Samuel Palmer – Den pastorala idyllens mästare

Vi lever idag i en värld så långt ifrån den pastorala idyllen som tänkas kan. Krig, terror och bestialiska våldsbrott och mord mot oliktänkande rapporteras ständigt från jordens alla hörn ...

Av: Lena Månsson | 10 september, 2014
Konstens porträtt

Klassängslighetens dialektik

Nu talar vi kulturellt kapital. Klass. Klyftor. Vi är medelklassen. Vi är osäkra, men vi vet hur man är fel eller rätt. Vi är den osäkra medelvägen. Vi skäms. Vi ...

Av: Nina Ahlzén | 13 december, 2012
Kulturreportage

Aurora Borealis

 Foto: Joshua Strang Aurora Borealis Vem var Kristian Birkeland, mannen som lyckades lösa norrskenets gåta? Crister Enander skärskådar den uppfinningsrike och vetgirige fysikern.  Besatthet och genialitet går som bekant ofta hand i ...

Av: Crister Enander | 04 december, 2007
Kulturreportage

Scenografi från barockteatern i Cesky Krumlov. Foto: Mathias Jansson

Barockteatern i Cesky Krumlov

Mathias Janssons resa till Tjeckien avslutas med en artikel om Barockteatern i Cesky Krumlov, rik av konst och historia.

Av: Mathias Jansson | 27 september, 2015
Essäer om konst

Isolda Dychauk om rollen som Margarete iSukurovs ”Faust” från 2011



 Isolda Dychauk spelade rollen som Margarete i det tyska mästerverket Faust, regisserat av Alexandr Sukurov. Foto: Roberto Fogelberg Rota.Relativt ovanligt är det med tyska skådespelerskor som har lyckats bli kända för sina älskarinneroller. Två möjliga undantag är Marlene Dietrich och Diane Krüger, men nu har den euroepiska filmen kanske fått en till i Isolda Dychauk. I Alexandr Sukurovs ”Faust” (från 2011, filmen släpptes för en kort tid sedan på DVD i Sverige) spelar hon den stora rollen som Margarete, en av de ledande rollerna att sträva efter i den tyska kanon.

Roberto Fogelberg Rota träffade Isolda Dychauk i Berlin och hann ställa några korta frågor om arbetet med filmen.

Skulle du kunna berätta om hur du upptäckte att du är en så bra skådespelerska?

- Ska jag vara ärlig vet jag inte om jag är bra eller dålig. Jag har alltid gillat att stå framför en digital kamera eller en filmkamera. Jag utgår alltid från en enkel idé: att vara så nära mina motspelare så möjligt och kunna kommunicera med dem. Samt att försöka komma så nära regissörens vision som möjligt genom att studera hans tidigare filmer och även läsa mellan raderna. Sen är jag mycket intuitiv och känner om jag kan prestera bra eller inte.
Margarete i ”Faust” är en mycket prestigefull roll. Hur fick du den?

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

- Det var genom en provfilmning. Jag har aldrig varit så nervös i hela mitt liv som då, eftersom Alexandr Sukurov är en cineast av rang. Jag visste att han sökte den mest tyska tjejen han kunde hitta. Jag lyckades ge ett gott intryck. Vi började tala och fick bra kontakt.

I arbetet med rollen utgick vi från hennes sätt att gå och röra sig i rummet. Hur hon kunde använda sig av sina händer och inte så mycket av blickar. Det var ett mycket komplicerat språk. Vi började med detaljerna. Vi utgick från ett mikroperspektiv, för att sedan komma till makro.

Hur svårt var det att komma in i en sådan karaktär?

- Jag hade i början inget som helst hopp om att lyckas med att blåsa liv i henne. ”Faust” var den första pjäs som jag läste när jag var tio år och blev redan då imponerad av personen på grund av hennes vänlighet och trevliga sätt. Jag arbetade just med hennes sätt, vilken var mycket intressant: att först utgå från det fysiska och sen komma till replikerna.

Kan du berätta lite grand om relationen mellan Valentine och Margarete? Hur var det att spela in förlovningsscenen mellan henne och Faust?

- I Goethes originaltext står Margarete och Valentine varandra mycket nära, fast i vår version har han dragit ut i krig innan de träffas. Han kommer hem igen och de känner inte varandra. Jag vet inte så mycket om honom, eftersom regissören inte talade så mycket med mig om hans roll, men jag hade känslan av att han var lik många unga män som kommer tillbaka från kriget, mycket sårade.

Scenen i skogen är mycket vacker. Jag är nästan fångad i den. Alexandr talade mycket med mig om hur vi skulle röra oss och försöka komma nära varandra. I början hade vi lite kontraster, men det blev bättre efter ett tag. Vårt syfte var att de ord som Faust säger skall nå ända in i Margaretes hjärta och vi lyckades med det. Det var viktigt att bygga ett slags mur som var fylld av känslor. Vi valde en sagolik plats och det hjälpte oss att bygga denna energi.

Robert Fogelberg Rota

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

Italiensk nynaturalism kantad av spiritualitet. Intervju med Gianluca De Serio

 Den italienska filmen har, trots de enorma svårigheter som landet brottas med, under den senaste tiden fått ett slags renässans. Det lutar mest åt en ny genre och nya stilgrepp ...

Av: Roberto Fogelberg Rota | Filmens porträtt | 26 oktober, 2012

Farväl arbetsförmedlingen!

Jag har sagt upp mig från arbetsförmedlingen. Jag känner mig befriad. Jag känner mig lättad och plötsligt kom det en massa kraft till mig, och lust som jag inte känt ...

Av: Stina Tobiasson | Gästkrönikör | 22 februari, 2013

Ivan Aguéli. Bergsby. Foto: Courtesy Wikipedia

Aguéli och den solära logiken

Den esoteriska visheten är det som förenar alla mystiska traditioner i Öst och Väst. Poeten och författaren Bo Gustavsson skriver om mystikern och målaren Ivan Aguélis esoteriska lära.

Av: Bo Gustavsson | Essäer om religionen | 24 maj, 2017

Ungdomlig revolt i bildningsromanen Om Wilhelm Meisters läroår av Goethe

Det är sent 1700-tal och den tyske köpmanssonen Wilhelm Meister vill bryta sig loss från sin instängda borgerliga familj och ge sig ut i världen. Efter upptäckten av att hans ...

Av: Elin Schaffer | Essäer om litteratur & böcker | 18 januari, 2014

Malin Bergman Gardskär. Foto Privat

Mannens rätt att få utöva makt

Inget är så känsligt som att kritisera det manliga beteendet, både den enskilda individens samt de beteenden män i grupp har en tendens att nedlåta sig till. Inget är heller ...

Av: Malin Bergman Gardskär | Malin Bergman Gardskär | 13 juli, 2015

Teatermasker hos Ingela

Från världens scener. Genom tid och rum

Ingela Karlsson tycks vara en av dessa urbegåvningar som ingenting rår på – utom viljan, inspirationen, tanken. Hon driver ”Teaterbägaren” sedan 20 år, skapar föreställningar, skriver, regisserar, komponerar. Hennes arbetsfält ...

Av: Annakarin Svedberg, text och bilder | Scenkonstens porträtt | 03 mars, 2017

Rolf Zandén – dikter i naturen

Rolf Zandén. Född 1945 och bosatt i Karlstad, har nästan alltid skrivit dikter; givit ut 7 egna diktsamlingar samt deltagit i en del antologier, nu senast i höstas i en ...

Av: Rolf Zandén | Utopiska geografier | 16 april, 2012

Om Skönheten

I en tid då skönhetens motiv och uttryck är stadda i ständig förändring är det lätt att känna ett sting av saknad vid minnet av den tid då Logos regerade ...

Av: Mattias Lundmark | Essäer om litteratur & böcker | 03 september, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.