Jag fick tillfälle att prata med henne efter den sista visningen och höra mer om hennes intention med filmen.  

Som namnet antyder är Caramel en söt historia, långt ifrån de oroliga bilder som oftast kablas ut i nyhetssändningar om Libanon. Handlingen kretsar kring en grupp kvinnor på skönhetssalongen La Belle i 2000-talets Beirut. Medan hårfrisyrer formas och ben vaxas, avhandlas ämnen som sträcker sig mellan utomäktenskapliga relationer till religiösa påbud och familjerelationer.  Filmen är en romantisk dramakomedi där de olika kvinnorna brottas med var sitt problem. Layale (som spelas av Labaki själv) är intrasslad i en kärleksaffär med en gift man, Rima upplever ett lesbiskt uppvaknande, Nisrine är i behov av ett kirurgiskt ingrepp eftersom hon snart ska gifta sig och inte är oskuld, och deras stamkund Jamale är den f.d. skådespelerskan som gör sitt bästa för att trotsa åldrandet med hjälp av kniven.  

– Den här typen av problem talar man inte högt om i Libanon. Det är fortfarande väldigt tabubelagt. När det kommer till kvinnors frigörelse har vi…en bit kvar. Men förändringar är på gång, säger Labaki och menar att hon med filmen ville öppna för ett samtal och en större medvetenhet.

Politik och krig ifrågasätts aldrig i filmen. Under den livliga och glittrande ytan är det snarare hyckleriet inom både Muslimska och Kristna grupper som på ett mycket subtilt sätt gestaltas. Mottagandet hemma tycker hon har varit väldigt bra, trots att filmen gjordes och lanserades under en tid då läget var mycket spänt i Beirut. Det goda mottagandet tror hon delvis beror på att filmen inte är chockerande eller provokativ i sin framtoning.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

– Det är inte min stil, säger Labaki. Det viktigaste för mig var att vara trogen mot min vision och ge min bild av det vardagliga livet som pågår vid sidan av turbulens och oroligheter. 

Hon föddes i Libanon 1974 och studerade Media på Saint-Joseph Universitet i Beirut. I sitt hemland är hon en stor stjärna, både som aktris och med en framgångsrik karriär som musikvideoregissör bakom sig. Som filmskapare har Nadine bestämt sig för vad hon vill.

– Jag gör film om kärlek. Inte krig. Hon fortsätter med allvarlig blick att det kanske inte är majoriteten av kvinnor som lever det här livet, men att filmen är hennes sätt att beskriva verkligheten som hon ser den. ”Jag vet inte om jag har några direkta förebilder….jag har influerats av allt från ”dåliga såpor” på TV till Libanesisk film och även västerländsk – såklart”.

Caramel är gjord i samma anda som bla Monsoon Wedding, som också den gjordes av en kvinnlig regissör med samma önskan om att ge en annan blid av sitt hemland, Indien, än den vi är vana vid i väst. Om det i Monsoon Wedding var familjen som stod i centrum ligger fokus i Caramel mer på kvinnornas vänskap och intimitet i det trygga mikrokosmos som skönhetssalongen erbjuder.

– Filmen är en ”slice of life”. Det är som en bit utskuren ur en större helhet där publiken under en avgränsad tid får kika genom nyckelhålet till skönhetssalongens trygga värld där kvinnorna vågar dela sin oro med varandra.

Förutom att regissera och skådespela i Caramel har Labaki också varit medförfattare till manuset. Det skrevs tillsammans med två killar och har varit ett samarbete som hon menar fungerade bra

– Jag har känt mig helt fri att fokusera på det som är viktigt för mig. Jag har hämtat saker från livet, som jag upplevt själv eller hört från vänner eller kusiner. Det är många trådar som tvinnas samman till en helhet.

När jag säger att jag först uppfattade historiens karaktärer som olika facetter av henne själv, ler hon försiktigt.

– Nja, kanske är det så. Karaktärerna går allesammans igenom olika stadier i livet och de representerar i alla fall olika rädslor som jag definitivt delar med dem. 

Någon ny film har hon inte hunnit börja arbeta på än men hon har många saker hon vill säga och uttrycka genom film. Den kommer! säger Nadine Labaki, innan vi skiljs åt.    

Jessica Drambo   

Caramel har svensk premiär tidig vår 2008   

Ur arkivet

view_module reorder

Från Spider till ARCIV

TEMA VÄSTERBOTTEN Sedan snart tio år tillbaka finns det i Västerbotten ett spännande projekt vars huvudsakliga syfte kan sägas vara att göra det möjligt för kulturarbetare att försörja sig på ...

Av: Gregor Flakierski | Kulturreportage | 07 februari, 2008

Birgitta Trotzig

Birgitta Trotzig: Sveriges Dostojevskij

Det finns inte många svenska författare som på en och samma gång förmått tränga in i människans vitaste vita och svartaste svarta; i hennes djupaste ljusdunkla skikt; i hennes levande ...

Av: Carsten Palmer Schale | Litteraturens porträtt | 08 mars, 2017

Beatrice Månsdotter

Glödande skymningsljus

”Jag har sett det här förut.” Han kisar med ögonen. ”Tusentals gånger i mina drömmar. Det är som om jag redan har varit här.” ”Mmm.” Hon nickar och följer med ...

Av: Beatrice Månsdotter | Gästkrönikör | 28 december, 2016

Fragment av surrogatpyret VIII

Fragment av surrogatpyret VIII Å då tänkte ja så här, lite lomrut, mens ja skwompande tjasa upp på bron i den sjuka stanken från dom nyflådda hudarna å pissrååtan å ja ...

Av: Nikanor Teratologen | Teratologisk sondering | 20 november, 2007

Universum

Då Oden mötte Mefistofeles

Jag upplever i den norröna mytologin en enorm melankoli. Den norröna mytologin är ett drama, en pågående kris, en gudomlig tragedi. För gudarna är otillräckliga, men det är inte bara ...

Av: Eirik Storesund | Agora - filosofiska essäer | 07 oktober, 2015

Hans Evert René.Tre dikter från Majorca

SOLEN VÄRMER SJÄLENS TRASOR     Solen värmer själens trasor.   De vänder sig om i inre kyla, för att återfå en andning: näring av tång och aska.   Sol bländar avsiktligt snett.   Havet lägger ändå stranden tillrätta med gyllenbruna trådar, helt ...

Av: Hans Evert Renerius | Utopiska geografier | 09 december, 2013

Melker Garay. Foto: Niclas Kindahl

Litterära artefakter

Hur lätt är det inte att betrakta sina litterära artefakter med en viss misströstan? Hur lätt är det inte att känna missmod ögonblicket efter att man har lagt ner sin ...

Av: Melker Garay | Melker Garay : Reflektioner | 13 april, 2015

Utopia

Utopier, drömmar om idealsamhällen, finns beskrivna alltsedan Platons Staten och Thomas Moores Utopia. Genom tiderna har också många försökt översätta drömmarna till verklighet. Radikala kristna har baserat utopiska samhällsbyggen på urkristendomens ...

Av: Björn Gustavsson | Gästkrönikör | 13 juli, 2014

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.