Pentti Saarikoski på Tjörn

The Poet of Finland

I samband med sin egen 50-års dag påbörjade journalisten Saska Saarikoski (f. 1963) ”en resa” till sin känslomässigt okända pappa Pentti Saarikoski. Detta litterära geni som levde mellan 1937 och ...

Av: Rolf Karlman | 15 januari, 2017
Litteraturens porträtt

Karen Blixen i Afrika

Jolo (den legendariske reportern Jan Olof Olsson) som beundrade allt danskt och kände sig hemma både i ”Kungens Köpenhamn” och i ”Fritt Nyhavn” hävdade att man i Danmark inte är ...

Av: Ivo Holmqvist | 21 april, 2013
Litteraturens porträtt

Oktoberdikter

Nya dikter av Carsten Palmer Schale

Av: Carsten Palmer Schale | 11 oktober, 2017
Utopiska geografier

Magasin 3 – Fem verk. En berättelse

Fem konstverk som alla bestrider omedelbara och intuitiva tolkningar. Den nyöppnade utställningen ”Otherworldly” på Magasin 3 i Stockholm består av fem verk som plockats ur konsthallens egen samling och placerats ...

Av: Henrik Örnlind | 12 oktober, 2013
Essäer om konst

Litteratur: red. Kalle Laajala och Lili von Wallenstein, Kamouflageskrifter



En kartong kommer lastad med motstånd

altred. Kalle Laajala och Lili von Wallenstein
Kamouflageskrifter
Bokbål

En neutralt brun och vikt kartong låter innesluta ett antal skrifter på tyska. De små häftenas omslag berättar om information om sådant som Dolomiterna, kaktusar och en kommande cirkusföreställning. Det är enkla tryck, häftade eller vikta sammanställningar. Till skillnad från de andra trycken är häftet om kaktusar, men också det häfte som heter "Pflegen Sie Ihr Haar?", tjockt och man förundras över hur mycket energi som kan läggas ner på någonting i första anblick så oviktigt.

Man börjar läsa. Strax förvandlas dock innehållet. I det häfte som till en början handlade om kaktusar byter texten snart storlek och stil, liksom inte minst innehåll. Skriften är inte någon text om kaktusar, utan om andra stickande och brännande frågor, med två texter som tar sin utgångspunkt i det kommunistiska partiets VII partikonferens (Brysslekonferensen i Moskva). Tiden och platsen då dessa texter börjar cirkulera i förtäckt form: nazismens Tyskland.

 

Vad vi i detta häfte och de andra häftena möter är alltså ingenting annat om förtäckt litteratur, "Tarnschriften" eller kamouflageskrifter som de heter på svenska. I ett häfte med ett omslag som falskt utlovar "Die Welt als Wille und Vorstellung" av Arthur Schopenhauer får läsaren sig i stället till livs en text på svenska om denna undergroundlitteratur som figurerade under Hitlers styre. Här redogörs för den illegala spridningen i ett land och ett samhällsklimat där avsaknad av demokratisk yttrandefrihet, bländskrifter och bokbål var ett faktum.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

Kalle Laajala, bibliotekarie vid Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek, i sig en rik källa för dessa kamouflageskrifter och samarbetspartner med Bokbål förlag i detta utgivningsprojekt, skriver förordet till texten om kamouflageskrifterna. Lili von Wallenstein, författare och förläggare, står för efterordet. Vem som står för den egentliga mellantexten är otydligt, kanske de två, kanske ingen, men detta är en del och ett led i vad de två vill visa på med utgivningen av kartongen med kamouflageskrifter: upphovsman okänd och världen som såväl föreställning som förställning.

Med kamouflageskrifterna uppstod såväl en ö av "tyst" yttrandefrihet mitt i förbudens tid, som en subvärld som använde sig av maktens egna medel för att göra motstånd:

"En av många snillrika komponenter i dessa [kamouflageskrifter] är att de på ett slående vis bemöter det nazistiska systemets bländverkstaktik [...]. I historiens och skrivbordslampans bleka sken blir skrifterna mycket annat en slagkraftig parodi på det nazistiska systemets normalitetstanke."

står det att läsa i texten om kamouflageskrifterna. Det är inte för inte som man inledningsvis i denna text om kamouflageskrifterna väljer att citera tre tänkare, varav ett av Friedrich Nietzsche: "Allt är falskt! Allt är tillåtet!".

Normalitetstanken, idealen och upphävandet av desamma i och med kamouflageskrifterna är också någonting som påpekas i denna skrift:

"De falska omslagen, som skulle vara så vardagligt alldagliga som möjligt, säger en hel del om sin nazistiska samtid och om denna samtids normer och normalitetsbegrepp."

Därmed påpekas det att dessa skrifter, samtidigt som de var ett motstånd mot en regim, också bär vittnesmål om den. De förevigar dess ideal genom att använda sig av dem, men motsätter sig samtidigt idealen genom att ur sin motståndsposition ta makten över dessa ideal när de inre värderingarna som följer med det yttre skalet byts ut och på så sätt solkar de rådande idealen och därmed också ideologin.

Genom att låta trycka förtäckta texter, ofta med några inledande och avslutande sidor, som sedan smugglades in i landet kunde dessa totalt 590 tryck under perioden 1933-1945 komma in i landet och/eller distribueras i det. Det största problemet med denna spridning av motståndstexter var dock, menar man i denna utgivning, de olika subgruppernas oförmåga att organisera sig, att arbeta strukturerat på ett större plan och att samarbeta över partigränser. Detta menar man låg motståndsmännen i fatet och var troligtvis orsaken till att de i handling inte nådde fram till det syfte som de i skrifterna eftersträvade.

Anna Nyman

 

Ur arkivet

view_module reorder

Myteriet på Batavia

Mer än sjuttonhundra böcker har skrivits om myteriet på Bounty, skrev Nalle Valtiala i en intressant understreckare i Svenska Dagbladet häromveckan i samband med att ännu en lagts till den ...

Av: Ivo Holmqvist | Kulturreportage | 06 september, 2014

Psykotexten, del 3

Innan jag somnar har det åtskilliga gånger drabbat mig. Klotblixtar lägger sig som en mullrande hinna och börjar viska minnen; ofta när vi besökte honom på rummet i den slutna avdelningen ...

Av: Johann von Fritz | Essäer | 16 oktober, 2013

Jorden - vår himmel

I min bok Humanist bland naturvetare har jag (s 169-194) introducerat en tidigare bok av David Abram: The Spell of the Sensuous från 1996. Nu föreligger en ännu större och ...

Av: Erland Lagerroth | Litteraturens porträtt | 07 juni, 2012

Angående melodin

Alla färger syns tydligt, för idag röd bok och sol - varmt mot huden och solskyddsfaktor bör läggas på. Ta hand om fotsulor och andra ytor, och om mjuka-mjuka rösten ...

Av: Ida Thunström | Essäer om konst | 22 november, 2013

Häxors flyg till Blåkulla. Myter och fakta om själsresor

I Vasabladet 11.2.2012 skrev jag i en artikel att den evangelisk luterska kyrkan i Finland har bett samerna om förlåtelse för 400 års ytterst nedvärderande behandling men att shamaner dömdes ...

Av: Nina Michael | Essäer | 27 mars, 2013

Guido Zeccola. Foto Ida Thunström

Guido och Orden

Ett långvarigt arbete med orden i Tidningen Kulturen är nedlagt Guido Zeccola lämnar chefredaktörsstolen i morgon. Det övergripande ordansvaret har han burit sedan tidningens start Nu önskar han mer tid åt att sortera ...

Av: Benny Holmberg | Media, porträtt | 27 februari, 2017

Monika Sidén – Jätten Lajban

Om mig: Jag skriver. På papper, tangentbordet, i mobilen. Och i tankarna. Drivs av sammanhangen, människorna, bilderna, känslorna, musiken. Bor, lever och jobbar i Stockholm men drömmer mig ofta bort ...

Av: Monika Sidén | Utopiska geografier | 19 mars, 2012

Veckan från hyllan, vecka 48, 2012

Så har det varit ett litet krig i Gaza igen. Ockupationsmakten blockerar den lilla överbefolkade landsremsan, med stort lidande för befolkningen där, för att slå vakt om sin säkerhet. Det ...

Av: Gregor Flakierski | Veckans titt i hyllan | 24 november, 2012

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.