Lucia

Göran och Zlata passerade den stora anslagstavlan vid skolentrén Årets Luciakandidater satt upptejpade och log med sina bedjande leenden mot sina betraktare. ”Rösta på din favorit!” stod det med stora ...

Av: Vladimir Oravsky | 08 december, 2011
Gästkrönikör

Det finns inte ett landskap som inte är dunkelt – Om Relationens filosofi…

Congrès des écrivains et artistes noirs, kongress för svarta författare och konstnärer, anordnas för första gången i Paris 1956 på initiativ av den senegalesiske publicisten Alioune Diop och hans panafrikanska ...

Av: Viola Bao | 06 augusti, 2012
Essäer om litteratur & böcker

2. Ines

Hon sträckte sig efter förstoringsglaset, höll det framför sig och tittade ner i börsen. Jo, det fanns fortfarande en hel del där. Det skulle räcka ett tag till, trots att ...

Av: Ines | 24 december, 2011
Lund har allt utom vatten

Bild Hebriana Alainentalo

Den plågade postmoderna kroppen

Kroppen är smickrad, tränad, ibland plågad (av oss) i tron på dennes onödighet och på den totala övertygelsen om sin icke återuppståndelse. Vi konstruerar vår kropp för att den ska likna ...

Av: Guido Zeccola | 01 november, 2016
Essäer om samhället

Konstkritik

Konst · Den japanske arkitekten Kengo Kuma

kengo_kuma2Utställning: Den japanske arkitekten Kengo Kuma
Plats: Arkitekturmuseet Skeppsholmen i Stockholm
Pågår till: 26 november 2006

Gränser mellan arkitektur och natur

Arkitektur betyder byggnadskonst. Det är inte alltid vi tänker på det, men byggnader har många fler uppgifter än att skydda oss mot snöglopp och nyfikna blickar. Bland mycket annat upprättar arkitekturen till exempel en gräns mellan natur och kultur. Kengo Kuma försöker överbrygga den gränsen, en omöjlig uppgift då de är ett motsatspar. Med Kiro San-observatoriet beläget på en bergstopp kommer han rätt nära. Kuma gräver ner lokalerna i marken, det enda som syns är en trappa och något som liknar en trampolin, en utsiktsplats. Man kan då säga att den natur man ser är en bearbetad natur, alltså kultur, men Kengo Kuma böjer sig för landskapet och låter det dominera, rymden ovan blir poängen, arkitekturen blir en icke-arkitektur.

Konst · Lilibeth Cuenca Rasmussen

holy_wood
”Holy Wood”, dvd-installation av Lilibeth Cuenca Rasmussen.

Artist: Lilibeth Cuenca Rasmussen
Utställning: Foto, video, installationer
Plats: Gävle Konstcentrum, pågår till och med 23/11

Mänskligheten är slutligen fast i geggan

Existerar något äkta bakom all världens schabloner? Det är frågan i den danska konstnären Lilibeth Cuenca Rasmussens utställning på Konstcentrum i Gävle.

Konst · Marlene Dumas

Artist: Marlene Dumas
Utställning: Man Kind
Plats: Galerie Paul Andriesse i Amsterdam, 17/10/2006 - 25/11/2006

Marlene Dumas och Man Kind

På Galerie Paul Andriesse i Amsterdam visar nu Marlene Dumas en serie porträtt (i vanlig ordning) under namnet Man Kind. Det är ett par större målningar med titlar som the mediator, the believer, med en direkt religiös koppling.

Konstkritik · Re-framing History

susanmeiselas2 
Susan Meiselas "Cuesta del Plomo 1978" Nicaragua,
2004. Ursprungsfotografi: Execution site outside
Managua, Nicaragua, 1978.
Utställning: Re-framing History
Konstnär/Fotograf: Susan Meiselas
Plats: Fotografins hus, Skeppsholmen i Stockholm.

Med konsten som vapen

"Mycket sorg, kriget. Så var det. Det är därför jag minns det. Dessa hemska stunder. Ångest och hopplöshet. Det här är vad jag upplevde. Det är därför jag minns det. Jag tror att ett folk utan minne riskerar att dåliga saker händer igen. För det handlar inte om att leva i det förflutna och förstora upp saker och ting. Men vi får inte glömma", skriver Susan Meiselas i sin utställning Re-framing History vid Fotografins hus i Stockholm.

Hennes kraftfulla ord rullas upp på golvet framför mina fötter, om och om igen. Som om de aldrig vill glömmas bort. Röster och bilder från det förflutna blandas med fotsteg i vår tid. Minnen från den Nicaraguanska revolutionen blottas framför fötterna på de besökare som kommer till utställningen som pågår fram till den tolfte november i år. Tidigare har fotografierna visats i bland annat Berlin och Arles.  

Konstkritik · Heli Hiltunen

det_snoar2 
Det snöar alltid är en vacker bildserie som
piggar upp i vintermörkret.
Foto: Jenny Isaksson
Utställning: Heli Hiltunen
Galleri: Andersson-Sandström, Umeå.

Klart till halvklart - måttlig sikt

Heli Hiltunens utställning blandar fotografisk konst och bildkonst på ett spännande sätt. Det är ett mytiskt språk, nästan lite sagostämning över hennes bilder. Jag kommer på mig själv att drömma mig bort, och min äventyrliga ådra väcks en aning. Jag tror att Heli vill skapa effekter som gör att beskådaren hajar till.  Genom att experimentera med kameravinklar, suddiga objektiv och olika kamera- och målningstekniker lyckas hon förmedla en suggestiv känsla. Den gör att man vill försvinna in i hennes bilder - bort från verkligheten.

Ur arkivet

view_module reorder

”En kulturskandal av stora mått”

1947 inträffade ett märkligt fenomen, när en rad arbetarförfattare och kulturprofiler understödda av tidskrifterna Vi och Folket i Bild gick ut med ett manifest som krävde att tilldelningen av ransonerat ...

Av: Bertil Falk | Essäer om litteratur & böcker | 20 mars, 2012

Om och till Tomas Tranströmer

"Hemligheten med hans popularitet är att han sätter ord på en vag känsla av andakt inför livet och naturen som många läsare känner igen hos sig själva". Det ...

Av: Tomas Löthman | Essäer om litteratur & böcker | 11 april, 2011

G r ä n s l a n d

På tröskeln upphör Tiden. Rörde ingenting, Här står horisonterna På kö, här möts dom Redan framförflyttade Vikande flyende Och så här. Följarnas Ouppnådda centrum En kulle en stjärna Av berg krönta skuggor Inbillningen ser över Sina byggen. Drömmen Betraktar genom en Kikare sin ...

Av: Pär Wistrand | Utopiska geografier | 14 december, 2009

Abu Casems olycksbärande tofflor - en arabisk saga

Lumina av Guitton [Denna saga är mycket gammal och av syriskt ursprung. Det finns många varianter av olika längd och med fler eller färre detaljer, såsom det sig bör i ...

Av: José Luis Ramírez | Utopiska geografier | 27 augusti, 2008

Karin Victorin

… hootchy kootchy-dansare som baserade sina danser på magdans och andra orientaliska danser sågs först 1893 i Chicago … – Ur Burlesque – and the New Bump-n-Grind Av Michelle Baldwin. Karin Victorin Hootchy Kootchys ...

Av: Agneta Tröjer | Övriga porträtt | 11 september, 2007

Minnen från Europas dödsläger

En bitter och plågad text, motsträvigt frambragt, skriven av ekonomiskt nödtvång. Låt vara att den sorggenomträngda krönikan kanske är lika skadskjuten och maläten som dess frispråkige upphovsman var när den ...

Av: Nikanor Teratologen | Essäer om litteratur & böcker | 12 juni, 2012

Foto: Johan Werkmäster

Hamburg – en stad i förvandling

De flesta svenskar på bilsemester i Europa passerar Hamburg i rasande fart under sin färd längs Autobahn mot sydligare nejder. Men denna Tysklands största hamn- och industristad – tillika landets ...

Av: Johan Werkmäster | Resereportage | 31 maj, 2016

Internationell Filmfestival i Amsterdam

Amsterdam är en levande stad full av kreativitet och mångfald. Detta blir extra tydligt en vecka om året då International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) hålls och staden fylls av ...

Av: Natalija Sako | Kulturreportage | 29 november, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.