Detalj ur omslaget till

Vad kan vi lära av Läsebok för folkskolan?

I ”Läsebok för folkskolan” – huvudlärobok för svenska skolbarn fram till 1960-talet – speglas tydligt hur ett samhälles rådande mentaliteter reproduceras när det gäller att smidigt infoga de unga i ...

Av: Björn Gustavsson | 13 juli, 2017
Björn Gustavsson

Jobbcoachen från Arbetsförmedlingen

Jag har aldrig träffat en sådan där jobbcoach från Arbetsförmedlingen som regeringen just nu satsar så stort på, men föreställer mig att deras uppgift går ut på att hjälpa människor ...

Av: Marja Beckman | 10 september, 2009
Gästkrönikör

Marco Missiroli. Foto Gian-Luca Rossetti

Skrivkonsten mellan väsentlighet och dikt

Marco Missiroli är född 1981 i Rimini men bor sedan många år tillbaka i Milano, där han givit ut flera böcker och fått prestigefulla priser som Premio Campiello, Premio Comisso ...

Av: Guido Zeccola | 07 november, 2014
Litteraturens porträtt

Från Harmonia Mundis cd

Jean-Philippe Rameau och baletten Les Indes galantes

;William Christie tolkar Jean-Philipppe Rameau i Paris nyöppnade konsertsal

Av: Eva-Karin Josefson | 04 augusti, 2017
Essäer om scenkonst

Poul Bjerre av Carl Milles

Om skapandets läkande kraft



Eva-Karin Josefson om allkonstnären Viking Dahl och samhället omkring honom. 

Om Viking Dahl


De brev Viking Dahl skriver till Bjerre visar att han aldrig kunde ge upp sin idé att skapa ett allkonstverk och att han vid sidan av sin gärning som organist och musikpedagog även författade skrifter, där han utvecklar sina idéer om ett allkonstverk.
Viking Dahl. Foto: Wikipedia

Viking Dahl. Foto: Wikipedia

Annons:

Ett koreografiskt poem

När den 25-årige prästsonen Viking Dahl 1920 slagit sig ned i Paris för konst-och musikstudier, väckte han omedelbart uppmärksamhet bland kompositörer och artister av skilda slag och av olika nationaliteter. Som hand i handske passade hans ambitioner att skapa ett allkonstverk in på Svenska balettens ideal: både dess ledare Rolf de Maré och dess koreograf Jean Börlin hade som målsättning att med sina baletter skapa just detta, då de samma år inledde sin verksamhet på Théâtre des Champs-Elysées i Paris. Helt utan självförtroende var ynglingen inte: han kontaktade själv Svenska Baletten och erbjöd sina tjänster.

Resultat: ett "koreografiskt poem" , ett beställningsarbete till baletten Dårarnas hus, baserad på en text av Pär Lagerkvist med Nils Dardels expressionistiska dekor. Skådespelet väckte stort rabalder: "De erfarenheter jag fick under den tid mitt verk uppfördes kan knappast överskattas", skriver han några år senare. I samband med uppsättningen fick han personlig kontakt med bland andra Darius Milhaud och Francis Poulenc och var under en period en daglig gäst hos den världsberömda dansösen Isadora Duncan.

Som Anders Edling påpekar i sin intressanta avhandling Franskt i svensk musik 1880-1920 (1982) förefaller han ha känt ett större släktskap med Kandinsky, Skrajabin, Schönberg, Pär Lagerkvist och Gösta Adrian-Nilsson än med exempelvis Debussy. Upptagen som han var av att förena sin strävan efter att skapa ett allkonstverk med ett ständigt sökande med religiösa förtecken förefaller han också ointresserad av konstnärsliv på Pariskaféerna. (Det är inte uteslutet att han, liksom Carl Wilhelmsson, även han med en schartauansk bakgrund, föredrog Svenska kyrkan i Paris framför utsvävningar i parisisk krogmiljö.) Bland franska kompositörer som Ravel och Milhaud betraktades Viking Dahl redan 1920 som mycket lovande. Hilding Rosenberg karakteriserade hans skapande som "det första moderna av betydenhet i Sverige."

Dårarnas hus gjorde redan vid sitt uruppförande ett djupt intryck på honom, vilket redovisas i den intervju som Anders Edling gjorde med honom under sitt avhandlingsarbete.

Stöd Tidningen Kulturen

Köp en prenumeration! Klicka för mer information.

På senare år har Viking Dahl uppmärksammats på nytt, inte minst genom den bok, Dårarnas hus och kärlekens (2005), som Agneta Dahl, hans brors brorsbarn skrivit om hans liv och verksamhet som allkonstnär.

Poul Bjerre

Hans liv tog en tragisk vändning, när han tvingades återvända till Sverige, där han för att försörja sig utbildade sig till organist, varefter han så småningom hamnade i Varberg. En kärlekshistoria som varade i tretton år slutade med att han förlorade sin älskade. (I sin bok har Agneta Dahl publicerat de brev som han skickade till henne.) Ytterligare en pusselbit i fråga om hans karriär, som inleddes så framgångsrikt i ett internationellt konstnärssammanhang på kontinenten och som slutade i misär på svenska västkusten, representeras av de brev som han i sin förtvivlan över att inte få utvecklas i sitt skapande riktade till Poul Bjerre, en av Sveriges främste själsläkare, under 1900-talets första decennier flitigt anlitad av konstnärssjälar i nöd. (Breven förvaras i Kungliga Bibliotekets handskriftssamlingar.) Som framgår av den omfattande bibliografi som Björn Sahlin sammanställt var Poul Bjerres internationella kontaktnät och hans samarbete med expertis världen över imponerande. Han träffade Freud i början av 1900-talet.

Mötet slutade dock med att de råkade i luven på varandra. Psykoanalysen som behandlingsmetod presenterade Bjerre på 1910-talet, först i Finland, där han tidigt kom i kontakt med Rolf Lagerborg, därefter i Sverige. När Louise Ǻkerman översatt hans bok Hur själen läkes till franska på 1920-talet vann den ett stort gehör hos bland andra Charles Baudouin, psykoanalytiker verksam i Schweiz. Gemensamt för de båda läkarna är deras intresse för konstnärliga gestaltningar, både som en metod att betvinga mörkret och att som läkare göra sig en bild av vad som rör sig i en människas inre. (Bland de konstnärer som besöker Bjerres hem Vårstavi återfinns Kandinsky.)

I Frankrike representeras i våra dagar detta sätt att förhålla sig till själsliga processer, översatta med hjälp av det konstnärliga uttrycket, av Jean Clair, arrangör av den uppmärksammade utställningen "Melancholia" på Grand Palais i Paris för några år sedan, och av neurobiologen och konstsamlaren Jean-Pierre Changeux, sedan mer än fyrtio år tillbaka en uppskattad föreläsare på det prestigefyllda Collège de France.

Allkonstnären

De brev Viking Dahl skriver till Bjerre visar att han aldrig kunde ge upp sin idé att skapa ett allkonstverk och att han vid sidan av sin gärning som organist och musikpedagog även författade skrifter, där han utvecklar sina idéer om ett allkonstverk. Första mötet med Bjerre ägde rum i Lund 1925 och visar att läkaren, som också var konstutövare, gjort ett djupt intryck på honom. Det brev som avsänds 1938 tyder på själsligt betryck och ett starkt behov av ett samtal. Han lider alldeles uppenbart av den kulturella isoleringen i Varberg och följer uppmärksamt och med stort intresse de föredrag som Poul Bjerre regelbundet ger i radio.

Visserligen hävdar han att han kroppsligen och själsligen är "mycket frisk", men han plågas av att inte finna någon förståelse för det allkonstnärliga företaget han sedan länge förberett och inte vill överge. Orsak till den bristande förståelsen?

"Den gammalschartaunska andan som varje modernt orienterad människa måste finna antikverad. De hinder som den kyrkliga uppfattningen lägger i vägen för all kulturell verksamhet (är) i längden outhärdlig. Uttrycket andlig tortyr skulle jag i flera fall vilja ha använt på vissa händelser som förekommit här."

Det framgår också att han skulle uppskatta att få ta del av Bjerres uppfattning om hans allkonstverk Allsegraren, en förening av ton-, dikt- och danskonst. Konstspelet var försett med ett språk som han själv uppfunnit och var färdigställt 1943, två år före hans död. Liksom han gjorde i Paris erbjuder han även i Sverige sina tjänster. Uppenbarligen hade Bjerre planer på att sända andaktsstunder i radio och Viking Dahl skulle gärna medverka med improvisation och preludiering.

I sina sista brev till Poul Bjerre förefaller han vara i ett desperat behov av att bryta sin kulturella isolering: "Jag är laddad med idéer och projekt, full av skaparlust och verksamhetsbegär men alldeles lamslagen därför att jag ej kan få gehör för idéer, som dock äro både aktuella, realiserbara och direkt behövliga."

Den möjlighet till en själens läkning, som en förlösning av skapardriften sannolikt skulle ha medfört, förvägrades honom. Han dog i frustration femtio år gammal.

Eva-Karin Josefson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Ur arkivet

view_module reorder
Karnevalståg från Moderna Museet 1968

Art Distribution – en omöjlig historia som fyller femtio år

Vi vet att vi lever i en värld där marknadskrafterna styr och ställer. Du måste, om du vill överleva, göra dig själv till ett varumärke, det vill säga om du ...

Av: Percival | Kulturreportage | 13 augusti, 2016

Bernadette och miraklet i Lourdes

Helgon finns i de flesta religioner och intresset för helgon har varit utbrett i alla tider. Inom olika kulturer har män och kvinnor betraktats som särskilt heliga och vördnadsvärda på ...

Av: Lena Månsson | Essäer om religionen | 25 maj, 2014

”Även en värld som skapar sig själv, måste en gång ha blivit skapad.”

Under en resa i Indien i december 1993, arrangerad av Samuel Strandberg i Samuel Travels, kom jag till den lilla staden Rishikesh, där Ganges flyter ut ur Himalaya. Att vi ...

Av: Erland Lagerroth | Övriga porträtt | 04 oktober, 2013

Ingen rädder för vargen här…

”Who´s afraid of Virginia Woolf”, Mike Nichols filmatisering av Edward Albees pjäs som nyss visades på TV 2 är väl mest känd för att Elizabeth Taylor som Martha och Richard ...

Av: Ivo Holmqvist | Essäer om film | 16 september, 2017

Humanismens historia

Illustration: Joakim Ceder Humanismen och den kristna etiken lyfts ofta fram som grunden för det västerländska samhället. Religionshistorikern Christer Hedin ser närmare på dessa traditioner och deras betydelse för dagens samhälle.I ...

Av: Christer Hedin | Essäer om religionen | 08 januari, 2011

Ester Henning och den skapande kraften

”Jag är den största konstnären”, förkunnar Ester Henning för världen. I romanfantasin ”Drömmen om Ester” fascineras Anna Jörgensdotter av hennes motstånd och okuvliga konstnärliga kraft. Författaren har närmat sig ett ...

Av: Lena Månsson | Konstens porträtt | 02 november, 2017

Regler og regelstyring

Innledning Eksempler på aktiviteter som er regelstyrt, er sjakk og fotball: I det tjuende århundre dukket det opp filosofer som hevdet at språk er regelstyrt (Austin; Searle).Ut fra en oppfatning om ...

Av: Thor Olav Olsen | Agora - filosofiska essäer | 12 juni, 2013

Att fullgöra den plågande plikten – industrimusikens roll för individen i samhället

Einstürzende Neubauten sade tidigt i sin karriär, långt före de hade blivit det romantiskt anlagda band de inte utan finnes är idag, och medan de fortfarande gjorde en musik som ...

Av: Peter Sjöblom | Essäer om musik | 14 oktober, 2013

Botanisera i arkivet
close

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få de senaste artiklarna direkt i din brevlåda - helt kostnadsfritt.

Du kan när som helst avsluta din prenumeration - enklast klickar du bara på länken du hittar i varje nyhetsbrev.