Torsten, mera borsten!

Jag ser Johan August Strindberg promenera i ett stockholmskt snöfall. Snart nog ska han återvända till Blå tornet för att jaga bort kräftan med morfin. Bibeln lägger han på bröstet ...

Av: Stefan Whilde | 09 december, 2010
Stefan Whilde

Anders T Ohlsson i Sufflören en av flera monologerunder 2015 års Scenkonstbiennal Foto:RogerStenberg

Maktstrukturer, identitet och genus på Scenkonstbiennalen

Vartannat år arrangeras Scenkonstbiennalen, Sveriges största branschmöte för landets scenkonstnärer. I år arrangerades den mellan den 26 och 31 maj i Malmö. Förutom några internationella, speciellt inbjudna gästspel hade juryn ...

Av: Magnus Dahlerus | 07 juni, 2015
Reportage om scenkonst

Maria Anna (Nannerl) Mozart. En musikalisk begåvning, men en fotnot i historien

På Nationalmuseum i Stockholm visas sedan i slutet av september en utställning om kvinnliga konstnärer i Frankrike och Sverige mellan 1750 och 1860. Den 18 maj 2012 hade en film ...

Av: Lilian O. Montmar | 16 oktober, 2012
Musikens porträtt

Asklepieios mirakelkurer och människans behov av myter

Människan verkar ha ett grundläggande behov av att förstå världen och särskilt det som hon inte har något inflytande över. Kan hon inte logiskt förklara de faktorer som omger henne ...

Av: Lilian O. Montmar | 23 september, 2013
Kulturreportage

  • Essäer
  • Publicerad:

Bo Cavefors om Sexualitet - i ett historiskt perspektiv



The torture gardenMänniskans sexualitet diskuteras alltför ofta i alltför upphetsade former. Historiska fakta förtiges eller förlöjligas, allt för att göra nutida fobier mer acceptabla. Värdeomdömen om sexuell praxis är alltför ofta alltför emotionella. Detta är det bigottismens syndrom västerländska människor lever med alltsedan Luthers religiösa uppror och fransmännens revolutionära merkantilism påstods ge människan frid, fred, mänskliga rättigheter och broderskap, alternativt systerskap. Så blev det inte. Med franska revolutionen inledde moralismen, men tyvärr inte moralen, sitt segertåg genom världen.

Dubbelmoralen triumferar sedan revolutionären Napoleon förvandlats till borgare och borgarkungen tagit på sig gycklarkåpan. Dagens napoleonskt (dvs diktatoriskt) liberala samhällen runtom i världen talar om aktiv dödshjälp och den aktiva dödshjälp som även fri abort de facto är. Men allt detta saknar resonans i historiens klanglåda. Min död kan aldrig bli enbart min. Abortförespråkarna förespråkar en moralhållning som är fientligt inställd till livet samtidigt som man förnekar att döden är livets fortsättning. Man strävar efter makt över andra människors liv och död. Man ger ett handtag åt den totalitära och inhumana människosyn som skapar ångest och död, som är emot liv och glädje. Man representerar en livshållning som är fientlig mot sexuell frihet och man förordar en typ av samhälle där samlagen reserveras för de sunda och välväxta och enligt lag endast tillåtes förekomma bland människor av samma ras, då barn av annan hudfärg, eller med handikapp, socialt, mentalt eller fysiskt, aborteras, då icke lönsamma utslagna och åldringar förintas. Det behövs inga läger för att förvara dessa utbölingar – hela samhället har förvandlats till ett kategorisamhälle med licenser. Efter det borgerliga bigotteriets segertåg genom världen, då endast sådan sexualitet är tillåten som sker inom det heterosexuella äktenskapets sänggavlar, betraktas all annan sexualitet som icke önskvärd, som falsk och fördärvlig och hänvisad till bevakade områden, typ prideaktiviteter – bevakade områden så det heterosexuella samhället vet att man under uppsikt kan registrera avvikarna.

Sexualitet uppfattas och praktiseras på andra och friare, mänskligare, premisser, än dagens, fram till Luthers uppdykande på den teologiska arenan och före franska revolutionens bombastiska anspråk på att föra mänskligheten framåt. Luthers hat mot revolterande bönder och judar stärkte klassamhället och intensifierade antisemitismen. Med franska revolutionen skapades uniformssamhället. Idag är det angeläget lägga tonvikten på hur homosexualitet, eller snarare bisexualitet, uppfattades och praktiserades för endast några århundraden sedan. Information finns att hämta i otaliga källor vid sidan av muntligt berättade traditioner, som hos Jean Gerson vad gäller "peccatum mollicei", dvs onani och hos Dom Lobineau som i sin Histoire de Bretagne (1707) ingående redogör för riddaren Gilles de Rais (1404-1440) liv och leverne som feodalherre, konstsamlare, bög, anklagad för pedofili, sadism och häresi, av inkvisitionen  dömd till döden. Men Rais var inte summan av kardemumman av tidens fria sexuella vanor.

Chateau de Machecoul de Gilles de RaisGilles de Rais är undantaget. 1400- och 1500-talen var istället den normaliserade sexuella frihetens sista sekler innan borgardömet - som bestod av en alltmer politiskt inflytelserik kader av köpmän, industrialister och hantverkare som börjat producera varor serievis - tar makten och med sitt antisexuella syndrom motarbetar allt, det må vara onani, barns sexuella lekar, utom- och föräktenskapliga förbindelser, flertalet möjliga ställningar vid coitus, sk icke-genitala samlag och alla homosexuella variationer. Medeltidens människor var naturligtvis inte sexuellt otyglade, men utifrån vanligt sunt bondförnuft gav man sig stor frihet att själv bestämma över sexuallivet - och den kyrkliga överhögheten tillät detta. Mycket av det som idag betraktas som sexuella handlingar eller som otuktiga sådana, uppfattades på den tiden helt annorlunda. Människor rörde vid varandra, man smekte varandra och man knullade med varandra också offentligt. Ammor och föräldrar masturberade sina barn för att lugna dem och få dem att sova. Ludvig III:s livläkare Héroard berättar hur den blivande suveränens barnsköterska redan innan han fyllt ett år, när han skrek och bråkade, brukade ta den kungliga penisen mellan fingrarna och runka den.  Vuxna hade sexuella relationer med ungdomar. Onani bekämpades först mot slutet av 1700-talet och då av läkare, ej av Kyrkan. Läkare/medicinare blev/är den antikristna nya världens helbrägdagörerskor. Trots denna kvasivetenskapens intrång i människors vardag så institutionaliserades föräktenskaplig sexualitet i många länder, tex Holland. För studenter och soldater låg hela det sexuella fältet vidöppet. Familjemedlemmar sov nakna tillsammans med tjänstefolket. Furstens dörrvakt var en pojke som ofta lämnade sin post för furstens famn. Man badade nakna tillsammans och vid fester ställde man byns vackraste flicka naken mitt i salen för att beundras. Unik är den vackra fellatioscenen inför hov och gäster när spanska Juana möter Philip den Sköne, far till Karl V och Ferdinand I. Den erotiska humorn var högt utvecklad i ett samhälle utan television. Istället för att höra andras soffsamtal talade man med varandra.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

den sista måltiden bland kvinnorAtt även de homosexuella umgängesformerna utvecklades i ett sådant samhälle, säger sig självt. Århundraden fyllda av korståg och andra krigiska skärmytslingar där det maskulina hyllades, resulterade i att feodalherrar och kyrkofurstar omgav sig med unga älskare. De ägnade tid och pengar åt kläder sydda av tyger av god kvalitet och med sexuellt utmanande skärningar. I borgar och slott kryllade det av glada barn och ungdomar som intet annat hade att göra än att skriva och spela upp mer eller mindre obscena mysteriespel, farser, pantominer och - just det! - sedeskildringar. Homosexualitet var något som förenade tidens manliga del av mänskligheten och en stor del av kvinnorna med kvinnor. Homosexualitet var dels den naturliga umgängesformen mellan pojkar och ogifta unga män samt ett aristokratiskt tidsfördriv som kunde beskådas så sent som långt in på 1800-talet hos tsarerna i St.Petersburg. Homosexualitet var en normal umgängesform bland arbets- och studiekamrater vid festliga tillfällen.  En av det pryda USA:s skapare, Abraham Lincoln, delade under 1840-talet köksbord och bädd med den jämnårige Joschua Speed och upplevde, enligt egen utsago, sitt livs värsta kris när Speed övergav honom.

Mataro Da Vergato Les Demoiselles RoyalesBland korstågsfararna fanns det praktiska skäl för homosexualitet. De föredrog som sängpartners kamraterna i hären framför prostituerade leprasjuka orientaliska kvinnor. England betraktades länge som ett homosexualitetens föregångsland - Oscar Wilde misstog sig på vilket sekel han levde i - och man tänker på Vilhelm Erövraren när man talar om homosexualitet som den "normandiska sjukan". Glöm ej Rickard Lejonhjärta och hans "trubadurer", eller den beryktade pederasten William Longchamp. Shakespeare! Och The Lord Of Sherwood Forest.

Efter konciliet 1102 uttalar sig Kyrkan repressivt om homosexualitet. Vi vet dock endast obetydligt om i vilken utsträckning Kyrkan i praktiken motarbetade homosexuella vanor. Kyrkans agerande var tvetydigt och uppenbart såg man på aktiviteterna ur flera synvinklar. Man talar heller aldrig om "homosexualitet" - ett uttryck från och för den moderna tiden - utan om "sodomi". Huruvida man med "sodomi" menade vad som idag menas med "homosexualitet" har under århundraden förorsakat mången debatt. Den kanoniska rättens förkärlek för juridiska spetsfyndigheter gör det svårt att klargöra Kyrkans praktiska handläggning.

CaravaggioVad som är klart är att förvånansvärt få män och pojkar dömdes för "homosexualitet". När så skedde åberopades emellertid såväl Tredje Mosebok och Paulus som kyrkofäderna Tertullian, Johannes Chrystotomos, Basilius och den Helige Augustinus. Kyrkan övertog ett världsligt rättsförfarande från den romerske kejsaren Theodosius (fjärde århundradet e.Kr.) och man åberopade sig på Codes Justinianus (538 e.Kr.) där man i sin tur hänvisade till Första Mosebok. Med andra ord: en viss rundgång i bevisföringen. Bevisföreningen alltför omfattande för att vara fullt trovärdig.

Teologerna rekapitulerade beslut vid koncilier och synoder i spanska Elvira (305-306), i Ancyra (314), i Tours (567), i Paris (1212) och i Reims (1214). Framför allt tongångarna från Reims lät höra sig eftersom de hördes i en tid då människors religiösa behov stegrades markant samtidigt som klosterlivet förflackades. Det gällde för Kyrkan att disciplinera klosterfolket och få det att återgå till ett liv i askes och munkarna skulle avstå ifrån att, som sekulariserade män, sova två i samma bädd. De äldre munkarna uppmanades att vara försiktiga vid umgänget med yngre bröder. I botböcker nedtecknades de homosexuella formerna och inventeringen omfattande, alltifrån en broderlig kyss till lustfylld kyss, till kyss av vilken följer emissio. Man noterade sexuella lekar mellan barn av samma kön eller mellan barn och ungdomar upp till tjugo år; och mellan vuxna. Det kunde vara onani att gnida låren emot varandra; höjdpunkten var fellatio. Men fortfarande kvarstod skillnaden mellan vad som beslutats under teologiska premisser och vad som de facto accepterades. Kyrkans i praktiken liberala syn på sexualitet har under ett par årtusenden tjänat som motvärn till den världsliga råheten. De sk reformerade kyrkorna gick handihand med den alltmer industrialiserade och sekulära världens krav på bokföring och redovisning även av sexuella variationer. Ordning och reda i kassaböckernas alla moraliserande kolumner och slutsummor.

homosexualiteten i GreklandBigotteriet kom sent till världen och blev de reformerade samfundens livsluft och styrka. Ett starkt artilleri mot Kyrkans öppenhet och kärlek till människans fria vilja. På 1800-talet tog kvinnorna på sig snörliv och sexuella variationer tabubelades, förlöjligades, förhånades och betraktades som dekadens.. Former förbjöds frodas fritt. Ej ens stolsben undgick kliande långstrumpor.

 

Bo I. Cavefors

 

Vi tackar Eva Nylander, bibliotekarie och kulturarvschef på Universitetsbiblioteket, Lunds universitet, där Bo I Cavefors arkiv och rättigheter finns.

Ur arkivet

view_module reorder
Emma Sundström

Att låta världar mötas

Jag har alltid trott att jag ska dö ung. Bär hela tiden omkring på känslan av att vara döende. Att jag överlever gör mig inte det minsta lättad, snarare förvirrad ...

Av: Emma Sundström | Gästkrönikör | 16 februari, 2017

Höjdpunkterna från musikåret 2013

Hur jag än vrider och vänder på det kommer 2013 alltid att vara täckt av den dystra hinna som Lou Reeds frånfälle lämnade efter sig. Det var som att ett ...

Av: Peter Sjöblom | Essäer om musik | 28 december, 2013

Den 25:e ölen

Så här efter alla helgdagar, de olika högtidsdagarna har tillsammans med lördagar och söndagar bildat en ”bombmatta” av festtillfällen (också 2013 blir så om jag räknat rätt på hur dagarna ...

Av: Per-Inge Planefors | Gästkrönikör | 04 januari, 2013

Tintins skapare Georges Remi "Hergé" blir 100 år

Tintins skapare Georges Remi "Hergé"  blir 100 år I år skulle Tintins skapare Georges Remi, mera känd som Hergé, ha fyllt 100 år. Sjöhistoriska museet i Stockholm firar med utställningen "Tintin ...

Av: Mohamed Omar | Essäer om litteratur & böcker | 01 mars, 2007

Fragment av surrogatpyret V

Fragment av surrogatpyret V Hur ska man egentligen uttrycka sig, då ju detta ord själv lånar sin prägel från den skatosociologiska dyngan och helgar denna som stilmönster? Hur ska man ...

Av: Nikanor Teratologen | Teratologisk sondering | 30 oktober, 2007

Ditt liv kommer bli bättre så här, sa kulturministern

Jag såg på CNN igår. De diskuterade tårtan och ministern, Makode Lindes numera världsberömda tårta och Sveriges kulturminister Lena Adelsson Liljeroth. Enligt Linde själv har alla, från Al-Jazeera och New ...

Av: Björn Augustson | Gästkrönikör | 20 april, 2012

Östersjöfestivalen jubilerar

Östersjöfestivalen fyller tio år, ett initiativ av trojkan Esa-Pekka Salonen, Valery Gergiev och Michael Tydén, med den förstnämnde som konstnärlig ledare. Det är en festival med ambitioner, inte bara konstnärliga ...

Av: Ulf Stenberg | Essäer om musik | 01 september, 2012

Ina Sohlberg, dikter

Ina Sohlberg är 25 år och Magister i litteraturvetenskap med fokus på William Blake, Guillaume Apollinaire, Gunnar Ekelöf, André Gide och de franska surrealisterna på 1920-talet. Bor i Paris, flyttar ...

Av: Ina Sohlberg | Utopiska geografier | 12 september, 2011

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.