A. Sprengtbarnen

Åp skenbar förkrymt rymt fliktexstens förlagspropagandagiven som hård hörnstensutställd omkullstjälpt fråga sin spetsfund vid kortsidan låg-(t) ensam utställare placerad där, tänkt vad utspelar sig sitt riktigt frågans på detta intillliggande ...

Av: Stefan Hammarén | 10 juli, 2012
Stefan Hammarén

Några tankar om Montaignes essäer

”Det som anses så säreget för makedonerkungen Perseus, nämligen att hans ande aldrig stannade i ett bestämt tillstånd, utan fladdrade omkring mellan olika livsformer och uppvisade en så flyktig och ...

Av: Björn Gustavsson | 15 april, 2014
Övriga porträtt

Malmö stadsbibliotek med den nyare tillbyggnaden Ljusets kalender. Foto: Anna Nyman

Minnen från en barndoms stad

I en längre text låter Harriet Svensson, ordförande i Proust-sällskapet, minnena från sin barndom i Malmö flöda fritt. Inför läsaren skapar hon en bild av den barndom hon bär med ...

Av: Harriet Svensson | 24 juni, 2015
Essäer om litteratur & böcker

I skuggan av ljuset. Om Gregory Crewdson

Ingenting kan väl vara mer trendriktigt inom konstvärlden just nu än foto. Kulturhuset i Stockholm har dock satsat på denna konstform i ett antal år och har generöst bjudit på ...

Av: Nancy Westman | 26 mars, 2011
Konstens porträtt

Isolda Dychauk om rollen som Margarete iSukurovs ”Faust” från 2011



 Isolda Dychauk spelade rollen som Margarete i det tyska mästerverket Faust, regisserat av Alexandr Sukurov. Foto: Roberto Fogelberg Rota.Relativt ovanligt är det med tyska skådespelerskor som har lyckats bli kända för sina älskarinneroller. Två möjliga undantag är Marlene Dietrich och Diane Krüger, men nu har den euroepiska filmen kanske fått en till i Isolda Dychauk. I Alexandr Sukurovs ”Faust” (från 2011, filmen släpptes för en kort tid sedan på DVD i Sverige) spelar hon den stora rollen som Margarete, en av de ledande rollerna att sträva efter i den tyska kanon.

Roberto Fogelberg Rota träffade Isolda Dychauk i Berlin och hann ställa några korta frågor om arbetet med filmen.

Skulle du kunna berätta om hur du upptäckte att du är en så bra skådespelerska?

- Ska jag vara ärlig vet jag inte om jag är bra eller dålig. Jag har alltid gillat att stå framför en digital kamera eller en filmkamera. Jag utgår alltid från en enkel idé: att vara så nära mina motspelare så möjligt och kunna kommunicera med dem. Samt att försöka komma så nära regissörens vision som möjligt genom att studera hans tidigare filmer och även läsa mellan raderna. Sen är jag mycket intuitiv och känner om jag kan prestera bra eller inte.
Margarete i ”Faust” är en mycket prestigefull roll. Hur fick du den?

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

- Det var genom en provfilmning. Jag har aldrig varit så nervös i hela mitt liv som då, eftersom Alexandr Sukurov är en cineast av rang. Jag visste att han sökte den mest tyska tjejen han kunde hitta. Jag lyckades ge ett gott intryck. Vi började tala och fick bra kontakt.

I arbetet med rollen utgick vi från hennes sätt att gå och röra sig i rummet. Hur hon kunde använda sig av sina händer och inte så mycket av blickar. Det var ett mycket komplicerat språk. Vi började med detaljerna. Vi utgick från ett mikroperspektiv, för att sedan komma till makro.

Hur svårt var det att komma in i en sådan karaktär?

- Jag hade i början inget som helst hopp om att lyckas med att blåsa liv i henne. ”Faust” var den första pjäs som jag läste när jag var tio år och blev redan då imponerad av personen på grund av hennes vänlighet och trevliga sätt. Jag arbetade just med hennes sätt, vilken var mycket intressant: att först utgå från det fysiska och sen komma till replikerna.

Kan du berätta lite grand om relationen mellan Valentine och Margarete? Hur var det att spela in förlovningsscenen mellan henne och Faust?

- I Goethes originaltext står Margarete och Valentine varandra mycket nära, fast i vår version har han dragit ut i krig innan de träffas. Han kommer hem igen och de känner inte varandra. Jag vet inte så mycket om honom, eftersom regissören inte talade så mycket med mig om hans roll, men jag hade känslan av att han var lik många unga män som kommer tillbaka från kriget, mycket sårade.

Scenen i skogen är mycket vacker. Jag är nästan fångad i den. Alexandr talade mycket med mig om hur vi skulle röra oss och försöka komma nära varandra. I början hade vi lite kontraster, men det blev bättre efter ett tag. Vårt syfte var att de ord som Faust säger skall nå ända in i Margaretes hjärta och vi lyckades med det. Det var viktigt att bygga ett slags mur som var fylld av känslor. Vi valde en sagolik plats och det hjälpte oss att bygga denna energi.

Robert Fogelberg Rota

 

 

Ur arkivet

view_module reorder
Pere Borrell del Caso pionjärverk

Konst utanför ramen

Konsten som alltid gör vad den kan för att spränga alla olika slags gränser, tycks stå villrådig inför den traditionella rektangulära ramen. Men det finns exempel på utbrytningsförsök ifrån både ...

Av: Mathias Jansson | Essäer om konst | 22 mars, 2015

Sällhetsrysningar i Stenshuvud

Alldeles i närheten av Simrishamn ligger Stenhuvud vid havet. Här finns mycket av allt det man kan önska sig; bokskog, ramslök, fridlysta Adam och Eva samt fantastiska bad i det ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 09 oktober, 2014

Illustration: Signe Collmo

Det som vi saknar är det som saknar oss

Melker Garay om konsten att vara människa.

Av: Melker Garay | Melker Garay : Reflektioner | 14 oktober, 2015

Fornuft, følelser og liv

Innledning I dag er det svært mange konflikter og kriger rundt om i verden, som betyr at den pasifistiske idé har elendige kår. Tesen jeg forsvarer er denne: At sammen har ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 08 september, 2014

Marja Beckman

Vi ville förändra rockvärlden

Under sommaren återupplivar jag några av mina Akashaartiklar på min egen blogg ordinsamling.marjabeckman.se. Kanske kan de gamla texterna inspirera någon cool 20-årig tjej där ute.

Av: Marja Beckman | Gästkrönikör | 04 mars, 2017

Gabriella Olsson

GULDGRYTAN KÖTTFÄRS AV 500gr PÅ LIDL.

Gör som följer:

Av: Gabriella Olsson | Gästkrönikör | 29 januari, 2016

Bokmässan 2012 - Vi blickar mot Norden, mot världens historia och dess framtid…

Den nordiska litteraturen influerar detta års bokmässa i Göteborg, med nordiska författare i centrum. Det nordiska författarskapet som i många fall kan anses självklart och bara finns omkring oss, som ...

Av: Linda Johansson | Kulturreportage | 09 oktober, 2012

Kroppen och den libidinala ekonomin

Genom det progressiva försvinnandet av tron på själens odödlighet och genom nyfödelsen av en sorts "paganism" som inte nödvändigtvis är kritisk mot kristendomen, kan kroppen återuppta sin plats i samhället ...

Av: Geraldine Berneron | Essäer om samhället | 06 juli, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.