Altaret

Altaret är kvinna. Altaret ska ha den perfekta klassiska kvinnans ”proportioner” med brett bäcken, lite smalare axlar och smal midja. Och precis som en kvinna ska altaret inte vara naket ...

Av: Guido Zeccola | 19 september, 2017
Essäer om religionen

Köttet tänker

Det finns i köttet en inspirerad fruktan som överflödar till andra sidan av tingen en smak av synd, av teologalisk synd. Kroppen darrar, och det är i dessa konvulsioner som ...

Av: Gilda Melodia | 24 Maj, 2017
Gilda Melodia

Georg Klein i bakersta raden, vid dörröppningen. Gudrun Eriksson, vid staketraden, längst till höger

Georg Klein – forskare och samtalspartner

Georg Klein, en av våra mest betydande forskare internationellt, professor i tumörbiologi, avled den 10 december. Det kanske kan ses som symboliskt att han avled Nobeldagen, denna märkesdag för forskningen ...

Av: Thomas Wihlman | 14 december, 2016
Reportage om politik & samhälle

Marcel Proust och litteraturens lins

För hundra år sedan i år publicerades Swanns värld –första boken i Marcel Prousts romansvit På spaning efter den tid som flytt – på förlaget Grasset efter ett antal refuseringar ...

Av: Carl Magnus Juliusson | 04 oktober, 2013
Essäer om litteratur & böcker

Den arbetslöse i vildmarken



Få svenska filmer som jag har sett har varit så lyckade som Losers. I händelsernas centrum står en kvinna i yngre medelåldern, Karin (Isabella Von Saenger). Hon arbetar med en utbildning på Arbetsförmedlingen för att starta eget företag. Inga av hennes unga studenter är särskilt engagerade, förutom en ung kille som hon har fattat tycke för. Sebastian, spelad av Per Åkerström, har uppenbarliga problem med att trivas i Borlänge. Lite i taget övertygar han henne om sin idé, att guida oerfarna personer i vildmarken – trots att han inte kan läsa kartor. ”Äventyren” kommer att visa sig farliga, trots att de är otroligt komiska men även djupt tragiska. Skogen och vildmarken plockar fram människans allra sämsta instinkter. Filmen blir dock aldrig helt och fullt obehaglig eller skräckliknande, utan bibehåller hela tiden någonting komiskt på grund av att verkligheten ter sig så absurd och brutal.

Här intervjuas Mattias J Skoglund och Markus Marcetic av Roberto Fogelberg Rota.

I Losers får, spelad av Per Åkerström, idén att guida oerfarna personer i vildmarken – trots att han inte kan läsa kartor. Foto Inland Film

Hur kom ni på idén till Losers?

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

- Utgångspunkten var att göra en film som fångade det bitterljuva och något av den tragikomiska känsla som vi upplevde när vi gick på starta-eget-kurser på Arbetsförmedlingen i början av 90-talet. Idén kom från en diskussion vi hade med en offentligt anställd i Dalarna som pratade om puckeln, det vill säga en grupp individer i Dalarna som var unga samtidigt som vi under nittiotalskrisen men som fortfarande inte kommit in i arbetslivet fullt ut. Och de höll fortfarande på med åtgärder för dem, räknade på kostnaderna, och så vidare. Vi hamnade då i en intressant diskussion där vi insåg att det fanns likheter med vår nutid. Även idag har vi stor ungdomsarbetslöshet och ekonomisk kris, men även ett främlingsfientligt parti på frammarsch, en "laserman", en borgerlig regering och ett ökat fokus på individens förmåga att rå sig själv och bli sin egen lyckas smed. För oss kändes det som om vi då tog ett kliv mot ett mer individfokuserat samhälle på bekostnad av kollektivet och kanske tar vi ytterligare ett sådant kliv idag.


 Filmen präglas av farliga äventyr, men hyser även komik och tragik. Verkligheten ter sig såväl absurd som brutal. Foto Pieter ten HoopenHur kom karaktärerna till?

- De är skapade ur fantasin men inspirerade av människor vi mött under vår ungdom. Karaktärerna har olika arketypiska drag. Vi har hela tiden tänkt på ungdomarna i filmen som hela karaktärer, men också som delar av en större splittrad ungdomspersonlighet, som genom hajken enar sig själv utan direkt stöd från den vuxna karaktären eller vuxenvärlden. För oss är filmen en så kallad övergångsrit till vuxenvärlden och ska alltså kunna tolkas symboliskt om man vill, men även fungera som ett rakt berättat drama.

Hur står det till med filmen i Dalarna?

- Det står fint till! Vi känner att det finns ett stort intresse i Dalarna, vilket vi insåg när vi spelade in och fick mycket press och radio. Vi har ju gjort filmen med bidrag från både Film i Dalarna och Borlänge Kommun så vi har ett fint stöd där, nu när vi ska lansera filmen under nästa år.

Har ni några andra projekt på gång?
- Vi håller på med en dokumentärserie som är till hälften finansierad och som vi hoppas kunna filma under nästa år. Vad gäller fiktion, så finns det bara idéer än så länge, men energin rinner till för att börja skriva igen efter all fin uppmärksamhet och kritik vi fått under festivalen!

Roberto Fogelberg Rota

 

 

 

Fotnot

Losers

Regi: Mattias J Skoglund & Markus Marcetic

Medverkande: Isabelle Von Saenger, Anna Svensson, Per Åkerström, Andreas Borg,

Emma Juntilla, Lisa Walberg, SaraKlara Hellström.

Sverige, 2012

Genre: Drama/thriller

Längd: 73 minuter

Filmen visades på Stockholms Filmfestival 2013

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Sann historia, tre generationer och ett Egypten med alla dess färger

Three Ladies in Cairo är en kombinerad släktkrönika och historisk vandring i ett Egypten som snabbt ändrar karaktär under den tid det tar för tre generationer att leva där. “True ...

Av: Belinda Graham | Essäer om litteratur & böcker | 29 april, 2014

Jag vill se statsministern klättra i träd

Pippi Långstrump älskar att klättra i träd och gå på händer. Men frågan är: Har någon sett Fredrik Reinfeldt gå på händer? Har han delat ut karameller till alla barnen ...

Av: Stefan Whilde | Stefan Whilde | 03 februari, 2011

Det litterära Estland storsatsa­r på sina författare

Foto: Teymor Zarre' Det litterära Estland storsatsa­r på sina författare Helga och Enn Nõu tar emot i sitt hus i Sunnersta i Uppsala. Och det syns verkligen att det bor ...

Av: Anna Franklin | Litteraturens porträtt | 16 oktober, 2007

Inget som tjänar livet kan vara förnedrande

Svaret på frågan om vad som är mystik, varierar från religion till religion, från en tid till annan tid. Kristen mystik ger, generellt sett, uttryck för den enskilda människans upplevelser ...

Av: Bo I. Cavefors | Essäer | 23 april, 2014

Näcken och scientismen

Kvällens gullmoln fästet kransa. Älvorna på ängen dansa,Och den bladbekrönta näckenGigan rör i silverbäcken. Liten pilt bland strandens pilarI violens ånga vilar,Klangen hör från källans vatten,Ropar i den stilla natten: "Arma gubbe! Varför ...

Av: Erland Lagerroth | Essäer om litteratur & böcker | 29 november, 2011

John O´Hara läst på nytt

T. S. Eliots diktcykel Det öde landet är så full av abstrusa allusioner att han fann för gott att lägga till några noter på slutet där läsaren får reda på varifrån en ...

Av: Ivo Holmqvist | Litteraturens porträtt | 26 februari, 2013

En rapsodi från Manhattan Del 2, Museer på East Side

American Museum of Natural History på 79 gatan West överraskar med nya friska erbjudanden. Vad sägs om en nattlig ficklampsexpedition som paleontolog bland 65 miljoner gamla Tyrannosarius rex? Tänk att ...

Av: Lilian O. Montmar | Resereportage | 20 april, 2009

Motsatserna natur-kultur på Kiasma

   Var finns den starka, uppkäftiga, berörande tredimensionella konsten idag? Skulptur, alltså. Om den tycks satt på undantag i Sverige, kan man söka den i Finland. Detta märkesår, då det gått ...

Av: Nancy Westman | Reportage om scenkonst | 01 juni, 2009

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.

Cron Job Starts