Statue of Buddha, Polonnaruwa, Sri Lanka

Moder Jord, Tibet och alla papporna

Det heter Fädernesland. Det heter Moder Jord. Modern är en och fäderna många. La ma betyder stor moder. I Tibetansk tradition är lama en andlig lärare – oftast munk, oftast ...

Av: Annakarin Svedberg | 18 juli, 2016
Kulturreportage

Rapport från bortglömda stugbyn – i kronologisk oordning

1. Tropisk sommar i bortglömda stugbyn. Lek och siesta i havet om dagarna, J:s grillade delikatesser till kvällen. Långt från almanackor och infrastrukturer, men nära till näktergal och kelsjuka vildkatter. 2. Det innebär ...

Av: Stefan Whilde | 01 augusti, 2014
Stefan Whilde

Old Von i Wellington

Några år in på första världskriget bodde D. H. Lawrence och hans tyska hustru Frieda (på långt håll besläktad med flygaresset von Richthofen, den röde baronen) i Cornwall. Där skrev ...

Av: Ivo Holmqvist | 12 juli, 2014
Essäer om litteratur & böcker

Who is a Human Being in Time’s Play?

 Who is asleep, who is awake, in our busy business life, where we hope to rediscover a lost paradise? Time’s play in our human existence is present in James Joyce’s Finnegans ...

Av: Percival | 18 juni, 2013
Essäer

Rektor vid filmakademin i Taipei gör en märklig Blowfish



Chi Yuarn Lee, regissör och rektor.Många människor vet knappt vad som finns på Taiwans filmkarta, trots den ekonomiska välfärd som kännetecknar landet. Stockholms filmfestival har under åren lyft fram flera taiwanesiska filmer, vilket i år gjorde det möjligt att möta regissören till det egensinniga och mycket svåra verket ”Blowfish”, Chi Yuarn Lee vid dennes besök i Stockholm.

Denna taggfisk är den som låter oss förstå början på en kärleksrelation som är konstigt komplicerad och mycket krävande. Det är inte fråga om en lätt film. Det filmiska språket är svårt, ofta med långa tagningar och panoreringar av skådespeleriet – som är mycket annorlunda det vi brukar se i västerländska filmer. Vidare använder den inkonsekventa klippingen sig av övertoningar för att understryka ändringar i rummet.

Filmen är mycket lokal, men lite i taget börjar den nästan gå mot att bli mer allmängiltig och i sin utformning påminner den om Friedrich Wilhelm Murnaus ”Soluppgång”. Skillnaden är att här är det en kvinna som åker ifrån miljonstaden för att möta en person som bor på landet. Liksom hos Ozu och Antonioni är landsbygden en svårgreppbar och en nästan platt anonym plats och precis som i Murnaus verk har Chi Yuarn Lee beskrivit vardagen.

Kvinnan Vicci Pan gestaltas av en mycket duktig och lämplig skådespelerska vid namn Xiao-Zhun. Hon arbetar på ett varuhus, som hissflicka. Vi ser hur flickor drillas och förbereds för arbetet. Hon upptäcker att maken är otrogen och när hon säljer sin akvariefisk på nätet möter hon en ensam man, gestaltad av Kang Jen Wu, som är basebolltränare. (Baseboll är nationalsport i Taiwan som en konsekvens av den japanska kolonialismen, inte på grund av USA:s inflytande.) De två försöker att få till stånd ett förhållande som efter ett tag kantas av massor med problem.

Skulle du kunna berätta för mig hur du fick idén till filmen och vilka tekniska hjälpmedel du använt dig av?

- Jag valde redan ifrån början att prova med red kamera. Jag har inte varit så road av digitala kameror tidigare, men jag tycker att den fungerar bra. Jag har upptäckt att det fungerar utmärk med objektiven som jag har använt mig av när det var fråga om 35-millimeterskameror. Samma sak med ljuset och skärmar. För att kunna se naturlig ut krävs det att man använder sig av dessa medel.

Förutom det skedde även en årstidsförändring under de åtta månader som jag spelade in filmen. Jag vill förklara att inspelningen av filmen har pågått så lång tid, eftersom jag har haft ett ganska stort glapp. Jag är även rektor vid filmakademin i Taipei.

Min idé var att berätta en historia om två människor som var annorlunda och att det tidigare hade hänt någonting mycket hemskt i deras liv. Jag valde att berätta det i icke-dramatiska termer. Vissa kritiker har sagt att mina karaktärer rörs sig så långsamt att det verkar som om de gick under vatten.

Vi utgick från storyboard och sen improviserade vi scenerna om och om igen. Det vi ville se var hur människor söker kontakt med varandra. Sex är någonting mycket vanligt, men efter att de har börjat komma varandra nära blir förhållandet mer och mer likt det de hade med den före detta partnern. Då börjar de bli vänligare och ljuset blir mjukare.

Jag ger mycket lite instruktioner till skådespelarna och gillar att de kommer varandra nära. När man sett min film på filmfestivaler har jag ofta fått frågan om jag var påverkad av den japanska ”pink ego” som är ett slags lätt pornografisk genre.

Jag såg även denna likhet men jag tänker mest på andra japanska filmskapare som Ozu. Finns det mycket av honom i din film och hur valde du skådespelarna?

- Jag gillar naturligtvis Ozu filmer och det är nästan oundviklig att inte vara påverkad av honom. Det som jag gillar mest är lugnet på ytan, men att det samtidigt finns många konflikter som är djupt rotade. Jag kan säga att jag, åtminstone i den här filmen, har blivit lika påverkad av filmskapare som Ingmar Bergman och hans film ”Persona” som är min favorit. Visserligen är ”Blowfish” en produkt av en annan tid och en annan kultur. Jag är inte så påverkad av expressionismen men identitetstemat går igen.

För rollen till min huvudrollsinnehaverska, där karaktären får en djup och allvarlig kris när hennes kille först bedrar henne och sen inte visar några som helst känslor för henne när hon åker ifrån honom, fick jag leta länge. Jag provspelade med ungefär 400 skådespelerskor. Det roliga var att Xiao-Zhun var den absolut första personen som jag provfilmade. Under sin audition fick kvinnorna berätta om sig själva och deras egna erfarenheter. Det som jag tycker var kul var att hon snarare haft komediroller. Hennes roll i min film är också lite halvkomisk och den kan påminna om Ozus karaktärer.

När det gäller huvudrollsinnehavaren valde jag den andra killen som kom för provfilmning. Jag gillar honom varje gång jag ser min film. När det gäller frun har hon varit aktiv i andra av mina filmer. Jag var osäker om hon skulle kunna vara med. Jag är mycket nöjd med hennes rollprestation och hon är lagom mystisk. Vi kommer in i hennes karaktärs historia. Filmen är till 80% på landsbygden och resterande del i staden.

Det som var ett problem var att vi vart tvungna att går ifrån manuset för att ha ett slags fräscht tempo och nya grepp som för mig har varit mycket viktiga för att kunna få det så naturligt som möjligt i en helt ovanlig situation.

När det gäller musiken, som mycket bygger på stämning, bland annat i den svåra situationen när de två huvudrollsinnehavarna badar, anlitade jag en japansk tonsättare. Kanske är det av den anledningen som många personer har sett ett japanskt släktskap i min film. Även där prövade vi oss fram till olika lösningar.

Har du några nya planer och till sist måste jag samtidigt passa på att fråga: finns det verkligen hissflickor i Taiwan?

- Jag håller på att avsluta min nya film som även den berör identitetstematiken. Den skall spelas in i samtiden, men jag tänker inte berätta mer. Jag kan säga att jag har blivit mycket påverkad av det som jag sett här.

När det gäller varuhusen i Taipei: de har ett sådant system, på riktigt, men tjejerna är de första som skrattade åt det. Jag tror att humor och parodi är någonting som är typisk i vår kultur och vi klamrar oss fast vid den.

Roberto Fogelberg Rota

 

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

 

Ur arkivet

view_module reorder

Kristina Murray Brodin. Dikter

Ibland är det bara några skrivna rader som kan ge uttryck för de känslor som ryms i mig. Då finns orden där, pockar på att få komma ut och bli ...

Av: Kristina Murray Brodin | Utopiska geografier | 31 januari, 2012

Metaltown 2012 – moshpit, Slayer-vin och Marilyn Manson

Metaltown 2012, Göteborg 15-16 juni De gjorde det! Metaltowns arrangörer lyckades vända föregående års missnöje gällande bussar, scenområde och festivalens ocentrala placering till något väldigt trevligt. Bussfärderna till och från Göteborgs ...

Av: Linda Olsson och Karin Sundqvist | Musikens porträtt | 23 juni, 2012

Arkiv över idag

Efter tio minuter bärs en kvinna ut med bår. Jag vänder mig om och ser att ingen annan gör det. På den enorma duken strömmar tomma landskap, varpå blickar är ...

Av: Frida Sandström | Essäer om musik | 07 februari, 2014

Har UFO: n någon plats inom teosofin?

Flygande tefat i historia och religion  En av de första dokumenterade UFO-observationerna gjordes den 5 augusti år1926. Det var den ryske målaren, upptäcktsresande och mystikern Nicholas Roerich, som befann sig på ...

Av: Carl Ek | Kulturreportage | 23 november, 2013

Utopia

Utopier, drömmar om idealsamhällen, finns beskrivna alltsedan Platons Staten och Thomas Moores Utopia. Genom tiderna har också många försökt översätta drömmarna till verklighet. Radikala kristna har baserat utopiska samhällsbyggen på urkristendomens ...

Av: Björn Gustavsson | Gästkrönikör | 13 juli, 2014

Utdrag ur mitt CV, Lovisa Eklund

Lovisa Eklund - estradpoet och skrivpedagog, född och uppvuxen i Oskarshamn men bosatt i Malmö sedan 2005. Bronsmedaljör i poetry slam-SM 2009 och vinnare av flera lokala tävlingar från 2006 ...

Av: Lovisa Eklund | Utopiska geografier | 01 oktober, 2012

Ett flickhjärtas bekännelse och några aspekter av Äldreomsorgen i Övre Kågedalen

Illustration: Sharon Levi Ett flickhjärtas bekännelse och några aspekter av Äldreomsorgen i Övre Kågedalen När Nikanor Teratologen nämns brukar det oftast vara i skandalösa ordalag – skräckel, nazism och perversitet. Hos ...

Av: Elin Lind | Essäer om litteratur & böcker | 27 november, 2007

Snabbare tid snabbare ... Inblickar i Nelly Sachs diktvärld

Den tyskfödda diktarinnan Nelly Sachs, som sedan början av 40-talet levde i Sverige, fick nobelpriset i litteratur på sin 75-årsdag 1966. I hennes verk finns en medskapande mänsklighet och ett ...

Av: Percival | Essäer om litteratur & böcker | 10 juli, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.