”Gravest Hits” – de två första singlarna i form av en tolvtums-EP

Bandet som Gud glömde men som Djävulen älskade

Med Peter Sjöblom som ciceron återvänder Tidningen Kulturen till det sista sanna rock'n'roll-bandet The Cramps.

Av: Peter Sjöblom | 09 Maj, 2015
Essäer om musik

Isabella Lundgren

Den osjälvständiga individen och den bedrägliga gruppmentaliteten

Självkännedom och kritiskt tänkande gör oss mindre lättmanipulerade. I en tid där vi allt oftare löper risken att manipuleras och förledas av de som utövar makt över oss, är detta ...

Av: Isabella Lundgren | 27 juli, 2017
Essäer om politiken

Riva ner och bygga nytt – eller hur man demolerar en konstinstitution

I hörnet står en maskin som snurrar ett järnklot runt sin egen axel. Varje gång järnklotet träffar betongväggen i galleriet ryker dammet och murbruk faller ner på golvet. Som en ...

Av: Mathias Jansson | 22 december, 2014
Essäer om konst

"hennes sanna namn är att vara någon annan". Intervju med Bo Gustavsson

Att en oanständig bok samtidigt kan vara den vackraste... det är något fullständigt skandalöst. För mig som tidigare läst Bo Gustavssons böcker (dikter, essäer, etc.) ter sig Howdy, jag är ...

Av: Guido Zeccola | 30 april, 2013
Litteraturens porträtt

Konst: Angelica Kristenson Aurelius, Konstnärshuset stora galleriet



 

Möten

Bilbo, Angelica Kristenson AureliusAngelica Kristenson Aurelius
Konstnärshuset stora galleriet, Stockholm
Till och med 23 februari

Man måste gå till de stora mästarna för att finna ett lika expressionistiskt uttryck av den inre explosiva själsliga kraften i individen som återhållen och avvaktande betraktar sin omgivning. Angelica Kristenson Aurelius målar gärna kvinnor som är utsatta eller i styrkepositioner. Denna gång har hon målat kvinnor som befinner sig i någon form av möte, enligt min mening. Den målning som först drar till sig min uppmärksamhet när jag stiger in i stora galleriet heter Dagmar och visar en sittande och begrundande kvinna med huvudet lutad mot ena handen. Hon betraktar någonting framför sig, kanske ett möte där hon inte själv deltar. Associationen till en gud är inte långt borta på grund av det vita håret och likt de grekiska gudarnas betraktande av de besynnerliga jordmänniskornas konflikter verkar hon betrakta det som händer med likgiltig blick.

Målningen påminner mycket om Pablo Picassos målning av Gertrud Stein där konstnären efter långa målarsessioner till slut valde att placera en stenmask över Steins ansikte med kommentaren att hon kommer att växa in i den, allt enligt Steins memoarer. Hennes bildlike Dagmar vet vi inte mycket om men att konstnärens hand har fångat samma uttryck som den gamle mästarens inger en respektfull vördnad. I övrigt skiljer sig Kristenson Aurelius teknik från Picassos med valet av modern färgskala och en summarisk detaljering av personlighetsdragen i figurerna. Hon formar en relief volym med färgmodulering fritt från kontrastlinjer i markeringen av övergångar mellan olika färgplan vilket skapar en djupverkan utan överdrivet centralperspektiv, vilket annars alla fotografier lider av. Den speciella färgtekniken ligger nära den gamle mästaren Paul Cézanne som är föregångare till den moderna konsten och den konstnär som Picasso beundrade för komposition och färgbehandling.

Målningen Jenny avbildar en ung flicka i ett uppgivet tillstånd som sorgset lutar sitt huvud i armarna mot en kudde ovanpå ett pelarbord i marmor. Kompositionen är uppbyggd med svart, guld och grå färgtoner där hårets guldslingor beslöjande smeker kuddens rikt ornamenterade guld yta i ett möte som var ämnat för någon frånvarande. Det vackert modellerade bleka ansiktet smälter samman med halsen och axelpartiet i darrande sinnesrörelser. Kristenson Aurelius komponerar i en balanserad och harmonisk cézannsk anda där även marmorbordet har följt samma regel att helhetens komposition och harmoni är viktigare än avvikelser i föremålens detaljer.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Målningen Alex visar en kvinna liggande på en säng där överkast, byxdress och tapeter blandas i en syntes av ornamenteringar i en Henri Matisse inspirerad komposition. Enbart ornamenteringens svepande rörelser avslöjar var sängen slutar och rummet tar vid. Den utfällda armen berättar att det infallande ljuset vandrar från sängens fotända längs med överkastet och bildar en knappt märkbar gräns till omgivningen vilket ger en utsökt och skir djupdimension. Kvinnan ler lyckligt och är insvept i ett badlakan, kanske nybadad som en förberedelse för ett möte.

Jenny, Angelica Kristenson AureliusMålningen Bilbo i massivt gul-orange färgfält illustrerar en sittande man med knäppta händer som med sammanbiten mun och stelnad blick stirrar ut mot betraktaren utan att fokusera blicken. Kostymen är formell och endast svagt definierad med vita gränslinjer. Vi sidan står en tom stol som enbart är markerad med svaga blyertssträck som om den egentligen inte finns utom för mannens inre syn. Man kan lätt föreställa sig att den skisserade stolen symboliserar en utebliven partner som inte dykt upp till ett samtal med en familjepedagog för att lösa en förestående äktenskaplig kris. Här låter återigen Kristenson Aurelius det sammanbitna ansiktet och den bedrövade blicken locka betraktaren att fylla i narrationen. Mannen biter ihop käkarna så att de vitnar och konstnären lyckas med enbart färgmoduleringar uttrycka hans misströstande sinnesstämning i en färgplanteknik som impressionisterna förde över till modernismen.

Sammantaget ser jag hela utställningen av Angelica Kristenson Aurelius som möten mellan människor även om partnern oftast är frånvarande, men uteblivna möten är trots allt möten med den sanna verkligheten. Konstnären målar i klassisk modern stil i olja på duk och använder både formen och de verktyg som de gamla mästarna har lärt ut. Hon följer även den tradition som målar vanliga människor i alldagliga situationer som vi alla kan känna igen och identifiera oss med. Det känns innerligt skönt att få inmundiga en nu levande konstnär som utvecklar sin talang mot ett estetiskt formspråk och behåller konsten att förmedla budskap i ett koncept som bejakar måleriets kvaliteter.

Carsten Lindström

 

 

Ur arkivet

view_module reorder

54. Erik

Erik skrev. Ord efter ord. Sida efter sida. Fingrarna värkte av att spreta över tangentbordet hela dagarna, han var frusen ända in i märgen av allt stillasittande. Han satt hemma ...

Av: Erik | Lund har allt utom vatten | 04 januari, 2013

En hobbit, tretton dvärgar och möjligen en drake på slutet

Regissören Peter Jackson är igen aktuell med ytterligare ett mastodontverk. Efter trilogin ”Sagan om Ringen”, har det nu blivit dags för Peter Jackson att ta sig an ”Hobbiten” som även ...

Av: Belinda Graham | Essäer om film | 09 januari, 2013

Foto: Johan Werkmäster

Jeansens historia börjar i Bayern

Jeansen föddes inte i Bayern. Det gjorde däremot dess skapare Levi Strauss, närmare bestämt i Buttenheim i forna stamhertigdömet Franken i den tyska delstatens norra trakt. Hans barndomshem på Marktstrasse ...

Av: Johan Werkmäster | Kulturreportage | 13 februari, 2016

Foto Gilda Melodia

Inuti och inpå huden

Religionen skulle försvinna, trodde tänkare som Emile Durkheim och Karl Marx. Människan skulle frigöra sig. I dagens samhälle ser vi en förändring från människa som samhällsvarelse till individ, som hellre ...

Av: Gustaf Redemo | Essäer om religionen | 14 oktober, 2015

Veckan från hyllan. Vecka 12-2013

Det har valts en ny påve, alltid en spännande och viktig tilldragelse, i synnerhet som själva valet har sina egna mycket speciella ceremonier och tillvägagångssätt. Själva valet kallas för konklav, conclave ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 16 mars, 2013

Hector Berlioz. Lithographie de Charles Baugniet

Med både måttlösa och tygellösa känslor

Även om Berlioz' personlighet framstår som mindre sympatisk, kan ingen frånta honom äran av att ha skapat ett musikstycke som i högsta grad angår även vår tids människor.

Av: Eva-Karin Josefson | Kulturreportage | 23 december, 2015

Den indre sammenhengen mellom venting og følelser

Innledning Emnet for artikkelen min er den begrepsmessige sammenhengen mellom venting og følelser. Resonnementet mitt er slik. For det første, venting som fenomen må læres, venting faller ikke under studiet av ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 28 september, 2013

Veckan från hyllan. Vecka 21-2013

Veckans megahändelse, och pseudo dito, är utan tvekan Eurovisionsschlagerfestivalen i Malmö. Gapigt, glittrigt, hurtfriskt, inställsamt och utslätat. Ett evenemang som säger ganska mycket om vår tid. Och så har Arktiska rådet ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 18 Maj, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.